Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2011, 15:38   #181
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
In Amerika was er anders ook wel effect op de huizenprijzen he. Dat gaan we hopelijk toch niet ontkennen.

Nee zeker niet. Ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar op dat gebied kun je nu weer geen vergelijking maken met Amerika. Ook niet met Spanje.

De meeste die willen aantonen dat de prijzen zullen zakken, verwijzen juist wel naar Spanje waar de prijzen wel dalen. Men houd daarbij geen rekening dat in die landen de huizenmarkt kapot gebouwd is.

Toen ik een 10 tal jaar geleden op het dak stond van een appartementsgebouw in Spanje, keek ik in het rond en telde 28 bouwkranen in de onmiddellijke omgeving van appartementsgebouwen in aanbouw. En daar is er ook geen te kort aan bouwgrond.

België, meer bepaald Vlaanderen, staat vol. Van bouwgronden is er geen aanbod en de bevolkingsgroei is extreem hoog vooral door de instroom die, ook al zou er geen enkele allochtoon nog binnengelaten worden, binnen de kortste tijd zal verdubbeld zijn.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 15:42   #182
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het zijn net door die extreme leningen, de lage rentes en de lange looptijden dat mensen "boven hun stand" kunnen kopen. Dat wilt zeggen dat als de rentes stijgen, die mensen die huizen niet meer kunnen kopen. Met prijsdalingen als gevolg.
Nee. Ze zullen blijven kopen. Desnoods met hulp van familie of om het even wat voor kunstgrepen. Al moet madam er tussendoor de trottoir voor gaan doen. Ze moeten nu eenmaal wonen en er is geen aanbod, dus ook geen alternatief.
Oud 11 januari 2011, 15:49   #183
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee. Ze zullen blijven kopen. Desnoods met hulp van familie of om het even wat voor kunstgrepen. Al moet madam er tussendoor de trottoir voor gaan doen. Ze moeten nu eenmaal wonen en er is geen aanbod, dus ook geen alternatief.
De mensen die huizen kopen wonen nu vaak op studiokes of nog bij de ouders. Die zullen niet snel verhuizen mochten ze geen huis kunnen kopen.

En menen dat mensen een huis zullen kopen tegen alle prijzen is echt naief. De banken laten dit niet toch, en de meesten beschikken ook over genoeg gezond verstand om dit in te zien.

Gelukkig is het nog steeds zo dat een huis dat geadverteerd wordt voor 300k euro vaak voor 250k euro of minder over de toonbank gaat. De verkopers menen meestal dat hun huis meer waard is dan dat de markt er voor wilt geven. Het is dus niet zo dat je een huis als een aandeel kunt zien dat een welbepaalde koers heeft. Van een huis zal je pas de waarde kennen als je het op de markt brengt en verkoopt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 15:51   #184
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen kunnen en zullen hé. Al jaren hoor ik u en uw soortgelijke zingen dat ze gaan zakken. Ik wacht, maar ik zie niets zakken. Allee, toch de prijzen van de huizen niet. Ik heb ze tot nu toe nog maar alleen zien stijgen. Ze zijn misschien naar boven gezakt, dat kan.
immomarkt is wel precies geen efficiente markt, dus mensen kunnen niet elke dag verkopen door die hoge 'vermogensbelasting' op immobilien...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 15:55   #185
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar draait het nu juist om, het niet verder willen springen dan uw stok lang is.

Er zijn best nog betaalbare woningen, en er zijn ook lada's waarmee ge kunt rijden. Besef tot welke klasse van verdiener je behoort en leer daar naar leven. Ok ik zou ook met een heel andere auto kunnen rondtuffen dan deze waarmee ik rijd.

Het verschil is, als ze trouwen willen ze al een villa of minstens een halfopenbebouwing. Ze moet groter en meer uitstraling hebben dan die van de vriendinnen of collega's op het werk. Ze moeten van meetafaan nieuwe en dure meubels hebben. In een keuken van minder dan 2miljoen B.fr kunnen ze niet koken. Of er nog geld overschiet OM te koken is nog de vraag.

Het lijkt alsof het de meest normale zaak is dat iedereen een huis kan kopen. En wanneer dat niet kan ligt het er aan dat de huizen te duur zijn.

Nee, het is helemaal niet de meest normale zaak dat iedereen een huis kan kopen, en de huizen zijn helemaal niet te duur. Ze zijn te duur voor een bepaalde categorie van mensen. Maar zo lang ze leningen kunnen afsluiten in eerste en in tweede rang, zullen ze zich blauw betalen.
ja er rijd zo een met een dacia in het achterste van een jaguar, en die rijdt in het achterste van een RR
die kerel van de RR stapt uit, kijkt met zijn vergrootglas naar de bumper, en zit gewichtig te doen tegen die gast van de Jag, ja jongen dat is toch een dikke schreef in mijn bumper, daar moet ik toch een uur voor werken.

jamaar, zegt die Jag kerel, mijn bumper hangt af, daar moet ik toch 2 dagen voor werken...
in eens horen ze daar iemand huilen, ze gaan naar die kerel van de Dacia, en vragen wat er is ? Zegt die, awel als ik mijn auto bekijk die zo perte totale is, dan moet ik daar zeker 6 maand voor werken...

maar jongen toch, koop toch geen zo'n dure auto...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 16:12   #186
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen die huizen kopen wonen nu vaak op studiokes of nog bij de ouders. Die zullen niet snel verhuizen mochten ze geen huis kunnen kopen.

Gelukkig is het nog steeds zo dat een huis dat geadverteerd wordt voor 300k euro vaak voor 250k euro of minder over de toonbank gaat. De verkopers menen meestal dat hun huis meer waard is dan dat de markt er voor wilt geven. Het is dus niet zo dat je een huis als een aandeel kunt zien dat een welbepaalde koers heeft. Van een huis zal je pas de waarde kennen als je het op de markt brengt en verkoopt.
Ja, dat is waar. En dat zie ik ook als een algemene tendens dat men terug meer zoals vroeger gaat naar de kangoeroe woning voor diegene waar dat dat tot de mogelijkheden behoort.

En ja, natuurlijk wordt niet iedere woning aan de vraagprijs verkocht, daarom spreekt men ook van een vraagprijs. Ik weet niet wat je daar wil mee aantonen hoor.

Ik kan alleen maar zeggen dat er geen alternatieven zijn. Je kan huren in plaats van te kopen ja, maar ook die markt is ook haast onbestaande. Huren . Wat en waar?

Ik moet zeggen dat ik de gewoonte heb wanneer er een van de appartementen leeg komt, het volledig te renoveren, voor zover het nog niet al een gerenoveerd betreft. Nieuwe keuken er in, nieuwe badkamer, verwarming nieuwe vloeren, kortom het wordt afgeleverd aan de huurder zoals een nieuwbouw appartement. Maar nog nooit heeft er een langer dan een week te huur gestaan hoor. Ze vechten er voor om het te mogen huren. Waarom? Er is niets. De keuze is zo goed als onbestaande en wanneer het dan degelijk is aan een redelijke prijs moet je zelfs ziften tussen de kandidaten.
Oud 11 januari 2011, 16:16   #187
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja er rijd zo een met een dacia in het achterste van een jaguar, en die rijdt in het achterste van een RR
die kerel van de RR stapt uit, kijkt met zijn vergrootglas naar de bumper, en zit gewichtig te doen tegen die gast van de Jag, ja jongen dat is toch een dikke schreef in mijn bumper, daar moet ik toch een uur voor werken.

jamaar, zegt die Jag kerel, mijn bumper hangt af, daar moet ik toch 2 dagen voor werken...
in eens horen ze daar iemand huilen, ze gaan naar die kerel van de Dacia, en vragen wat er is ? Zegt die, awel als ik mijn auto bekijk die zo perte totale is, dan moet ik daar zeker 6 maand voor werken...

maar jongen toch, koop toch geen zo'n dure auto...
Ik zou hem de raad geven de volgende keer een Volga te kopen. Geen Volvo hé, een VOLGA

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 16:20.
Oud 11 januari 2011, 16:18   #188
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is waar. En dat zie ik ook als een algemene tendens dat men terug meer zoals vroeger gaat naar de kangoeroe woning voor diegene waar dat dat tot de mogelijkheden behoort.

En ja, natuurlijk wordt niet iedere woning aan de vraagprijs verkocht, daarom spreekt men ook van een vraagprijs. Ik weet niet wat je daar wil mee aantonen hoor.

Ik kan alleen maar zeggen dat er geen alternatieven zijn. Je kan huren in plaats van te kopen ja, maar ook die markt is ook haast onbestaande. Huren . Wat en waar?

Ik moet zeggen dat ik de gewoonte heb wanneer er een van de appartementen leeg komt, het volledig te renoveren, voor zover het nog niet al een gerenoveerd betreft. Nieuwe keuken er in, nieuwe badkamer, verwarming nieuwe vloeren, kortom het wordt afgeleverd aan de huurder zoals een nieuwbouw appartement. Maar nog nooit heeft er een langer dan een week te huur gestaan hoor. Ze vechten er voor om het te mogen huren. Waarom? Er is niets. De keuze is zo goed als onbestaande en wanneer het dan degelijk is aan een redelijke prijs moet je zelfs ziften tussen de kandidaten.
Het is ook zo dat zowat de overgrote meerderheid van mijn leeftijdsgenoten (20'ers) niet huren. Ze wonen liever bij ma en pa op zolder dan dat ze een appartement huren.

De redenering is simpel: als je huurt kan je niet sparen.

Nu, de huurmarkt moet er zijn. Genoeg gescheiden mensen, mensen die maar tijdelijk ergens blijven, of gewoon geen lening meer vast kunnen krijgen.

Je gaat richting italiaanse toestanden indien je de prijzen verder laat stijgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 16:39   #189
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook zo dat zowat de overgrote meerderheid van mijn leeftijdsgenoten (20'ers) niet huren. Ze wonen liever bij ma en pa op zolder dan dat ze een appartement huren.

De redenering is simpel: als je huurt kan je niet sparen.

Nu, de huurmarkt moet er zijn. Genoeg gescheiden mensen, mensen die maar tijdelijk ergens blijven, of gewoon geen lening meer vast kunnen krijgen.

Je gaat richting italiaanse toestanden indien je de prijzen verder laat stijgen.
http://www.risorseimmobiliari.it/ita...nuncio=1023770
Niet de villa hé. Een stuk van de villa. Allee, als ge het een villa noemen wil.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 16:41.
Oud 11 januari 2011, 20:41   #190
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan wordt de auto wat kleiner, wat zuiniger, een rijsje minder en gewoon met de tent naar zee of de Ardennen,( profiteren van de opwarming van de aarde ) 10 jaar langer afbetalen, de kinderen op hun sloeffen naar school, (voor zover dat dat nu al niet gedaan wordt. Wie draagt er nog schoenen van die schoollopertjes?). Dat, beste Tavek, zal eerder gebeuren dan dat de prijzen zullen zakken.
Als ge ondernemerke zijt met een BVBA'ke en wat investeringen in vastgoed zoals de meesten, dan is het natuurlijk voor jou te hopen dat het inderdaad zal gaan stijgen.

Ik geloof er in elk geval geen barst van en zeker niet van het scenario van over meerdere generaties te gaan lenen om het nog allemaal 'betaalbaar' te houden. Ik zeg het nog eens, de prijs van een woning is af te wegen ten opzichte van de huurprijs en daar is een maar al te grote discrepantie aan het ontstaan. Zoals al eerder is aangehaald is dit een teken aan de wand voor een speculatieve bubbel.

Trouwens, je moet maar eens in Brasschaat en andere wijken gaan kijken, hoeveel van de leuke dikke vette villa's te koop staan...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 21:11   #191
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als ge ondernemerke zijt met een BVBA'ke en wat investeringen in vastgoed zoals de meesten, dan is het natuurlijk voor jou te hopen dat het inderdaad zal gaan stijgen.

Ik geloof er in elk geval geen barst van en zeker niet van het scenario van over meerdere generaties te gaan lenen om het nog allemaal 'betaalbaar' te houden. Ik zeg het nog eens, de prijs van een woning is af te wegen ten opzichte van de huurprijs en daar is een maar al te grote discrepantie aan het ontstaan. Zoals al eerder is aangehaald is dit een teken aan de wand voor een speculatieve bubbel.

Trouwens, je moet maar eens in Brasschaat en andere wijken gaan kijken, hoeveel van de leuke dikke vette villa's te koop staan...
De prijs van een woning is af te wegen aan uw portemonnee of ge ze al dan niet kunt betalen.

Verder is ze afhankelijk van heel wat meer factoren dan van de huurprijs, zoals bv. prijs van de bouwgrond, prijzen van de woningen in andere landen, prijzen in de nieuwbouw, het aanbod en de vraag. Het zou dom zijn alleen maar naar huurprijzen te kijken.

Doorsnee ligt het rendement van een huurwoning beneden de 6% als je louter alleen afgaat op huuropbrengst. Echter speelt de herverkoopwaarde ook een rol. Kapitaal kan meer aan intresten opbrengen dan de 6 % huuropbrengs maar heeft ook veel meer verlies aan devaluatie van de munt. In tegenstelling maken huizen daar meestal hun grootste winst, als het tenminste geen krotten betreft.

Wat Brasschaat betreft. Die dikke villa's die jij bedoeld zoals op de frilinglei staan, zijn stuk voor stuk over geprijsd. Daar betaal je in mindere mate de woning dan wel de ligging. Idem te Knokke of te Nieuwpoort in de simili-wijk

Vergelijk dit even met dat tuinhuisje van de Frilinlei http://www.villas-and-prestige.com/v...24-nl.php#topv

http://www.immoweb.be/nl/immo/huis-t...t-b2827154.htm
http://www.villas-and-prestige.com/a...l.php?agid=246

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 21:40.
Oud 11 januari 2011, 21:31   #192
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zul je moeten shoppen tussen de verschillende banken. Met uw 40 jaar kun je gegarandeerd nog wel een lening bemachtigen van 20 jaar, vooral omdat de garanties anders liggen dan bij een 20 jarige. Wie 40 is, beschikt normaal gezien toch voor een stuk over eigen kapitaal wat maakt dat het risico ver de bank stukken kleiner is. Wel wordt het duur om een schuldsaldoverzekering af te sluiten. Ok, dat is zo, maar het kan ook zonder.
Dat is inderdaad , en ik vind een schuldsaldoverzekering op een crediet voor een huis iegelijk een beetje over de schreef gaan door de bank .
Waarom . Bij de aankoop miet je al 20 % eigen inbreng hebben voor ze je een lening geven . dan nemen ze hypotheek op de eigendom , en dan moet je nog eens een schuldsaldoverzekering hebben .
( Ok , wanneer je die zelf verkiest , omdat na je overleiden je echtgenote niet meer zou moeten verder betalen ok ) Maar indien je dat niet wenst heb je alsnoch geen keuze en dwingen de banken je er een te nemen en dat is inderdaad voor 40 + ers vrij duur . terwijl ze eigenlijk al ingedekt zijn door de hyptheek , want als je niet meer kan betalen wordt je huis verkocht .
Daarboven komt nog eens als je 40 + bent en je bent vb ziek of hebt een gevaarlijk of ongezond beroep dan betaal je nog veel meer .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 21:46   #193
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij renovatie zie je dikwijls maar het volgende probleem nadat je het vorige probleem bloot hebt gelegd hé.

Tot nader order zit er nog geen computertje in een huis waar je een laptop op aansluit en de foutjes kunt uitlezen.

o.a. "swingen" de prijzen voor herstellingen de pan soms al eens uit...en ook omdat we proberen van 1000 euro per dag en per man te verdienen hé.
Tenslotte de prijs van een huis tegenwoordig al eens goed bekeken?
1000 € per man per dag is toch wel wat overdreven , al moet je een beetje realist zijn en niet altijd afschuiven op de aannemer .
Een vakman met ervaring ingeschreven en alle taxen en sociale bijdrage betalen , zal om en bij de 40 per uur € Liggen wanneer je zijn werkkledij en de verzekering tegen ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering neemt zit je op jaarbasis per man rap aan 3000 € dat is nog eens 2€ per uur
en de tijd dat je die vakman met de fiets en een papagaaitang in een leder zakje naar de klant stuurde is lang voorbij . De leasing van een degelijk bestelwagen ruim incl brandstof en verzekeing 900 € maakt ongeveer 6 € per uur , een gereedsschap uitrusting van 30 a 40.000 € per 2 man is geen overbodige schatting . dus wanneer je geen winst op materiaal rekend en aan 45 € per uur werkt als aannemer dan zal je op het einde van het jaar zeker geen winst maken .
Oud 11 januari 2011, 21:54   #194
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Dat is inderdaad , en ik vind een schuldsaldoverzekering op een crediet voor een huis iegelijk een beetje over de schreef gaan door de bank .
Waarom . Bij de aankoop miet je al 20 % eigen inbreng hebben voor ze je een lening geven . dan nemen ze hypotheek op de eigendom , en dan moet je nog eens een schuldsaldoverzekering hebben .
( Ok , wanneer je die zelf verkiest , omdat na je overleiden je echtgenote niet meer zou moeten verder betalen ok ) Maar indien je dat niet wenst heb je alsnoch geen keuze en dwingen de banken je er een te nemen en dat is inderdaad voor 40 + ers vrij duur . terwijl ze eigenlijk al ingedekt zijn door de hyptheek , want als je niet meer kan betalen wordt je huis verkocht .
Daarboven komt nog eens als je 40 + bent en je bent vb ziek of hebt een gevaarlijk of ongezond beroep dan betaal je nog veel meer .
Als 40 + er zou je het eigenlijk contant moeten kunnen betalen. Maar ja, als je eerst tot je 30 gaat studeren schiet er maar 10 jaar meer over om de poen bij elkaar te brengen. Dat is niet veel hé. Ik was op mijn 21 ste al getrouwd en kocht mijn eerste huis. Als je dan 20 jaar hebt afbetaald en je wil op je 40 een ander kopen, dan heb je geld hé. Misschien niet het volle bedrag maar zeker toch een heel groot deel.

Ik zeg maar zo,..."Als je op je 50 ste je schaapjes niet op het droge hebt, zul je ze er niet meer op krijgen".
Oud 11 januari 2011, 21:59   #195
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als 40 + er zou je het eigenlijk contant moeten kunnen betalen. Maar ja, als je eerst tot je 30 gaat studeren schiet er maar 10 jaar meer over om de poen bij elkaar te brengen. Dat is niet veel hé. Ik was op mijn 21 ste al getrouwd en kocht mijn eerste huis. Als je dan 20 jaar hebt afbetaald en je wil op je 40 een ander kopen, dan heb je geld hé. Misschien niet het volle bedrag maar zeker toch een heel groot deel.

Ik zeg maar zo,..."Als je op je 50 ste je schaapjes niet op het droge hebt, zul je ze er niet meer op krijgen".
Er zijn zo van die mensen die denken dat de hele wereld draait zoals zij het zien, omdat ze een hoop geld op de bank hebben. Niet dat ik geen geld op de bank heb, maar ik weet nog heel goed vanwaar ik gekomen ben.

Ik ga nog lachen als je met je onroerend goed op je smoel gaat.
Oud 11 januari 2011, 22:00   #196
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Klarekijk;5223328]1000 € per man per dag is toch wel wat overdreven , al moet je een beetje realist zijn en niet altijd afschuiven op de aannemer .
Een vakman met ervaring ingeschreven en alle taxen en sociale bijdrage betalen , zal om en bij de 40 per uur € Liggen wanneer je zijn werkkledij en de verzekering tegen ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering neemt zit je op jaarbasis per man rap aan 3000 € dat is nog eens 2€ per uur
en de tijd dat je die vakman met de fiets en een papagaaitang in een leder zakje naar de klant stuurde is lang voorbij . De leasing van een degelijk bestelwagen ruim incl brandstof en verzekeing 900 € maakt ongeveer 6 € per uur , een gereedsschap uitrusting van 30 a 40.000 € per 2 man is geen overbodige schatting . dus wanneer je geen winst op materiaal rekend en aan 45 € per uur werkt als aannemer dan zal je op het einde van het jaar zeker geen winst maken .[/QUOTE Wanneer mag ik beginnen?

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 22:01.
Oud 11 januari 2011, 22:03   #197
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Euh alles zit uiteraard in de definitie, maar ik ken een schatter. Volgens mij is de kwaliteit toch degelijk van belang hoor.

Buiten misschien het probleem dat een goede bricoleur aan het ook oog zal pogen (en dat lukt misschien ook) te onttrekken dat iets slecht is afgewerkt.

Uw nieuw voorstel van prijzen berekenen vind ik wel zeer interessant. Probleempje is dat de totale kostprijs van renovatiewerken vaak slecht in te schatten is, o.a. omwille van bovenstaande reden, maar ook omwille van 'vakmannen' die zo vrij willen zijn per uur te tellen, toch niet zo'n hoge kwaliteit bieden als ze beloven, ... met alle gevolgen vandien.
Zelfs als je dat probleem niet hebt en 100% eerlijke en betrouwbare vakmensen vindt (omdat ze bv in je familie zitten) kunnen er nog onvoorziene dingen voorvallen.
Maar een renovatie wordt inderdaad heel vaak onderschat, zowel qua kosten maar ook qua werk (om het volgens de normen te hebben) met uitwassen als gevolg... (en mogelijk zelfs gevaren voor de veiligheid van de bewoners).

Dat is het grootste nadeel aan kopen: je kent het huis niet en weet uiteindelijk niet wat je koopt. Zeer voorzichtig zijn, mensen die er iets van kennen meenemen en bv. rondvragen in de buurt is de boodschap.
Het maken van offertes is inderdaad een moeilijke oefening zeker als je geen ervaring hebt . daar boven is het maken van een offerte voor een grondige renovatie veel eenvoudiger en juister dan een eerder opervlakkige , omdat je bij een grondige , meer gaat afbreken en opruimen en dan is de opbouwfaze en de prijzen closer tot nieuwbouw , en vaak efficienter - goedkoper en een veel beter resultaat .
Maar , Ik maak nooit een offerte voor mijn klanten .
Ik maak een budgetraming , waar alles in staat , zo volledig mogelijk .
en dan kom ik terug bij mijn klanten , en dan beginnen we te schrappen of aan te duiden wat mij wordt toe gewezen .
OK bij zo'n volledige ( en dat is dan ook wel mijn idee van renoveren en als de klant een volgens mij slecht idee heeft van renovatie , dan zeg ik hem dat ik er niet achter sta en gewoon NIET DOE ) Ok, bij eenbudgetraming van zo'n volledige renovatie waar echt alles in staat , heeft een effect op de totaal prijs en daar schrikken de mensen wel wat van . maar het is altijd zo , ze beginnen te schrappen en daarna weer aan te vullen wat ze eigelijk toch wel willen en ik heb heel tevreden klanten door deze aanpak
In een budgetraming splits ik ook de prijs op , Vb 10 m² vloer aan X bedrag voor het plaatsen , en 10 m² vloer aan 40 € / m² zo kunnen ze zelf op zoek gaan naar een goedkopere vloer , kiezen ze een duurdere dan vullen ze zelf maar in , en dat resulteerd in de eindsom .
Oud 11 januari 2011, 22:04   #198
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Er zijn zo van die mensen die denken dat de hele wereld draait zoals zij het zien, omdat ze een hoop geld op de bank hebben. Niet dat ik geen geld op de bank heb, maar ik weet nog heel goed vanwaar ik gekomen ben.

Ik ga nog lachen als je met je onroerend goed op je smoel gaat.
Dan vrees ik dat de pruimen zuur zullen zijn voor jou, de eerst komende 20 jaar. Veel lachen zul je niet moeten doen.
Oud 11 januari 2011, 22:14   #199
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het maken van offertes is inderdaad een moeilijke oefening zeker als je geen ervaring hebt . daar boven is het maken van een offerte voor een grondige renovatie veel eenvoudiger en juister dan een eerder opervlakkige , omdat je bij een grondige , meer gaat afbreken en opruimen en dan is de opbouwfaze en de prijzen closer tot nieuwbouw , en vaak efficienter - goedkoper en een veel beter resultaat .
Maar , Ik maak nooit een offerte voor mijn klanten .
Ik maak een budgetraming , waar alles in staat , zo volledig mogelijk .
en dan kom ik terug bij mijn klanten , en dan beginnen we te schrappen of aan te duiden wat mij wordt toe gewezen .
OK bij zo'n volledige ( en dat is dan ook wel mijn idee van renoveren en als de klant een volgens mij slecht idee heeft van renovatie , dan zeg ik hem dat ik er niet achter sta en gewoon NIET DOE ) Ok, bij eenbudgetraming van zo'n volledige renovatie waar echt alles in staat , heeft een effect op de totaal prijs en daar schrikken de mensen wel wat van . maar het is altijd zo , ze beginnen te schrappen en daarna weer aan te vullen wat ze eigelijk toch wel willen en ik heb heel tevreden klanten door deze aanpak
In een budgetraming splits ik ook de prijs op , Vb 10 m² vloer aan X bedrag voor het plaatsen , en 10 m² vloer aan 40 € / m² zo kunnen ze zelf op zoek gaan naar een goedkopere vloer , kiezen ze een duurdere dan vullen ze zelf maar in , en dat resulteerd in de eindsom .
Offerte voor algemene renovatiewerken heb ik steeds weten om te zetten in prijs per uur. Het is anders wanneer het specifieke werken betreft, zoals ramen plaatsen, dak leggen, of dergelijke. Nieuwbouw zetten, geen probleem, als je weet dat dat je 1000 euro de m² woonruimte kost als het een normale woning betreft van 1 keuken, 1badkamer, 1 living en 3 slaapkamers en zonder kelder, zonder de surplussen van afwijkingen het oorspronkelijk bestelde. Maar in renovatie komen er allerhande lijken uit de kast die ge niet op voorhand hebt kunnen inschatten en dan komen de problemen." 't Was toch maar zo veel meneer, en nu is het zoveel meer".

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 22:18.
Oud 11 januari 2011, 22:16   #200
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan vrees ik dat de pruimen zuur zullen zijn voor jou, de eerst komende 20 jaar. Veel lachen zul je niet moeten doen.
Wedden dat je bij de volgende begrotingsronde, belastingen mag betalen op je onroerende inkomsten (huur) ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be