![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat kon iedereen opschrijven die een boekrol van de Handelingen bezat, ook in de 3e of 4e eeuw. Geen nieuws en niet controleerbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verzinnen wel. Maar Justinus geeft hier wel een eigentijdse stand van zaken m.b.t. tot de joden-christenen. Tenminste , indien hij de waarheid spreekt. Maar ik zie niet in waarom hij dit verhaal uit zijn duim zou zuigen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 november 2016 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alvast deze niet die van Polycarpus en co. Maar dat probeer ik hier ook al jaren duidelijk te maken, is het niet ?
Laatst gewijzigd door Aton : 30 november 2016 om 18:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 november 2016 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
In dit geval zou ik willen weten waar die aanhangers van Jacobus verbleven en hoe groot hun aantal was en wie hun leider was. Hetzelfde van de andere groepering, voor wie Jezus een gewoon mens was. Predikte Justinius tot hen en hoe ging dat dan? Waren de beschuldigingen aan christenen waartegen hij zich verdedigde in zijn eerste apollogie ook gericht tegen die andere 'christenen'? Was het verschil wel duidelijk voor de keizer of werden ze ook voor de leeuwen gegooid. Hoeveel broeders in het geloof had hij zo verloren? Dus u bent al erg snel tevreden als u meent dat Justinus 'de toenmalige stand van zaken' meedeelt. ik vermoed dat de meeste van Justinus' teksten ons geen spat verder helpen als we de geschiedenis van het christendom willen reconstrueren. Het doel is vaak om de doctrines en gebruiken van de vierde eeuwse kerk te legitimeren met vervalste documenten. Wie weet hoeveel geschriften zijn vernietigd om de fraude te verbergen? Laatst gewijzigd door Piero : 30 november 2016 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bevestigt nogmaals dat u uw eigen denkkader als referentie neem: "Ik kan dit niet aannemen, dus is het niet gebeurd".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het hangt er maar vanaf hoe u het woord 'samaritaan' begrijpt. Simon Magus is misschien de eerste mystieke invloed op het Christendom. (Handelingen 8:4-24). Simon Magus werd door Filippus gedoopt in Samaria omstreeks 40 CE en hij probeerde de kracht van de Heilige Geest met geld te verkrijgen en werd door Petrus weggestuurd. Justinus Martyr, die zelf een Samaritaan was, zei dat Simon een inwoner van Gitthon in Samaria was. (Apol. 1,26). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, Justinus wist het zeker niet beter. Hij leefde veel te lang na Jezus om de historische Jezus te kennen. En dat bewijst hij ook wanneer hij raaskalt dat Jezus de 'filosoof der filosofen' was. Zelfs moest Justinus louter geponeerd hebben dat Jezus 'een filosoof was' (zoals u dit doet wanneer u zich beroept op de geschriften van Justinus), dan zat hij nog fout. Jezus was geen filosoof in de traditionele betekenis van het woord. Daarover ging de discussie. Overigens, we hebben geen Justinus nodig om ons te vertellen dat Jezus al dan niet een filosoof was. Uit het evangelie blijkt toch duidelijk dat Jezus dit niet was. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 december 2016 om 07:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
|
![]() Dat begrijp ik niet. Hoe kan ik mijzelf als maatstaf zien? Wat is mijzelf? Mijn gewicht, mijn lengte, mijn maatschappelijke positie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goed dat u trouwens nu toegeeft dat hedendaagse literatuur uitgaat van hypotheses. Dan vraag ik mij eigenlijk nog steeds af waarop die hypotheses gebaseerd zijn. Schijnbaar niet op de christelijke literatuur, daar die ogenschijnlijk als onbetrouwbaar wordt gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |