Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 19:30   #5961
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik geloof er niets van! Vlamingen die de N-VA steunen, weten welke partij ze steunen en weten zeer goed dat die partij de splitsing van België wil.
Tjah, er is een wereld van verschil tussen radicaal separatist zijn en communautair nihilist.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:35   #5962
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En weet u ook dat dit hoofdzakelijk franstaligen waren? De nederlandstalige soldaten bleven grotendeels trouw aan Willem I.

Maar waarom zou ik u dat vertellen. Een neutraal onderzoeker zoals u weet dit vast wel.
Welke "Nederlandse" eenheden in Vlaanderen/België zijn militair tussengekomen ten dienste van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:37   #5963
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In de verslagen van de bevelhebbers uit die tijd. Meerdere bronnen schreven aan Willem I dat alleen de franstaligen aan het muiten sloegen, maar dat hij kon blijven rekenen op de nederlandstaligen. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Op sommige plaatsen was dit effectief ook zo. Dat was het geval in het korps van luitenant-generaal Jozef Van Geen. Hij was namelijk opperbevelhebber van het militair commando van Namen. Normaal dat de Walen daar meer deserteerden.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 19:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:46   #5964
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op sommige plaatsen was dit effectief ook zo. Dat was het geval in het korps van luitenant-generaal Jozef Van Geen. Hij was namelijk opperbevelhebber van het militair commando van Namen. Normaal dat de Walen daar meer deserteerden.
Fijne man, die Van Geen. Ik kende hem niet. Maar ik las net op Wikipedia dat hij Breda heeft verdedigd tegen dolgedraaide Belgen. Wat een held. Anders had mijn mooie stad nu mischien bij Belgie gehoord. Brrr...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:50   #5965
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is van Geen, anders betrof het een Belg.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:55   #5966
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het vlaams-nationalisme bestaat pas sinds 1993, niet eerder.
euh...

LOL?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 20:01   #5967
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fijne man, die Van Geen. Ik kende hem niet. Maar ik las net op Wikipedia dat hij Breda heeft verdedigd tegen dolgedraaide Belgen. Wat een held. Anders had mijn mooie stad nu mischien bij Belgie gehoord. Brrr...
Ja spoel nog maar een paar bitterballen door met Heineken om dat te vieren.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 20:08   #5968
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar als u vraagt wat ik zou doen wanneer ik eventueel zou moeten schieten of familieleden of vrienden of streekgenoten, dan houdt er toch rekening mee dat er familieleden of vrienden of streekgenoten zich kunnen bevinden onder de opstandelingen waarop ik eventueel zou verplicht worden te schieten.
Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn,Uw aanwezigheid als soldaat in de troepen van het noorden zélf alleen zou na de onafhankelijkheid van belgië U door Uw streekgenoten zwaar aangerekend worden.....

Maar antwoordt U nu eens op mijn vraag,zo U als soldaat destijds bij Uw leger zijn gebleven,of zou U zich middels desertie zich aan het héle conflict proberen te onttrekken...

Citaat:
Vergeet overigens niet dat er Vlaamssprekenden deel uitmaakten van het Hollandse leger. En als we dus uw redenering aanhouden, dan zouden zij volgens u gedeserteerd hebben om niet op hun eventuele Vlaamse kennissen, streekgenoten of familieleden te moeten schieten. En dat veronderstelt dus dat er zich onder de opstandelingen vrienden kennissen of familieleden hadden kunnen bevinden. En dit wil dan weer zeggen dat het niet zo'n zootje schorremorrie of amokmakers waren zoals men dit vaak wil doen uitschijnen.
Dat is Uw hypothese mijn beste....Waar U weeral verregaande conclusies aan gaat verbinden.....
Iedere soldaat die zijn legerdienst vervult wil na afloop graag naar de streek waar hij thuis hoort terugkeren....
Zou dit volgens U nog mogelijk geweest zijn voor diegenen die niet zijn gedeserteerd uit het nederlands leger destijds én die herkend werden door hun streekgenoten....

Ik zal het U makkelijker maken met mijn volgende vraag,gelieve naar eer én geweten te antwoorden....

Stel dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard van België,en U dient als soldaat van het belgische leger uit te rukken om de onafhankelijkheid van Vlaanderen gewapenderhand de kop in te drukken.....

Gaat U ofwel de biezen nemen omdat U hier de grote kans gaat lopen om Uw eigen provinciegenoten hardhandig te moeten onderdrukken waarbij U uiteraard wel een héél grote kans loopt om herkend te worden door Uw streekgenoten...

Of volgt U gewoon de bevelen van Uw legeroversten op....

En denkt U dat bij een eventuele onafhankelijkheid van Vlaanderen U als zijnde deelgenoot van het andere kamp dan nog bijzonder welkom zal zijn in dat gedeelte waar U altijd hebt gewoond,en toch bevochten hebt door Uw streekgenoten....

Denk er eens diep over na mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 20:28   #5969
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Jullie allemaal vergeten iets: natuurlijk was er ook vanuit de Vlaamse hoek verzet tegen "Olland" en zijn leger: namelijk de katholieke kerk. Weet u nog - het heeft zelfs een naam: de monsterverbond.

Jullie schijnen dat te vergeten. Toen de franstalige wereld in opstand kwam hebben een deel van de kerklui (ook in de Vlaamse gebieden) zeer opportunistisch gereageerd en gedacht 'dit is onze kans, de protestanten vormen een groter gevaar voor ons en nu hebben wij een kans om dit 'probleem' op te lossen... samen met onze nieuwe vrienden de goddeloze kaffers onder ons..
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 31 januari 2010 om 20:35.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 20:30   #5970
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Jullie allemaal vergeten iets: natuurlijk was er ook vanuit de Vlaamse hoek verzet tegen "Olland" en zijn leger: namelijk de katholieke kerk. Weet u nog - het heeft zelfs een naam: 'monsterverbond'.

Jullie schijnen dat te vergeten. Toen de fransen in opstand kwamen hebben een deel van de kerklui (ook in de Vlaamse gebieden) zeer opportunistisch gereageerd en gedacht 'dit is onze kans, de protestanten vormen een grotere gevaar en nu hebben wij een kans om dit 'probleem' op te lossen... samen met onze nieuwe vrienden de goddeloze kaffers onder ons
.
Vertel eens,hoevéél Vlamingen er zoal destijds hebben meegevochten tégen het Nederlandse leger.....
Oud 31 januari 2010, 20:32   #5971
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Vertel eens,hoevéél Vlamingen er zoal destijds hebben meegevochten tégen het Nederlandse leger.....
Totaal irrelevant.

Ik heb het niet over cijfers.
Oud 31 januari 2010, 20:36   #5972
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal irrelevant.

Ik heb het niet over cijfers.
En toch zal U cijfers nodig hebben om Uw stelling te staven,tenzij U graag het geschiedkundig feit negeert dat franse troepen de absolute hoofdmacht vertegenwoordigden in het leger der opstandelingen ....

Tot zolang blijft Uw stelling irrelevant,en mag dan hoogstens als een persoonlijke mening worden beschouwd....
Oud 31 januari 2010, 20:39   #5973
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En toch zal U cijfers nodig hebben om Uw stelling te staven,tenzij U graag het geschiedkundig feit negeert dat franse troepen de absolute hoofdmacht vertegenwoordigden in het leger der opstandelingen
Waar en wanneer heb ik dat genegeerd?

Ik wilde gewoon zeggen dat de Vlaamse 'verzet' (hoe groot of klein het ook was) eigenlijk helemaal niet nationalistisch van aard was maar eerder religieus. Dat in tegenstelling tot de nationalistische aard van het Brusselse gebeuren
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 31 januari 2010 om 20:47.
Oud 31 januari 2010, 20:43   #5974
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kunnen we moeilijk te weten komen .Hoe zouden we wel. Misschien uit militaire archieven uit die tijd. We weten in ieder geval dat de Belgische opstand veel uitgebreider was in het Vlaamse land dan men ons tot nu toe wil doen geloven. Dat had natuurlijk ook te maken met een reeks van factoren die niets met Willem I te maken hadden. Zoals de slechte economische toestand tijdens de laatste jaren onder Willem en de revolutionaire geest in het algemeen in Europa in die periode. Maar het had natuurlijk evenzeer vandoen met foutieve politieke strategieën die Willem had aangewend om het zuiden te besturen, zoals de eenzijdige en verkeerde belastingen enkel opgelegd aan het zuiden, zijn inmenging met het onderwijs en de priesters, de taalpolitiek, de onevenredige vertegenwoordiging van het zuiden in de Staten Generaal, enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 20:44.
Oud 31 januari 2010, 20:44   #5975
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kunnen we moeilijk te weten komen .Hoe zouden we wel. Misschien uit militaire archieven uit die tijd. We weten in ieder geval dat de Belgische opstand veel uitgebreider was in het Vlaamse land dan men ons tot nu toe wil doen geloven. Dat had natuurlijk ook te maken met een reeks van factoren die niets met Willem I te maken hadden. Zoals de slechte economische toestand tijdens de laatste jaren onder Willem en de revolutionaire geest in het algemeen in Europa. Maar het had natuurlijk vandoen met foutieve politieke strategieën die Willem had aangewend om het zuiden te besturen, zoals de eenzijdige en verkeerde belastingen enkel opgelegd aan het zuiden, zijn inmenging met het onderwijs en de priesters, de taalpolitiek, de onevenredige vertegenwoordiging van het zuiden in de Staten Generaal, enz, enz.
Ja, antwoordt U nu eindelijk eens een keer op mijn vorige post....
Oud 31 januari 2010, 20:48   #5976
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar en wanneer heb ik dat genegeerd?

De Vlaamse 'verzet' (hoe klein het ook was) was eigenlijk helemaal niet nationalistisch van aard maar eerder religieus. Dat in tegenstelling tot de nationalistische aard van het Brusselse gebeuren
.
De Vlaamse aanwezigheid als bijdrage in de opstand tegen Nederland was volgens U dan ook miniem....

En het was helemaal niet gericht tegen een land op zichzelf,eerder tegen een andere geloofsovertuiging...

Met andere woorden ,de bijdrage van het Vlaamse volk was hélemaal niet doorslaggevend....
Oud 31 januari 2010, 20:50   #5977
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, antwoordt U nu eindelijk eens een keer op mijn vorige post....
Ik kan daar moeilijk op antwoorden. Ik zou me echt in die situatie moeten bevinden om daarop te kunnen antwoorden. Men kan nu wel theoretisch daarover discussiëren, maar dat brengt weinig aarde aan de dijk.

Zo is het bijvoorbeeld geweten dat in België (maar ook in andere landen) tijdens de laatste wereldoorlog, mensen uit eenzelfde familie meestreden in legers die tegen mekaar vochten. Wat zou er gebeurd zijn, moest de ene broeder tegenover de andere was komen te staan? Ik denk niet dat ze op mekaar zouden hebben geschoten natuurlijk. Tenzij ze mekaar dan wel heel erg zouden verfoeid hebben.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 20:52.
Oud 31 januari 2010, 20:54   #5978
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik geloof er niets van! Vlamingen die de N-VA steunen, weten welke partij ze steunen en weten zeer goed dat die partij de splitsing van België wil.
ik denk dat de meeste stemmers van de NVA gewoon willen dat er een grote staatshervorming komt en dat voor 1 keer de Vlaamse stem evenwaardig zou zijn aan de Franstalige.
Oud 31 januari 2010, 20:56   #5979
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zou toch eens moeten leren drie keren uw tong om te draaien vooraleer u dingen zegt op dit vlak.

Het Hollandse of Nederlandse leger gaf zich na 5 dagen
(zeggen en schrijven: v i j f ) 'strijd' al over aan de Duitsers.

De Duitsers vielen Nederland binnen op 10 mei 1940. Op 15 mei capituleerden de Nederlanders...
Draai jij je tong maar vijf maal om. Je lijkt niet te weten (alhoewel jij denkt dat je alles weet natuurlijk) dat de Luftwaffe kort daarvoor de stad Rotterdam "ausradiert" had met een verschrikkelijk zwaar bombardement. Dat hebben ze met geen enkele stad in België gedaan. Met het perspectief dat er met die taktiek nog veel meer burgerslachtoffers in de Randstad konden vallen besloot Nederland, wijselijk, de strijd te staken. Overigens, hoelang heeft men het bij ons volgehouden?
Oud 31 januari 2010, 20:58   #5980
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan daar moeilijk op antwoorden.
Antwoord daar nu eens een keer gewoon op...
Wat doet U,vecht U mee met het leger waarbij U bent gestationneerd,of zou U eerder de desertie verkiezen om hieraan en de gewetensbezwaren die daaruit volgen te ontsnappen...
Wees eens één keer eerlijk....

Ik mijn beste zou de desertie en zelfs de dood voor het vuurpeloton prefereren boven de mogelijke kans om streekgenoten van mij gewapenderhand te moeten gaan onderwerpen,en alzo de mogelijkheid gaan uitsluiten om dan ooit nog naar mijn geboortestreek te kunnen terugkeren en de mensen daar die mij kennen recht in de ogen te kunnen kijken....

U wéét nu mijn antwoord al,nu het Uwe nog...

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 januari 2010 om 20:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be