Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2009, 16:42   #1441
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw reactie ruikt sterk naar taalfascisme. Ik heb een steekproefje gedaan en zeer veel van de door jou opgesomde woordenlijst staat in de Van Dale! En niet eens allemaal met de vermelding "Belg.N.". Overigens, als jij gechoqueerd bent door het gebruik van wat jij als "Hollandse" terminolgie beschouwt, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik op mijn beurt onthutst ben door hetgeen waaraan jij je in godsnaam allemaal ergert. Hoe is het mogelijk! Niet te geloven. Tal van die door jou zo verketterde termen gebruik ik spontaan, zowel in mijn schrijf- als in mijn spreektaal. En ik ben ervan overtuigd dat dit evenzeer het geval is bij heel veel Vlamingen op deze site. Bovendien, Van Dale houdt reeds geruime tijd meer rekening met de Vlaamse woordenschat in het Nederlands. Kijk even uw Van Dale goed na, als u er al een hebt. Wil jij per se alle woorden uit je taal bannen die in Nederland gebruikt worden, je doet maar...!. Goeie God, hoe is het mogelijk zulk een engerd te zijn! Denk je dat de Belgische Franstaligen hetzelfde doen ten aanzien van het Frans? Ammehoela!!!
Het Vlaams is zeer lange tijd miskend geworden door van Dale. Zeg het zo maar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 16:43   #1442
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Vlaams is zeer lange tijd miskend geworden door van Dale. Zeg het zo maar.
ergo?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 16:49   #1443
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
ergo?

Dat uw Nederlandse broeders een hele tijd taalimperialisten zijn geweest. Dat ze dat al waren in de tijd van Willem I. En dat ze dat volgehouden hebben tot in onze tijd. Hun taal was wet. En wij hebben ons laten vangen -weer eens- door het quasi verplicht gebruik in te voeren van 'je', 'jij' en 'jullie' in plaats van de 'ge' de 'gij' en de 'u'.

Tantum ergo.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 16:51.
Oud 9 mei 2009, 16:55   #1444
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat uw Nederlandse broeders een hele tijd taalimperialisten zijn geweest. Dat ze dat al waren in de tijd van Willem I. En dat ze dat volgehouden hebben tot in onze tijd. Hun taal was wet. En wij hebben ons laten vangen -weer eens- door het quasi verplicht gebruik van 'je', 'jij' en 'jullie' in plaats van de 'ge' de 'gij' en de 'u'.

Tantum ergo.
Vreemd. Ik kan mij niet herinneren dat iemand mij ooit verboden heeft om 'ge' of 'gij' te schrijven.

Waarom zou ik dat eigenlijk willen? In het AN is het archaïsch en in het dialect gebruiken we het hier niet (we zeggen immers 'gaai').

Evenmin zie ik niet in waarom er in het AN de keuze gemaakt wordt voor 'jij'. Net zomin als ik het erg vind dat er voor 'ze' als derde persoon meervoud in de nominatief gekozen wordt, en niet 'hun'.

Overigens zijn de Nederlanders mijn broeders, net zoals de Walen, de Zweden of de Turken dat zijn. Jammer dat u het zo erg vindt dat niet iedereen aan dezelfde rabiate Hollanderhaat lijdt als uzelf.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 9 mei 2009, 17:00   #1445
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een confederatie van Europese Staten, waar in Vlaanderen 1 van de staten is.
Waarom geen Euraziatische confederatie, een confederatie van alle landen aan de Atlantische Oceaan en z'n ranzeeën of alle landen die beginnen met een 'V'?

Ik bedoel maar: wat is er zo speciaal aan Europa, dat over het paard getilde Aziatische schiereiland? Waarom je daartoe beperken?

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 17:00.
Oud 9 mei 2009, 17:01   #1446
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vreemd. Ik kan mij niet herinneren dat iemand mij ooit verboden heeft om 'ge' of 'gij' te schrijven.

Waarom zou ik dat eigenlijk willen? In het AN is het archaïsch en in het dialect gebruiken we het hier niet (we zeggen immers 'gaai').

Evenmin zie ik niet in waarom er in het AN de keuze gemaakt wordt voor 'jij'. Net zomin als ik het erg vind dat er voor 'ze' als derde persoon meervoud in de nominatief gekozen wordt, en niet 'hun'.

Overigens zijn de Nederlanders mijn broeders, net zoals de Walen, de Zweden of de Turken dat zijn. Jammer dat u het zo erg vindt dat niet iedereen aan dezelfde rabiate Hollanderhaat lijdt als uzelf.
Wanneer iemand wijst op het verschil tussen Belgen en Nederlanders, of tussen Vlamingen en Nederlanders is hij een 'ollandhater'. Kwestie van het uzelf gemakkelijk te maken heb ik zo de indruk.
Oud 9 mei 2009, 17:03   #1447
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ja, en wanneer Willem I aan het bewind kwam, welk soort "Nederlands" zou de gewone Vlaming gesproken hebben denk je? Koning Willem heeft tenminste de verdienste gehad dat hij de aanzet heeft gegeven tot degelijk Nederlands onderwijs door de het stichten van de Gentse Universiteit, de Lierse Normaalschool enz. De katholieke scholen indertijd gaven liever onderwijs in het Frans. Hij overigens ook de Walen een cadeau gedaan met de Luikse universiteit. Maar ach, wat zit ik hier weer te reageren, tegenover jou is het toch allemaal boter aan de galg.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 17:04   #1448
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer iemand wijst op het verschil tussen Belgen en Nederlanders, of tussen Vlamingen en Nederlanders is hij een 'ollandhater'. Kwestie van het uzelf gemakkelijk te maken heb ik zo de indruk.
Als het enkel erop wijzen was, had u niet zo vaak billenkoek gekregen van de Forumnederlanders en zij die geen Nederlander zijn maar wel verstand hebben.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 17:06   #1449
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als het enkel erop wijzen was, had u niet zo vaak billenkoek gekregen van de Forumnederlanders en zij die geen Nederlander zijn maar wel verstand hebben.
Nederlanders zijn vaak kruidjes-roer-me-niet op dat vlak. Dat is wat ik er uit opmaak. Zij verstaan onze taal niet en schreeuwen zeer snel moord en brand. Ten onrechte.
Oud 9 mei 2009, 17:09   #1450
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn vaak kruidjes-roer-me-niet op dat vlak. Dat is wat ik er uit opmaak. Zij verstaan onze taal niet en schreeuwen zeer snel moord en brand. Ten onrechte.
1. Het is niet enkel door Nederlanders dat je Hollanderhaat verweten wordt. Maar goed, de mening van die mensen zul je natuurlijk wel weer afdoen als irrelevant.

2. Ik heb nochtans niet de indruk dat liberalist, Hertog van Gelre,... hier gebruik maken van babelfischvertalingen. Al sluit ik niet uit dat je dankzij je hollandoscoop tot andere conclusies gekomen bent.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 17:09.
Oud 9 mei 2009, 17:10   #1451
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet? Volgens mij wordt er tussen een gesprek met een Vlaming en een Nederlander niet Engels, maar Nederlands gesproken. Allicht rekening houdend met het dialect wat men spreekt, wat in Nederland zelf ook al heel vaak moet gebeuren (probeer maar eens wat van een Achterhoeker te verstaan).
Oud 9 mei 2009, 17:25   #1452
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zo'n verrijking dat Belgie na 180 jaar nog steeds een instabiele staat is...
Jij vind dat een instabiele staat.

Ik vind La Belgique gewoon denderend fantastisch.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 17:28   #1453
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat uw Nederlandse broeders een hele tijd taalimperialisten zijn geweest. Dat ze dat al waren in de tijd van Willem I. En dat ze dat volgehouden hebben tot in onze tijd. Hun taal was wet. En wij hebben ons laten vangen -weer eens- door het quasi verplicht gebruik in te voeren van 'je', 'jij' en 'jullie' in plaats van de 'ge' de 'gij' en de 'u'.

Tantum ergo.
U drukt zich véél te zacht uit.

Hollanders zijn rasechte taalbarbaren die een variant van goed Nederlands ontwikkeld en gecultiveerd hebben.
Ze zijn zo goed bezig dat ze veelal onverstaanbaar zijn.
Klemtonen verkeerd leggen, woorden uitvinden,enz.....

Ze hebben het Nederlands in die mate verkracht dat de taal gerust als "hatelijk" kan worden bestempeld.
Oud 9 mei 2009, 17:33   #1454
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe ben jij eigenlijk zo'n volleerd hollandoloog geworden? Nog nooit heb ik iemand met zo'n diepgaande kennis van onze volksaard ontmoet.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 17:35   #1455
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Hollanders zijn rasechte taalbarbaren die een variant van goed Nederlands ontwikkeld en gecultiveerd hebben.
Inderdaad. Want Nederlanders spreken, net als Vlamingen trouwens, op uniforme wijze. Een Zeeuw klinkt net als een Groninger, en Beatrix van Oranje-Nassau spreekt met hetzelfde accent als Sjakie de Amsterdamse kroegbaas.

Citaat:
Klemtonen verkeerd leggen,
En dat gebeurt in Vlaanderen helemaal niet!

Citaat:
woorden uitvinden,enz.....
a. Wat is daar mis mee?
b. Gebeurt dat in Vlaanderen soms niet?
c. Ben jij een dubbelnick?

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 17:36.
Oud 9 mei 2009, 17:37   #1456
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Want Nederlanders spreken, net als Vlamingen trouwens, op uniforme wijze. Een Zeeuw klinkt net als een Groninger, en Beatrix van Oranje-Nassau spreekt met hetzelfde accent als Sjakie de Amsterdamse kroegbaas.

En dat gebeurt in Vlaanderen helemaal niet!

a. Wat is daar mis mee?
b. Gebeurt dat in Vlaanderen soms niet?
c. Ben jij een dubbelnick?
Neen, ik wil in mijn eigen keuken blijven en zelf kokkerellen.
Oud 9 mei 2009, 18:06   #1457
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dat zal je altijd kunnen blijven doen Henri1.
Groot-Nederland of onafhankelijk Vlaanderen.
in het francofone Belgique daarentegen moeten we over 50 jaar toch allemaal terug Frans praten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 mei 2009 om 18:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 18:16   #1458
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klemtonen verkeerd leggen, woorden uitvinden,enz.....

Ze hebben het Nederlands in die mate verkracht dat de taal gerust als "hatelijk" kan worden bestempeld.
Wat een onzin. En die van System ook. Een groot deel, als niet het meerendeel van onze taal is afkomstig van de Zuidelijke Provincies, vanwege de invloed van de Statenbijbel. Dat men later de taalvariant koos waar het economisch zwaartepunt lag, Holland, is alleen maar logisch. Dat betekent niet dat het Vlaams daardoor onder druk stond, hehe, die hadden wel wat anders aan hun hoofd. Het Frans lag namelijk op de loer. Nadat Artesië, Henegouwen en Luik volledig verfranst waren (en ontduitst en ontnederlandst), was Vlaanderen aan de beurt. Willem I was iemand die deze ontwikkelingen tegenging en als gevolg kwam de Franstalige burgerij samen met Frankrijk in opstand tegen de Nederlanden, met als gevolg, het ontstaan van het francofiele land België.
Oud 9 mei 2009, 19:15   #1459
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Vermits je zelf uitdrukkelijk verklaart, in elk van je boodschappen, "Ik ben geen Vlaming", zal niets jou als Waal beletten in je eigen Waalse keuken verder te kokkerellen. Daarvoor heb je de Vlamingen inderdaad niet nodig. Tenzij je zou willen dat wij ook al je voedselaankopen betalen. Smakelijk eten!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 19:35   #1460
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat een onzin. En die van System ook. Een groot deel, als niet het meerendeel van onze taal is afkomstig van de Zuidelijke Provincies, vanwege de invloed van de Statenbijbel. Dat men later de taalvariant koos waar het economisch zwaartepunt lag, Holland, is alleen maar logisch. Dat betekent niet dat het Vlaams daardoor onder druk stond, hehe, die hadden wel wat anders aan hun hoofd. Het Frans lag namelijk op de loer. Nadat Artesië, Henegouwen en Luik volledig verfranst waren (en ontduitst en ontnederlandst), was Vlaanderen aan de beurt. Willem I was iemand die deze ontwikkelingen tegenging en als gevolg kwam de Franstalige burgerij samen met Frankrijk in opstand tegen de Nederlanden, met als gevolg, het ontstaan van het francofiele land België.

Wat u vertelt is je reinste larie. U vertelt zo maar wat fabeltjes. Het Frans was toen ingeburgerd in de hogere klasse. En dit reeds lange tijd. Een voorbeeld. Toen Maria van Theresia en de Keizer Jozef II aan Ferraris de opdracht gaven de Oostenrijkse Nederlanden in kaart te brengen, was de taal van die kaarten ook reeds in het Frans. En we spreken nu over de jaren 1773. En wat Willem I betreft: die had niets vandoen met de Vlamingen, dat hij maar een vervelend volkje vond (letterlijk betitelde hij de Vlamingen als 'dat robuust volkje dat zo moeilijk te besturen valt' (sic)). Hij wilde gewoon een uniforme bestuurstaal. En daarom moest het Vlaams weg en het Frans weg en moesten deze talen vervangen worden door het Hollands. En omdat hij als verlicht despoot (vlijtig geholpen door zijn minister Van Maanen) dit veel te brutaal deed, veel te abrupt, zonder de gevoeligheden in acht te nemen, ontstond er wrevel en werden er grieven geformuleerd tegen deze taalpolitiek. En dat was één van de vele grieven tegen het Hollands bewind, die er toe geleid hebben dat we hem uiteindelijk aan de deur hebben gezet.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 19:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be