![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#5961 |
Europees Commissaris
|
![]() Tjah, er is een wereld van verschil tussen radicaal separatist zijn en communautair nihilist.
![]() |
#5962 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke "Nederlandse" eenheden in Vlaanderen/België zijn militair tussengekomen ten dienste van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5963 |
Banneling
|
![]() Op sommige plaatsen was dit effectief ook zo. Dat was het geval in het korps van luitenant-generaal Jozef Van Geen. Hij was namelijk opperbevelhebber van het militair commando van Namen. Normaal dat de Walen daar meer deserteerden.
Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5964 |
Minister-President
|
![]() Fijne man, die Van Geen. Ik kende hem niet. Maar ik las net op Wikipedia dat hij Breda heeft verdedigd tegen dolgedraaide Belgen. Wat een held. Anders had mijn mooie stad nu mischien bij Belgie gehoord. Brrr...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5965 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is van Geen, anders betrof het een Belg.
![]()
![]() |
#5966 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5967 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5968 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar antwoordt U nu eens op mijn vraag,zo U als soldaat destijds bij Uw leger zijn gebleven,of zou U zich middels desertie zich aan het héle conflict proberen te onttrekken... Citaat:
Iedere soldaat die zijn legerdienst vervult wil na afloop graag naar de streek waar hij thuis hoort terugkeren.... Zou dit volgens U nog mogelijk geweest zijn voor diegenen die niet zijn gedeserteerd uit het nederlands leger destijds én die herkend werden door hun streekgenoten.... Ik zal het U makkelijker maken met mijn volgende vraag,gelieve naar eer én geweten te antwoorden.... Stel dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard van België,en U dient als soldaat van het belgische leger uit te rukken om de onafhankelijkheid van Vlaanderen gewapenderhand de kop in te drukken..... Gaat U ofwel de biezen nemen omdat U hier de grote kans gaat lopen om Uw eigen provinciegenoten hardhandig te moeten onderdrukken waarbij U uiteraard wel een héél grote kans loopt om herkend te worden door Uw streekgenoten... Of volgt U gewoon de bevelen van Uw legeroversten op.... En denkt U dat bij een eventuele onafhankelijkheid van Vlaanderen U als zijnde deelgenoot van het andere kamp dan nog bijzonder welkom zal zijn in dat gedeelte waar U altijd hebt gewoond,en toch bevochten hebt door Uw streekgenoten.... Denk er eens diep over na mijn beste.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5969 |
Parlementslid
|
![]() Jullie allemaal vergeten iets: natuurlijk was er ook vanuit de Vlaamse hoek verzet tegen "Olland" en zijn leger: namelijk de katholieke kerk. Weet u nog - het heeft zelfs een naam: de monsterverbond.
Jullie schijnen dat te vergeten. Toen de franstalige wereld in opstand kwam hebben een deel van de kerklui (ook in de Vlaamse gebieden) zeer opportunistisch gereageerd en gedacht 'dit is onze kans, de protestanten vormen een groter gevaar voor ons en nu hebben wij een kans om dit 'probleem' op te lossen... samen met onze nieuwe vrienden de goddeloze kaffers onder ons.. . Laatst gewijzigd door Bertie : 31 januari 2010 om 20:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5970 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5971 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5972 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch zal U cijfers nodig hebben om Uw stelling te staven,tenzij U graag het geschiedkundig feit negeert dat franse troepen de absolute hoofdmacht vertegenwoordigden in het leger der opstandelingen ....
Tot zolang blijft Uw stelling irrelevant,en mag dan hoogstens als een persoonlijke mening worden beschouwd.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5973 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik wilde gewoon zeggen dat de Vlaamse 'verzet' (hoe groot of klein het ook was) eigenlijk helemaal niet nationalistisch van aard was maar eerder religieus. Dat in tegenstelling tot de nationalistische aard van het Brusselse gebeuren . Laatst gewijzigd door Bertie : 31 januari 2010 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5974 |
Banneling
|
![]() Dat kunnen we moeilijk te weten komen .Hoe zouden we wel. Misschien uit militaire archieven uit die tijd. We weten in ieder geval dat de Belgische opstand veel uitgebreider was in het Vlaamse land dan men ons tot nu toe wil doen geloven. Dat had natuurlijk ook te maken met een reeks van factoren die niets met Willem I te maken hadden. Zoals de slechte economische toestand tijdens de laatste jaren onder Willem en de revolutionaire geest in het algemeen in Europa in die periode. Maar het had natuurlijk evenzeer vandoen met foutieve politieke strategieën die Willem had aangewend om het zuiden te besturen, zoals de eenzijdige en verkeerde belastingen enkel opgelegd aan het zuiden, zijn inmenging met het onderwijs en de priesters, de taalpolitiek, de onevenredige vertegenwoordiging van het zuiden in de Staten Generaal, enz, enz.
Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5975 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5976 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het was helemaal niet gericht tegen een land op zichzelf,eerder tegen een andere geloofsovertuiging... Met andere woorden ,de bijdrage van het Vlaamse volk was hélemaal niet doorslaggevend.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5977 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo is het bijvoorbeeld geweten dat in België (maar ook in andere landen) tijdens de laatste wereldoorlog, mensen uit eenzelfde familie meestreden in legers die tegen mekaar vochten. Wat zou er gebeurd zijn, moest de ene broeder tegenover de andere was komen te staan? Ik denk niet dat ze op mekaar zouden hebben geschoten natuurlijk. Tenzij ze mekaar dan wel heel erg zouden verfoeid hebben. Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5978 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat de meeste stemmers van de NVA gewoon willen dat er een grote staatshervorming komt en dat voor 1 keer de Vlaamse stem evenwaardig zou zijn aan de Franstalige.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5979 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5980 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Antwoord daar nu eens een keer gewoon op...
Wat doet U,vecht U mee met het leger waarbij U bent gestationneerd,of zou U eerder de desertie verkiezen om hieraan en de gewetensbezwaren die daaruit volgen te ontsnappen... Wees eens één keer eerlijk.... Ik mijn beste zou de desertie en zelfs de dood voor het vuurpeloton prefereren boven de mogelijke kans om streekgenoten van mij gewapenderhand te moeten gaan onderwerpen,en alzo de mogelijkheid gaan uitsluiten om dan ooit nog naar mijn geboortestreek te kunnen terugkeren en de mensen daar die mij kennen recht in de ogen te kunnen kijken.... U wéét nu mijn antwoord al,nu het Uwe nog... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 31 januari 2010 om 20:59. |
![]() |
![]() |