Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 12:02   #4741
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik stoor mij, net als quercus, aan uw eenzijdige en zure oprispingen tegen onze Nederlandse taal. Uw onvermoeibare gelijkhebberigheid en klaagzang begint de vormen aan te nemen van een soort religieus fanatisme. Juist ik ben degene die het als Nederlandse forumdeelnemer vaakst de moeite neemt om in Vlaanderen gangbare uitdrukkingen te gebruiken.

Maar ik begrijp dit alles zo zoetjes aan wel. Het is, als het om Nederland, Groot-Nederland, het Nederlands en de Nederlanders gaat, nooit goed. Dat is wat anderen en ik u kwalijk nemen. Het ontbreekt u aan reflectie en contemplatie en uw postings getuigen van bevooroordeeldheid en starheid die agressief overkomt.
U moet de mensen geen zand in de ogen proberen te strooien. Zolang als het zuid-Nederlands door u en mensen zoals Quercus, wordt beschouwd als een soort raar taaltje dat men 'alleen onder de kerktoren praat' of dat afgedaan wordt als 'regiolect', bent u in mijn ogen totaal ongeloofwaardig bezig.

Maar degelijke auteurs, zoals deze mensen in Taalschrift, en vele anderen, zijn van een ander gehalte en kaliber dan u beiden. Wat die ons te vertellen hebben in dit verband, is degelijk, onderbouwd en zinvol. En die lenen zich niet tot loos gepraat. Gepraat, dat alleen maar het politieke doel dient van een denkbeeldig 'grootnederland'.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 12:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:10   #4742
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Begin maar met een hele trits Zuid-Nederlandse woorden over te nemen. Dan zijn we al een hele stap verder.
over dwang gesproken...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:14   #4743
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
over dwang gesproken...
Maar juist dezelfde dwang die u en uw geestesgenoten ons wilen opleggen.

Wat zeg ik: dezelfde dwang die uw kornuiten ons al vele, vele decennia opleggen.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 12:16.
Oud 21 januari 2010, 12:17   #4744
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Maar juist dezelfde dwang die u en uw geestesgenoten ons wilen opleggen.
Wie dan? Noem eens iemand van dit forum? Ik vermoed dat u over een grote duim beschikt. Het enige wat u wil is ons uw Limburgse dialect opleggen.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:19   #4745
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet de mensen geen zand in de ogen proberen te strooien. Zolang als het zuid-Nederlands door u en mensen zoals Quercus, wordt beschouwd als een soort raar taaltje dat men 'alleen onder de kerktoren praat' of dat afgedaan wordt als 'regiolect', bent u in mijn ogen totaal ongeloofwaardig bezig.
Man, dat heb ik nimmer beweerd, sterker zelfs: we waren het ooit eens toen ik zei dat alle elementen in de Nederlandse taal in noord, oost, zuid en west gelijkwaardig zijn aan elkaar en ben zeker een voorstander van het gebruik van al deze elementen - zolang deze niet te regionaal gekleurd zijn -, opdat het Algemeen Nederlands erdoor versterkt worde. Te dezen hebt u in mij een medestander.

Citaat:
Maar degelijke auteurs, zoals deze mensen in Taalschrift, en vele anderen, zijn van een ander gehalte en kaliber dan u beiden. Wat die ons te vertellen hebben in dit verband, is degelijk, onderbouwd en zinvol. En die lenen zich niet tot loos gepraat. Gepraat, dat alleen maar het politieke doel dient van een denkbeeldig 'grootnederland'.
Wat deze mensen, onder wie Ruud Hendrikx, schrijven, is precies het punt dat ik in de alinea hierboven heb beschreven. Het komt mij voor dat u uw argumentatie kracht wilt bijzetten door gebruik te maken van de uitlatingen van deze auteurs, die in feite hetzelfde zeggen als wat wij hier al maanden propageren. Het bevreemdt mij dan ook dat u ter zake van de mening van Ruud Hendrikx soepeler bent dan waar het onze postings betreft. Is dat niet een beetje selectief, monsieur systèm?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:20   #4746
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

Maar die auteurs in het Taalschrift (dat ik evenzeer regelmatig lees) zijn vooral van een totaal ander kaliber dan de heer system. Zij pogen niet het gelijk aan hun kant te halen. En vooral, zij achten het niet nodig voortdurend alles en iedereen te verketteren die naar een toenadering Ned.-Vl. streeft. Zij denken er niet aan om, zoals jij dat reeds herhaalde malen hier hebt gedaan, de Taalunie in vraag te stellen. Zij blijven Nederland en Vlaanderen als één taalkundig-cultureel gebied beschouwen. Iets wat voor jou duidelijk een nachtmerrie is, waardoor je tekeer gaat als een soort ayatollah.
Oud 21 januari 2010, 12:22   #4747
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Vlaanderen Hollands lult.
't is een kwestie van geduld
rustig wachten op de dag
dat heel Holland ..... http://www.youtube.com/watch?v=RArjX17JJiI
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:23   #4748
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Overigens moet ik zeggen, beste system, dat ik vind dat u over een verdacht Engelse naam beschikt op dit forum. U had ook voor systeem kunnen kiezen, anglofielen zoals u verloederen onze schone taal.
Oud 21 januari 2010, 12:26   #4749
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Man, dat heb ik nimmer beweerd, sterker zelfs: we waren het ooit eens toen ik zei dat alle elementen in de Nederlandse taal in noord, oost, zuid en west gelijkwaardig zijn aan elkaar en ben zeker een voorstander van het gebruik van al deze elementen - zolang deze niet te regionaal gekleurd zijn -, opdat het Algemeen Nederlands erdoor versterkt worde. Te dezen hebt u in mij een medestander.

Wat deze mensen, onder wie Ruud Hendrikx, schrijven, is precies het punt dat ik in de alinea hierboven heb beschreven. Het komt mij voor dat u uw argumentatie kracht wilt bijzetten door gebruik te maken van de uitlatingen van deze auteurs, die in feite hetzelfde zeggen als wat wij hier al maanden propageren. Het bevreemdt mij dan ook dat u ter zake van de mening van Ruud Hendrikx soepeler bent dan waar het onze postings betreft. Is dat niet een beetje selectief, monsieur systèm?
U bent vrij laat tot deze conclusie gekomen dan. En daarom herhaal ik het nogmaals: maak u maar eerst eens een hele trits zuid-Nederlandse woorden eigen. Hetzelfde geldt voor alle Nederlanders. En indien dit gebeurt, dan staan we effectief al een heel stap verder en zullen we komen tot een echte 'Taalunie'.

Dus niet alleen 'praten' over 'taaleenheid'. Ook daadwerkelijk tonen dat u een echte eenheid wilt, dus niet alleen een taaleenheid op 'hollandse' maat geschoeid.
Oud 21 januari 2010, 12:27   #4750
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Overigens moet ik zeggen, beste system, dat ik vind dat u over een verdacht Engelse naam beschikt op dit forum. U had ook voor systeem kunnen kiezen, anglofielen zoals u verloederen onze schone taal.
Nog maar een geluk dat ik dan geen Franse naam heb gekozen dan.

Ik kies de naam die ik wil.
Zo werkt het in België.

P.S.
'Fetai' is anders een zeer zuivere Nederlands naam. Dat klopt. Of u denkt tenminste misschien dat het klopt.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 12:29.
Oud 21 januari 2010, 12:29   #4751
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Nog maar een geluk dat ik dan geen Franse naam heb gekozen dan.

Ik kies de naam die ik wil.
Zo werkt het in België.

'Fetai' is anders een zeer zuiver Nederlands naam. Dat klopt.

Ik plaag u maar een beetje, vergeef me

Laatst gewijzigd door Fetai : 21 januari 2010 om 12:31.
Oud 21 januari 2010, 12:35   #4752
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bent vrij laat tot deze conclusie gekomen dan. En daarom herhaal ik het nogmaals: maak u maar eerst eens een hele trits zuid-Nederlandse woorden eigen. Hetzelfde geldt voor alle Nederlanders. En indien dit gebeurt, dan staan we effectief al een heel stap verder en zullen we komen tot een echte 'Taalunie'.

Dus niet alleen 'praten' over 'taaleenheid'. Ook daadwerkelijk tonen dat u een echte eenheid wilt, dus niet alleen een taaleenheid op 'hollandse' maat geschoeid.
Die taaleenheid is er al. Uw eenzame strijd is er een voor een Nederlands geschoeid op het dialect van de streek waar het nachtegaaltje zingt. Met alle respect, maar ik denk dat 22 miljoen Nederlandssprekenden zouden moeten wennen aan het Lexicon van Tongeren en omstreken.
Oud 21 januari 2010, 12:37   #4753
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die taaleenheid is er al. Uw eenzame strijd is er een voor een Nederlands geschoeid op het dialect van de streek waar het nachtegaaltje zingt. Met alle respect, maar ik denk dat 22 miljoen Nederlandssprekenden zouden moeten wennen aan het Lexicon van Tongeren en omstreken.
Zwak, zéér zwak. U hebt niets uit Taalschrift geleerd.

Het kan nog zwakker natuurlijk, maar bovenstaand antwoord munt uit door zijn fundamentele en structurele zwakte. Maar alla, men doet wat men kan.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 12:47.
Oud 21 januari 2010, 12:40   #4754
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik plaag u maar een beetje, vergeef me
Ik weet een goede steek onder water wel te appreciëren, maak u maar niet al te grote zorgen.
Oud 21 januari 2010, 12:47   #4755
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen

Zwak, zéér zwak.
Een sterk antwoord, eentje dat aan de ribben hangt...System, in Vlaanderen is er, gelukkig maar, geen taalpolitie. In Nederland ook niet. Maar jij zou blijkbaar een soort "Ministerie voor de bevordering van de Taaldeugd en de bestrijding van de Taalzonde" in Nederland aan het werk willen zetten. Je kunt altijd nog je kandidatuur indienen bij de Afghaanse Taliban, om er een stage te doorlopen. Zij hebben dergelijke "ordehandhavers", zij het met een ander doel, namelijk het in de pas doen lopen van de vrouwen.
Oud 21 januari 2010, 12:47   #4756
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zwak, zéér zwak. U hebt niets uit Taalschrift geleerd.

Het kan nog zwakker natuurlijk, maar bovenstaand antwoord mondt uit door zijn fundamentele en structurele zwakte. Maar alla, men doet wat men kan.
U zegt het zelf:

Citaat:
Ik weet een goede steek onder water wel te appreciëren, maak u maar niet al te grote zorgen.
Oud 21 januari 2010, 12:47   #4757
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is nu dat Noord-Nederlands eigenlijk? Groningen, Friesland, Drenthe? Die omgeving?
In Nederland zouden we dat Noord Nederlands noemen, maar ik vermoed er enkelen hier zijn die het als verzamelterm gebruiken voor al het Nederlands in Nederland; zoals Vlaams in Vlaanderen/Belgie.
Oud 21 januari 2010, 13:00   #4758
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
In Nederland zouden we dat Noord Nederlands noemen, maar ik vermoed er enkelen hier zijn die het als verzamelterm gebruiken voor al het Nederlands in Nederland; zoals Vlaams in Vlaanderen/Belgie.
Daarmee zat ik ook. Wat mij als Groot-Nederlander nog erger tegen de borst stuit, is het feit dat men blijft hameren op de taalkundige Noord-Zuidverhoudingen als een soort bascule waarop men maar heen en weer blijft gaan. Het Nederlands kent meer richtingen dan alleen noord en zuid. We moeten voor alles voorkomen dat we door muggenzifterij van enkelen terechtkomen in contemplaties van eenzijdige aard met miskenning van het gedifferentieerde taallandschap dat ons Nederlands heeft.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 21 januari 2010 om 13:01.
Oud 21 januari 2010, 13:09   #4759
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een sterk antwoord, eentje dat aan de ribben hangt...System, in Vlaanderen is er, gelukkig maar, geen taalpolitie. In Nederland ook niet. Maar jij zou blijkbaar een soort "Ministerie voor de bevordering van de Taaldeugd en de bestrijding van de Taalzonde" in Nederland aan het werk willen zetten. Je kunt altijd nog je kandidatuur indienen bij de Afghaanse Taliban, om er een stage te doorlopen. Zij hebben dergelijke "ordehandhavers", zij het met een ander doel, namelijk het in de pas doen lopen van de vrouwen.

Warempel, ik vraag me af hoe het mogelijk is dat iemand in zo'n korte bewoordingen zoveel prietpraat kan debiteren. Ieder zijn talenten zullen we maar zeggen.

Neen, ik wil gewoon mijn taal blijven spreken. En u het Noord-Nederlands. Dat is het fundamentele verschil tussen u en mij. U doet zich voor als een Vlaming. Ik echter, ik ben het.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 13:10.
Oud 21 januari 2010, 13:12   #4760
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarmee zat ik ook. Wat mij als Groot-Nederlander nog erger tegen de borst stuit, is het feit dat men blijft hameren op de taalkundige Noord-Zuidverhoudingen als een soort bascule waarop men maar heen en weer blijft gaan. Het Nederlands kent meer richtingen dan alleen noord en zuid. We moeten voor alles voorkomen dat we door muggenzifterij van enkelen terechtkomen in contemplaties van eenzijdige aard met miskenning van het gedifferentieerde taallandschap dat ons Nederlands heeft.
Niet alleen dat, maar het Noord Zuid wordt soms in het absurde doorgetrokken, sommigen schijnen te denken dat wanneer ze een stap over de grens zetten, dat de taal al zoveel anders is (of die indruk krijg ik soms). En dat er verschillen tussen Oost en West zijn hoeft u mij als Noord Brabander niet te zeggen, het Noord Brabants valt bijvoorbeeld al grofweg uiteen in West Brabants en Oost Brabants. Deze Oost West verschillen vind je in Vlaanderen/Belgie en Nederland, die focus op de Noord-Zuid verschillen zal wel komen door de staatsgrenzen.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 21 januari 2010 om 13:13.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be