Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 15:11   #5941
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

U zei toch een 'onafhankelijke bron'?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 15:13   #5942
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Wever is niet de populairste politicus van Vlaanderen voor niets......
Olijke Bart is populair door zijn grappen en zijn grollen. Maar 70 % van de stemmers van de NVA zijn tegen de splitsing van België. Tenminste volgens de laatste bevraging van Dimarso.
Oud 31 januari 2010, 15:21   #5943
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zei toch een 'onafhankelijke bron'?
het is ook onafhankelijk.
er staat niets flamingants in.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 31 januari 2010 om 15:23.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 15:24   #5944
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Olijke Bart is populair door zijn grappen en zijn grollen. Maar 70 % van de stemmers van de NVA zijn tegen de splitsing van België. Tenminste volgens de laatste bevraging van Dimarso.
Ik geloof er niets van! Vlamingen die de N-VA steunen, weten welke partij ze steunen en weten zeer goed dat die partij de splitsing van België wil.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 15:27   #5945
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof er niets van! Vlamingen die de N-VA steunen, weten welke partij ze steunen en weten zeer goed dat die partij de splitsing van België wil.
Moest ik in uw plaats zijn, zou ik het liever ook niet willen geloven.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 15:29.
Oud 31 januari 2010, 15:52   #5946
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
In die tijd hadden alle legers huurlingen ,niets bijzonders dus.Bovendien ,de Republiek heeft voor een belangrijk deel de oorlog tegen de Spanjaarden gewonnen over zee op Java en bij Zuid Amerika.
Nederland had in die tijd de beste schepen.
Maw, iedereen doet wel eens beroep op buitenlandse strijdkrachten om zijn onafhankelijkheid te bevechten. En zo ook de Belgen.
Oud 31 januari 2010, 16:17   #5947
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zonder Franse bemoeienis was de opstand ook nooit geslaagd. Tijdens de Tiendaagse Veldtocht was er relatief weinig tegenstand. In Nederland waren er bijvoorbeeld talrijke studentenverenigingen die zich vrijwillig aansloten bij het leger. Maar in Vlaanderen was men nauwelijks bereid om te vechten.
Vele Zuid-Nederlanders ofte Belgen deserteerden nochtans uit het Nederlandse leger in de begindagen van de Belgische opstand.
Oud 31 januari 2010, 17:43   #5948
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Aan die bron is niets onafhankelijks aan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:35   #5949
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele Zuid-Nederlanders ofte Belgen deserteerden nochtans uit het Nederlandse leger in de begindagen van de Belgische opstand.
En Uw punt is......

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 januari 2010 om 18:36.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:37   #5950
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Aan die bron is niets onafhankelijks aan.
U dient zich wel te vergewissen van een klein detail. De term 'onafhankelijkheid' bij Shadowke heeft een heel andere betekenis dan de gangbare.
Oud 31 januari 2010, 18:39   #5951
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En Uw punt is......
Mijn punt is dat de Zuid-Nederlanders ofte de Belgen, die in het Nederlands leger soldaat waren, geen zin hadden te vechten tegen hun landgenoten.

Dat is mijn punt.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 18:41.
Oud 31 januari 2010, 18:46   #5952
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat de Zuid-Nederlanders ofte de Belgen, die in het Nederlands leger waren, geen zin hadden te vechten tegen hun landgenoten.

Dat is mijn punt.
En hoe zou dat komen mijn beste....

Is dit volgens U een teken dat ze een belgische onafhankelijkheid genegen waren....

Of gewoon het feit dat ze wilden voorkomen dat ze ooit zouden worden ingezet om diegenen te gaan bevechten en doden in wiens midden ze waren opgegroeid .....

Wat zou U doen,dat is de vraag die U zou moeten stellen.....

Zou U zelf bij een leger in dienst blijven om tegen Uw streekgenoten te moeten gaan vechten,inclusief Uw famillie en vrienden van destijds,of zou U zich aan dat héle conflict gaan onttrekken door middel van desertie om toch maar niet voor die keuze te gaan gesteld worden....

Vertel eens,wat zou U in zo'n geval beslissen.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 januari 2010 om 18:47.
Oud 31 januari 2010, 18:52   #5953
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe zou dat komen mijn beste....

Is dit volgens U een teken dat ze een belgische onafhankelijkheid genegen waren....

Of gewoon het feit dat ze wilden voorkomen dat ze ooit zouden worden ingezet om diegenen te gaan bevechten en doden in wiens midden ze waren opgegroeid .....
Wat zou U doen,dat is de vraag die U zou moeten stellen.....

Zou U zelf bij een leger in dienst blijven om tegen Uw streekgenoten te moeten gaan vechten,inclusief Uw famillie en vrienden van destijds,of zou U zich aan dat héle conflict gaan onttrekken door middel van desertie om toch maar niet voor die keuze te gaan gesteld worden....

Vertel eens,wat zou U in zo'n geval beslissen.....
Door dit bericht bevestigt u hier eigenlijk dat de belangen van de streekgenoten voor gingen op de belangen van het Hollandse VKN. Met andere woorden dat er geen echte eenheid was tussen het noorden en het zuiden.

Maar wat meer is, u bevestigt tevens door uw antwoord hetgeen ik altijd al heb beweerd: namelijk dat de opstandelingen dus niet een 'handvol oproerkraaiers waren,opgestookt door de Fransen', maar wel degelijk -zoals u terecht stelt- streekgenoten. Mensen uit de eigen streek dus. 'Landgenoten' dus.

Eigenlijk bent u het eens met mij. Alleen, u wist het (nog) niet. Maar nu weet u het dus zeker.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 18:56.
Oud 31 januari 2010, 19:10   #5954
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door dit bericht bevestigt u hier eigenlijk dat de belangen van de streekgenoten voor gingen op de belangen van het Hollandse VKN. Met andere woorden dat er geen echte eenheid was tussen het noorden en het zuiden.
Nee meneer,ik bevestig alléén dat de persoonlijke belangen van de individuen op zichzelf aan de basis van hun keuze tot desertie aanleiding gaven....

Indien de opstand in het noorden zou zijn gebeurd had je dit fenoneem van desertie net zo goed kunnen vaststellen door de desertie van de noord nederlanders uit het zuidelijk nederlands leger....

U gooit de persoonlijke belangen van alle individuen op een hoopje om te overgieten met een nationalistisch reflex....

Citaat:
Maar wat meer is, u bevestigt tevens door uw antwoord hetgeen ik altijd al heb beweerd: namelijk dat de opstandelingen dus niet een 'handvol oproerkraaiers waren,opgestookt door de Fransen', maar wel degelijk -zoals u terecht stelt- streekgenoten. Mensen uit de eigen streek dus. 'Landgenoten' dus.
Nee meneer, een totaal foute conclusie van U.....

U draait de héle geschiedenis gewoon om.....

Waar is de opstand het eerst begonnen mijn beste,bij de franstalige brusselse bourgeoisie ,of bij de desertie van de Vlaamse soldaten in het nederlandse leger....

Citaat:
Eigenlijk bent u het eens met mij. Alleen, u wist het (nog) niet. Maar nu weet u het dus zeker.
Nee meneer ,absoluut niet, antwoordt U eens op de door mij gestelde vraag...

de deze hier...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svennies

Vertel eens,wat zou U in zo'n geval beslissen
.....
Oud 31 januari 2010, 19:23   #5955
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Nee meneer ,absoluut niet, antwoordt U eens op de door mij gestelde vraag...

de deze hier...
Ja maar als u vraagt wat ik zou doen wanneer ik eventueel zou moeten schieten of familieleden of vrienden of streekgenoten, dan houdt er toch rekening mee dat er familieleden of vrienden of streekgenoten zich kunnen bevinden onder de opstandelingen waarop ik eventueel zou verplicht worden te schieten.

Vergeet overigens niet dat er Vlaamssprekenden deel uitmaakten van het Hollandse leger. En als we dus uw redenering aanhouden, dan zouden zij volgens u gedeserteerd hebben om niet op hun eventuele Vlaamse kennissen, streekgenoten of familieleden te moeten schieten. En dat veronderstelt dus dat er zich onder de opstandelingen vrienden kennissen of familieleden hadden kunnen bevinden. En dit wil dan weer zeggen dat het niet zo'n zootje schorremorrie of amokmakers waren zoals men dit vaak wil doen uitschijnen.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 19:25.
Oud 31 januari 2010, 19:24   #5956
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En weet u ook dat dit hoofdzakelijk franstaligen waren? De nederlandstalige soldaten bleven grotendeels trouw aan Willem I.

Maar waarom zou ik u dat vertellen. Een neutraal onderzoeker zoals u weet dit vast wel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:25   #5957
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En weet u ook dat dit hoofdzakelijk franstaligen waren? De nederlandstalige soldaten bleven grotendeels trouw aan Willem I.

Maar waarom zou ik u dat vertellen. Een neutraal onderzoeker zoals u weet dit vast wel.
En waar staat dit?
Oud 31 januari 2010, 19:28   #5958
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja u heeft wellicht ook met al de kiezers van NVA gesproken. Nu ik begrijp dat het idee dat niet alle Vlamingen seperatist zijn niet past binnen uw vooroordelen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:29   #5959
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Meer bronvermelding graag. Maar het is waar dat bij iemand met belgicistische of orangistische sympathieën vaak de neutraliteit het eerste slachtoffer blijkt, en dat is jammer.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 31 januari 2010 om 19:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:29   #5960
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar staat dit?
In de verslagen van de bevelhebbers uit die tijd. Meerdere bronnen schreven aan Willem I dat alleen de franstaligen aan het muiten sloegen, maar dat hij kon blijven rekenen op de nederlandstaligen. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be