Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 22:43   #581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nationalisme = separatisme in dit geval. (Maar natuurlijk niet omgekeerd, wat betreft Linkse flaminganten die geen nationalistische motieven hebben.)

De Vlaamse Beweging, die was wel breder. Maar bon, da's vooral semantisch.
Echt, de gelijkstelling klopt niet. In het interbellum vertoonden Vlaamsgezinde bewegingen een uitermate verschillend palet in hun benadering van de Belgische staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 22:49   #582
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostkantons#Geschiedenis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ourte

Dus...De Franse bezetter nam de Oostkantons af van Pruisen. En in 1815 kwamen ze niet bij het VKN in tegenstelling tot Malmedy maar terug bij Pruisen.
Citaat:
Tot de opheffing van het Hertogdom Limburg hoorde Eupen tot de Limburgse hoogbank Baelen. Net als de rest van het hertogdom werd Eupen bij de annexatie van de Zuidelijke Nederlanden door de Franse Republiek in 1795 opgenomen in het toen gevormde departement Ourte.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eupen

geschiedenis Eupen: http://www.eupen.be/tourimus-freizeit/geschichte-2.aspx
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 22:51   #583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus...De Franse bezetter nam de Oostkantons af van Pruisen. En in 1815 kwamen ze niet bij het VKN in tegenstelling tot Malmedy maar terug bij Pruisen.
Bij mijn weten maakte ook Malmedy deel uit van Pruisen. Het kreeg toen de bijnaam "Romaans-Pruisen".
Oud 5 oktober 2012, 22:54   #584
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt, de gelijkstelling klopt niet. In het interbellum vertoonden Vlaamsgezinde bewegingen een uitermate verschillend palet in hun benadering van de Belgische staat.
Ik vergeleek ze als zijnde minderheden. Jij hebt het interbellum erbij gesleept, en nu ook weer een "benadering van de Belgische staat".

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 oktober 2012 om 22:54.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 22:55   #585
pajoske

Standaard

Oud 5 oktober 2012, 22:57   #586
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
...
En zo wordt nog eens geïllustreerd welk politiek lappendeken het daar allemaal was. Vergeten we trouwens niet dat het lappendeken ook nog eens sterk varieert naargelang de tijd...
Oud 5 oktober 2012, 22:59   #587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vergeleek ze als zijnde minderheden. Jij hebt het interbellum erbij gesleept, en nu ook weer een "benadering van de Belgische staat".
Wat er ook van zij, Vlaamsgezindheid herleiden tot separatisme is gewoonweg onjuist.
Oud 5 oktober 2012, 22:59   #588
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat er ook van zij, Vlaamsgezindheid herleiden tot separatisme is gewoonweg onjuist.
Dat deed ik niet.
Oud 5 oktober 2012, 23:00   #589
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten maakte ook Malmedy deel uit van Pruisen. Het kreeg toen de bijnaam "Romaans-Pruisen".
Heb intussen enkele edits uitgevoerd.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 23:02   #590
pajoske

Standaard

Citaat:
En zo wordt nog eens geïllustreerd welk politiek lappendeken het daar allemaal was. Vergeten we trouwens niet dat het lappendeken ook nog eens sterk varieert naargelang de tijd...
?????

Citaat:
Après avoir partagé l'histoire du duché de Limbourg durant 800 ans, Eupen fut rattachée �* la Prusse après le congrès de Vienne en 1815, puis, avec les autres communes des cantons de l'Est �* la Belgique en 1920 par le traité de Versailles.
bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/Eupen
Oud 5 oktober 2012, 23:04   #591
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen heeft ook een lange geschiedenis, maar, zoals u wel zou moeten weten, varieerden de grenzen ervan naargelang de tijd. Ook bij het hertogdom Limburg en de vele andere gebieden errond was dit het geval.
Oud 5 oktober 2012, 23:14   #592
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Malmedy was deel van Stavelot-Malmedy, dat IN de Nederlanden lag, maar er geen deel van was, zoals Luik en Bouillon. Stavelot werd aan het VKN gegeven, Malmedy aan Pruissen. Eupen heeft tot aan de Franse revolutie bij Limburg gehoord. Al dat geruzie tussen Pruissen en het VKN heeft ook tot de stichting van Neutraal Moresnet geleid (wat ook Limburgs was), dat volgens een referendum net voor WOI gekozen had om zich bij België te voegen (in ruil zou Duitsland een stuk Kongo krijgen), maar tijdens WOI door Duitsland bezet werd voordat het uitgevoerd kon worden, waarna het met het Verdrag van Versailles (uit)eindelijk bij België gevoegd werd.

Eigenlijk denk ik dat Pruissen gewoonweg alles wou claimen dat Limburgs was. Nederlands Limburg (de provincie, maar dan de jure een hertogdom) is zo trouwens ook deel van de Duitse confederatie geweest.
Oud 5 oktober 2012, 23:21   #593
pajoske

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen heeft ook een lange geschiedenis, maar, zoals u wel zou moeten weten, varieerden de grenzen ervan naargelang de tijd. Ook bij het hertogdom Limburg en de vele andere gebieden errond was dit het geval.
Daar staat toch duidelijk vermeld dat Etupen gedurende 800 jaar deel uitmaakte van hertogdom Limburg.
Laat dat nu ongeveer de periode zijn dat mijn geboortestreek deel uitmaakte van Duitsland......
Oud 5 oktober 2012, 23:29   #594
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar staat toch duidelijk vermeld dat Etupen gedurende 800 jaar deel uitmaakte van hertogdom Limburg.
Laat dat nu ongeveer de periode zijn dat mijn geboortestreek deel uitmaakte van Duitsland......
Naar het einde van de 18e eeuw was Eupen deel geworden van het prinsbisdom Luik. Hiermee herhaal ik slechts wat ik eerder stelde, nl. ook het hertogdom Limburg heeft grensverschuivingen en -veranderingen gekend. Net zoals ieder ander vorstendom in het Oude Bestel.
Oud 5 oktober 2012, 23:30   #595
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat kan allemaal best zijn, maar soms hebben oude, van oorsprong feodale politieke constellaties geen blijvende identitaire indruk gemaakt. Mij komt het voor dat ze gewoon Fransen zijn geworden, net zoals indertijd ook de inwoners van Eupen Duitsers werden. Zonder vrijwel enige slag of stoot.
Maar identitaire krachten zijn niet historisch te verantwoorden; dat is een buikgevoel en dus verkeerd want subjektief. Het is de uitdaging van daar als bewuste burger boven te staan. Maar de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is. En dus is de Vox Populi volgens mij niet kompetent om zich uit te spreken over dingen als bijvb. Groot-Nederland, Vlaamse onafhankelijkheid.

Er zijn nu Vlaamse identitaire krachten die zich bijvb. afzetten tegen Nederlanders. Ik verwijs naar naar de ganse klichees op het forum.
En ik heb de indruk dat gij te zeer daaraan toegeeft. En vanuit de vaststelling van identitaire krachten tegen Groot-Nederland zijt.

Ik bestrijd die omdat daaraan toegeven gelijk staat met zich laten manipuleren.
Stel dat er door een geopolitieke (of militaire) situatie een noord en zuid Vlaanderen komt. Dan is het gewoon een kwestie van tijd dat in die twee delen identitaire krachten ontstaan, terwijl dat met de huidige ogen als dramatisch zou worden ervaren. Wie niet toegeeft aan die krachten beseft dus dat de scheiding der Nederlanden verkeerd is. Frans-Vlamingen die niet toegeven aan identitaire krachten beseffen dat hun Fransman-gevoel verkeerd is enz. Identiteit is door de 'nieuwe' overheid kneedbaar en maakbaar.

Tegenover 'identitaire krachten' stel ik Historische Gerechtigheid...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 23:30.
Oud 5 oktober 2012, 23:34   #596
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar identitaire krachten zijn niet historisch te verantwoorden; dat is een buikgevoel en dus verkeerd want subjektief. Het is de uitdaging van daar als bewuste burger boven te staan. Maar de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is. En dus is de Vox Populi volgens mij niet kompetent om zich uit te spreken over dingen als bijvb. Groot-Nederland, Vlaamse onafhankelijkheid.
U houdt dus niet van democratie.
Oud 5 oktober 2012, 23:34   #597
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Savoie is maar een deeltje van die regio, hé. Dat resultaat met zetel was dus eigenlijk nog best goed. Vergelijk het met een partij voor de Limburgse onafhankelijk die nationaal een zetel zou halen hier.

In de kantons haalden ze in 2008 zo te lezen gemiddeld 6.68%, met resultaten van 2.34% tot 17.43%.

Maar bon, ik hoop dat dit ook Bolleke Wol overtuigt.
N-VA en VB zijn ook ooit met niks begonnen.

Overigens is Savoie/Arpitanië nog iets heel anders dan pakweg Bretagne, Occitanië of Baskenland. Arpitanië is geen nationale identiteit an sich, daar bestaat hoogstens een cultuurbeweging. In de andere regio's heb je lokaal sterk actieve nationalistische bewegingen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 23:36   #598
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nu Vlaamse identitaire krachten die zich bijvb. afzetten tegen Nederlanders. Ik verwijs naar naar de ganse klichees op het forum.
En ik heb de indruk dat gij te zeer daaraan toegeeft. En vanuit de vaststelling van identitaire krachten tegen Groot-Nederland zijt.
Er is hoegenaamd geen meerderheid onder de Vlamingen om tot een hereniging te komen, net zoals er ook nauwelijks enige Zwitser denkt aan een samengaan met Duitsland of Oostenrijk.

Alleen wat wilt u dan wel verbinden aan zo'n vaststelling van de werkelijkheid zoals ze zich aandient?
Oud 5 oktober 2012, 23:37   #599
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De beginselen van de democratie: waar er een meerderheid is, moet die gehonoreerd worden.
Maar ik vrees dat die meerderheid in de hierboven aangehaalde zaken niet kompetent is want zich laat leiden door het buikgevoel der identitaire krachten.

En daarenboven: In 1648, in 1830, in 1678 (Vrede van Nijmegen na de slag bij de Peene) enz...werd ook de Vox Populi niet geraadpleegd. Waarom zouden we nu dan de spelregels moeten veranderen?
Oud 5 oktober 2012, 23:37   #600
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie niet toegeeft aan die krachten beseft dus dat de scheiding der Nederlanden verkeerd is. Frans-Vlamingen die niet toegeven aan identitaire krachten beseffen dat hun Fransman-gevoel verkeerd is enz. Identiteit is door de 'nieuwe' overheid kneedbaar en maakbaar.

Tegenover 'identitaire krachten' stel ik Historische Gerechtigheid...
"Historische gerechtigheid" is een begrip dat onvermijdelijk leidt tot irredentisme. Met alle rampzalige gevolgen van dien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be