Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2010, 10:47   #301
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat een onzin. Op mijn werk zit in aan mijn bureau samen met mensen uit Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Limburg. En wanneer we onderling met elkaar praten, hebben we doorgaans steeds een gemeenschappelijk kader waarover onze gesprekken gaan: dezelfde media, dezelfde algemene interesses, dezelfde maatschappelijke en politieke gebeurtenissen... kortom, het gaat hier over één en dezelfde samenleving.

saai en zo kweek je natuurlijk oogkleppen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:50   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
saai en zo kweek je natuurlijk oogkleppen.
Saai? De beschreven situatie is een wetmatigheid die zich overal voordoet. Ook bijvoorbeeld in Zwitserland, en wat zich daar wel eens weerspiegelt in een verschillend stemgedrag tussen de twee grote taalblokken (wat onlangs weer is gebleken).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 15:31   #303
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ochgottekes toch. Onze brusselse kiekenfretter, wiens muzikale bagage zich wellicht beperkt tot de pareltjes van Le Grand Jojo, tracht de Vlaamse cultuur belachelijk te maken. Moeten we daarmee lachen?
Fan van Jo Vally?
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 15:39   #304
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Saai? De beschreven situatie is een wetmatigheid die zich overal voordoet. Ook bijvoorbeeld in Zwitserland, en wat zich daar wel eens weerspiegelt in een verschillend stemgedrag tussen de twee grote taalblokken (wat onlangs weer is gebleken).
Inderdaad. Daarom denk ik trouwens dat Zwitserland, net als België, geen echt land is.
Oud 27 december 2010, 15:40   #305
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad. Daarom denk ik trouwens dat Zwitserland, net als België, geen echt land is.
En Canada bijvoorbeeld?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 15:46   #306
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En Canada bijvoorbeeld?
De situatie van Canada ken ik minder goed. Zwitserland ken ik veel beter aangezien een deel van mijn familie er woont, op de Franstalige kant. Ze zijn duidelijk dichterbij de Fransen vanuit hun dagelijkse leven en niet echt dichterbij de Duitsers.
Oud 27 december 2010, 15:54   #307
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Fan van Jo Vally?
Helemaal niet. Mijn interesses liggen bij totaal andere genres. Jazz, country, cajun, oude rock, kortom muziekgenres die je bevattingsvermogen ver overstijgen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 16:18   #308
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nergens heb ik de intentie gehad om u of aan ander te beledigen. Ik hoor vaak van bepaalde forumidioten dat ik en andere allochtonen ons moeten integreren en respect moeten opbrengen voor de vlaamse cultuur. Maar werkelijk, ik zou niet weten wat deze cultuur nu juist inhoudt. Voor de ene is vlaamse cultuur paling en vlaai naar binnen werpen, voor u is het schijnbaar totaal iets anders.

Vlaamse wandtapijten vind ik vaak mooi btw.
Je moet niet zozeer palingen en vlaaien, of gelijk welk typisch vlaams voedsel naar binnen werken, maar vooral die islamietische woestijngodsdienst opgeven, want het is d�*t dat je belet hier op welke wijze dan ook te integreren. En niet enkel in de vlaamse cultuur, wat dat dan ook mag zijn, maar gewoon in de Westerse manier van leven. Islam staat daar recht tegenover. Islam is het tegengestelde van democratie namelijk, het is een totalitaire, allesomvattende politico- religieuze levensbeschouwing die hier zijn plaats niet heeft.
Herneem je ! Gebruik je hersens, en geef dat geloof op !
Geef mij één bewijs dat de islam de waarheid verkondigd, één bewijs in het bestaan van het paradijs van allah, en ik bekeer mij.
Nooit dus...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:05   #309
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou Zwitserland geen echt land zijn?

Omdat Guillaume Tell eigenlijk Wilhelm Tell heette?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:07   #310
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De situatie van Canada ken ik minder goed. Zwitserland ken ik veel beter aangezien een deel van mijn familie er woont, op de Franstalige kant. Ze zijn duidelijk dichterbij de Fransen vanuit hun dagelijkse leven en niet echt dichterbij de Duitsers.
Franstaligen hebben het er toch écht niet gemakkelijk mee om een minderheidspositie in te nemen, hé?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:14   #311
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom zou Zwitserland geen echt land zijn?

Omdat Guillaume Tell eigenlijk Wilhelm Tell heette?
Zwitserland is helemaal niet "het verenigd land" waaraan men denkt. OK, ze zijn niet in dezelfde situatie als België maar ik kan u verzekeren dat de verschillende Zwitserse gemeenschappen elkaar niet kennen. Op dat punt is dit absoluut identiek met België.
Oud 27 december 2010, 18:21   #312
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Franstaligen hebben het er toch écht niet gemakkelijk mee om een minderheidspositie in te nemen, hé?
Wat bedoelt u daarmee?
Oud 27 december 2010, 18:23   #313
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserland is helemaal niet "het verenigd land" waaraan men denkt. OK, ze zijn niet in dezelfde situatie als België maar ik kan u verzekeren dat de verschillende Zwitserse gemeenschappen elkaar niet kennen. Op dat punt is dit absoluut identiek met België.
Met dat verschil dat Zwitserland een echte democratie en bestuurbaar is. Dat kan je van dit apenland bezwaarlijk zeggen. De linkse Franstalige minderheid gijzelt de rechtse Vlaamse meerderheid. En dan nog de pretentie hebben om de andere van verrottingsstrategie beschuldigen. De mogelijkheden in België zijn onbeperkt ... tot je aan de Vlaamse centen die de Franstaligen krijgen komt. Oh non, c'est inacceptable, c'est une insulte! België is de enige belediging die hier aanwezig is.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:28   #314
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u daarmee?
Dit antwoord van jou is nu juist het tekenende bewijs waarom België vanaf de eerste dag voorbestemd was om op een mislukking uit te draaien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:41   #315
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met Vlamingen die menen dat ze de enigste onderdrukte meerderheid zijn ter wereld is dat een zeer makkelijke taak maar niet iets dat we de Franstaligen kunnen verwijten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 18:44   #316
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Met dat verschil dat Zwitserland een echte democratie en bestuurbaar is. Dat kan je van dit apenland bezwaarlijk zeggen. De linkse Franstalige minderheid gijzelt de rechtse Vlaamse meerderheid. En dan nog de pretentie hebben om de andere van verrottingsstrategie beschuldigen. De mogelijkheden in België zijn onbeperkt ... tot je aan de Vlaamse centen die de Franstaligen krijgen komt. Oh non, c'est inacceptable, c'est une insulte! België is de enige belediging die hier aanwezig is.
Ja, een echte democratie met volkeren die totaal anders denken en leven. Geen groot verschil met de situatie in België dus. En u blabla over de politiek is gekend. Als Franstaligen al uw VVB, NSV, TAK, VNJ en andere carnavalsorganisaties van hetzelfde genre zien, zijn ze zeer blij dat ze niets met uw volk hebben te maken.
Oud 27 december 2010, 18:45   #317
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Met Vlamingen die menen dat ze de enigste onderdrukte meerderheid zijn ter wereld is dat een zeer makkelijke taak maar niet iets dat we de Franstaligen kunnen verwijten.
Oh, de Vlamingen voelen zich onderdrukt! Pauvres choux!
Oud 27 december 2010, 18:53   #318
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u daarmee?
Bron: Brussels: part of the solution? van Brecht Arnaert

Citaat:
Het Franstalige natieconcept is heel anders van aard. In de literatuur wordt naar het nationalisme van Frankrijk vaak verwezen als naar het staatsnationalisme, een vorm van natiedenken dat de staat boven de particulariteiten van de regio’s stelt. Elke regio in een staat zou zich moeten conformeren naar de algemene standaard en dat is tot bloedens toe dan ook gebeurd. 200 jaar geleden sprak in Frankrijk bijvoorbeeld niemand Frans. Weber15 toonde dit meesterlijk aan in zijn werk “Peasants into French”. Alles wat landelijk, of beter niet-Parisien was, moest geconformeerd worden aan die ene standaard. Hierbij werd niet omgekeken naar lokale talen zoals de Langue d’oc, eigen gebruiken zoals in Frans Baskenland of een afwijkende cultuur zoals in de Elzas of Frans-Vlaanderen. Vanuit de hoofdstad ging een soort beschavingsopdracht uit, een missie om l’hexagone cultureel homogeen te maken én, zo vond men, op een hoger cultureel niveau te brengen. Deze drang naar homogenisering paste volledig in het paradigma van de Verlichting, waarbij de ratio primeerde: lokale gebruiken moesten met wortel en tak uitgeroeid worden, er zou één bestuurssysteem komen, één taal, één interne markt voor heel Frankrijk. Het culminatiepunt van deze beweging is te vinden in de Franse Revolutie en legt tevens de tweede drijfveer bloot waarop het staatsnationalisme naar Frans model zich geënt heeft: het geloof in de maakbaarheid van de mens en de samenleving.

De Franse Revolutie schafte de monarchie af, verdeelde het land niet langer in historisch gegroeide graafschappen en hertogdommen, maar in departementen waarvan de namen enkel nog verwezen naar de rivieren of bergen die er te vinden waren. Er werd zelfs met een nieuwe tijdrekening begonnen. Het verleden bestond niet meer, de toekomst zou de mens zelf maken, los van elke historische predispositie. Ook hier was er een vreemdsoortige missioneringsdrang te merken: de Revolutie in Frankrijk was niet genoeg, nee, de Verlichting moest uitgedragen worden, de revolutie geëxporteerd. Dat bevolkingen vreemd aan de Franse natie mee opgenomen konden worden in de Verlichtingsgedachte was dan ook geen enkel probleem: het Franse idee zou de binding worden tussen alle volkeren en wie dat maar genoeg wou kon deel uitmaken van de Franse natie, die zichzelf voorop zag lopen in de historische stoet van filosofische stromingen. Aangezien het Franse Verlichtingsdenken superieur werd geacht aan het oude monarchistische denken over staatsvorming, moest ook de Franse taal en cultuur onvermijdelijk superieur zijn. Vanuit het voluntaristische concept van de wil om Fransman te zijn, werden dus ook etnoculturele aanspraken gelegitimeerd. Andere talen leren was dus overbodig, spoedig zouden de andere volkeren van Europa inzien dat het Frans de enige weg naar cultuur was. Eind 18e – begin 19e eeuw heerste in Europa dan ook een algemene “French hype”, waarbij steden als Berlijn en zelfs Moskou – in hun hogere standen althans – een hoge mate van verfransing kenden. Aan praktisch alle Europese hoven werd het Frans beoefend en het werd al gauw een statussymbool dat ervoor zorgde dat de eigen volkstaal naar de achtergrond werd gedreven. Paul De Ridder16 schrijft hierover het volgende: “Ook de klachten over het verval van de volkstaal waren allerminst specifiek voor Brussel. Van Polen en Hongarije tot Holland en van Italië tot Engeland deden schrijvers en dichters hun beklag over de verwaarlozing van de volkstaal. Zij hekelden de blinde verering van het Frans, destijds de cultuurtaal bij uitstek; zij verzetten zich fel tegen l’Europe Française”.

Het is dus duidelijk dat het Frans als taal in het bijzonder en het Franse natieconcept in het algemeen een zware historische last met zich meedraagt. Wie Franstalig is, is deelachtig aan de rijke Franse culturele, politieke en filosofische traditie van het Verlichtingsdenken. “La France” is voor Franstaligen overal ter wereld niet louter de benaming van een land, maar ook van een concept van verhevenheid, hogere ratio en een streeftocht naar vooruitgang, een project dat nog steeds niet af is. Overal in de wereld bestaan nog steeds Academies Françaises, die de Franse taal en cultuur verspreiden als licht in de duisternis.

Ook ik heb persoonlijk, tijdens mijn professionele ervaringen in Brussel, meermaals meegemaakt dat Franstalige mensen een soort bezorgdheid uitten omdat ik me niet volstrekt vloeiend kon uitdrukken in het Frans. Hoewel ik mij meer dan behoorlijk uit de slag trek, gebeurt het regelmatig dat ik naar mijn woorden zoek en dat werd als zeer abnormaal bevonden. Wie geen Frans kent, kan zich niet omstandig uitdrukken, heeft geen toegang tot het rijke Franse cultuurpatrimonium en leeft wat Franstaligen betreft in de duistere middeleeuwen. Dat verklaart voor een stuk ook de lage bereidheid van Franstaligen om een andere taal te leren dan het Frans. Waarom zou men een taal leren die in hun cultureel concept lager gerangschikt staat dan la langue de Baudelaire?
Oud 27 december 2010, 18:53   #319
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Simpel fascisme, quoi.
Oud 27 december 2010, 19:40   #320
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Simpel fascisme, quoi.
De Vlamingen begrijpen maar niet dat het een hele tijd duurt voor zo'n situatie verandert.
Ook de meeste Engelsen denken er niet aan om een andere taal te leren want de hunne is een wereldtaal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be