Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2012, 20:18   #641
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En wat met dat oude Limburgse vrouwtje dat dicht bij haar levenseinde enkel nog haar Limburgse moedertaal kent?

Ik ken jonge verzorgers in bejaardenhuizen die niet meer begrijpen wat die oudjes zeggen.
Praktisch alle oudjes van tegenwoordig waren onderworpen aan de leerplicht in hun jonge jaren. En, naargelang het peil van de betrokken onderwijzer of onderwijzeres, zullen ze toch lessen gekregen hebben in het Nederlands, of minstens "in het schoon Vlaams". Het hangt er ook vanaf welk soort taal de (dikwijls piepjonge) bejaardenverzorgsters tegenover die mensen gebruiken. En vooral: hoe duidelijk hun uitspraak is.
Oud 9 april 2012, 20:27   #642
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Praktisch alle oudjes van tegenwoordig waren onderworpen aan de leerplicht in hun jonge jaren. En, naargelang het peil van de betrokken onderwijzer of onderwijzeres, zullen ze toch lessen gekregen hebben in het Nederlands, of minstens "in het schoon Vlaams". Het hangt er ook vanaf welk soort taal de (dikwijls piepjonge) bejaardenverzorgsters tegenover die mensen gebruiken. En vooral: hoe duidelijk hun uitspraak is.
Velen (vooral vrouwen) zijn niet langer dan tot 14 (en dan nog met lange tussenpozen van geen les) naar school gegaan. Voor intelligente mensen geen probleem. Maar diegenen die minder mogelijkheden hadden is dat dikwijls wel een probleem.
Jonge bejaardenverzorgers die VTM-Vlaams spreken. Of anderstaligen die een snelcursus Nederlands gevolgd hebben.
Ik ga niet veralgemenen. Het is zeldzaam. Maar het bestaat. Even zeldzaam als Brusselse oude vrouwtjes die enkel Nederlands en geen Frans begrijpen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 april 2012 om 20:28.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 21:15   #643
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik zou de Vlamingen categoriseren als een ondersoort.
Een ondersoort?!?....
Wat moet daaronder verstaan?..

Ondersoort als in minder dan wij (Nederlanders)
Ondersoort minder in het algemeen.
Ondersoort vallend onder.

Nogal vaag..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 21:16   #644
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Paniek in Tervuren:

Een twintigtal actievoerders van het Taal Aktiekomitee (TAK) hebben gisterenavond in Tervuren actie gevoerd tegen het Franstalige karakter van het filiaal van de Zeeman. TAK neemt het niet dat het personeel Nederlandsonkundig is.

Van Der Born de filiaalhouder heeft geen verklaring voor het feit dat sinds de opstart enkele weken geleden alleen Nederlandsonkundigen werden aangeworven. "Het is alleszins onze bedoeling dat binnenkort Nederlandstalige klanten in hun eigen taal geholpen kunnen worden."

De TAkkers sloten de deur af met een ketting en poneerden de tekst:
"Eindelijk gesloten wegens piraterij van het Vlaams karakter van Tervuren."

Vreemd, want de meeste mensen weten toch heel goed dat Tervuren (centrum) inmiddels al een paar jaar een minderheid Nederlandstaligen heeft. Wat dan een Vlaams karakter zou zijn is me een raadsel. Blanken of zo?

Ook de Tervurense burgemeester Bruno Eulaerts ging stoer doen. Ineens kwam de man 'in actie'. De man woont zelf buiten Tervuren en heeft geen idee waarschijnlijk dat hij ook burgervader is van een belangrijk gedeelte Frans -en anderstaligen.

Dezelfde persoon die enthousiast het Engelstalige Hee Tervuren festival van hoge subsidies voorziet, komt nu plots klagen over personeel dat te weinig Nederlands zou spreken.
Eulaerts houdt niet van zijn eigen taal, en dat mag. Beter zou hij nu ook zijn mond mond houden.
Citaat:
Vreemd, want de meeste mensen weten toch heel goed dat Tervuren (centrum) inmiddels al een paar jaar een minderheid Nederlandstaligen heeft. Wat dan een Vlaams karakter zou zijn is me een raadsel. Blanken of zo?
De grond, mijn beste, de grond! Indien je in Tervuren je oor tegen de grond drukt hoor je die Vlaams spreken. Niet de taal van de bewoners telt maar de taal van de grond.

Uiteraard richt Zeeman hun tot het kliënteel van hun groep: de rijke franstaligen. Of toch niet?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 21:58   #645
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De grond, mijn beste, de grond! Indien je in Tervuren je oor tegen de grond drukt hoor je die Vlaams spreken. Niet de taal van de bewoners telt maar de taal van de grond.

Uiteraard richt Zeeman hun tot het kliënteel van hun groep: de rijke franstaligen. Of toch niet?
Ik heb hier al vaker geroepen dat de Rand in de toekomst niets meer dan een Vlaamse kolonie zal zijn. De Vlamingen kunnen dan wel hun vlag planten, maar veel plezier zullen ze er verder niet aan hebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:03   #646
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nee, de Engelstaligen.
"De Schotse Zeeman vertrok bij donkere nacht".
http://www.youtube.com/watch?v=JEv7YhfBi9M
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:08   #647
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb hier al vaker geroepen dat de Rand in de toekomst niets meer dan een Vlaamse kolonie zal zijn. De Vlamingen kunnen dan wel hun vlag planten, maar veel plezier zullen ze er verder niet aan hebben.
De Vlamingen �* la Vic Van Aelst die zich "ongerust" voelen omdat Franstaligen in hun regio - Asse, Zellik, enz.... - wonen, hebben vooral een probleem met henzelf.
http://www.youtube.com/watch?v=rkbgry9TOmY

Laatst gewijzigd door Everytime : 9 april 2012 om 22:10.
Oud 9 april 2012, 22:15   #648
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daarmee bedoel ik dat ondernemingen in Vlaanderen ervoor moeten zorgen dat hun personeel het Vlaams cliënteel perfect in het Nederlands kan tewoord staan. Meer nog, het Nederlands hoort op alle vlakken prioritair te zijn.
De pregnantere vraag is of jij vindt dat:

...dat ondernemingen in Vlaanderen ervoor moeten zorgen dat hun personeel het Franstalig cliënteel perfect in het Frans kan tewoord kan worden gestaan.

Want dat is waar het oa om draait namelijk bij verfransing. Past de Vlaamse commerce zich aan aan de Franstalige klanten in Vlaanderen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:20   #649
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan zijn, maar dan mag hij me uitleggen wat hij wél bedoelt. Als je taalwetten wil uitbreiden buiten de officiële sfeer kom je toch automatisch in de privésfeer.
Of kan jij me een voorbeeld geven waar dat niet zo is? Kan jij me dan zeggen wat er zou moeten veranderen?
Ik kan je wel een voorbeeld geven:

In Frankrijk moeten commerciele radiostations voor minstens 60 % van hun muziek Franstalige producten gebruiken. Al sinds 1993.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:30   #650
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

...dat ondernemingen in Vlaanderen ervoor moeten zorgen dat hun personeel het Franstalig cliënteel perfect in het Frans kan tewoord kan worden gestaan.

Want dat is waar het oa om draait namelijk bij verfransing. Past de Vlaamse commerce zich aan aan de Franstalige klanten in Vlaanderen.
Aan de Kust alvast, ja. Maar ja, als je in een Vlaamse taverne aan de Kust bent, dat je 9 bezette tafels hebt en dat 7 op die 9 bezette tafels Franstalige klanten hebben, stellen sommige Vlaamse klanten zich misschien de vraag of ze nog in Vlaanderen zijn. Vlaamse uitbaters stellen zich daarentegen geen vraag : zolang ze verkopen, zijn ze tevreden.
Oud 9 april 2012, 22:44   #651
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat bedoelt hij vast niet.
Daar ben ik niet zo zeker van.

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 april 2012 om 22:44.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:02   #652
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... het probleem met Brusselse Vlamingen. Wel van ander Vlamingen subsidie en inspanningen eisen, maar zelf geen moeite doen.
Wat mij betreft mogen die 'ander Vlamingen' hun subsidie gerust houden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:58   #653
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad! En 'le droit du sol' is dan ook een oude franstalige eis die nu grond-wettelijke werkelijkheid geworden is.
In naam van 'le droit du sol' kregen de Vlaamse arbeidersgezinnen die massaal naar het Waalse industriebekken trokken rond en na de eeuwwisseling geen faciliteiten, geen Vlaamse scholen en hebben zich dus noodgedwongen geassimileerd en kleine Waaltjes gemaakt die zich nu tegen ons keren. Het zijn de Coolsen, Vanderbiesten, Onckelinxen, Eerdekensen, Van den Cauwenberghen, en Daerdenen van deze wereld.

In naam van Le Droit de Sol kunnen historische ethnische minderheden - geen immigranten zoals in de Rand! - in Frankrijk fluiten naar hun rechten.
Le Droit de Sol, een heilig principe van de Francité!

(Alleen, daar in de Rand, tja daar zou natuurlijk niet het territorialiteitsbeginel, maar het personaliteitsbeginsel moeten spelen...)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 00:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 00:20   #654
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb als Nederlander het gevoel dat Frankrijk steeds dichterbij komt en dat Belgie ongemerkt op den duur zal opgaan in Frankrijk.
De liefde van de Belgen, zowel Vlamingen als Walen voor Frankrijk is heel erg groot!
En uit Nederland komen alleen maar slechte dingen!
Dit zit ook ingebakken in het onderwijssyteem!
Onderwijssysteem?

Wilt u het me toch eventjes uitleggen, aan een onderwijzer die er ondertussen toch al flink wat jaartjes op heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 01:05   #655
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
FF verduidelijking vragen:
1) U wil een taalwet die het taalgebruik in de privésfeer gaat regelen?
2) U wil dus een taaldictatuur in Vlaanderen?
1) Het hangt ervan af hoe men 'privésfeer' en 'openbaar leven' definieert.
En dat is niet zo vanzelfsprkend, vandaar dat quercus zich vergiste. Zie mijn citaat in post 626. Zijn Rechtvaardigheidgevoel was blijkbaar in tegenspraak met de taalwetgeving. Dat zegt dus iets ook over die taalwetgeving.

De twee voorbeelden die men geeft - een firma of vereniging die naar leden of klanten schrijft - dat vind ik duidelijk de privésfeer. Maar wat met de Zeeman die zich niet tot 1 welbepaalde klant richt met zijn opschriften en affiches, én personeel maar tot de ganse openbaarheid ?

En weer denk ik aan Bismarck. Waar de Franstaligen in de minderheid zijn daar slagen ze met hun vuist op tafel dat de gensters in het rond vliegen; en maken ze van hun kloten tegen de sterren op; en die krijgen gedaan wat hier het onmogelijke lijkt. Hoe zou dat toch komen?
Ik gaf reeds te kennen effe naar Quebec te kijken:

http://www.taalaktiekomitee.org/takphp/blog/bericht/127

http://www.meervoud.org/index.php?bl...&artikel_id=15

http://www.standaard.be/artikel/deta...ST08032001_036

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...itiek/1.306118
(Ik citeer bij wijze van zijsprong:
"Kinderen van immigranten moeten ook naar een Franstalige lagere of middelbare school."
Hier geldt 'la liberté du père de famille", een FDF-eis zodat inwijkende Vlamingen in Brussel hun joengelen kunnen de Verfransingsmachine induwen.
Niet zo in Quebec dus, terwijl het FDF toch wel de een grote sympatisant is van de daar geldende taalregels!)

2) Ge moet dat zien in het licht van de polariteit van taaldwang versus taalvrijheid. Zie post 627. De taalvijheid van de ene impliceert de taaldwang van de andere.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 01:13.
Oud 10 april 2012, 05:25   #656
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

De Vlaamse regering vindt in ieder geval van wel, want iedere Vlaming wordt nog steeds verplicht om als eerste vreemde taal Frans te leren, zodat hij iedere Franstalige in Vlaanderen in diens eigen taal te woord kan staan en (be)dienen. Een verplichting die zelfs doorwinterde Vlaams-nationalisten nog steeds met hand en tand blijven verdedigen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 08:49   #657
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1) Het hangt ervan af hoe men 'privésfeer' en 'openbaar leven' definieert.
En dat is niet zo vanzelfsprkend, vandaar dat quercus zich vergiste. Zie mijn citaat in post 626. Zijn Rechtvaardigheidgevoel was blijkbaar in tegenspraak met de taalwetgeving. Dat zegt dus iets ook over die taalwetgeving.

De twee voorbeelden die men geeft - een firma of vereniging die naar leden of klanten schrijft - dat vind ik duidelijk de privésfeer. Maar wat met de Zeeman die zich niet tot 1 welbepaalde klant richt met zijn opschriften en affiches, én personeel maar tot de ganse openbaarheid ?

En weer denk ik aan Bismarck. Waar de Franstaligen in de minderheid zijn daar slagen ze met hun vuist op tafel dat de gensters in het rond vliegen; en maken ze van hun kloten tegen de sterren op; en die krijgen gedaan wat hier het onmogelijke lijkt. Hoe zou dat toch komen?
Ik gaf reeds te kennen effe naar Quebec te kijken:

http://www.taalaktiekomitee.org/takphp/blog/bericht/127

http://www.meervoud.org/index.php?bl...&artikel_id=15

http://www.standaard.be/artikel/deta...ST08032001_036

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...itiek/1.306118
(Ik citeer bij wijze van zijsprong:
"Kinderen van immigranten moeten ook naar een Franstalige lagere of middelbare school."
Hier geldt 'la liberté du père de famille", een FDF-eis zodat inwijkende Vlamingen in Brussel hun joengelen kunnen de Verfransingsmachine induwen.
Niet zo in Quebec dus, terwijl het FDF toch wel de een grote sympatisant is van de daar geldende taalregels!)

2) Ge moet dat zien in het licht van de polariteit van taaldwang versus taalvrijheid. Zie post 627. De taalvijheid van de ene impliceert de taaldwang van de andere.
Veel gelul.
Veel rond de pot draaien.
Veel met de vinger wijzen naar anderen.
Maar iedereen die een beetje tussen de regels kan lezen beseft dat u een taaldictatuur in Vlaanderen wenst in te voeren. De dictatuur van een taal die maar met een beperkt deel van het grondgebied van het gewest Vlaanderen een historische band heeft.
U beseft dat uw dictatuur er voor zal zorgen dat het mij verboden is in mijn eigen moedertaal, de taal die in deze regio gesproken word sinds eeuwen, mijn cliënteel te bedienen? Of kunt gij niet zo ver vooruit denken?

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 08:54.
Oud 10 april 2012, 10:26   #658
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar iedereen die een beetje tussen de regels kan lezen beseft dat u een taaldictatuur in Vlaanderen wenst in te voeren. De dictatuur van een taal die maar met een beperkt deel van het grondgebied van het gewest Vlaanderen een historische band heeft.
U beseft dat uw dictatuur er voor zal zorgen dat het mij verboden is in mijn eigen moedertaal, de taal die in deze regio gesproken word sinds eeuwen, mijn cliënteel te bedienen? Of kunt gij niet zo ver vooruit denken?
Veel rond de pot draaien? En ik nu, die net dacht dat ik wezenlijke dingen aansneed. Dat gij die niet graag hoort is natuurlijk een andere kwestie.

Neen, dat besef ik dus hoegenaamd niet. Want het is niet omdat er een wet zou zijn die de uitbater gebied dat een Nederlandstalige in Vlaanderen in het Nederlands wordt bediend, dat dat zou moeten impliceren dat een klant die eender welke taal spreekt niet mag bediend worden in die taal. Of kunt gij niet zo ver vooruit denken?
De klant zou natuurlijk nog altijd de volle taalvrijheid hebben. (In tegenstelling tot de klant die momenteel in relatie tot de overheid een zekere taaldwang ondergaat ) De uitbater slechts een beperkte.

PS Als het aan mij lag was het Limburgs al lang erkend als minderheidstaal net als dat in Nederland wel geval is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 10:33.
Oud 10 april 2012, 10:36   #659
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De dictatuur van een taal die maar met een beperkt deel van het grondgebied van het gewest Vlaanderen een historische band heeft.
Het Nederlands als standaardtaal voor Limburg, maakt U niet bepaald vrolijk.
Welke standaardtaal zou U liever zien ingevoerd, als U het voor het zeggen had?
Oud 10 april 2012, 10:41   #660
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, dat besef ik dus hoegenaamd niet. Want het is niet omdat er een wet zou zijn die de uitbater gebied dat een Nederlandstalige in Vlaanderen in het Nederlands wordt bediend, dat dat zou moeten impliceren dat een klant die eender welke taal spreekt niet mag bediend worden in die taal. Of kunt gij niet zo ver vooruit denken?

PS Als het aan mij lag was het Limburgs al lang erkend als minderheidstaal net als dat in Nederland wel geval is.
Welk Nederlands?
Gaat U een taalexamen eisen van handelaars? Dus als ik als handelaar/vakman een zaak wil opstarten ga ik een examen Standaard-Nederlands moeten afleggen? Ik raad u aan eerst eens te beginnen met taaleisen op te leggen aan de media die met Vlaams belastinggeld gesubsidieerd worden. Dat ze maar beginnen met programma's als thuis van de zender te gooien alvorens in het privéleven van de gewone mensen dictatoriale wetten op te leggen k hoor regelmatig van oudere mensen de vraag: "wat zeggen ze eigenlijk?" als die acteurs weer eens in hun afschuwelijk Brabants/ANtwerps tussentaaltje aan het lullen zijn

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 10:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be