![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben Vlaming, ja, Zuid-Nederlander dus.
![]() |
![]() |
#362 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ga naar Congo en ik word Congolees!
![]() |
#363 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Minister-President
|
![]() Waarom ? Wat houdt het politiek-correct-zijn hierbij in ?
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw vergelijking gaat niet, en raakt trouwens kant noch wal. Wat de stad Leeuwarden doet, is er niet opgericht dat iedereen nu plots Fries gaat spreken, maar wel dat de stad naar de burgers tweetalig is en er in Leeuwarden ook meer aandacht komt voor het Fries. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik kan dat met zekerheid zeggen (al vele jaren verblijf ik een deel van de grote vakantie in Wallis en bij het gastgezin zijn we ondertussen als deel van de familie geworden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verhouding tussen Duitsers en Zwitsers is er een van haat-liefde, en valt heel goed te sporen met Vlamingen ten opzichte van Nederlanders. Net zoals de Vlaming de Nederlanders meestal ziet als mensen met een grote mond, ietwat arrogant, net zo kijkt de Duitstalige Zwitser naar de Duitser uit het Noorden (niet zo met de Beier). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is je ook opgemerkt dat deze vaststelling er niet toe doet. Jij hebt deze opmerking voor het gemak in de wind geslagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is pure folklore en palliatieve zorgen te vergelijken met de recente openheid voor het Nederlands in Frans Vlaanderen (en andere minderheidstalen in Frankrijk). Eerst vegen ze de taal van de kaart en daarna wanneer het werk is gedaan en geen bedreiging meer vormt voor de culturele eenheid van de natie geven ze ruimte voor allerlei projecten die een openheid aantonen maar die geen enkele grote maatschappelijke relevantie meer hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Fries heeft zich weten te handhaven, en dat merk je ook als op het platteland in Friesland bent. Zowat een half jaar geleden moest ik in Reduzum zijn (bij een jong gezin waar de voertaal het Fries ten andere was). Per ongeluk nam ik een afrit eerder en kwam iin Jirnsum terecht. Er was daar kermis. Ik heb de auto even geparkeerd en me onder de mensen begeven (en er iets gekocht om te eten). Welnu, ik heb er zo goed als alleen Fries gehoord. Jong en oud. Alleen Fries gekwebbel. Ga je echter naar de markt in bijvoorbeeld Boeschepe, dan hoor je nog alleen de oude mensen Vlaams praten. En ook de omgangstaal met de marktkramers is in de meeste gevallen Frans. Neen, echt de vergelijking gaat helemaal niet op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zouden zelfs een andere Vlaamse vlag kunnen kiezen. Zolang het maar niet de Belgische tricolore is.
![]() |
![]() |
#373 | |
|
![]() Citaat:
Kom je ergens in Europa en je zegt dat je NL of Fries spreekt; het zal weinig verschil maken: de kans is heel heel klein dat je iemand ontmoet die NL kan spreken en vaak zal men niet eens weten dat die taal bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | ||
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen daarentegen kijkt men wel met minachting naar minderheidstalen die veel verder van het Nederlands afstaan en veel onder zijn dan de Nederlandse standaardtaal. Citaat:
Ps binnen het Fries is er ook veel verschil van streek tot streek |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En Limburgers, tjah, zijn het geen Hollengers dan zijn het Sjengen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
|
![]() inderdaad, in Mexico is de kans groot dat je iemand ontmoet die NL of Fries spreekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
|
![]() Citaat:
Fries heeft in Nederland dezelfde status als Frans in België (beide minderheidstalen). Een Friestalige hoeft zich in Fryslan van geen andere taal te bedienen dan het Fries. Het is zelfs niet nodig Nederlands te kunnen. Zodra een Fries zich buiten Fryslan bevindt is dit wel nodig. Hetzelfde geldt voor de Franstaligen in België. Zodra zij zich buiten Franstalig gebied bevinden zouden ze Nederlands moeten spreken. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 28 december 2010 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |