![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Praktisch alle oudjes van tegenwoordig waren onderworpen aan de leerplicht in hun jonge jaren. En, naargelang het peil van de betrokken onderwijzer of onderwijzeres, zullen ze toch lessen gekregen hebben in het Nederlands, of minstens "in het schoon Vlaams". Het hangt er ook vanaf welk soort taal de (dikwijls piepjonge) bejaardenverzorgsters tegenover die mensen gebruiken. En vooral: hoe duidelijk hun uitspraak is.
![]() |
#642 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jonge bejaardenverzorgers die VTM-Vlaams spreken. Of anderstaligen die een snelcursus Nederlands gevolgd hebben. Ik ga niet veralgemenen. Het is zeldzaam. Maar het bestaat. Even zeldzaam als Brusselse oude vrouwtjes die enkel Nederlands en geen Frans begrijpen. Laatst gewijzigd door pajoske : 9 april 2012 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#643 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#644 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Uiteraard richt Zeeman hun tot het kliënteel van hun groep: de rijke franstaligen. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() "De Schotse Zeeman vertrok bij donkere nacht". ![]() http://www.youtube.com/watch?v=JEv7YhfBi9M |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=rkbgry9TOmY Laatst gewijzigd door Everytime : 9 april 2012 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...dat ondernemingen in Vlaanderen ervoor moeten zorgen dat hun personeel het Franstalig cliënteel perfect in het Frans kan tewoord kan worden gestaan. Want dat is waar het oa om draait namelijk bij verfransing. Past de Vlaamse commerce zich aan aan de Franstalige klanten in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Frankrijk moeten commerciele radiostations voor minstens 60 % van hun muziek Franstalige producten gebruiken. Al sinds 1993. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 |
Banneling
|
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 9 april 2012 om 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#652 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij betreft mogen die 'ander Vlamingen' hun subsidie gerust houden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In naam van 'le droit du sol' kregen de Vlaamse arbeidersgezinnen die massaal naar het Waalse industriebekken trokken rond en na de eeuwwisseling geen faciliteiten, geen Vlaamse scholen en hebben zich dus noodgedwongen geassimileerd en kleine Waaltjes gemaakt die zich nu tegen ons keren. Het zijn de Coolsen, Vanderbiesten, Onckelinxen, Eerdekensen, Van den Cauwenberghen, en Daerdenen van deze wereld. In naam van Le Droit de Sol kunnen historische ethnische minderheden - geen immigranten zoals in de Rand! - in Frankrijk fluiten naar hun rechten. Le Droit de Sol, een heilig principe van de Francité! ![]() (Alleen, daar in de Rand, tja daar zou natuurlijk niet het territorialiteitsbeginel, maar het personaliteitsbeginsel moeten spelen...) Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 00:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wilt u het me toch eventjes uitleggen, aan een onderwijzer die er ondertussen toch al flink wat jaartjes op heeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is niet zo vanzelfsprkend, vandaar dat quercus zich vergiste. Zie mijn citaat in post 626. Zijn Rechtvaardigheidgevoel was blijkbaar in tegenspraak met de taalwetgeving. Dat zegt dus iets ook over die taalwetgeving. De twee voorbeelden die men geeft - een firma of vereniging die naar leden of klanten schrijft - dat vind ik duidelijk de privésfeer. Maar wat met de Zeeman die zich niet tot 1 welbepaalde klant richt met zijn opschriften en affiches, én personeel maar tot de ganse openbaarheid ? En weer denk ik aan Bismarck. Waar de Franstaligen in de minderheid zijn daar slagen ze met hun vuist op tafel dat de gensters in het rond vliegen; en maken ze van hun kloten tegen de sterren op; en die krijgen gedaan wat hier het onmogelijke lijkt. Hoe zou dat toch komen? Ik gaf reeds te kennen effe naar Quebec te kijken: http://www.taalaktiekomitee.org/takphp/blog/bericht/127 http://www.meervoud.org/index.php?bl...&artikel_id=15 http://www.standaard.be/artikel/deta...ST08032001_036 http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...itiek/1.306118 (Ik citeer bij wijze van zijsprong: "Kinderen van immigranten moeten ook naar een Franstalige lagere of middelbare school." Hier geldt 'la liberté du père de famille", een FDF-eis zodat inwijkende Vlamingen in Brussel hun joengelen kunnen de Verfransingsmachine induwen. Niet zo in Quebec dus, terwijl het FDF toch wel de een grote sympatisant is van de daar geldende taalregels!) 2) Ge moet dat zien in het licht van de polariteit van taaldwang versus taalvrijheid. Zie post 627. De taalvijheid van de ene impliceert de taaldwang van de andere. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 01:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
|
![]() Citaat:
Veel rond de pot draaien. Veel met de vinger wijzen naar anderen. Maar iedereen die een beetje tussen de regels kan lezen beseft dat u een taaldictatuur in Vlaanderen wenst in te voeren. De dictatuur van een taal die maar met een beperkt deel van het grondgebied van het gewest Vlaanderen een historische band heeft. U beseft dat uw dictatuur er voor zal zorgen dat het mij verboden is in mijn eigen moedertaal, de taal die in deze regio gesproken word sinds eeuwen, mijn cliënteel te bedienen? Of kunt gij niet zo ver vooruit denken? Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Neen, dat besef ik dus hoegenaamd niet. Want het is niet omdat er een wet zou zijn die de uitbater gebied dat een Nederlandstalige in Vlaanderen in het Nederlands wordt bediend, dat dat zou moeten impliceren dat een klant die eender welke taal spreekt niet mag bediend worden in die taal. Of kunt gij niet zo ver vooruit denken? De klant zou natuurlijk nog altijd de volle taalvrijheid hebben. (In tegenstelling tot de klant die momenteel in relatie tot de overheid een zekere taaldwang ondergaat ) De uitbater slechts een beperkte. PS Als het aan mij lag was het Limburgs al lang erkend als minderheidstaal net als dat in Nederland wel geval is. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Welke standaardtaal zou U liever zien ingevoerd, als U het voor het zeggen had? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 | |
|
![]() Citaat:
Gaat U een taalexamen eisen van handelaars? Dus als ik als handelaar/vakman een zaak wil opstarten ga ik een examen Standaard-Nederlands moeten afleggen? Ik raad u aan eerst eens te beginnen met taaleisen op te leggen aan de media die met Vlaams belastinggeld gesubsidieerd worden. Dat ze maar beginnen met programma's als thuis van de zender te gooien alvorens in het privéleven van de gewone mensen dictatoriale wetten op te leggen k hoor regelmatig van oudere mensen de vraag: "wat zeggen ze eigenlijk?" als die acteurs weer eens in hun afschuwelijk Brabants/ANtwerps tussentaaltje aan het lullen zijn Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |