![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Echt, de gelijkstelling klopt niet. In het interbellum vertoonden Vlaamsgezinde bewegingen een uitermate verschillend palet in hun benadering van de Belgische staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
geschiedenis Eupen: http://www.eupen.be/tourimus-freizeit/geschichte-2.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten maakte ook Malmedy deel uit van Pruisen. Het kreeg toen de bijnaam "Romaans-Pruisen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vergeleek ze als zijnde minderheden. Jij hebt het interbellum erbij gesleept, en nu ook weer een "benadering van de Belgische staat".
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 oktober 2012 om 22:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#585 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb intussen enkele edits uitgevoerd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Europees Commissaris
|
![]() Malmedy was deel van Stavelot-Malmedy, dat IN de Nederlanden lag, maar er geen deel van was, zoals Luik en Bouillon. Stavelot werd aan het VKN gegeven, Malmedy aan Pruissen. Eupen heeft tot aan de Franse revolutie bij Limburg gehoord. Al dat geruzie tussen Pruissen en het VKN heeft ook tot de stichting van Neutraal Moresnet geleid (wat ook Limburgs was), dat volgens een referendum net voor WOI gekozen had om zich bij België te voegen (in ruil zou Duitsland een stuk Kongo krijgen), maar tijdens WOI door Duitsland bezet werd voordat het uitgevoerd kon worden, waarna het met het Verdrag van Versailles (uit)eindelijk bij België gevoegd werd.
Eigenlijk denk ik dat Pruissen gewoonweg alles wou claimen dat Limburgs was. Nederlands Limburg (de provincie, maar dan de jure een hertogdom) is zo trouwens ook deel van de Duitse confederatie geweest. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
|
![]() Citaat:
Laat dat nu ongeveer de periode zijn dat mijn geboortestreek deel uitmaakte van Duitsland...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar het einde van de 18e eeuw was Eupen deel geworden van het prinsbisdom Luik. Hiermee herhaal ik slechts wat ik eerder stelde, nl. ook het hertogdom Limburg heeft grensverschuivingen en -veranderingen gekend. Net zoals ieder ander vorstendom in het Oude Bestel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn nu Vlaamse identitaire krachten die zich bijvb. afzetten tegen Nederlanders. Ik verwijs naar naar de ganse klichees op het forum. En ik heb de indruk dat gij te zeer daaraan toegeeft. En vanuit de vaststelling van identitaire krachten tegen Groot-Nederland zijt. Ik bestrijd die omdat daaraan toegeven gelijk staat met zich laten manipuleren. Stel dat er door een geopolitieke (of militaire) situatie een noord en zuid Vlaanderen komt. Dan is het gewoon een kwestie van tijd dat in die twee delen identitaire krachten ontstaan, terwijl dat met de huidige ogen als dramatisch zou worden ervaren. Wie niet toegeeft aan die krachten beseft dus dat de scheiding der Nederlanden verkeerd is. Frans-Vlamingen die niet toegeven aan identitaire krachten beseffen dat hun Fransman-gevoel verkeerd is enz. Identiteit is door de 'nieuwe' overheid kneedbaar en maakbaar. Tegenover 'identitaire krachten' stel ik Historische Gerechtigheid...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens is Savoie/Arpitanië nog iets heel anders dan pakweg Bretagne, Occitanië of Baskenland. Arpitanië is geen nationale identiteit an sich, daar bestaat hoogstens een cultuurbeweging. In de andere regio's heb je lokaal sterk actieve nationalistische bewegingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen wat wilt u dan wel verbinden aan zo'n vaststelling van de werkelijkheid zoals ze zich aandient? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En daarenboven: In 1648, in 1830, in 1678 (Vrede van Nijmegen na de slag bij de Peene) enz...werd ook de Vox Populi niet geraadpleegd. Waarom zouden we nu dan de spelregels moeten veranderen?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |