Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 08:18   #21
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Men zegt soms wel eens dat hier nog steeds vele huizen worden verkocht.
Maar ik ken persoonlijk een hele grote vastgoed ondernemer die nu al meer dan 1 jaar niks meer verkocht heeft gekregen.
Hij zit zowaar met een serieuze depressie (althans volgens zijn echtgenote aldus)
Ik merk wel dat men hier het lang kan volhouden alvorens een prijs te laten zakken...ondanks soms slechte verkoop. Een andere "klant" van ons die ook in vastgoed doet en in de streek een hele bekende en met een vrij groot kantoor ....staat momenteel bij ons met 8 opeenvolgende facturen open die ze niet kunnen betalen. En zoveel is het niet nochtans...pakweg een 500 euro alles samen.
Ik weet in Gent momenteel 2 herenhuizen met binnenkoer en inrijpoort te koop staan voor 300'000 euro (alles samen)...dat is gezien de oppervlakte en mogelijkheden goedkoop te noemen. En het geraakt ook niet verkocht.

Dus eerlijk gezegd...ik denk en dat heeft de echtgenote van de depressieve makelaar me ook zo gezegd...men liegt dat de verkoop "niet" in elkander aan het vallen is want als men het toegeeft in de media valt de verkoop helemaal naar beneden en is het alle hens aan dek.

Dus ik weet zo nog niet hoe dat gaat aflopen.

Ik weet wel dat die depressieve makelaar ook een andere zaak had met vele mensen in China die voor hun daar dingen maakten...en dat is 100% stil gevallen bij gebrek aan inkomsten en contracten.
Opgedoekt dus!

En zijn hele peperdure auto is inmiddels ook ingewisseld voor een minder en veel goedkopere versie.

Men mag hier wel soms eens denken dat ook de media enkel een gecensureerde versie op de werkelijke dingen weergeeft, de gekuiste versie blijkbaar. En in Amerika misschien zo niet?
Hier is er een psychologische grens van 250.000 euro, de gewone man gaat hier (nog) niet overheen.
Oud 4 januari 2011, 08:19   #22
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat kieke moet ge mij eens voorstellen, of is het eerder die daar intrapt die een kieken mag genoemd worden.
http://www.broker.be/searchresults.html
Ik denk dat Mambo wil zeggen "dit jaar nog geen ....
Oud 4 januari 2011, 08:26   #23
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad een ramp aan het worden. Meer bepaald voor ons nageslacht.
Wij hebben, ongeveer 20 jaar geleden, nog het geluk gehad om een bescheiden huis te kopen voor ... 900.000 Frank.
Daar hebben we voor zo'n 1,5 miljoen renovatiewerken in gedaan.
Wat moet je, met de huidige prijzen, dan nu in je handen vooraleer je zoiets kan realiseren ?
Sparen heeft, met de recente daling van de intresten, ook al geen zin meer.
Of zoals Miek en Roel eertijds reeds zongen : 'De arbeider wikt en het kapitaal beschikt'...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 08:44   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is wat men noemt een bubbel.
Dit blijft niet duren, vroeg of laat stort de immobiliënmarkt weer in elkaar.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 08:55   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Er is nooit een gevaar geweest dat de Belgische huizenmarkt zou instorten. Er is in België niet meer gebouwd dan de vraag, de leningen waren niet belachelijk goedkoop en de mensen kunnen hun sleutels niet afgeven om zo van hun lening vanaf te zijn.

Er is geen bubbel, ze kan dus niet barsten. De hoge prijzen zijn gewoon het gevolg van de hoge vraag en het lage aanbod.
Welke parameters zijn fundamenteel veranderd in de laatste 5 jaar die in de verste verte niet te zien waren de 5 jaar daarvoor ? Geen een. Het is niet dat de baksteen plots een zeldzaam goed is geworden. Het enige wat er veranderd is, is dat mensen nu DENKEN dat huisprijzen gaan blijven stijgen, en daarom zijn ze bereid om veel geld in een huis te steken en zich voor 35 jaar in de schuld te steken. Om 2 redenen:
- het gaat binnenkort nog duurder worden en dan kan ik gewoon nie meer ;
- zelf al betaal ik mij nu blauw, da's niet erg, ik investeer in iets dat enkel maar in waarde gaat stijgen, ik kan dus op elke moment verkopen en mijn schulden afbetalen met winst.

Maw, de ingredienten van een speculatieve bubbel. Zolang de meerderheid van de mensen dat blijft denken, gaan de prijzen inderdaad nog blijven stijgen. Maar denk nu eens in: zouden huizen, zeg maar, nog 8 keer duurder kunnen worden (zonder inflatie he) ?
Of nog 16 keer duurder ? Of nog 200 keer duurder ? Vroeg of laat moet dat stoppen, he. Laten we eens overdrijven. Wie gaat er (in eenheden van vandaag) 12 miljoen Euro neertellen voor een oud rijtjeshuis dat hij ook voor 1200 Euro kan huren ? Hij kan dat 10 000 maanden huren voor de koopprijs. Ofte ongeveer 1000 jaar huren.

Ok, gaan de huurprijzen 120 000 Euro in de maand worden ? Maar dan kan geen een gezin nog een huis huren, en staan alle huurhuizen leeg.

Dus, vroeg of laat moet die prijsstijging stoppen. En als die prijsstijging stopt, dan hebben allen die het duur kopen het aan hun dingskes, want dan zitten ze ECHT in de schuld voor 35 jaar, of voor 45 jaar of voor 55 jaar als ze leningen over die tijd gaan uitschrijven.

Er zijn al zoveel voorbeelden geweest van huizenbubbels. In Japan in de jaren 80. In Duitsland in de jaren 90. Recent in de USA. In Spanje. Maar nee, hier kan dat niet he.

Het is juist dat het nog een tijdje kan doorgaan. Het kan doorgaan tot tegen de tijd dat zij die vroeger een groter huis hadden gekocht als hun lening was afbetaald, nu nog 20 jaar moeten dokken. Dat zal dus binnen 5 a 10 jaar zijn. Op dat ogenblik (ten laatste) stuikt de vraag ineen voor de grotere woningen (die dan niet betaalbaar meer zijn voor eerste-instappers en dus gedeeltelijk moeten gefinancierd worden door de verkoop van een goed, maw, door de eigenaars die zich daarvoor 35 jaar in de schuld hebben gestoken).
Oud 4 januari 2011, 08:56   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even nadenken. Vraag en aanbod. Bevolkingsgroei.
Waar gaan die allemaal wonen, al die dat hier �* volonté binnenstromen? In tentjes?
Nee, die kopen al die dure villa's op, daardoor stijgt de prijs natuurlijk... Dat zijn heel solvabele mensen die zomaar direct 400 000 Euro op tafel kunnen leggen, de prijzen omhoog jagen.
Oud 4 januari 2011, 08:59   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In Belgie zitten we met schaarste aan gronden zodat bouwgronden en huizen niet zomaar zwaar kunnen dalen. In Belgie is het ook niet zo dat vastgoed op een korte periode massaal werd ingekocht door mensen die niet kredietwaardig zijn en het dus niet zo zal zijn dat er op korte tijd plots een overaanbod zal ontstaan. Op dit forum schreeuwen sommigen hier nu al jaren dat het vastgoed in elkaar zal stuiken zonder enig argument om dat te staven. "De mensen kunnen het niet betalen" is GEEN argument want de mensen kunnen het wel degelijk betalen aangezien de huizen nog steeds gemakkelijk verkocht geraken.
Ja, maar let op: de mensen "kunnen het betalen" omdat ze hun toekomstige inkomens opsoeperen in een veel grotere mate dan voorheen (lengte van leningen). Dat wil dus zeggen dat er een toekomstig gebrek aan koopkracht zal komen - maar dat verschil zie je pas op het ogenblik dat de mensen terug op de markt hadden moeten komen (na het verlopen van hun eerste "normale" lening) en nu niet kunnen want ze hebben een langere lening. Dat zal vooral te zien zijn in de hogere marktsegmenten (de secundo accendanten).
Oud 4 januari 2011, 09:03   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Overigens, een bubbel? 7% per jaar zijn geen absurde groeicijfers.
Dat zijn wel absurde groeicijfers. De immobilienmarkt is een trage markt, met een lange cyclus. De tijdsconstante is bepaald door de tijd die een verkoper nerveus maakt, en laat beslissen om de prijs doen te zakken, maw, van de orde van een jaar of 2 jaar.
Oud 4 januari 2011, 09:09   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kieke moet ge mij eens voorstellen, of is het eerder die daar intrapt die een kieken mag genoemd worden.
http://www.broker.be/searchresults.html
Een kieken is het allerminst. Wat die al allemaal ooit heeft laten bouwen en verkocht heeft in zijn leven is zeker niet weinig te noemen.
Maar je moet de redenering ook eens volgen alvorens iemand een kieken te noemen.
Hij was begonnen in de jaren 70 ergens met goedkope huisjes op te kopen en terug te verkopen. Zo bekwam hij zijn fortuin. Die markt is ingestort wegens geen aanbod goedkope huisjes meer.
Daarna is hij begonnen met grote appartementsgebouwen te zetten. Zijn fortuin groeide met de dag. Die markt is ingestort wegens te weinig winst op appartementen. Ook duurt het soms heel erg lang alvorens zijn vergunningen in orde komen.
Daarna is hij begonnen met industrie bouw te zetten, grote lappen grond kopen en dat volzetten met hangars met studio en dergelijke. Ingestort wegens geen industriële belangstelling meer.

Dus voorlopig zijn alle mogelijke bronnen eventjes opgedroogd.
Dat zijn mannen die niet eens een huisje kopen en een jaar wachten op een paar duizend euro winst hé.
Die investeren bv 100 miljoen om er 150 milj binnen het jaar uit te halen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 januari 2011 om 09:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 09:21   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kieken is het allerminst. Wat die al allemaal ooit heeft laten bouwen en verkocht heeft in zijn leven is zeker niet weinig te noemen.
Maar je moet de redenering ook eens volgen alvorens iemand een kieken te noemen.
Hij was begonnen in de jaren 70 ergens met goedkope huisjes op te kopen en terug te verkopen. Zo bekwam hij zijn fortuin. Die markt is ingestort wegens geen aanbod goedkope huisjes meer.
Daarna is hij begonnen met grote appartementsgebouwen te zetten. Zijn fortuin groeide met de dag. Die markt is ingestort wegens te weinig winst op appartementen. Ook duurt het soms heel erg lang alvorens zijn vergunningen in orde komen.
Daarna is hij begonnen met industrie bouw te zetten, grote lappen grond kopen en dat volzetten met hangars met studio en dergelijke. Ingestort wegens geen industriële belangstelling meer.

Dat zijn mannen die niet eens een huisje kopen en een jaar wachten op een paar duizend euro winst hé.

Dus die gast was steenrijk, maar omdat het eens een jaartje minder gaat moet hij zijn auto verkopen? Dat lijkt me het schoolvoorbeeld van een kieken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 09:59   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus die gast was steenrijk, maar omdat het eens een jaartje minder gaat moet hij zijn auto verkopen? Dat lijkt me het schoolvoorbeeld van een kieken.
Tja...geen verkoop..crisis...banken doen lastig...moeilijk krediet...zaak in china ook stilgevallen omdat ze in Amerika ook zonder centen zitten...en dan is hij het kieken natuurlijk.
Lijkt me eerder een schoolvoorbeeld van kleinschalig burgerlijk westers Europees Belgisch niveau denken.

Zolang er maar dop is hé?
Oud 4 januari 2011, 10:01   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welke parameters zijn fundamenteel veranderd in de laatste 5 jaar die in de verste verte niet te zien waren de 5 jaar daarvoor ? Geen een. Het is niet dat de baksteen plots een zeldzaam goed is geworden. Het enige wat er veranderd is, is dat mensen nu DENKEN dat huisprijzen gaan blijven stijgen, en daarom zijn ze bereid om veel geld in een huis te steken en zich voor 35 jaar in de schuld te steken. Om 2 redenen:
- het gaat binnenkort nog duurder worden en dan kan ik gewoon nie meer ;
- zelf al betaal ik mij nu blauw, da's niet erg, ik investeer in iets dat enkel maar in waarde gaat stijgen, ik kan dus op elke moment verkopen en mijn schulden afbetalen met winst.

Maw, de ingredienten van een speculatieve bubbel. Zolang de meerderheid van de mensen dat blijft denken, gaan de prijzen inderdaad nog blijven stijgen. Maar denk nu eens in: zouden huizen, zeg maar, nog 8 keer duurder kunnen worden (zonder inflatie he) ?
Of nog 16 keer duurder ? Of nog 200 keer duurder ? Vroeg of laat moet dat stoppen, he. Laten we eens overdrijven. Wie gaat er (in eenheden van vandaag) 12 miljoen Euro neertellen voor een oud rijtjeshuis dat hij ook voor 1200 Euro kan huren ? Hij kan dat 10 000 maanden huren voor de koopprijs. Ofte ongeveer 1000 jaar huren.

Ok, gaan de huurprijzen 120 000 Euro in de maand worden ? Maar dan kan geen een gezin nog een huis huren, en staan alle huurhuizen leeg.

Dus, vroeg of laat moet die prijsstijging stoppen. En als die prijsstijging stopt, dan hebben allen die het duur kopen het aan hun dingskes, want dan zitten ze ECHT in de schuld voor 35 jaar, of voor 45 jaar of voor 55 jaar als ze leningen over die tijd gaan uitschrijven.

Er zijn al zoveel voorbeelden geweest van huizenbubbels. In Japan in de jaren 80. In Duitsland in de jaren 90. Recent in de USA. In Spanje. Maar nee, hier kan dat niet he.

Het is juist dat het nog een tijdje kan doorgaan. Het kan doorgaan tot tegen de tijd dat zij die vroeger een groter huis hadden gekocht als hun lening was afbetaald, nu nog 20 jaar moeten dokken. Dat zal dus binnen 5 a 10 jaar zijn. Op dat ogenblik (ten laatste) stuikt de vraag ineen voor de grotere woningen (die dan niet betaalbaar meer zijn voor eerste-instappers en dus gedeeltelijk moeten gefinancierd worden door de verkoop van een goed, maw, door de eigenaars die zich daarvoor 35 jaar in de schuld hebben gestoken).
bane patrick
- interest omlaag, gaan de huizen omhoog, dat is euro effect
- nu tweede faze: waarde van de munt omlaag, we zijn aan het devalueren zonder dat we het beseffen, en een sluipende inflatie. Inflatie doet de pachten omhoog gaan met een slaindex, en telkens het contract vernieuwd wordt met de echte index.
dus de kostprijs van het bouwen zal wel nu verdubbeld zijn ondertussen, al is het maar door nieuwe normering en door duurder materiaal (energieprijs en arbeid kostprijs gestegen)

dus ja er zijn goeie redenen waarom bouwen duurder is
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 10:07   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hij zal wel weer wat anders vinden laat hem maar zoeken
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 10:11   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hij zal wel weer wat anders vinden laat hem maar zoeken
Waarschijnlijk wel. Bijna alle winkeliers hebben ook iets gevonden op hun zeer slecht afgelopen jaar.
Solden..tot -70%
Dat werkt!

Kijk maar, de winkels zijn bijna uitverkocht nu.
Oud 4 januari 2011, 10:14   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Binnenkort misschien huizen in solden?
-50%...dat zal ook wel helpen. Eens de oude stok opruimen.
Oud 4 januari 2011, 10:16   #36
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wanneer hij te weinig winst maakt op zijn appartementen blijft het in mijn ogen een kieken. Ik ken persoonlijk enkele bouwpromotoren, en die maken beslist geen verlies hoor.
Dat het een stuk moeilijker is de dag van vandaag met betrekking to t de vergunningen, dat is 100%correct.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 10:18   #37
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk wel. Bijna alle winkeliers hebben ook iets gevonden op hun zeer slecht afgelopen jaar.
Solden..tot -70%
Dat werkt!

Kijk maar, de winkels zijn bijna uitverkocht nu.
Dat bewijst alleen maar hoeveel winst ze maken buiten de solden, als ze tijdens de solden aan -70% hun grootste winst boeken van het jaar.
Oud 4 januari 2011, 10:23   #38
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja...geen verkoop..crisis...banken doen lastig...moeilijk krediet...zaak in china ook stilgevallen omdat ze in Amerika ook zonder centen zitten...en dan is hij het kieken natuurlijk.
Lijkt me eerder een schoolvoorbeeld van kleinschalig burgerlijk westers Europees Belgisch niveau denken.

Zolang er maar dop is hé?
Als je hoog klimt zonder veiligheidsgordel, kun je flink tegen de grond smakken. En dan ben je een k..... natuurlijk.
Oud 4 januari 2011, 10:35   #39
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en aan de fiscus aantonen dat ze met verlies gewerkt hebben, de sukkelaartjes. Ik ken dat soort ook. Twee appartementsblokken bouwen per jaar van tussen de 40 en de 60 appartementen, die stuk voor stuk verkocht worden met een min. van 800000 B.Fr in het zwart, recht in het zakje, en die voor zichzelf uit zo gezegde grote armoede slechts 400000 B.Fr opnemen uit de zaak als loon,... per jaar hé.

Belasting betalen? Tuiten. De werkende klasse zal dat voor hen wel betalen. Ze zijn toch zo te beklagen meneer. Daarom dat ze in villa's wonen met paardenstallen, binnen- en buitenpiste, binnenzwembad enz, met dikke auto's rijden, wekelijks 7 keer naar het restaurant gaan, en dat allemaal op kosten van de firma('s), want ze hebben er natuurlijk meerdere waardoor ze allerhande constructies kunnen opzetten die het mogelijk moeten maken mist te scheppen. De sukkeltjes toch.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 januari 2011 om 10:43.
Oud 4 januari 2011, 10:49   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnenkort misschien huizen in solden?
-50%...dat zal ook wel helpen. Eens de oude stok opruimen.
Huizen in solden? hahahahaha

Zoals op de kaaien te Antwerpen zeker, krotten die dreigden in te storten als ge de deur achter u dicht sloeg. En wat is er mee gebeurd? De promotoren hebben er zich op gesmeten. Ze zijn verkocht voor 20 �* 30.000.000 B.Fr om om te bouwen tot appartementen die verkocht werden voor 24 milj.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be