Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2009, 14:05   #1421
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry system, maar ik moet quercus gelijk geven.
jij geeft altijd de manier van verschillen in taal, cultuur, voeding.
maar aangezien in Vlaanderen ook die verschillen zijn, is dat geen rede om niet samen te gaan.

dus: ga je Hollanderhaat ergens anders prediken dan hier want hier zal niemand bijdraaien.
Ik zie geen reden om wel samen te gaan.

Géén enkele reden zelfs.

Zelfs niet na het lezen van al uw Hollanderverheerlijkingsposts hier.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:05   #1422
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben vannacht met iemand naar bed geweest maar weet niet met wie.

De staat van mijn dromen is dus onbetrouwbaar.
Hopelijk hebt U veilig gevrijdt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:46   #1423
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
gsm, kuisvrouw, koppel, zetel, voorgerecht, pompelmoes, loon, muggezifter, plat water', middageten, zak, buiten gebruik decoreren, pralines, haardroger.

Ik weet niet onder welke steen u heeft gezeten, maar de woorden die u noemt staan welzeker in de Van Dale, en dat ga ik niet eens controleren.

Daarnaast zijn dit zeker geen uniek Belgisch-Nederlandse woorden, want wij gebruiken ze ook!
U gebruikt het woord 'pralines' zeker niet. En 'droogkuis' evenmin, noch 'kuisvrouw' en dergelijke. Want dat weet ik nu toevallig zeker.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 14:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:52   #1424
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gebruikt het woord 'pralines' zeker niet. En 'droogkuis' evenmin, noch 'kuisvrouw' en dergelijke. Want dat weet ik nu toevallig zeker.
Hoe heeft het toestel eigenlijk, dat jij nu gebruikt en dat je in staat bent door te dringen tot de hersenen van je gesprekspartner en waardoor je zeker weet welke woorden hij gebruikt en kent? Een hollandoscoop?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:53   #1425
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hoe heeft het toestel eigenlijk, dat jij nu gebruikt en dat je in staat bent door te dringen tot de hersenen van je gesprekspartner en waardoor je zeker weet welke woorden hij gebruikt en kent? Een hollandoscoop?
Neen, het vertoeven onder de Hollanders. U zou het ook eens moeten proberen.
Oud 9 mei 2009, 14:55   #1426
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik beschouw de cultuurverschillen tussen vlamingen en walen ook als een verrijking.
Zo'n verrijking dat Belgie na 180 jaar nog steeds een instabiele staat is...
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:57   #1427
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kun jij weten welke woorden hij gebruikt? Ken je hem persoonlijk?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 14:58   #1428
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
gsm, kuisvrouw, koppel, zetel, voorgerecht, pompelmoes, loon, muggezifter, plat water', middageten, zak, buiten gebruik decoreren, pralines, haardroger.

Ik weet niet onder welke steen u heeft gezeten, maar de woorden die u noemt staan welzeker in de Van Dale, en dat ga ik niet eens controleren.

Daarnaast zijn dit zeker geen uniek Belgisch-Nederlandse woorden, want wij gebruiken ze ook!
Omgekeerd zijn 'stel', 'salaris', 'kommaneuker', 'lunch', 'niet in bedrijf', 'iets opleuken', 'in de aanbieding' en 'föhn' woorden die ik zelf net zo gemakkelijk in de mond neem als hun 'Vlaamse' variant.

Duiventil, huishoudelijke hulp, voorafje, stomerij, plastic tas en bonbons begrijp ik onmiddellijk, en zie ik me nog gebruiken indien ik bvb. een literaire tekst zou schrijven en hun 'Vlaamse' variant reeds elders in dezelfde zin voorkomt.

Enkel grapefruit, spa blauw/rood, en in mindere mate 'mobieltje' zie ik me nog niet zo gauw gebruiken.

Maar goed: system zal ongetwijfeld beter weten welke woorden ik ken en gebruik.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:00.
Oud 9 mei 2009, 15:01   #1429
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Had je het mij vooraf gevraagd, had ik zelfs eerder gegokt dat 'kommeneuker' de 'Vlaamse' variant was en 'miggenzifter' de 'Ollandse'.

Verder is deze discussie volstekt belachelijk en geheel ridicuul. Alsof je je staatkundige opvattingen gaat baseren op de bekendheid van een aantal woorden.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:02.
Oud 9 mei 2009, 15:03   #1430
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Had je het mij vooraf gevraagd, had ik zelfs eerder gegokt dat 'kommeneuker' de 'Vlaamse' variant was en 'miggenzifter' de 'Ollandse'.
Allemaal praat voor de vaak.
Oud 9 mei 2009, 15:04   #1431
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allemaal praat voor de vaak.
Ha, werkt die hollandoscoop ook op Vlamingen?
Oud 9 mei 2009, 15:09   #1432
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, werkt die hollandoscoop ook op Vlamingen?
Ja, een synoniem is daarom dan ook Vlamoscoop.

Citaat:

En pralines eten wij wel degelijk. Kuisvrouw hebben we inderdaad niet.

Ik ageer ook meer tegen de stelligheid waarmee u onwaarheden verkondigd dan tegen verschillend synoniemengebruik binnen het Nederlands taalgebied. Wat een onzin.

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 mei 2009 om 15:09.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 15:19   #1433
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, een synoniem is daarom dan ook Vlamoscoop.

En pralines eten wij wel degelijk. Kuisvrouw hebben we inderdaad niet.

Ik ageer ook meer tegen de stelligheid waarmee u onwaarheden verkondigd dan tegen verschillend synoniemengebruik binnen het Nederlands taalgebied. Wat een onzin.
Wel, ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Maar ik weet het dus uit eigen ervaring. Door contacten met Nederlanders. Maar goed, hier hebt u een bevestiging. Een bevestiging door Nederlanders wel te verstaan.

http://www.leerkracht.nl/show?id=4966

U wordt teruggefloten door uw eigen landgenoten!

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:39.
Oud 9 mei 2009, 15:36   #1434
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Maar ik weet het dus uit eigen ervaring. Door contacten met Nederlanders. Maar goed, hier hebt u een bevestiging.

http://www.leerkracht.nl/show?id=4966
Zie je wel, Hollander, dat je het woord 'praline' helemaal niet gebruikt! Gelukkig dat system er is om je uit die jarenlange illusie te halen!

Overigens staat er bij 'praline' in de 'Dikke Van Dale' helemaal niet gemarkeerd dat het een typisch Belgisch woord is. Er staat enkel bij dat het een gevulde chocoladebonbon is, wat bij mijn weten ook klopt.

Het doet me een beetje denken aan die discussies die je soms hebt:
A: Ik herinner me dat helemaal niet.
B: Toch wel!

Ik heb wel iets bijgeleerd: dat er blijkbaar mensen zijn die 'verklikker' i.p.v. 'knipperlicht' of (zoals ze bij ons eerder zeggen: klinjotuir ) zeggen. Het zal wel symptomatisch zijn voor m'n gebrek aan kennis van alles wat met automechaniek te maken heeft.

Verder hebben sommige Nederlanders wel de neiging om ieder taalfoutje dat ze een Vlaming ooit hebben horen maken meteen te katapulteren tot een 'typisch Vlaams woord' of 'typisch Vlaamse grammatice constructie', en, wanneer ze van een Vlaamse kennis een of ander obscuur dialectwoordje uit Klein-Bommerskonte geleerd hebben, dit meteen te extrapoleren naar heel Vlaanderen. Om dan maar te zwijgen van dat soort Nederlanders dat er rotsvast van overtuigd is dat Vlamingen het hebben over 'wentelwielen' i.p.v. 'helicopters', en je maar niet willen geloven wanneer je dit ontkent

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:39.
Oud 9 mei 2009, 15:41   #1435
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie je wel, Hollander, dat je het woord 'praline' helemaal niet gebruikt! Gelukkig dat system er is om je uit die jarenlange illusie te halen!

Overigens staat er bij 'praline' in de 'Dikke Van Dale' helemaal niet gemarkeerd dat het een typisch Belgisch woord is. Er staat enkel bij dat het een gevulde chocoladebonbon is, wat bij mijn weten ook klopt.

Het doet me een beetje denken aan die discussies die je soms hebt:
A: Ik herinner me dat helemaal niet.
B: Toch wel!

Ik heb wel iets bijgeleerd: dat er blijkbaar mensen zijn die 'verklikker' i.p.v. 'knipperlicht' of (zoals ze bij ons eerder zeggen: klinjotuir ) zeggen. Het zal wel symptomatisch zijn voor m'n gebrek aan kennis van alles wat met automechaniek te maken heeft.

Verder hebben sommige Nederlanders wel de neiging om ieder taalfoutje dat ze een Vlaming ooit hebben horen maken meteen te katapulteren tot een 'typisch Vlaams woord' of 'typisch Vlaamse grammatice constructie', en, wanneer ze van een Vlaamse kennis een of ander obscuur dialectwoordje uit Klein-Bommerskonte geleerd hebben, dit meteen te extrapoleren naar heel Vlaanderen. Om dan maar te zwijgen van dat soort Nederlanders dat er rotsvast van overtuigd is dat Vlamingen het hebben over 'wentelwielen' i.p.v. 'helicopters', en je maar niet willen geloven wanneer je dit ontkent
De meeste Nederlanders kennen het woord 'praline' niet. Zij gebruiken 'bonbon' om een praline aan te duiden.Dat is alles wat ik wil zeggen. En dat wordt bevestigd door 'leerkracht.nl KRO.' Maar die zullen dat wel uit hun duim zuigen als u ik zou moeten geloven. Ik denk eerder dat u zo het een en het ander uit uw duim zuigt. Het is dus aboluut geen onwaarheid zoals Hollander ten onrechte (onwaar) beweert.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:48.
Oud 9 mei 2009, 15:49   #1436
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De meeste Nederlanders kennen het woord praline niet.
Ik vermoed - het met stellige zekerheid poneren en blijven declameren van ongefundeerde veralgemeningen over de kennis van gehele bevolkingsgroepen, laat ik aan jou over - dat de meeste Vlamingen, Nederlanders en Surinamers het woord 'lijzebet' ook niet kennen.

Wat daarvan de politieke relevantie is, weet ik niet. Net zoals ik dat niet weet van de kennis van het woord 'praline'.

Citaat:
Zij gebruiken bonbon.
Dat is alles wat ik wil zeggen.
Je zei meer dan dat: je zei dat en concrete persoon, namelijk Hollander, dit niet kende. Ik citeer: "U gebruikt het woord 'pralines' zeker niet. En 'droogkuis' evenmin, noch 'kuisvrouw' en dergelijke. Want dat weet ik nu toevallig zeker."

Citaat:
Ik denk eerder dat u zo het een en het ander uit uw duim zuigt.
Oei, je bent er blijkbaar niet zeker van. Werkt de hollandoscoop/vlamoscoop soms niet meer? Ik hoop dat de waarborg nog geldig is.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 15:50.
Oud 9 mei 2009, 15:52   #1437
system
Banneling

Standaard

[quote=Burkide;4096660]

Citaat:
Je zei meer dan dat: je zei dat en concrete persoon, namelijk Hollander, dit niet kende. Ik citeer: "U gebruikt het woord 'pralines' zeker niet. En 'droogkuis' evenmin, noch 'kuisvrouw' en dergelijke. Want dat weet ik nu toevallig zeker."
Neen, dat zei ik niet. Met 'u' bedoel ik: u, Nederlanders ( en zeker Hollanders).

Om u wat wegwijs te maken in de taalverwarring tussen Vlaams-België en Nederland:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikiped...sch-Nederlands

Maar dit is slechts het topje van de ijsberg wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 15:56.
Oud 9 mei 2009, 16:03   #1438
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Natuurlijk is dat een kwestie van perceptie. Alles is een kwestie van perceptie. Maar indien de perceptie de toets kan weerstaan van de realiteit, dan wordt de perceptie realiteit. Ik zeg gewoon dat er verschillen zijn, grote verschillen. Of die onoverbrugbaar zijn of niet? Niets is onoverbrugbaar. Eindelijk (lees in 2009 !) hebben de uitgevers van de 'van Dale' beseft dat er nog zoiets bestaat als het Vlaams of beter nog Belgisch Nederlands. En zullen ze vanaf dit jaar meer Belgisch Nederlands opnemen in hun 'dikke van Dale'. Het werd anders wel eens tijd dat ze 'duivekot' opnemen en niet alleen 'duiventil'. En wij bellen hier met de 'gsm', niet met het 'mobieltje'. Bovendien hebben wij hier een 'kuisvrouw' en niet 'de huishoudelijke hulp'. En die twee vormen een 'koppel' en geen 'stel'. En we zitten in de 'zetel' in Belgenland, niet 'op de bank'. En soms eten we een 'voorgerecht' niet een 'voorafje' of we eten een 'pompelmoes' en niet een 'grapefruit'. Ons 'loon' wordt hier uitbetaald in België of onze 'pree', en niet ons 'salaris'. En we kennen wel een 'muggezifter', maar geen 'kommaneuker'. En we drinken in ons mooi landje soms 'plat water', niet 'spa blauw', of 'spuitwater' en niet 'spa Rood'. En wij zijn op tijd voor het 'middageten' en niet voor 'de lunch'. Bovendien brengen we onze kleren naar de 'droogkuis' en niet naar de 'stomerij'. En we gebruiken een plastieke 'zak', niet een plastieke 'tas'. En de lift is hier soms 'buiten gebruik', en niet 'niet in bedrijf'. En we 'decoreren' soms iets, we 'leuken niet op'. En hier is het soms 'solden' en niet 'in de aanbieding'. En we eten 'pralines', geen 'bonbons'. En tenslotte, want ik kan zo uren verder gaan, gebruiken wij hier de 'haardroger' en niet de 'föhn'.

En voor onze Nederlanders: 'Fien' heet hier 'Madame Arabel'!
Uw reactie ruikt sterk naar taalfascisme. Ik heb een steekproefje gedaan en zeer veel van de door jou opgesomde woordenlijst staat in de Van Dale! En niet eens allemaal met de vermelding "Belg.N.". Overigens, als jij gechoqueerd bent door het gebruik van wat jij als "Hollandse" terminolgie beschouwt, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik op mijn beurt onthutst ben door hetgeen waaraan jij je in godsnaam allemaal ergert. Hoe is het mogelijk! Niet te geloven. Tal van die door jou zo verketterde termen gebruik ik spontaan, zowel in mijn schrijf- als in mijn spreektaal. En ik ben ervan overtuigd dat dit evenzeer het geval is bij heel veel Vlamingen op deze site. Bovendien, Van Dale houdt reeds geruime tijd meer rekening met de Vlaamse woordenschat in het Nederlands. Kijk even uw Van Dale goed na, als u er al een hebt. Wil jij per se alle woorden uit je taal bannen die in Nederland gebruikt worden, je doet maar...!. Goeie God, hoe is het mogelijk zulk een engerd te zijn! Denk je dat de Belgische Franstaligen hetzelfde doen ten aanzien van het Frans? Ammehoela!!!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 16:28   #1439
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wordt teruggefloten door uw eigen landgenoten!
Oei, nou dat is dan pijnlijk. En nogmaals, uiteraard zijn er verschillen in gebruik van het Nederlands, tussen Vlaanderen en Het Noorden. Net als verschillen tussen Groningen en Suriname, Amsterdam en Rotterdam. Ik begrijp niet waarom dat voor u een probleem is. Dat wil ook niet zeggen dat wij die woorden niet kénnen, of nooit gebruiken. Er zijn soms wel 10 synoniemen voor hetzelfde ding, en aan één daarvan geven wij overduidelijk de voorkeur, en u aan een andere. En in sommige situaties worden ze door elkaar heen gebruikt. Sommigen gebruiken wij nooit, en sommige verafschuwt u. Maar dat is iets heel anders dan u zit te verkondigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ammehoela!!!
is dat geen Ollands? Ik denk dat u dat woord van de vlamoscoop niet mag gebruiken. U zou het voor de zekerheid maar beter even controleren.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 16:36   #1440
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;4096667]
Citaat:

Neen, dat zei ik niet. Met 'u' bedoel ik: u, Nederlanders ( en zeker Hollanders).
Vreemd dat u mij daarin niet meteen corrigeerde. Overigens, weet u nu al wat ik uit m'n duim zuig?

Citaat:
Om u wat wegwijs te maken in de taalverwarring tussen Vlaams-België en Nederland:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikiped...sch-Nederlands

Maar dit is slechts het topje van de ijsberg wel te verstaan.
Ik weet heus wel dat er verschillen zijn tussen het Nederlands in Vlaanderen en het Nederlands in Nederland. Maar u zoekt doelbewust verschillen op en vergroot die uit. U heeft echter nog steeds niet verteld wat de politieke relevantie van deze kleine verschillen zijn.

U heeft die lijst uiteraard niet alleen opgesteld, maar u weet evengoed als ik dat er op die 'Algemeen Nederlandse' lijst massa's woorden vermeld staan die ook in Vlaanderen zeer gebruikelijk zijn of vlot verstaan worden (bijna alle woorden, eigenlijk). De communicatie wordt hierdoor dus niet gehinderd.
Omgekeerd staan er op die lijst zaken die ook veel Vlamingen niet gebruiken, of die gewoon taalfouten erkennen ("iets mooi", "nauw aan het hart", "proberen doen") zijn. Van sommige woorden weet de gemiddelde Vlaam ook wel dat ze substandaard zijn (patat, elektriek).
'Wegeniswerken' en 'uitbaten' (in de zin van 'benutten') komen me zelfs niet eens bekend voor. Maar systems vlamoscoop zal uiteraard aan het licht brengen dat ik dit uit m'n duim zuig.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2009 om 16:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be