![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 |
Minister-President
|
![]() Die bovendien over drie landen verdeeld zijn: Frankrijk (Zuid-Vlaanderen), België (Oost- en West-Vlaanderen)en Nederland (Noord-Vlaanderen).
![]() |
#623 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#624 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is er vrijheid van taalgebruik in Vlaanderen? Privé mag iedereen de taal gebruiken die hij of zij verkiest. Zo kunnen privépersonen onderling, bedrijven naar klanten toe, verenigingen naar hun leden toe, ... de taal gebruiken die ze willen. Bijvoorbeeld: •een bedrijf verspreidt affichereclames of brochures in de post in Vlaanderen: het bedrijf mag zelf kiezen in welke taal zij hun reclame voor hun klanten voorzien •een culturele vereniging in Vlaanderen met veel Spaanse leden mag zijn leden nieuwsbrieven sturen in het Spaans. Op een aantal terreinen kan die taalvrijheid worden ingeperkt, met name bij: •contacten van burgers of ondernemingen met overheidsdiensten •contacten met het gerecht (het taalgebruik in gerechtszaken) •taalgebruik in het onderwijs •contacten tussen werkgevers en personeel. Bij de toepassing van de taalregels moet de overheid rekening houden met de bestuurstaal van de gemeente of regio (bv. Vlaanderen, de faciliteitengemeenten, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Voor het bedrijfsleven geldt: •artikel 52 van de Taalwet Bestuurszaken •het Vlaams decreet van 19 juli 1973 van de Nederlandse Cultuurraad (het Septemberdecreet). Bron: http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...=1090268108692 Dan is dat in Quebec toch wel effe anders geregeld, dacht ik zo! En waarom denk ik nu dan weer aan Bismarck? ![]() Terzijde: Een zeer lelijke, kille, klinische, gestileerde, artdecoachtige Leeuw die men daar gebruikt als logo ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 april 2012 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Europees Commissaris
|
![]() Het principe schijnt dus te zijn: taaldwang voor de overheid maar taalvrijheid voor de burger. En dat is precies wat Vl.wil. Vroeger was het omgekeerd.
Zo kan men dan ook twee eeuwen Nederlands taalbeleid samenvatten, met inbegrip van dat van Willem I van Nederland: aan Nederlandse kant: officieel gevraagde taaldwang en feitelijke private taalvrijheid. aan Franse kant: officieel gepropageerde taalvrijheid en feitelijke private taaldwang. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwet...in_Belgi%C3%AB PS aan mijn vorige post: http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwet_bedrijfsleven Konklusie bij dat alles: Alle goede bedoelingen van TAK ten spijt, zouden ze niet beter lobbyen voor een aanpassing van de taalwet (in de plaats van van hun kloten te maken bij Zeeman...) Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 april 2012 om 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U wil een taalwet die het taalgebruik in de privésfeer gaat regelen? U wil dus een taaldictatuur in Vlaanderen? Het is maar om duidelijkheid te scheppen om te voorkomen dat ik voorbarig reageer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 |
|
![]() Er is geen (weinig) in de wet geregeld over gebruik van talen. Er zijn wel wat winkeltjes waar men iets anders spreek dan Nederlands, maar dat is eerder een marginaal doelgroepenverschijnsel. En na verloop van tijd spreekt men toch wel Nederlands.
![]() |
#630 |
|
![]() dat bedoelt hij vast niet.
![]() |
#631 |
|
![]() Kan zijn, maar dan mag hij me uitleggen wat hij wél bedoelt. Als je taalwetten wil uitbreiden buiten de officiële sfeer kom je toch automatisch in de privésfeer.
Of kan jij me een voorbeeld geven waar dat niet zo is? Kan jij me dan zeggen wat er zou moeten veranderen? Laatst gewijzigd door pajoske : 9 april 2012 om 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik kan me wel ergens indenken dat je taalwetgeving aanpast voor het bedrijfsleven. Bij ons moet iedereen het zelf weten, maar de productinformatie moet natuurlijk in het Nederlands zijn. Zoiets kan ik me bij jullie ook wel indenken. Je kan vast wel iets regelen op het gebied van taalgebruik bij bedrijven. Bij scholen kan het sowieso, bij publieke instanties ook. Bij staatsmonopolies of wettelijke monopolies (zoals post) kan ik me ook wel zoiets voorstellen. Alles waar subsidie mee gemoeid is ook. Ach, er zijn vast wel wat dingen te verzinnen. Een beetje stimuleren hier, een beetje praten daar, een beetje duwen tegelijk. Dan komt het wel goed.
![]() |
![]() |
#633 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
|
![]() ik zie weinig mensen hier die het over dicteren hebben. Overigens vind ik het wel een soort van basislogica dat winkels in Vlaanderen de klant in het Nederlands te woord kunnen staan, net als dat ik dat voor Wallonië normaal vindt met betrekking tot het Frans.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
![]() |
#635 | |
|
![]() Citaat:
Als de uitbater denkt dat hij meer klanten goed kan bedienen met Frans sprekend personeel dan Nederlands sprekend personeel is dat toch zijn eigen keuze. Waarom zou je niet mogen focussen op zelfs maar 10% van de bevolking die Franssprekend is? Een verkoper van ferrari ga je toch ook niet verplichten om ook goedkope dacia's aan te bieden. Laatst gewijzigd door pajoske : 9 april 2012 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
|
![]() Citaat:
Als je met een bevolkingsgroep zit die zich te goed voelt om de taal te leren en een andere groep die 'omwille van de lieve vrede' geen ruzie wil zoeken en zich een beetje flexibel opstelt, dan is er een taak voor de overheid om de burgers in bescherming te nemen. Wat nou als dat oude Nederlandstalige vrouwtje dat daar woont naar de winkel wil voor haar boodschapjes en men gaapt haar overal aan met de opmerking 'parlez francais svp', of erger. Is dat dan gewoon een economische wet, of zit er onwil achter? Ik denk dus het laatste. En dát moet bestreden worden.
![]() |
![]() |
#637 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken jonge verzorgers in bejaardenhuizen die niet meer begrijpen wat die oudjes zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
|
![]() Citaat:
Ikzelf zou niet meer eisen dat men mij in Brussel in het Nederlands bedient. Maar als ik de keuze heb zou ik naar die winkel gaan waar ze mij wel in het Nederlands bedienen, net zoals ik hier thuis liefst naar een winkel ga waar ze mijn Limburgse moedertaal spreken. Tenminste als ik daar evenwaardige kwaliteit voor mijn geld krijg. Laatst gewijzigd door pajoske : 9 april 2012 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#640 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat is het probleem met Brusselse. Vlamingen. Wel van ander Vlamingen subsidie en inspanningen eisen, maar zelf geen moeite doen. |
|
![]() |
![]() |