Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2010, 21:15   #8441
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is Nederland eigenlijk ooit gecompenseerd voor al die investeringen?
Eens de hereniging een feit is, zullen de investeringen renderen. De koopmansgeest in de Nederlanden zal tot grote, ongekende hoogten stijgen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 21:18   #8442
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voor zover ik de man kan inschatten was het een graaier van het zuiverste water.
Zeker voor de normen van die tijd.
Waarom verdedigt U die man eigenlijk ?
Waarom val jij hem aan? Die vraag had je zeker al verwacht. Toch?
Oud 26 februari 2010, 21:21   #8443
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alles, maar dan ook alles, wat de notie "Nederlanden" uitbreidt tot over de grenzen van het huidige Nederland, is hem een doorn in het oog. Voor system is de scheiding sacraal. De Nederlanden is voor hem als de Boom der kennis van goed en kwaad. Wie durft daarvan vruchten eten moet met een vlammend tricolore zwaard verjaagd worden uit het paradijselijk Belgique.
Niets de sacraal. Ik zeg gewoon zoals het is. En dus, de term 'Belgen' werd wel degelijk gebruikt in de tijd van Willem I in de betekenis van 'het zuiden', en dit, én door de Vlamingen en door de Franstaligen en dus niet alleen door het 'fatje' (= volgens de zienswijze van Quercus wel te verstaan, en bijgevolg met de nodige korrel zout te nemen) de prins van Oranje, de latere Willem II.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 21:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 21:39   #8444
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Uw probleem is dat u de nodige preoccupaties met Willem I hebt, die u een objectieve benadering in de weg staan.
U moet de 'realisaties' van Willem I op economisch vlak in het zuiden ook 'van alle kanten' willen bekijken. En daar faalt u wat in. Bovendien verrijkte hij zich op de rug van het Nederlandse volk.

Een onverdachte bron.

Nrc-Handelsblad:
(bespreking van het boek van Daniela Hooghiemstra en Dorine Hermans).

"Willem I had tijdens zijn regeerperiode een vermogen van ongeveer 30 miljoen gulden opgebouwd, door deelnemingen in staatsbedrijven zoals de Nederlandsche Stoombootmaatschappij, de Enschedese Katoenspinnerij en de Algemene Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt te Brussel. De omvang van de staatsschuld was ongeveer net zo groot. Hij was de come back kid van het Huis van Oranje. Hij vergaarde een fortuin en liet een berooid land achter."

Dat is andere koek natuurlijk. En al heel wat anders dan uw idealistisch portret van Willem I. Al bij al, was Willem I uiteindelijk een ordinaire sjacheraar. En dan sjacherde hij op de kap van het Nederlandse volk ook nog.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 21:47.
Oud 26 februari 2010, 21:43   #8445
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet de 'realisaties' van Willem I op economisch vlak in het zuiden ook 'van alle kanten' willen bekijken. En daar faalt u wat in. Bovendien verrijkte hij zich op de rug van het Nederlandse volk.

Een onverdacht bron

Nrc-Handelsblad:

"Willem I had tijdens zijn regeerperiode een vermogen van ongeveer 30 miljoen gulden opgebouwd, door deelnemingen in staatsbedrijven zoals de Nederlandsche Stoombootmaatschappij, de Enschedese Katoenspinnerij en de Algemene Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt te Brussel. De omvang van de staatsschuld was ongeveer net zo groot. Hij was de come back kid van het Huis van Oranje. Hij vergaarde een fortuin en liet een berooid land achter."

Dat is andere koek natuurlijk. Een al heel wat anders dan uw idealistisch portret van Willem I. Al bij al, was Willem I een ordinaire sjacheraar. En dan nog sjacheren op de kap van het Nederlandse volk.
Nog niet zo erg als Leopold II dus....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 21:45   #8446
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nog niet zo erg als Leopold II dus....
We hebben het hier niet over Leopold II.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 21:45.
Oud 26 februari 2010, 21:47   #8447
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over Leopold II.
We hadden het hier eigenlijk ook niet over Willem I mijn beste....

Als U de zeveraar hier mag uithangen,dan Ik ook...

Laatst gewijzigd door Svennies : 26 februari 2010 om 21:47.
Oud 26 februari 2010, 21:47   #8448
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niets de sacraal. Ik zeg gewoon zoals het is. En dus, de term 'Belgen' werd wel degelijk gebruikt in de tijd van Willem I in de betekenis van 'het zuiden', en dit, én door de Vlamingen en door de Franstaligen en dus niet alleen door het 'fatje' (= volgens de zienswijze van Quercus wel te verstaan, en bijgevolg met de nodige korrel zout te nemen) de prins van Oranje, de latere Willem II.
Zeker van?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 21:53   #8449
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Een onverdachte bron

Nrc-Handelsblad:
(bespreking van het boek van Daniela Hooghiemstra en Dorine Hermans).

Dat is andere koek natuurlijk. Een al heel wat anders dan uw idealistisch portret van Willem I. Al bij al, was Willem I een ordinaire sjacheraar. En dan nog sjacheren op de kap van het Nederlandse volk.
U citeert ook maar wat u uitkomt, nietwaar? Het is gewoon koren op uw molentje.

Ik beperk mij tot de vaststelling dat Willem I - uw triomfalisme ten spijt ten aanzien van de overige feiten over Willem I - in economisch opzicht ontegenzeggelijk veel betekend heeft, waarvan het huidige Belgie profijt heeft.
Oud 26 februari 2010, 21:55   #8450
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zeker van?
Ik kan niet blijven herhalen. Zie mijn antwoord in # 8431 en # 8435
Oud 26 februari 2010, 21:57   #8451
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kan niet blijven herhalen. Zie mijn antwoord in # 8431 en # 8435
Bewijst niet bepaald dat Vlamingen te vinden waren om na 1830 als slippendrager voor de Francofonie te spelen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 februari 2010 om 22:01.
Oud 26 februari 2010, 21:58   #8452
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik beperk mij tot de vaststelling dat Willem I - uw triomfalisme ten spijt ten aanzien van de overige feiten over Willem I - in economisch opzicht ontegenzeggelijk veel betekend heeft, waarvan het huidige Belgie profijt heeft.
Nogmaals ik zeg wat is. En wat ik zeg komt niet van mij, maar van het boek, 'Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren', geschreven door twee mensen, geschiedkundigen, die bovendien het privilegie hadden, toegang te krijgen tot archieven van het Nederlands koninklijk huis.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 22:02.
Oud 26 februari 2010, 22:04   #8453
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb nooit gezegd dat Willem niets goeds heeft gedaan. Zie mijn één van mijn vorige posten. Maar hij heeft zich verrijkt tot en met, terwijl zijn eigen volk doodarm was en hij de Nederlandse staat bankroet liet gaan. Want op het einde van het bewind van Willem I, was Nederland zo goed als failliet. Het scheelde in elk geval niet veel.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 22:07.
Oud 26 februari 2010, 22:12   #8454
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Bewijst niet bepaald dat Vlamingen te vinden waren om na 1830 als slippendrager voor de Francofonie te spelen.
Daarover ging de discussie niet. U moet nu niet van onderwerp proberen te veranderen.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 22:13.
Oud 26 februari 2010, 22:28   #8455
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daarover ging de discussie niet. U moet nu niet van onderwerp proberen te veranderen.
Het ging over het feit dat men Belg vaker is gaan gebruiken voor Zuidelijke Nederander en tot op een gegeven moment exclusief ervoor (wat niets afdoet aan de oorsprong). Juist ja.
Het evangelie dat als religie tot op de letter na navolgbaar is te beschouwen en zeker niet meer anders mag worden toegepast.
Lekker belangrijk allemaal. En dat allemaal voor een Belgisch nationalist die niet neutraal kan zijn en wiens bronnen wel op volle dan wel halve waarheden gebaseerd zijn, maar stelselmatig wel van selectieve aard zijn.

Overigens was het wel dégelijk zo dat men in de Oostenrijkse tijd én tijdens de Brabantse Omwenteling in het Nederduits de term 'Nederlands' hanteerde (tijdens de Brabantse Omwenteling naast Belgisch in het Nederduits en uitsluitend Belgiques in het Frans). In Oostenrijkse tijd was het zelf Pays-Bas in sommige Franse bronnen.

Het feit dat men in de volksmond gemakkelijk overgeschakeld is op Belg komt o.a. dankzij blootstelling aan de toenmalige Latijnse naam voor de Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 februari 2010 om 22:33.
Oud 26 februari 2010, 22:30   #8456
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verguis niemand. Evenmin Willem I. U (of/en anderen) hebben de man altijd op een voetstuk geplaatst. Ik doe dat niet, maar herleid hem tot zijn plusminus ware proporties: een man die weliswaar goed bedoelde, ook goede dingen heeft gedaan, maar zich te veel bemoeide als verkapt verlicht despoot, te radicaal tewerk ging en het zuiden niet altijd begreep en zich ook niet de moeite deed om het zuiden te begrijpen. En vooral dat laatste heeft zijn ondergang bespoedigd, alhoewel hij in de twee laatste jaren van zijn regering het roer heeft willen omgooien. Maar het kalf was toen reeds verdronken.

Er is hier niemand die betwist dat de naam 'Belgius' of 'Belga', enz, geen betrekking heeft gehad op de Lage Landen. De 'Leo Belgicus' bewijst dit. Alleen, vanaf de Oostenrijkse periode, had die term vooral betrekking op de 'zuiderse Nederlanden'. De 'noordelijke Nederlanden' hadden toen andere benamingen, zoals ik reeds stelde.
Bij mijn weten was er toen nog altijd de Republiek der (7) Verenigde Nederlanden en in het latijn werd die Republiek Belgii Foederati genoemd. De Noordelijke Nederlanden werden pas de Bataafse Republiek in de Franse periode, na 1795, dat is dus pas na de Oostenrijkse periode.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 26 februari 2010 om 22:31.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 22:31   #8457
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Bij mijn weten was er toen nog altijd de Republiek der (7) Verenigde Nederlanden en in het latijn werd die Republiek Belgii Foederati genoemd. De Noordelijke Nederlanden werden pas de Bataafse Republiek in de Franse periode, na 1795.
Dat wordt hier nergens betwist.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 22:34.
Oud 26 februari 2010, 22:32   #8458
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet U nu nét altijd,iederéén gelijk voor de wet mijn beste...
Oud 26 februari 2010, 22:34   #8459
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wordt hier nergens betwist.
Die republiek eindigde pas (1795) nadat in de Zuidelijke Nederlanden de Oostenrijkse Periode al was afgelopen.
Oud 26 februari 2010, 22:40   #8460
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Die republiek eindigde pas (1795) nadat in de Zuidelijke Nederlanden de Oostenrijkse Periode al was afgelopen.
De connotatie van 'Belg' is beginnen te veranderen vanaf de Oostenrijkse peiode. Men sprak niet over de 'Noordelijke Belgen' doelende op de mensen in het noorden. Wel sprak men over 'Belgen' die onder het bewind van Oostenrijk vielen. Dat staat ook zo op de munten geslagen onder Maria Theresia. Vanaf de Bataafse Republiek en tijdens het koninkrijk Holland, had de term 'België' alleen nog betrekking op het zuiden. In het noorden sprak men over de 'Hollanders'. Idem dito tijdens de periode van Willem I. En dat wordt ook bevestigd door teksten allerhande uit die tijd.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2010 om 22:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be