Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2022, 11:13   #27501
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leuke beelden van de Antonivka brug (Kherson) die een tweede raketsalvo kreeg en nu volledig onderbroken is.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato...an-forces.html
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 11:14   #27502
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Waar u tekortschiet. Incontinentie, dat bij overvloed.
Djeezes Christ Nr.10, zijt ge nu al hervallen tot kakapipi persoonlijke aanvallen? Goed bezig.
Oud 27 juli 2022, 11:16   #27503
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Waar u tekortschiet.

Incontinentie, dat bij overvloed.

Je argumenten zijn echt al een maand of 5 op, hé ?
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 11:19   #27504
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een long-read, getuigenis van mensen die in de hel van Mariupol proberen te overleven. Ook de beelden tonen de schaal van de vernietiging aan van die stad, en het regime dat de russen nu opdringen.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato...-my-story.html
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 11:24   #27505
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een long-read, getuigenis van mensen die in de hel van Mariupol proberen te overleven. Ook de beelden tonen de schaal van de vernietiging aan van die stad, en het regime dat de russen nu opdringen.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato...-my-story.html
dat moet u toch tevreden stemmen, Poetin heeft dezelfde ingesteldhed als gij, nl. "nazi's" uitschakelen. Geen enkel ander land in Europa trouwens heeft meer met den Duits gecollaboreerd dan Oekraïne. Maar gij wilt natuurlijk enkel Vlaamse collaborateurs treffen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 11:31   #27506
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zelfs waar ze vijandig ontvangen werden werd verkrachting niet geaccepteerd door de legerleiding.
Een legerleiding die enkel militaire doelwitten viseert uiteraard
Scholen, ziekenhuizen, shopping centra, …
.[/quote]

Militairen moeten hun vak leren, militairen hebben al eens een paracetamol nodig en ze moeten eten en kleren kopen.
In uw wereldbeeld allemaal legitieme doelwitten
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 11:35   #27507
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat moet u toch tevreden stemmen, Poetin heeft dezelfde ingesteldhed als gij, nl. "nazi's" uitschakelen. Geen enkel ander land in Europa trouwens heeft meer met den Duits gecollaboreerd dan Oekraïne. Maar gij wilt natuurlijk enkel Vlaamse collaborateurs treffen.
Dat zal waarschijnlijk er niet ver naast zijn. Maar er is dan ook een verklaring voor die collaboratie. Tijdens de jaren dertig wilde de molog Stalin de Oekraïnse boeren de collectivisatie van de landbouw met geweld door de strot rammen. De landelijke bevolking ging daar volstrekt niet mee akkoord. Als reactie hierop werden op bevel van het Kremlin alle voedselvoorraden in Oekraïne uit de distributie weggehaald. Er volgde een zware hongersnood die bij de bevolking de geschiedenis is ingegaan onder de benaming Holodomor. Ettelijke miljoenen zijn toen de hongerdood gestorven. Dat is niet op één jaartje vergeten en vergeven.
Oud 27 juli 2022, 11:43   #27508
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zal waarschijnlijk er niet ver naast zijn. Maar er is dan ook een verklaring voor die collaboratie. Tijdens de jaren dertig wilde de molog Stalin de Oekraïnse boeren de collectivisatie van de landbouw met geweld door de strot rammen. De landelijke bevolking ging daar volstrekt niet mee akkoord. Als reactie hierop werden op bevel van het Kremlin alle voedselvoorraden in Oekraïne uit de distributie weggehaald. Er volgde een zware hongersnood die bij de bevolking de geschiedenis is ingegaan onder de benaming Holodomor. Ettelijke miljoenen zijn toen de hongerdood gestorven. Dat is niet op één jaartje vergeten en vergeven.
Iedereen die gecollaboreerd heeft, had daarvoor een verklaring. Maar aangezien de overwinnaars altijd bepalen wat in de geschiedenisboeken komt, weten we daar bitter weinig over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 12:05   #27509
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Homelander Bekijk bericht
Dan ga je veel plezier hebben aan YouTube kanaal 1420, waar dagelijks gewone Russen vragen beantwoorden, vaak over de Oekraiense oorlog en hun kijk erop.

Jonge Russen zien heel vaak dwars door de allesverterende Kremlin-leugens en propaganda heen.
Er is dus nog hoop voor de toekomst.

Kanaal 1420 : https://www.youtube.com/c/1420channel

"Russians are terrorists now. Reactions." : https://www.youtube.com/watch?v=XEXk...iOJ3t&index=29

"Do Russians think Putin is a War Criminal" : https://www.youtube.com/watch?v=XwQg...iOJ3t&index=27
Orain wordt veel te veel gehyped in de westerse media. Dat doet het een en ander vermoeden. Onafhankelijke opiniepeiler Levada is duidelijk: de "speciale operatie" heeft de steun van alle segmenten van de Russische maatschappij ook van de jeugd. Wat niet wil zeggen dat er geen minderheid is die tegen is, waaronder nogal wat communisten. (de grootste oppositiepartij is verdeeld op dit vlak)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 12:19   #27510
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Orain wordt veel te veel gehyped in de westerse media. Dat doet het een en ander vermoeden. Onafhankelijke opiniepeiler Levada is duidelijk: de "speciale operatie" heeft de steun van alle segmenten van de Russische maatschappij ook van de jeugd. Wat niet wil zeggen dat er geen minderheid is die tegen is, waaronder nogal wat communisten. (de grootste oppositiepartij is verdeeld op dit vlak)
Je geeft al toe dat er toch weerstand in rusland is
Een wereldwonder
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 13:56   #27511
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Uit post #27508: Cui Bono?
"the MEDIA is the lynch pin" (Ray McGOVERN)
In het nederlands: de MEDIA is het hart van het MICIMATT complex.
militair
industrieel
parlementair
inlichtingen
MEDIA
academici
'think tank'
Omdat de MEDIA onder controle staat van de rest van het MICIMATT complex.

Daarom moet er wat waarheid verspreid worden, meldt McGovern.

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Opera Momentopname_2022-07-27_144118_www.youtube.com-cui-bono.png‎
Bekeken: 1048
Grootte:  169,3 KB
ID: 116476  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 27 juli 2022 om 14:04.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 15:02   #27512
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Je geeft al toe dat er toch weerstand in rusland is
Een wereldwonder
Ja maar dat zijn mensen die zowiezo al tegen Poetin waren, zowel vanuit pro-westerse als communistische hoek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 16:23   #27513
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:
Ja maar dat zijn mensen die zowiezo al tegen Poetin waren, zowel vanuit pro-westerse als communistische hoek.
Vroeg of laat stoten die mensen potentaat Poetin van z'n troon.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 17:21   #27514
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Waarom zou iemand dat doen, als je op voorhand weet dat het delen van zo’n filmpjes je toch niet van gedachten zal doen veranderen?

Het gebrek aan goede discussie hier, is mijn inziens omdat alle deelnemers in de discussie hier niet van gedachten veranderen, ongeacht welk argument/bewijs wordt aangevoerd. Het enige wat je kan doen, is wijzen op inconsistentie in argumentatie, maar dat ook enkel voor entertainment, vrees ik. Niemand gaat hier van gedachten veranderen, jij ook niet, dus waarom moeite doen?…
Ah, ok. Wat is mijn gedacht dan?

Dus de oekraïners denken effectief, why bother? Als ze materieel bewijs kunnen vastleggen dat de russen aan het verliezen zijn, dan stoppen ze hunne gsm weg, en filmen NIET, omdat ze bij hun eigen denken, de mensen wijzigen hun gedacht toch niet?

Dat slaat werkelijk nergens op.

Ik denk zelfs dat die verstardheid van denken vooral te zoeken is bij de mainstream-denkers, zoals U zelf.

Dat moet U toch irriteren, elke dag geconfronteerd te worden met uw ongelijk?

1 ding is zeker. Oekraïne is NU niet aan het winnen. Wat de toekomst brengt, weet ik ook niet.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 27 juli 2022 om 17:37.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 19:39   #27515
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht

Dus de oekraïners denken effectief, why bother? Als ze materieel bewijs kunnen vastleggen dat de russen aan het verliezen zijn, dan stoppen ze hunne gsm weg, en filmen NIET, omdat ze bij hun eigen denken, de mensen wijzigen hun gedacht toch niet?

Ik denk zelfs dat die verstardheid van denken vooral te zoeken is bij de mainstream-denkers, zoals U zelf.

1 ding is zeker. Oekraïne is NU niet aan het winnen. Wat de toekomst brengt, weet ik ook niet.
Bij de NAVO in brussel stelt men dat de oorlog MINSTENS een jaar duurt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 19:46   #27516
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bij de NAVO in brussel stelt men dat de oorlog MINSTENS een jaar duurt.
Tussen de lijnen wil dat dus zeggen dat ze denken nog genoeg brol te hebben om het volgende jaar weg te schenken. De vraag is echter of er dan nog Oekraïense soldaten zullen, die zich "vrijwillig" gaan laten kapotschieten.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 19:53   #27517
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht

Wat jij denkt? Dat Oekraine zeker gaat verliezen; dat Rusland uiteindelijk zal winnen en dat het in ieders belang is (incl de Oekrainers) om te stoppen met vechten en zich neer te leggen bij de onvermijdelijke nederlaag, om levens te sparen.

Is het niet zoiets?

En als je een lijstje wilt van Russische verliezen, hier heb je alleen al de lijst van verliezen geverifieerd via OSINT, dus sowieso een onderschatting. Bij elk verlies hoort een foto/filmpje ter ondersteuning, vaak met geolocatie: https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...pment.html?m=1

Zeg nu eens, gaat die informatie nu ook maar iets uitmaken mbt je standpunt? Eerlijk antwoorden aub.
Oud 27 juli 2022, 20:28   #27518
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat jij denkt? Dat Oekraine zeker gaat verliezen; dat Rusland uiteindelijk zal winnen en dat het in ieders belang is (incl de Oekrainers) om te stoppen met vechten en zich neer te leggen bij de onvermijdelijke nederlaag, om levens te sparen.
Eigenlijk vat dit vooral mijn mening samen ... Oekraïene zal verliezen (dat is na het verliezen van Berdiansk, Mariupol, Kherson, Luhansk, Donetsk, Sieverdonetsk, Lysychansk, en het breken van de eerste van de belangrijke oostelijk frontlinies nu wel duidelijk) en Rusland zal die dus bijgevolg winnen.

Verder zie ik het belang niet in van De Oekraïense Jan Modaal om zich "vrijwillig" te laten kapotschieten als ze familie hebben, omdat een regime dat wil. Ik heb het ook nog nooit voor vlagskes gehad waar ik me moet voor uitsloven. Die mannen die nu aan het front zitten willen waarschijnlijk ook nog een paar jaar leven en wat tijd met hun dierbaren doorbrengen. Voor de wapenlobby en de belangen van de U.S. of de NATO is het inderdaad eerder van belang om dat conflictje zo lang mogelijk te rekken.

Citaat:
En als je een lijstje wilt van Russische verliezen, hier heb je alleen al de lijst van verliezen geverifieerd via OSINT, dus sowieso een onderschatting. Bij elk verlies hoort een foto/filmpje ter ondersteuning, vaak met geolocatie: https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...pment.html?m=1
Indrukwekkend resultaat als je het vanuit de positie van Oekraïene bekijkt, maar slechts een klein deukje in een ontzettend dik pantser dat de uitkomst niet zal veranderen.

Hieronder volgt een link met de global firepower van iedere natie (of toch van wat we denken te weten zonder de geheime speeltjes).
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Laten we even de oefening doen voor Rusland.
https://www.globalfirepower.com/coun...ntry_id=russia

Als ze meer dan 12.400 tanks hebben, ga je er dan als grootmacht of potentaat mee inzitten dat je er 900 verliest, waarvan het overgrote merendeel oude Sovietbrol is? En dit is dan nog de meest ingrijpende verliezen die ze geleden hebben.

Rusland heeft meer dan 30.000 armoured vehicles. Hoe erg gat je het dan vinden als je er pakweg 600 verliest?
Oefening voor de zeemacht en luchtmacht ---> Zelfde resultaat.

Doe nu voor de lol eens dezelfde oefening voor Oekraïene:
https://www.globalfirepower.com/coun...try_id=ukraine

Durf je te gokken welk percentage van hun militair materiaal nog operationeel is, inclusief de schenkingen vanuit Polen, U.K., U.S., Litouwen, Roemenië,...?

En nadat je deze oefening gemaakt hebt, stel je dan eens de vraag welk land nog de infrastructuur heeft om die voorraden aan te vullen en welk land niet omdat het zijn eigen infrastructuur ofwel zelf heeft moeten vernietigen omdat het in handen viel van de vijand, ofwel gereduceerd ziet tot een fractie van wat het kon, omdat diezelfde vijand ook hun nog werkende infrastructuur heeft getarget.

In zo'n situatie is het toch logisch dat, als je je als land of regime in zo'n penibele situatie bevindt, deze tracht te beëindigen? En als dat militair niet kan, dan zit er toch niet echt veel meer op dan te praten met de vijand omdat het alternatief anders totale destructie is?

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 27 juli 2022 om 20:39.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 22:18   #27519
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verder zie ik het belang niet in van De Oekraïense Jan Modaal om zich "vrijwillig" te laten kapotschieten als ze familie hebben, omdat een regime dat wil. Ik heb het ook nog nooit voor vlagskes gehad waar ik me moet voor uitsloven. Die mannen die nu aan het front zitten willen waarschijnlijk ook nog een paar jaar leven en wat tijd met hun dierbaren doorbrengen. Voor de wapenlobby en de belangen van de U.S. of de NATO is het inderdaad eerder van belang om dat conflictje zo lang mogelijk te rekken.
Wat een exotische stelling.

Gaat dat niet kapot geschoten willen op maar voor 1 strijdende partij op of zoiets?

Een Rus die gegrilld wordt in zijn tank is net zo zinloos gestorven.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 27 juli 2022 om 22:42.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 22:48   #27520
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Eigenlijk vat dit vooral mijn mening samen ... Oekraïene zal verliezen (dat is na het verliezen van Berdiansk, Mariupol, Kherson, Luhansk, Donetsk, Sieverdonetsk, Lysychansk, en het breken van de eerste van de belangrijke oostelijk frontlinies nu wel duidelijk) en Rusland zal die dus bijgevolg winnen.

Indrukwekkend resultaat als je het vanuit de positie van Oekraïene bekijkt, maar slechts een klein deukje in een ontzettend dik pantser dat de uitkomst niet zal veranderen.

Hieronder volgt een link met de global firepower van iedere natie (of toch van wat we denken te weten zonder de geheime speeltjes).
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Laten we even de oefening doen voor Rusland.
https://www.globalfirepower.com/coun...ntry_id=russia

Als ze meer dan 12.400 tanks hebben, ga je er dan als grootmacht of potentaat mee inzitten dat je er 900 verliest, waarvan het overgrote merendeel oude Sovietbrol is? En dit is dan nog de meest ingrijpende verliezen die ze geleden hebben.

Rusland heeft meer dan 30.000 armoured vehicles. Hoe erg gat je het dan vinden als je er pakweg 600 verliest?
Oefening voor de zeemacht en luchtmacht ---> Zelfde resultaat.

Doe nu voor de lol eens dezelfde oefening voor Oekraïene:
https://www.globalfirepower.com/coun...try_id=ukraine

Durf je te gokken welk percentage van hun militair materiaal nog operationeel is, inclusief de schenkingen vanuit Polen, U.K., U.S., Litouwen, Roemenië,...?

En nadat je deze oefening gemaakt hebt, stel je dan eens de vraag welk land nog de infrastructuur heeft om die voorraden aan te vullen en welk land niet omdat het zijn eigen infrastructuur ofwel zelf heeft moeten vernietigen omdat het in handen viel van de vijand, ofwel gereduceerd ziet tot een fractie van wat het kon, omdat diezelfde vijand ook hun nog werkende infrastructuur heeft getarget.

In zo'n situatie is het toch logisch dat, als je je als land of regime in zo'n penibele situatie bevindt, deze tracht te beëindigen? En als dat militair niet kan, dan zit er toch niet echt veel meer op dan te praten met de vijand omdat het alternatief anders totale destructie is?
Mja dat leek mij aanvankelijk ook een redelijk uitgangspunt. Maar vanuit Oekrainers standpunt is er toch wel wat veranderd, na Bucha en andere Russische aanvallen op burgerdoelen heeft Rusland zijn kans om Oekraine “zacht” in te lijven, zoals het met succes heeft gedaan met de Krim, verkeken. Luister naar de opiniemakers op Russische staatstelevisie en huiver wat ze wensen voor Oekraine en de inwoners. Dan begrijp ik goed dat Oekrainers eerder kiezen om te vechten. Ze vechten om te overleven. Rusland had het anders kunnen aanpakken.

Daarnaast, Rusland is echt niet aan het winnen, tot mijn grote verbazing. Kiev was een fiasco, Donbas schiet niet echt op en Kherson verliezen ze terrein. Check deze twitter thread van een analyst die m.i. goede voorspellingen deed. Een draadje uit mei (!): https://twitter.com/kofmanmichael/st...cIlFEvXm9Oxu1g

De getallen die je aanhaalt zeggen niet alles. Die tienduizenden tanks die Rusland heeft zijn vooral oude niet-gemoderniseerde tanks die niet gevechtsklaar zijn. Er zijn ook tal van indicaties dat Rusland (zonder mobilisatie) niet genoeg troepen op de been krijgt.

Als je dat naast elkaar zet, dan denk ik dat het voor de Oekrainers de minst slechte optie is om te blijven vechten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be