![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Streektaal leren? Hoe dan wel? Hoe moet iemand zich het Kortrijks eigen maken? Hoe het Roeselaars? En het Waregems? En welk Waregems? Dat van Bellegem of dat van Waregem 'plaatse'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor een Europa van alle volkeren. Ook het Duitse. Ook het Tsjechische. Ook het Bulgaarse. Ook het Baskische. Ook het Vlaamse.
Kortom, niet alleen dat beeld van een goed Europa van minderheidsvolkeren tegenover dat slechte van de nationale staten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat u niet echt aanvoelt hoe moeilijk het is voor een niet-dialectspreker om een dialect aan te leren wanneer die geconfronteerd wordt met een veelheid aan variaties op allerlei gebieden van de taal (uitspraak, woordenschat, zinsbouw...). Bijgevolg is dat juist de sterkte van een standaardtaal: normering naar uitspraak, woordenschat, zinsbouw... Het heeft enorme voordelen voor wie de taal wil leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar dus geenszins een Europa zoals we het nu kennen! Zou U de schaar hanteren bij Frankrijk en zo ja hoe? Idem voor Groot-Brittanië.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De schaar in frankrijk?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee, gewoon onafhankelijke staten, zonder meer.
Waarom minus Savoie? Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 5 oktober 2012 om 14:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Europees Commissaris
|
![]() Lijkt me wat te klein om praktisch te zijn, maar in een confederatie zouden ze wel los van elkaar zijn.
Dat is zowat de gehele vroegmoderne geschiedenis onafhankelijk geweest, totdat de eigen hertogen het aan Frankrijk hebben gegeven in 1860 omdat ze de Italiaanse eenmaking gesteund hebben. De oude hoofdstad Turijn ligt nog steeds in Italië. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 oktober 2012 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan allemaal best zijn, maar soms hebben oude, van oorsprong feodale politieke constellaties geen blijvende identitaire indruk gemaakt. Mij komt het voor dat ze gewoon Fransen zijn geworden, net zoals indertijd ook de inwoners van Eupen Duitsers werden. Zonder vrijwel enige slag of stoot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is daarentegen wel een partij die de Savooise onafhankelijkheid propageert, en ze hebben zetels gehaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel % haalt die partij voor onafhankelijkheid van de Savoie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het daarom ook schuin gezet. 5.39% in '98, genoeg voor een zetel, in de regionale verkiezingen. Voor de volgende verkiezingen konden ze niet meedoen, omdat ze te weinig tijd hadden om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. In de gemeentelijke verkiezingen hebben ze meer succes, met zelfs in één stad een burgemeester. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() In de kantons haalden ze in 2008 zo te lezen gemiddeld 6.68%, met resultaten van 2.34% tot 17.43%. Maar bon, ik hoop dat dit ook Bolleke Wol overtuigt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 oktober 2012 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar kan ik het vanuit historisch perspectief niet mee eens zijn. In het interbellum bijvoorbeeld kon het Vlaams-nationalisme op steun rekenen van een heel brede laag van de bevolking. Alleen kan en kon dat Vlaams-nationalisme niet zomaar gelijkgesteld worden met Vlaams separatisme. Er is een verschil. Laten we dus eerder stellen dat de Vlaamse separatisten een minderheid vormen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ourte Dus...De Franse bezetter nam de Oostkantons af van Pruisen. En in 1815 kwamen ze niet bij het VKN maar terug bij Pruisen. Maar wanneer verloren de Nederlanden die dan aan Pruisen voor 1795?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlaamse Beweging, die was wel breder. Maar bon, da's vooral semantisch. |
|
![]() |
![]() |