Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2016, 14:38   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met andere woorden, Jezus is niet de filosoof der filosofen. Zo wil ik het horen. Justinus is dus is zeer onhistorisch bezig . Of met andere woorden: Justinus kletst uit zijn nek.
Misschien moet u eens Justinus' werken lezen, daar u er schijnbaar van uitgaat dat hij een of andere biografie heeft opgesteld die beantwoordt aan de hedendaagse criteria van dit genre. Vooreerst is het al geen Jezusverhaal, maar wel een apologie. Daarin past dan het beeld van de filosoof. Justinus komt immers uit het heidendom en hanteert een beeldentaal die ook toegankelijk is voor zijn heidens publiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 14:39   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Inderdaad en dan gaat het om bronnen van voor de evangelies.
Uzelf als criterium gebruiken lijkt me nogal aanmatigend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 14:42   #123
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee geeft u helemaal geen antwoord op de vraag, maar geeft u zich over aan een beschouwing over wat "volgens u" waarheid en verdichting is. Kortom, u geeft eigenlijk gewoon toe dat u het niet weet en dat de enige referentie eigenlijk uzelf is.

Helemaal niet. Ik zeg niets. Jezus zelf verwerpt alles wat de katholieke kerk van hem heeft gemaakt. Immers, Jezus zegt dat hij geen iota zal veranderen aan de Thora. Hij is dus letterlijk een Wetsgetrouwe Jood. Een wetsgetrouwe Jood zal zich nooit gelijk stellen aan God. Dat weet iedereen die wat notie heeft van het Joodse geloof. Dat weet u toch ook, of u zou het toch moeten weten. Blijkbaar niet.

Zeg maar dat uw kerk er een potje van gemaakt heeft.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 14:44   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik zeg niets.
Citaat:
Jezus zelf verwerpt alles wat de katholieke kerk van hem heeft gemaakt. Immers, Jezus zegt dat hij geen iota zal veranderen aan de Thora. Hij is dus letterlijk een Wetsgetrouwe Jood. Een wetsgetrouwe Jood zal zich nooit gelijk stellen aan God. Dat weet iedereen die wat notie heeft van het Joodse geloof. Dat weet u toch ook, of u zou het toch moeten weten. Blijkbaar niet.

Zeg maar dat uw kerk er een potje van gemaakt heeft.
Neen, u zegt niets... Na die zin begint u te ratelen... U herhaalt daarmee wat ik eerder al vastgesteld hebt: u neemt uzelf als referentie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 14:56   #125
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u zegt niets... Na die zin begint u te ratelen... U herhaalt daarmee wat ik eerder al vastgesteld hebt: u neemt uzelf als referentie.

Ook hier leest u (weer eens) niet goed. Ik zeg inderdaad ook niets. Niet ik zeg dat Jezus een Wetsgetrouwe Jood is. Hijzelf zegt dit. En vermits hij zoiets zegt, is het nogal evident dat hij zichzelf nooit gelijk zal stellen aan God. Een gruwelijke blasfemische gedachte voor een Wetsgetrouwe Jood.


Dus heel uw gedrochtelijke constructie van de heilig drievuldigheid stort meteen ook in 'gruzelementen' in mekaar en daarbij natuurlijk ook heel uw katholieke (christelijke) leer. Vaneiges.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 november 2016 om 14:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:10   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook hier leest u (weer eens) niet goed. Ik zeg inderdaad ook niets.
U bedoelt dus dat er na dat zinnetje maar wat woordenkramerij komt?! Ja, daarmee wil ik gerust instemmen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:29   #127
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk neemt u aan wat Justinus beweert. U zegt het zelf. U beschouwt de gezegdes van Justinus als ‘origineel bronnenmateriaal’ en u oreert dat we ons beter zouden steunen op dit geschrift dan op ‘ derderangs literatuur van zelfverklaarde specialisten uit onze tijd’ (sic). Welnu, indien we ons moeten steunen op de geschriften van Justinus dien aangaande, dan zou Jezus dus de 'filosoof der filosofen' zijn.

Wat zal het zijn Van den Berghe? Vertelt Justinus Martyr de historische waarheid en staat Jezus boven Plato? Of niet?
Over het algemeen sta ik uiters sceptisch tegenover alle christelijke schrijvers, en speciaal die uit de eerste vier eeuwen. Van deze Jutinus Martyr weet ik niet meer dan wat wikipedia schrijft en dat bevestigt mijn visie. Het lijkt erop dat de uitvinders van het christendom de nalatenschap van deze filosoof hebben aangewend om er nog wat teksten bij te verzinnen omdat ze dan een historische bron hadden. Bijvoorbeeld: "In zijn eerste apologie, gericht aan keizer Antoninus Pius, verdedigde hij het christendom tegen allerlei beschuldigingen zoals atheïsme, incest, kannibalisme, domheid, etc. Ook legt hij op positieve wijze het leven van de christenen uit; hij stelt dat het christelijke leven hoogstaander is dan wat het heidendom te bieden heeft." Een belachelijk thema dat nergens aansluit bij het evangelie. Maar het sluit wel aan bij Tacitus die schrijft over de schanddaden van christenen onder Nero. Deze apologetiek moet dan dienen als bewijs dat Christenen werden vervolgd in Rome onder Nero en dat de Romeinen decennia later nog steeds de meest krankzinnige verdenkingen tegen christenen koesterden. En dat geschrift zou dan gericht zijn aan keizer Antoninus Pius na een halve eeuw christenvervolgingen en die zou op grond van een stuk papier getekend Justinus plotseling inzien dat christenen voorbeeldige burgers waren. Ergens anders schrijft hij over de memoires van de apostelen die wekelijks gelezen worden in 'de kerk van Rome'. De onnozelheid van deze schriftvervalsers is grenzeloos. In feite is vrijwel alles wat zulke fictieve vroege christenen schreven bedoeld om de totale historische duisternis van het christendom van enkele lichtjes te voorzien. Zo ook: "Interessant in de eerste apologie is zijn leer over de Eucharistie, die een inkijk geeft in de leer over het sacrament in de vroege kerk" - uiteraard weer een poging om de Eucharistie een historische achtergrond te verschaffen. En zo wordt de kerkhistorie in elkaar geflanst, door vervalste geschriften, door interpolaties in diverse teksten om kruisverwijzingen tot stand te brengen. Alles even doorzichtig en onnozel.

Laatst gewijzigd door Piero : 30 november 2016 om 15:33.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:35   #128
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, als we het vroege christendom willen leren kennen, is het belangrijk uit te gaan van de teksten uit die tijd. Hebt u trouwens ooit moeite genomen om te lezen wat Justinus allemaal heeft geschreven?
Probleem is dat al die teksten ( incl. N.T. ) gecorrumpeerd zijn door de Roomse strekking met steun van Constantijn.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:44   #129
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over het algemeen sta ik uiters sceptisch tegenover alle christelijke schrijvers, en speciaal die uit de eerste vier eeuwen. Van deze Jutinus Martyr weet ik niet meer dan wat wikipedia schrijft en dat bevestigt mijn visie. Het lijkt erop dat de uitvinders van het christendom de nalatenschap van deze filosoof hebben aangewend om er nog wat teksten bij te verzinnen omdat ze dan een historische bron hadden. Bijvoorbeeld: "In zijn eerste apologie, gericht aan keizer Antoninus Pius, verdedigde hij het christendom tegen allerlei beschuldigingen zoals atheïsme, incest, kannibalisme, domheid, etc. Ook legt hij op positieve wijze het leven van de christenen uit; hij stelt dat het christelijke leven hoogstaander is dan wat het heidendom te bieden heeft." Een belachelijk thema dat nergens aansluit bij het evangelie. Maar het sluit wel aan bij Tacitus die schrijft over de schanddaden van christenen onder Nero. Deze apologetiek moet dan dienen als bewijs dat Christenen werden vervolgd in Rome onder Nero en dat de Romeinen decennia later nog steeds de meest krankzinnige verdenkingen tegen christenen koesterden. En dat geschrift zou dan gericht zijn aan keizer Antoninus Pius na een halve eeuw christenvervolgingen en die zou op grond van een stuk papier getekend Justinus plotseling inzien dat christenen voorbeeldige burgers waren. Ergens anders schrijft hij over de memoires van de apostelen die wekelijks gelezen worden in 'de kerk van Rome'. De onnozelheid van deze schriftvervalsers is grenzeloos. In feite is vrijwel alles wat zulke fictieve vroege christenen schreven bedoeld om de totale historische duisternis van het christendom van enkele lichtjes te voorzien. Zo ook: "Interessant in de eerste apologie is zijn leer over de Eucharistie, die een inkijk geeft in de leer over het sacrament in de vroege kerk" - uiteraard weer een poging om de Eucharistie een historische achtergrond te verschaffen. En zo wordt de kerkhistorie in elkaar geflanst, door vervalste geschriften, door interpolaties in diverse teksten om kruisverwijzingen tot stand te brengen. Alles even doorzichtig en onnozel.
Daar ben ik het volkomen met je eens.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:51   #130
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bedoelt dus dat er na dat zinnetje maar wat woordenkramerij komt?! Ja, daarmee wil ik gerust instemmen.
De woordenkramerij komt van uw kerk die ons nu al 2000 jaar wil wijsmaken dat een orthodoxe jood zou ingestemd hebben met het feit dat het nageslacht hem Godsgelijk zou mogen noemen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:07   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over het algemeen sta ik uiters sceptisch tegenover alle christelijke schrijvers, en speciaal die uit de eerste vier eeuwen.
Om welke reden staat u "uiterst sceptisch"? Vooroordeel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:09   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De onnozelheid van deze schriftvervalsers is grenzeloos. In feite is vrijwel alles wat zulke fictieve vroege christenen schreven bedoeld om de totale historische duisternis van het christendom van enkele lichtjes te voorzien.
Een uitspraak die overduidelijk op niets aantoont. Wat werd er dan wel vervalst? Op basis van welke elementen kan er aangetoond worden dat het fictie is? Waarop gaat u terug om te stellen er sprake is van "de totale historische duisternis van het christendom"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:26   #133
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden staat u "uiterst sceptisch"? Vooroordeel?
Vanwege het ongeloofwaardige karakter van veel van hun teksten. Jij moet nodig van vooroordeel spreken. Als er geen wijwater over gegaan is dan deugt het voor jou niet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:37   #134
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een uitspraak die overduidelijk op niets aantoont. Wat werd er dan wel vervalst? Op basis van welke elementen kan er aangetoond worden dat het fictie is? Waarop gaat u terug om te stellen er sprake is van "de totale historische duisternis van het christendom"?
De historische duisternis van althans het vroege christendom blijkt uit het boek Lukas 2 ofwel De Handelingen Van De Apostelen. Dat is een uitermate onvolledig, onevenwichtig en ongeloofwaardig verslag en daarna volgt er eeuwen lang niets meer. Pas in de vierde eeuw doet iemand een poging tot geschiedschrijving. Zelfs over de dood van Petrus en Paulus blijft het erg vaag en zijn de berichten tegenstrijdig.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:48   #135
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een uitspraak die overduidelijk op niets aantoont. Wat werd er dan wel vervalst? Op basis van welke elementen kan er aangetoond worden dat het fictie is? Waarop gaat u terug om te stellen er sprake is van "de totale historische duisternis van het christendom"?
Dat zijn vragen waar filologen je een antwoord op kunnen geven. In elk geval is dit al meermaals aangetoond. Misschien kan je al eens beginnen met dit boek te lezen en is een mooie aanzet om er zicht op te krijgen :

http://www.damon.nl/book/geschreven-en-toegeschreven

En als je er geen € 18 voor over hebt kan je nog altijd terecht in de bib.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 16:49   #136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over het algemeen sta ik uiters sceptisch tegenover alle christelijke schrijvers, en speciaal die uit de eerste vier eeuwen. Van deze Jutinus Martyr weet ik niet meer dan wat wikipedia schrijft en dat bevestigt mijn visie. Het lijkt erop dat de uitvinders van het christendom de nalatenschap van deze filosoof hebben aangewend om er nog wat teksten bij te verzinnen omdat ze dan een historische bron hadden. Bijvoorbeeld: "In zijn eerste apologie, gericht aan keizer Antoninus Pius, verdedigde hij het christendom tegen allerlei beschuldigingen zoals atheïsme, incest, kannibalisme, domheid, etc. Ook legt hij op positieve wijze het leven van de christenen uit; hij stelt dat het christelijke leven hoogstaander is dan wat het heidendom te bieden heeft." Een belachelijk thema dat nergens aansluit bij het evangelie. Maar het sluit wel aan bij Tacitus die schrijft over de schanddaden van christenen onder Nero. Deze apologetiek moet dan dienen als bewijs dat Christenen werden vervolgd in Rome onder Nero en dat de Romeinen decennia later nog steeds de meest krankzinnige verdenkingen tegen christenen koesterden. En dat geschrift zou dan gericht zijn aan keizer Antoninus Pius na een halve eeuw christenvervolgingen en die zou op grond van een stuk papier getekend Justinus plotseling inzien dat christenen voorbeeldige burgers waren. Ergens anders schrijft hij over de memoires van de apostelen die wekelijks gelezen worden in 'de kerk van Rome'. De onnozelheid van deze schriftvervalsers is grenzeloos. In feite is vrijwel alles wat zulke fictieve vroege christenen schreven bedoeld om de totale historische duisternis van het christendom van enkele lichtjes te voorzien. Zo ook: "Interessant in de eerste apologie is zijn leer over de Eucharistie, die een inkijk geeft in de leer over het sacrament in de vroege kerk" - uiteraard weer een poging om de Eucharistie een historische achtergrond te verschaffen. En zo wordt de kerkhistorie in elkaar geflanst, door vervalste geschriften, door interpolaties in diverse teksten om kruisverwijzingen tot stand te brengen. Alles even doorzichtig en onnozel.
Justinus was eigenlijk van oorsprong een Samaritaan. Wel bezocht hij ettelijke wijsgerige scholen. Zo was hij in de leer bij een Stoïcijn, maar daar werd hij niet veel wijzer volgens zijn zeggen want hij leerde daar niets over God en zijn stoïcijnse leermeester vond de kennis over God helemaal niet noodzakelijk. Dan wendde hij zich tot een adept van Aristoteles. Blijkbaar een geldwolf want deze wenste reeds na één dag betaling. Dat was voor Justinus een voldoende reden om dit onderwijs te verlaten. Vervolgens klopte Justinus aan bij een volgeling van Pythagoras. Maar Justinus had geen verstand van muziek, astronomie en geometrie. En bijgevolg kon hij niet goed volgen en daarom werd deze keuze ook niets. Ten einde raad wendde hij zich tot de Platonisten maar ook hier zou hij zijn gading niet vinden.

Naar eigen zeggen zou Justinus christen zijn geworden na een gesprek met een bejaard christen die hem deed inzien dat het christendom de tegenstellingen in de filosofie overwint. Hij zou zich dan bekeerd hebben in Efese op 38-jarige leeftijd en zich gevestigd hebben in Rome.

Justinus in zijn Dialoog (150) vertelt ons een interessant weetje. Hij onderscheidt twee soorten joden-christenen in zijn tijd:

-Zij die het gemeenschappelijk geloof delen, maar trouw blijven aan de joodse voorschriften en de afstammelingen of volgelingen zijn van de kerk van Jacobus.

-Anderen die ‘Jezus als Christus’ erkennen, terwijl zij toch beweren dat hij mens was onder de mensen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 november 2016 om 16:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:34   #137
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Justinus in zijn Dialoog (150) vertelt ons een interessant weetje. Hij onderscheidt twee soorten joden-christenen in zijn tijd:

-Zij die het gemeenschappelijk geloof delen, maar trouw blijven aan de joodse voorschriften en de afstammelingen of volgelingen zijn van de kerk van Jacobus.
-Anderen die ‘Jezus als Christus’ erkennen, terwijl zij toch beweren dat hij mens was onder de mensen.
Alvast geen promotor voor de Rooms christelijke kerk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:42   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Alvast geen promotor voor de Rooms christelijke kerk.
Een gevolg van die opmerking van Justinus is wel dat hij hiermee bevestigt dat in zijn tijd de joden-christenen waarvan sprake in Handelingen in zijn tijd nog altijd bestaan. Ook nog vele jaren na de val van Jeruzalem.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:47   #139
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Justinus in zijn Dialoog (150) vertelt ons een interessant weetje. Hij onderscheidt twee soorten joden-christenen in zijn tijd:

-Zij die het gemeenschappelijk geloof delen, maar trouw blijven aan de joodse voorschriften en de afstammelingen of volgelingen zijn van de kerk van Jacobus.

-Anderen die ‘Jezus als Christus’ erkennen, terwijl zij toch beweren dat hij mens was onder de mensen.
Zeer vaag en geen nieuws. Had ik ook kunnen verzinnen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:48   #140
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Alvast geen promotor voor de Rooms christelijke kerk.
Zeker niet voor 'de Grote Kerk', inderdaad. Want we kunnen ons de vraag stellen wie nu in feite de ware volgelingen van de Jood Jezus waren: deze Joden-Christenen of de vergriekste kerk van Polycarpus, Irenaeus en consoorten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be