Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2010, 10:06   #241
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ach gut! ik b�*�*l zo van die "ik ben wereldburger" typetjes. Ik ben Melkwegburger is ook zoiets. Uiteraard wonen we allemaal in hetzelfde Melkwegstelsel, volgens mij woont er niemand in Andromeda. Jezelf Melkwegburger noemen is dan hetzelfde als jezelf "wereldburger" noemen. Op welke kloot woon je anders?
Waar kunnen we onze aandelen in de Russische gasvelden of de Venezolaanse petroleumvelden gaan afhalen? Want 'de wereld is van iedereen', nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 10:11   #242
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ach gut! ik b�*�*l zo van die "ik ben wereldburger" typetjes. Ik ben Melkwegburger is ook zoiets. Uiteraard wonen we allemaal in hetzelfde Melkwegstelsel, volgens mij woont er niemand in Andromeda. Jezelf Melkwegburger noemen is dan hetzelfde als jezelf "wereldburger" noemen. Op welke kloot woon je anders?
Volgens mij zit u het liefst onder de IJzertoren met een vlagje in uw hand. En maar zwaaaaien.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 10:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 10:58   #243
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens mij zit u het liefst onder de IJzertoren met een vlagje in uw hand. En maar zwaaaaien.
volgens mij moet U dringend uw kristallen bol gaan vervangen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 11:22   #244
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Er is een verschil tussen "noemen"en "zijn".
Vlamingen zijn geboren in Vlaanderen en Nederlandstalig cq vlaamse dialecten.
Brabanders en Limburgers zijn ook nederlandstalig maar zijn geen Vlamingen. Ze noemen zich wel zo omdat het Nederlandstalig Gewest, tegenover het Franstalig gewest, abuselijk "vlaams gewest" heet.
Ik ben vlamining, wel heel sterk "verlimburgst" omdat ik er al 40j woon-werk en me sterk vereenzelvigd heb met de provincie en het leven hier.
En door de oorspronkelijke bevolking als één van hun geaccepteerd ben. Zeg wel meestal dat ik verlimburgste vlaming ben. Bij AN spreken verraadt zich toch nog een licht gents accent vooral via de R en G. (Gensch es de schuunste toale van Vlonders, des demaaax.)
Krijg vaak reactie: als ge hier zolang woont zijt ge één van ons. Dus ze accepteren me als zodanig, just es ich ouch plat goan kalle.
Mijn kinderen zijn Limburgers, hier geboren en getogen. Ik noem me Limburger. (vrije meningsuiting)
Dat is wel meteen het grote verschil tussen Limburg en Holland.
Als je hier 10 minuten woont ben je al één van ons. In Limburg hangt dat na 40 jaar kennelijk nog van de nukken van 'de oorspronkelijke bevolking' en wat 'ze' er van vinden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 12:37   #245
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat, buiten de titel maakt jou uniek dan tegenover andere mensen?
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 15:05   #246
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik wens alle wereldburgers een reis naar Saoedi-Arabië toe, eens kijken of ze dán van mening toegedaan zijn dat we allen dezelfde zijn. Voor mij zijn het de autisten onder de mensen, die -burgers.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 15:32   #247
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die dat wil, mag zich van mij Vlaming noemen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 15:33   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om nu op je vraag te antwoorden: er is nog niemand die mij heeft kunnen zeggen wat de Vlaamse cultuur onderscheidt van anderen. Wat zo kenmerkend is. Wat bepaalt dat er een culturele eenheid is. Het is niet omdat de bevolking binnen een bepaald gewest een standaardtaal opgelegd krijgt van de overheid (of zelf kiest om die te gebruiken) dat je over een gemeenschappelijke cultuur kan praten.
De cultuur van mijn regio heeft veel meer gemeenschappelijk met onze Nederlandse buren (uit Ned; Limburg) dan met het westen van het Vlaamse gewest. Maar dat wil niet zeggen dat wij een gemeenschappelijke cultuur met gans Nederland (meer bepaald Holland) hebben. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Schijnbaar kunt u dan niet begrijpen dat er naast plaatselijke culturele eigenheden ook overkoepelende kunnen bestaan. Net zoals er tussen Bremen en Beieren culturele verschillen bestaan, zo is er ook sprake van gemeenschappelijke waardoor beide bevolkingsgroepen zich moeiteloos als Duitsers weten te identificeren.

Net zo zal de Nederlands-Limburger van de Maaskant waarmee u een zekere affiniteit heeft, zich ook verbonden weten met de andere Nederlanders. Net zo bestaan die gemeenschappelijke lijnen ook in Vlaanderen.

In West-Europa zijn de tastbare verschillen minder duidelijk dan de concrete gelijkenissen, daar wij met z'n allen in een cultureel continuüm leven. Wat ons onderscheidt met onze buren, is vaak de taal, bepaalde maatschappelijke reflexen, eigen gebruiken, eigenheden in omgangsvormen en keuken, enz. Vaak zijn het allemaal geen wereldschokkende verschillen, maar ze zijn er wel en worden ook als dusdanig ervaren als je een tijd bijvoorbeeld in Nederland, Frankrijk of Duitsland gaat wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 15:34   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is niet omdat de bevolking binnen een bepaald gewest een standaardtaal opgelegd krijgt van de overheid (of zelf kiest om die te gebruiken) dat je over een gemeenschappelijke cultuur kan praten.
De standaardtaal werd niet opgelegd door "de overheid". Het was juist het resultaat van een interne strijd van de Vlamingen die naar de erkenning van hun taal en de cultuurvariant hebben gestreefd. Te beginnen met de zogenaamde taalminnaars uit de 19e eeuw.
Oud 24 december 2010, 15:39   #250
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik wens alle wereldburgers een reis naar Saoedi-Arabië toe, eens kijken of ze dán van mening toegedaan zijn dat we allen dezelfde zijn. Voor mij zijn het de autisten onder de mensen, die -burgers.
Ik wens jou een plaats in een concentratiekamp toe. Kan je daar lekker in je vertrouwde omgeving paraderen.
Oud 24 december 2010, 15:39   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Er is een verschil tussen "noemen"en "zijn".
Vlamingen zijn geboren in Vlaanderen en Nederlandstalig cq vlaamse dialecten.
Brabanders en Limburgers zijn ook nederlandstalig maar zijn geen Vlamingen. Ze noemen zich wel zo omdat het Nederlandstalig Gewest, tegenover het Franstalig gewest, abuselijk "vlaams gewest" heet.
Aha. Dus, Frankrijk, Rusland, Roemenië, en nog zovele andere landen dragen hun naam "abusievelijk"...

De geschiedenis staat niet stil, hoor. De oude vorstendommen van weleer bestaan al een paar eeuwen niet meer (sedert de afschaffing door de Fransen in de 18e eeuw). Onze huidige provincies zijn de voortzetting van de Franse departementen waar men later, onder het Nederlands bestuur, een andere naam heeft gegeven die moest verwijzen naar die oude, afgeschafte en ook niet meer heropgerichte vorstendommen. De naam "Limburg" werd op die manier toegepast op een gebied waarvan het overgrote deel in de middeleeuwen nooit iets te maken heeft gehad met het Limburgs hertogdom. Het huidige Belgisch-Limburg heet dus "abusievelijk" Limburg. Als u zich kunt kant tegen de benaming "Vlaanderen", "Vlaams Gewest" e.d., dan moet u dit a fortiori ook doen tegen "Limburg".
Oud 24 december 2010, 15:40   #252
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Ik wens jou een plaats in een concentratiekamp toe. Kan je daar lekker in je vertrouwde omgeving paraderen.
Misschien kun je deze Godwin even toelichten?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 17:11   #253
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
ik reserveer mijn driehoekjesduim voor dit soort gelegenheden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 18:52   #254
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Misschien kun je deze Godwin even toelichten?
Er zijn ook andere concentratiekampen dan de nazies zenne, dus een godwin is dit niet.

Anyway, waar ik op doel is dat mensen naar hun grenzen kijken alsof deze bestaan. Maar het is niet meer dan het afbakenen van de gevestigde elite hun grond. Geen enkele gewone inwoner heeft er veel aan aan die grenzen.
Oud 24 december 2010, 18:55   #255
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Was het weer koud en tochtig in de kantine?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 18:56   #256
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Internettoegang in bejaardentehuizen lijkt mij geen goed idee. De bejaarden worden er te opgewonden van.
Oud 24 december 2010, 19:23   #257
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Internettoegang in bejaardentehuizen lijkt mij geen goed idee. De bejaarden worden er te opgewonden van.
Net zoals internettoegang voor Russische vluchtelingen eigenlijk ook niet zo'n goed idee is.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 21:41   #258
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat een drama, zeg.
Oud 24 december 2010, 21:45   #259
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Net zoals internettoegang voor Russische vluchtelingen eigenlijk ook niet zo'n goed idee is.
Roeskies worden gek wanneer ze in aanraking komen met vrijheid ? Vandaar dat een dictatuur een verplichting is om aan orde te kunnen komen in hun samenleving ? Nou ja, het zijn geen saaie slavenvlamen als ons ... Dat dan weer wel.
Oud 24 december 2010, 21:48   #260
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Roeskies worden gek wanneer ze in aanraking komen met vrijheid ? Vandaar dat een dictatuur een verplichting is om aan orde te kunnen komen in hun samenleving ? Nou ja, het zijn geen saaie slavenvlamen als ons ... Dat dan weer wel.
Russen zijn in hun ziel anarcho-monarchistisch ingesteld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be