![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen? | |||
Groot Limburg |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Brabant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,15% |
Groot Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,77% |
Groot Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Nederland |
![]() ![]() ![]() |
25 | 38,46% |
Groot Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,23% |
anders ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,15% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Géén enkele reden zelfs. Zelfs niet na het lezen van al uw Hollanderverheerlijkingsposts hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1423 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1424 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe heeft het toestel eigenlijk, dat jij nu gebruikt en dat je in staat bent door te dringen tot de hersenen van je gesprekspartner en waardoor je zeker weet welke woorden hij gebruikt en kent? Een hollandoscoop?
![]() |
![]() |
![]() |
#1425 |
Banneling
|
![]() Neen, het vertoeven onder de Hollanders. U zou het ook eens moeten proberen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1426 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo'n verrijking dat Belgie na 180 jaar nog steeds een instabiele staat is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1427 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe kun jij weten welke woorden hij gebruikt? Ken je hem persoonlijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1428 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Duiventil, huishoudelijke hulp, voorafje, stomerij, plastic tas en bonbons begrijp ik onmiddellijk, en zie ik me nog gebruiken indien ik bvb. een literaire tekst zou schrijven en hun 'Vlaamse' variant reeds elders in dezelfde zin voorkomt. Enkel grapefruit, spa blauw/rood, en in mindere mate 'mobieltje' zie ik me nog niet zo gauw gebruiken. Maar goed: system zal ongetwijfeld beter weten welke woorden ik ken en gebruik.
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1429 | |
Europees Commissaris
|
![]() Had je het mij vooraf gevraagd, had ik zelfs eerder gegokt dat 'kommeneuker' de 'Vlaamse' variant was en 'miggenzifter' de 'Ollandse'.
Verder is deze discussie volstekt belachelijk en geheel ridicuul. Alsof je je staatkundige opvattingen gaat baseren op de bekendheid van een aantal woorden.
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1430 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1431 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ha, werkt die hollandoscoop ook op Vlamingen?
![]() |
![]() |
![]() |
#1432 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, een synoniem is daarom dan ook Vlamoscoop.
Citaat:
En pralines eten wij wel degelijk. Kuisvrouw hebben we inderdaad niet. Ik ageer ook meer tegen de stelligheid waarmee u onwaarheden verkondigd dan tegen verschillend synoniemengebruik binnen het Nederlands taalgebied. Wat een onzin.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 9 mei 2009 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1433 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.leerkracht.nl/show?id=4966 U wordt teruggefloten door uw eigen landgenoten! Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1434 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens staat er bij 'praline' in de 'Dikke Van Dale' helemaal niet gemarkeerd dat het een typisch Belgisch woord is. Er staat enkel bij dat het een gevulde chocoladebonbon is, wat bij mijn weten ook klopt. Het doet me een beetje denken aan die discussies die je soms hebt: A: Ik herinner me dat helemaal niet. B: Toch wel! Ik heb wel iets bijgeleerd: dat er blijkbaar mensen zijn die 'verklikker' i.p.v. 'knipperlicht' of (zoals ze bij ons eerder zeggen: klinjotuir ![]() Verder hebben sommige Nederlanders wel de neiging om ieder taalfoutje dat ze een Vlaming ooit hebben horen maken meteen te katapulteren tot een 'typisch Vlaams woord' of 'typisch Vlaamse grammatice constructie', en, wanneer ze van een Vlaamse kennis een of ander obscuur dialectwoordje uit Klein-Bommerskonte geleerd hebben, dit meteen te extrapoleren naar heel Vlaanderen. Om dan maar te zwijgen van dat soort Nederlanders dat er rotsvast van overtuigd is dat Vlamingen het hebben over 'wentelwielen' i.p.v. 'helicopters', en je maar niet willen geloven wanneer je dit ontkent ![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1435 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1436 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Ik vermoed - het met stellige zekerheid poneren en blijven declameren van ongefundeerde veralgemeningen over de kennis van gehele bevolkingsgroepen, laat ik aan jou over - dat de meeste Vlamingen, Nederlanders en Surinamers het woord 'lijzebet' ook niet kennen.
Wat daarvan de politieke relevantie is, weet ik niet. Net zoals ik dat niet weet van de kennis van het woord 'praline'. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1437 | |
Banneling
|
![]() [quote=Burkide;4096660]
Citaat:
Om u wat wegwijs te maken in de taalverwarring tussen Vlaams-België en Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikiped...sch-Nederlands Maar dit is slechts het topje van de ijsberg wel te verstaan. Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1439 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oei, nou dat is dan pijnlijk. En nogmaals, uiteraard zijn er verschillen in gebruik van het Nederlands, tussen Vlaanderen en Het Noorden. Net als verschillen tussen Groningen en Suriname, Amsterdam en Rotterdam. Ik begrijp niet waarom dat voor u een probleem is. Dat wil ook niet zeggen dat wij die woorden niet kénnen, of nooit gebruiken. Er zijn soms wel 10 synoniemen voor hetzelfde ding, en aan één daarvan geven wij overduidelijk de voorkeur, en u aan een andere. En in sommige situaties worden ze door elkaar heen gebruikt. Sommigen gebruiken wij nooit, en sommige verafschuwt u. Maar dat is iets heel anders dan u zit te verkondigen.
is dat geen Ollands? Ik denk dat u dat woord van de vlamoscoop niet mag gebruiken. U zou het voor de zekerheid maar beter even controleren.
![]() |
#1440 | |||
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;4096667]
Citaat:
Citaat:
U heeft die lijst uiteraard niet alleen opgesteld, maar u weet evengoed als ik dat er op die 'Algemeen Nederlandse' lijst massa's woorden vermeld staan die ook in Vlaanderen zeer gebruikelijk zijn of vlot verstaan worden (bijna alle woorden, eigenlijk). De communicatie wordt hierdoor dus niet gehinderd. Omgekeerd staan er op die lijst zaken die ook veel Vlamingen niet gebruiken, of die gewoon taalfouten erkennen ("iets mooi", "nauw aan het hart", "proberen doen") zijn. Van sommige woorden weet de gemiddelde Vlaam ook wel dat ze substandaard zijn (patat, elektriek). 'Wegeniswerken' en 'uitbaten' (in de zin van 'benutten') komen me zelfs niet eens bekend voor. Maar systems vlamoscoop zal uiteraard aan het licht brengen dat ik dit uit m'n duim zuig.
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 16:42. |
|||
![]() |
![]() |