Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2010, 00:19   #361
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik wist niet dat u Nederlander was, ik dacht dat u Vlaming was.
Tja, ook de term "Vlaming" heeft het Belgische bewind gekaapt en er een bastaard van gemaakt.

Ik ben Vlaming, ja, Zuid-Nederlander dus.
Oud 28 december 2010, 01:05   #362
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik ga naar Congo en ik word Congolees!
Oud 28 december 2010, 02:09   #363
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest EN IN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft.
Daarnaast heb ik er geen moeite mee dat deze mensen wanneer die uit Vlaanderen en Brussel wegtrekken en zich elders vestigen zich ook Vlaming noemen en/of voelen.
Ik zou het, om politiek-correct te blijven, aan elk van hen individueel gaan vragen.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 10:16   #364
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Ik zou het, om politiek-correct te blijven, aan elk van hen individueel gaan vragen.
Waarom ? Wat houdt het politiek-correct-zijn hierbij in ?
Oud 28 december 2010, 14:18   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
jaja; zoals men in de Waalse steden ook Frans sprak en op het platteland nog Picardisch en men tegen die mensen zei: jullie spreken dialect; leer maar vlug FR zoals in de grote stad.
Neen, Fries is geen dialect. Fries is een taal die zelfs in haar ontwikkeling veel ouder is dan de Nederlandse taal.

Uw vergelijking gaat niet, en raakt trouwens kant noch wal. Wat de stad Leeuwarden doet, is er niet opgericht dat iedereen nu plots Fries gaat spreken, maar wel dat de stad naar de burgers tweetalig is en er in Leeuwarden ook meer aandacht komt voor het Fries.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 14:19   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frankrijk, Duitsland, Nederland bijvoorbeeld.
Waarom zijn dat "echte landen"?

U antwoordde immers niet op de vraag.
Oud 28 december 2010, 14:21   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen "echt" nationaal gevoel zoals men dit in Frankrijk, Duitsland of Nederland kan vinden en ik weet waarover ik spreek.
Jawel, dat is weldegelijk een nationaal gevoel. Misschien niet zoals in Frankrijk of Duitsland, maar een door en door identitair gevoel.

En ja, ik kan dat met zekerheid zeggen (al vele jaren verblijf ik een deel van de grote vakantie in Wallis en bij het gastgezin zijn we ondertussen als deel van de familie geworden).
Oud 28 december 2010, 14:25   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Naar't schijnt zijn Duits-Zwitsers bovendien ook enorm zure, nurkse mensen die tegen hun zin een 'goeiedag' tegen je zeggen. Bovendien koesteren Duits-Zwitsers een immens minderwaardigheidscomplex jegens Duitsers (wiens vrijpostigheid zij, door een cultuurgebrek, niet kunnen begrijpen en gemakshalve als 'arrogant' brandmerken). De reden waarom Duits-Zwitsers die mentaliteit hebben is hun relatief geïsoleerde positie in de Duitstalige wereld al sinds ze tot het Heilig Roomse Rijk hoorden.
Nors? Zuur? Helemaal niet, wel zijn ze gesloten van aard. Eens je echter deel wordt van hun leefwereld, merk je hoe warm die mensen wel zijn. In die zin lijken ze goed op Vlamingen.

De verhouding tussen Duitsers en Zwitsers is er een van haat-liefde, en valt heel goed te sporen met Vlamingen ten opzichte van Nederlanders. Net zoals de Vlaming de Nederlanders meestal ziet als mensen met een grote mond, ietwat arrogant, net zo kijkt de Duitstalige Zwitser naar de Duitser uit het Noorden (niet zo met de Beier).
Oud 28 december 2010, 14:30   #369
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik respecteer je katholieke traditie, maar Kerstmis is niet vandaag. Ik zie niet in hoe de nuchtere vaststelling dat je geen Vlaming bent, je op de kast kan jagen. Wat ben je opvliegend vandaag...
Er is je ook opgemerkt dat deze vaststelling er niet toe doet. Jij hebt deze opmerking voor het gemak in de wind geslagen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 14:31   #370
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet zo, want in Leeuwarden is de eerste omgangstaal niet het Fries, maar een vorm van het Stadsfries. En dat is, in tegenstelling tot de naam doet vermoeden, een Hollands dialect.

Wat de stad Leeuwarden doet, is dus wel een heel grootmoedig gebaar naar de Friestaligen. Stel je eens voor dat Bergen een taalbeleid voor Nederlandstaligen opstelt en miljoenen vrij maakt om de Nederlandse taal een gelijkwaardige plaats als het Frans te geven. Dat doet Leeuwarden.

Dat is pure folklore en palliatieve zorgen te vergelijken met de recente openheid voor het Nederlands in Frans Vlaanderen (en andere minderheidstalen in Frankrijk). Eerst vegen ze de taal van de kaart en daarna wanneer het werk is gedaan en geen bedreiging meer vormt voor de culturele eenheid van de natie geven ze ruimte voor allerlei projecten die een openheid aantonen maar die geen enkele grote maatschappelijke relevantie meer hebben.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 14:46   #371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is pure folklore en palliatieve zorgen te vergelijken met de recente openheid voor het Nederlands in Frans Vlaanderen (en andere minderheidstalen in Frankrijk). Eerst vegen ze de taal van de kaart en daarna wanneer het werk is gedaan en geen bedreiging meer vormt voor de culturele eenheid van de natie geven ze ruimte voor allerlei projecten die een openheid aantonen maar die geen enkele grote maatschappelijke relevantie meer hebben.
Helemaal niet. De vergelijking gaat op geen enkele wijze op. In Frans-Vlaanderen is de taal op sterven na dood, omdat er twee generaties geleden een breuk is gekomen. Deze mensen hebben hun taal niet meer gesproken met hun kinderen en die op hun beurt niet meer met hun kindereren. Hierdoor kregen we eerst een generatie die het Vlaams wel verstond, maar uiteindelijk niet meer sprak (of bijzonder gebrekkig), waarna de volgende generatie, afgezien van enkele stopwoordjes, vloeken, typische uitzonderingen ('tott' naostë kèèr!' is een mooi voorbeeld dat bijna iedereen in Frans-Vlaanderen wel nog kent), enz. vreemd is geworden voor de taal. Er zijn natuurlijk nog een paar uitzonderingen waar de taal wel is overgeleverd, maar dat is in verhouding dermate klein dat er niet meer van een daadwerkelijke sociologische taaloverdracht kan gesproken worden.

Het Fries heeft zich weten te handhaven, en dat merk je ook als op het platteland in Friesland bent. Zowat een half jaar geleden moest ik in Reduzum zijn (bij een jong gezin waar de voertaal het Fries ten andere was). Per ongeluk nam ik een afrit eerder en kwam iin Jirnsum terecht. Er was daar kermis. Ik heb de auto even geparkeerd en me onder de mensen begeven (en er iets gekocht om te eten). Welnu, ik heb er zo goed als alleen Fries gehoord. Jong en oud. Alleen Fries gekwebbel. Ga je echter naar de markt in bijvoorbeeld Boeschepe, dan hoor je nog alleen de oude mensen Vlaams praten. En ook de omgangstaal met de marktkramers is in de meeste gevallen Frans.

Neen, echt de vergelijking gaat helemaal niet op.
Oud 28 december 2010, 15:13   #372
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat u Nederlander was, ik dacht dat u Vlaming was.
Maar jongen toch. We zijn allemaal inwoner van de Nederlanden. Maar jullie Franstaligen horen dat natuurlijk niet zo graag. Wat mij betreft mogen ze het huidige Vlaanderen gerust "Zuidelijke Nederlanden" heten. We zijn helemaal niet zo symboolgebonden als jij wel denkt. De Vlamingen zouden bv. ook iets anders kunnen zingen dan "De Vlaamse Leeuw". Het is een compositie die ik persoonlijk niet zo mooi vind. Maar vraag me niet enthousiast te zijn voor "la Brabançonne". Daarvoor bestaat zelfs geen Nederlandse naam.
We zouden zelfs een andere Vlaamse vlag kunnen kiezen. Zolang het maar niet de Belgische tricolore is.
Oud 28 december 2010, 15:32   #373
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. De vergelijking gaat op geen enkele wijze op. In Frans-Vlaanderen is de taal op sterven na dood, omdat er twee generaties geleden een breuk is gekomen. Deze mensen hebben hun taal niet meer gesproken met hun kinderen en die op hun beurt niet meer met hun kindereren. Hierdoor kregen we eerst een generatie die het Vlaams wel verstond, maar uiteindelijk niet meer sprak (of bijzonder gebrekkig), waarna de volgende generatie, afgezien van enkele stopwoordjes, vloeken, typische uitzonderingen ('tott' naostë kèèr!' is een mooi voorbeeld dat bijna iedereen in Frans-Vlaanderen wel nog kent), enz. vreemd is geworden voor de taal. Er zijn natuurlijk nog een paar uitzonderingen waar de taal wel is overgeleverd, maar dat is in verhouding dermate klein dat er niet meer van een daadwerkelijke sociologische taaloverdracht kan gesproken worden.

Het Fries heeft zich weten te handhaven, en dat merk je ook als op het platteland in Friesland bent. Zowat een half jaar geleden moest ik in Reduzum zijn (bij een jong gezin waar de voertaal het Fries ten andere was). Per ongeluk nam ik een afrit eerder en kwam iin Jirnsum terecht. Er was daar kermis. Ik heb de auto even geparkeerd en me onder de mensen begeven (en er iets gekocht om te eten). Welnu, ik heb er zo goed als alleen Fries gehoord. Jong en oud. Alleen Fries gekwebbel. Ga je echter naar de markt in bijvoorbeeld Boeschepe, dan hoor je nog alleen de oude mensen Vlaams praten. En ook de omgangstaal met de marktkramers is in de meeste gevallen Frans.

Neen, echt de vergelijking gaat helemaal niet op.
Dat komt ook omdat de stap van Nederlands naar Frans een gigantische vooruitgang is. Wanneer je Frans spreekt en je komt ergens in de wereld, zul je vaak wel iemand vinden die (wat) Fr spreekt en zeker zal iedereen weten dat FR bestaat.
Kom je ergens in Europa en je zegt dat je NL of Fries spreekt; het zal weinig verschil maken: de kans is heel heel klein dat je iemand ontmoet die NL kan spreken en vaak zal men niet eens weten dat die taal bestaat.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 15:41   #374
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, Fries is geen dialect. Fries is een taal die zelfs in haar ontwikkeling veel ouder is dan de Nederlandse taal.

Uw vergelijking gaat niet, en raakt trouwens kant noch wal. Wat de stad Leeuwarden doet, is er niet opgericht dat iedereen nu plots Fries gaat spreken, maar wel dat de stad naar de burgers tweetalig is en er in Leeuwarden ook meer aandacht komt voor het Fries.
Je hebt gelijk. De Nederlandse overheid kijken niet zo minachtend neer ten opzichte van minderheidstalen. Alhoewel Fries niet zo ver van de Nederlandse taal afstaat is ze toch officieel erkend als minderheidstaal (Europese minderheidstalen) vandaar dat de overheid de bijhorende verplichtingen moet nakomen (subsidie, plaatsnamen in de minderheidstaal, subsidie voor onderwijs en behoud van de taal, officieel gebruik van die taal in contact met de overheid.
In Vlaanderen daarentegen kijkt men wel met minachting naar minderheidstalen die veel verder van het Nederlands afstaan en veel onder zijn dan de Nederlandse standaardtaal.
Citaat:
Het Maaslands is slechts één vorm van het Limburgs. En het Limburgs is een dialectgroep die intern heel sterk verschilt. Wat ze in het westen spreken lijkt veel sterker op het Brabants dan wat ze aan de Maaskant gewoon zijn. En ga je naar Venlo, Eupen of Voeren, dan lijkt het wel Duits te zijn.
Hetgeen azert wilde bewijzen is hiermee bewezen. De minachting van de Franstaligen voor niet-Franstaligen=Nederlandstaligen (Vlamingen) voor niet -Nederlandstaligen. Azert heeft enkel de fout gemaakt Fries als voorbeeld te nemen i.p.v. Limburgs.

Ps binnen het Fries is er ook veel verschil van streek tot streek
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 15:49   #375
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat komt ook omdat de stap van Nederlands naar Frans een gigantische vooruitgang is. Wanneer je Frans spreekt en je komt ergens in de wereld, zul je vaak wel iemand vinden die (wat) Fr spreekt en zeker zal iedereen weten dat FR bestaat.
Kom je ergens in Europa en je zegt dat je NL of Fries spreekt; het zal weinig verschil maken: de kans is heel heel klein dat je iemand ontmoet die NL kan spreken en vaak zal men niet eens weten dat die taal bestaat.
lulkoek!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 15:54   #376
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
e bewijzen is hiermee bewezen. De minachting van de Franstaligen voor niet-Franstaligen=Nederlandstaligen (Vlamingen) voor niet -Nederlandstaligen. Azert heeft enkel de fout gemaakt Fries als voorbeeld te nemen i.p.v. Limburgs.

Ps binnen het Fries is er ook veel verschil van streek tot streek
Vergeet het Waals en het Picardisch niet, een betere vergelijking dan het Nederlands. Bovendien zijn het Fries en het Nederlands beide Germaanse talen en hebben Friezen een gelijkaardige cultuur aan de Noord-Nederlandse. Dat zijn allemaal nuances hè ?

En Limburgers, tjah, zijn het geen Hollengers dan zijn het Sjengen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 15:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 16:01   #377
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
lulkoek!
inderdaad, in Mexico is de kans groot dat je iemand ontmoet die NL of Fries spreekt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 16:47   #378
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
inderdaad, in Mexico is de kans groot dat je iemand ontmoet die NL of Fries spreekt.
Waarom heeft u het nu opeens over Mexico, dat niet in Europa gelegen is, terwijl u het eerder wel over Europa had?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 16:48   #379
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu weet ik het zeker. Frans is een religie en u bent haar discipel, een missionaris.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 17:03   #380
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Grappig, maar niet juist.

Fries heeft in Nederland dezelfde status als Frans in België (beide minderheidstalen).
Een Friestalige hoeft zich in Fryslan van geen andere taal te bedienen dan het Fries. Het is zelfs niet nodig Nederlands te kunnen. Zodra een Fries zich buiten Fryslan bevindt is dit wel nodig. Hetzelfde geldt voor de Franstaligen in België. Zodra zij zich buiten Franstalig gebied bevinden zouden ze Nederlands moeten spreken.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 28 december 2010 om 17:05.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be