Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 18:00   #381
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Inderdaad. Op onzin kan alleen maar met onzin geantwoord worden. De dikke doet dat ook heel de tijd.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 18:29   #382
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Hoe lang nog moet "den dikke" het tegenargument blijven van de BUB-Belgicisten?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 18:32   #383
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Zolang ze niks beters weten, dus ik zou zo zeggen, nog een hele tijd...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 30 augustus 2011, 18:57   #384
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat zou kunnen idd. In heel veel andere landen lukt dat ook.

Maar zoals je weet wonen wij in een land waarin elke Vlaming verplicht Franse lessen ondergaat. Die kan zich alvast aanpasen dus. Zoiets simpels te veranderen is hier al politiek onmogelijk. Ook de NVA wil de verplichting op Frans handhaven. Hoe zou je anders nog regeringsonderhandelingen kunnen voeren?

Verder is het Vlaamse media landschap vnl Engelstalig. De Vlaamse overheid gelooft zelf niet in de Nederlandse cultuur. Die proberen dus en auto te verkopen waar ze zelf niet in willen rijden. Is ook genoteerd door de nieuwkomers.

Voorts zijn de grootste Nederlandstalige tvstations uitgesloten in VL en BR. Van Thillo wilde dat graag. De Franstalige tv stations zijn allemaal vrijelijk beschikbaar in Vlaanderen.

De 'Azerbeidjaan' die zich vandaag vestigt in Zaventem heeft snel gezien voor elke taal die moet kiezen hoor.
Dat is maar ten dele waar. Allereerst moeten we vaststellen of de 'Azerbeidjaan' uit je voorbeeld geïnteresseerd is in een kansrijk leven in onze samenleving. Als het antwoord daarop ja is zal hij heus voor Nederlands kiezen.
In Nederland is Duits ook een taal die zeer vaak op school wordt onderwezen. Ik schat dat ruim 40% van de Nederlanders in staat is in het Duits een eenvoudig babbeltje te maken, de weg te wijzen of bier te bestellen. Toch zie je eerder een vernederlandsing aan de Duitse kant van de grens dan omgekeerd (en grappig genoeg ook in dat andere grensgebied van ons...Voeren). Het heeft ook te maken met zelfvertrouwen.
Ik geef toe dat jullie wel een kei van een uitdaging hebben met Brussel. Brussel is dan ook waar de aandacht heen zou moeten gaan van de Lage Landen.
Overigens zijn de getallen die je noemt mbt het aantal franstaligen in Vlaanderen over een x periode hóógst speculatief. Vergeet niet dat het aantal Franstaligen in België niet onuitputtelijk is. Ben wel mee eens dat er een NOG actiever stimulans voor het Nederlands noodzakelijk is.

Maar goed, een van de meest welvarende samenlevingen ter wereld, onze 23 miljoen Nederlandstaligen, kan zeker uitgaan van haar eigen kracht. De vraag is wanneer jullie dat gaan snappen.

Laatst gewijzigd door Hollander : 30 augustus 2011 om 18:58.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 20:31   #385
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Geef toe, hij is dik en hij ziet er niet gezond uit.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 22:15   #386
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hahaha, hoe kinderlijk.
Oud 30 augustus 2011, 22:22   #387
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In zijn hoofd alleszins gezonder dan jij

Oud 30 augustus 2011, 23:36   #388
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zet allemaal aub Brabander eens op de negeerlijst, het is ondertussen toch wel duidelijk dat dat gewoon een forumtrol is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 10:09   #389
De Brabander
Minister-President

Standaard

We mogen toch eens lachen met de dikke. Als jullie het niet grappig vinden, hebben jullie een probleem, niet ik. Ik lach ook soms met de Belgen en met mezelf. Moet kunnen !
Oud 31 augustus 2011, 10:10   #390
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Wie spreekt van een argument? Het is gewoon grappig.
Oud 31 augustus 2011, 10:23   #391
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is alleen grappig de dag dat zijn navel tussen zijn knieën hangt. Het zal niet lang meer duren maar tot dan mag je over iedereen grappen maken maar niemand uit de NVA
Oud 31 augustus 2011, 10:28   #392
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja heel grappig

Oud 31 augustus 2011, 10:40   #393
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zet allemaal aub Brabander eens op de negeerlijst, het is ondertussen toch wel duidelijk dat dat gewoon een forumtrol is.
Negeerlijst, niet meer op zijn onzin reageren, het zijn allemaal mogelijkheden. Alhoewel ik het niet graag toepas is hem aangeven bij de moderatie nog het meest effectieve. Uitsluitend trollen is verboden door het forumreglement. Die man verdient een permban.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 11:14   #394
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In Nederland is Duits ook een taal die zeer vaak op school wordt onderwezen.
7 % van de middelbare scholieren in Nederland kiest Duits.
(Voor Frans ligt dit nog iets lager)

Citaat:
Dat is maar ten dele waar. Allereerst moeten we vaststellen of de 'Azerbeidjaan' uit je voorbeeld geïnteresseerd is in een kansrijk leven in onze samenleving. Als het antwoord daarop ja is zal hij heus voor Nederlands kiezen.
Neen. De Azerbeidjaan uit Zaventem kan met Frans overal terecht, met Nederlands niet.

Citaat:
Overigens zijn de getallen die je noemt mbt het aantal franstaligen in Vlaanderen over een x periode hóógst speculatief. Vergeet niet dat het aantal Franstaligen in België niet onuitputtelijk is.
Het aantal witte autochtone Franstaligen in en rond Brussel sterft uit. Dat is het goede nieuws.
Het andere nieuws is dat de 800.000 migranten (+elk jaar een nieuwe lichting) in Brussel massaal voor het Frans kiezen. Ook als ze het soms voor elkaar krijgen om hun kinderen op de nl school te deponeren blijft Frans de taal waarop ze zich richten.

Veel van deze mensen gaan uiteindelijk naar de HV en O-VL migreren. Een gebied waar de autochtone Nederlandstaligen schielijk wegvluchten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 14:43   #395
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Negeerlijst, niet meer op zijn onzin reageren, het zijn allemaal mogelijkheden. Alhoewel ik het niet graag toepas is hem aangeven bij de moderatie nog het meest effectieve. Uitsluitend trollen is verboden door het forumreglement. Die man verdient een permban.
Iedereen die de Vlaams-nationale nonsens in het belachelijke trekt (voor zover dat eigenlijk nodig is) zal voor u een trol zijn.
Oud 31 augustus 2011, 14:45   #396
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen die de Vlaams-nationale nonsens in het belachelijke trekt (voor zover dat eigenlijk nodig is) zal voor u een trol zijn.
'We mogen toch eens lachen met de dikke. Als jullie het niet grappig vinden, hebben jullie een probleem, niet ik. Ik lach ook soms met de Belgen en met mezelf. Moet kunnen !'

Op welke manier trek jij nonsens in het belachelijke?
Vooral jij bent belachelijk.

Oud 31 augustus 2011, 17:16   #397
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Veel van deze mensen gaan uiteindelijk naar de HV en O-VL migreren. Een gebied waar de autochtone Nederlandstaligen schielijk wegvluchten.
De HV ken ik niet. Oost-Vlaanderen des te beter. Ik woon er namelijk. Dat de autochtone bevolking er wegvlucht is een leugen. In mijn gemeente van 23.500 inwoners zijn er ongeveer een 500 van allochtone afkomst.

Ik vraag me af wanneer je eens een bericht zal plaatsen dat overeenstemt met de waarheid. Met St-juttemis vrees ik.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 17:24   #398
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De HV ken ik niet.
Dat verbaast mij niet.

HV = Halle- Vilvoorde

Citaat:
Oost-Vlaanderen des te beter.
Bedoeld wordt de oostelijke streek van Oost-Vlaanderen en sommige zuidelijke gemeentes.

Denderleeuw, Ronse, etc
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 17:33   #399
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Als Nederlands niet Belgisch is, Pelgrim, waarom moet België dan het Nederlands beschermen? Als ik al die zever van die flaminganten hier lees, antwoord ik op de titel van deze draad: "Ja, en ze kan niet snel genoeg gaan". Gewoon om jullie te treiteren.
Kerel zwijg gewoon, ge maakt uzelf onsterfelijk belachelijk
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 17:59   #400
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland is Duits ook een taal die zeer vaak op school wordt onderwezen. Ik schat dat ruim 40% van de Nederlanders in staat is in het Duits een eenvoudig babbeltje te maken, de weg te wijzen of bier te bestellen. Toch zie je eerder een vernederlandsing aan de Duitse kant van de grens dan omgekeerd (en grappig genoeg ook in dat andere grensgebied van ons...Voeren). Het heeft ook te maken met zelfvertrouwen.
Ik geef toe dat jullie wel een kei van een uitdaging hebben met Brussel. Brussel is dan ook waar de aandacht heen zou moeten gaan van de Lage Landen.
Overigens zijn de getallen die je noemt mbt het aantal franstaligen in Vlaanderen over een x periode hóógst speculatief. Vergeet niet dat het aantal Franstaligen in België niet onuitputtelijk is. Ben wel mee eens dat er een NOG actiever stimulans voor het Nederlands noodzakelijk is.

Maar goed, een van de meest welvarende samenlevingen ter wereld, onze 23 miljoen Nederlandstaligen, kan zeker uitgaan van haar eigen kracht. De vraag is wanneer jullie dat gaan snappen.
Die Azerbeidjaan komt hier toe en weet amper iets over Nederlands. In zijn land heeft hij daar nooit over gehoord. Frans daarentegen zal hem wel iets zeggen. Hij denkt: als ik die taal leer dan leer ik toch een redelijk grote taal waar mijn landgenoten ook al van gehoord hebben. Wanneer ik vertel dat ik Nederlands leer dan lachen ze zich dood.
Zeker omdat hij in Zaventem op en boogscheut van Brussel woont (in hun ogen is dat vlakbij) en in de hoofdstad van BE merkt hij dat je er alles in het FR kan doen.
Die mensen weten echt niet veel over BE en de staatstructuur hoor. Ze merken wel: kom ik in Antwerpen, Gent,... daar spreekt men een taal die ik niet begrijp; maar met FR lukt het ook; zelfs in Zaventem heb ik veel kans mensen te ontmoeten die FR (willen/kunnen) spreken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be