Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2010, 19:35   #421
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Tsja, Frans stelt echt niet meer zoveel voor. Zelfs in het échte Frankrijk gaan ze al over op Engels als ze met je spreken, zoals me zomers in Bretagne overkwam.
Klopt, deze zomer heb ik in Frankrijk (de Jura, Hautes-Alpes en le Nord) vooral Engels gesproken.
Oud 28 december 2010, 19:37   #422
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ook in België gebeurt dat. Onlangs werd ik geïnterviewd door een stel studenten van een Franstalige universiteit. Dat hele interview gebeurde in het Engels.
Onlangs had ik een gesprek met Luikenaars in het Engels.
Zij vertikten het om met mij Nederlands te spreken.
Of ze konden het niet. Schrijnend, vind ik dat.
Oud 28 december 2010, 19:38   #423
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat komt ook omdat de stap van Nederlands naar Frans een gigantische vooruitgang is.
Ik vind het frans een leuke skill om te kunnen, maar om het per se een vooruitgang te noemen omdat er meer volk dit spreekt is er toch wat over. De massa heeft meestal ongelijk
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:58   #424
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dus wacht, die Spanjaard die in Frankrijk had gewerkt verstond zo slecht Frans dat jullie eerst alles moesten opschrijven en dan traag voorlezen? Wat deed die dan in Frankrijk? Werken in een Spaans restaurant of zo waar de klanten hun bestelling moesten opschrijven en dan traag voorlezen?

Je illustreert dus ongewild mijn punt: je kan met je Frans evenmin terecht in Spanje als met het Nederlands of Engels. Tenzij je dat een efficiënte manier van communiceren noemt. Zoals ik eerder schreef kan ik in Namibië vast wel iemand vinden die me de weg naar een restaurant wijst als ik eens hongerig kijk en over mijn buikje wrijf.
Dikke kans dat u uitgerekend in Namibië juist wel in het Nederlands terecht kunt.

Afrikaans is daar immers de lingua franca.

---

EDIT: ik heb inmiddels gezien dat de Hertog me met deze opmerking al voor geweest is.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 28 december 2010 om 20:00.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:10   #425
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt ook omdat de stap van Nederlands naar Frans een gigantische vooruitgang is. Wanneer je Frans spreekt en je komt ergens in de wereld, zul je vaak wel iemand vinden die (wat) Fr spreekt en zeker zal iedereen weten dat FR bestaat.
Kom je ergens in Europa en je zegt dat je NL of Fries spreekt; het zal weinig verschil maken: de kans is heel heel klein dat je iemand ontmoet die NL kan spreken en vaak zal men niet eens weten dat die taal bestaat.
Met Frans kun je in Europa tegenwoordig nauwelijks terecht. Frankrijk, België, Luxemburg, met wat geluk ook in Italië en Roemenië. Vroeger had men in Griekenland ook een tamelijk goede kennis van de Franse taal, maar Frans als tweede taal is al lange tijd van het schoolprogramma afgevoerd. Dat is nu het Engels geworden, een taal waar je wel een veel breder en groter publiek mee bereikt in Europa dan met het Frans.

Alleen zie ik niet waar u de "vooruitgang" situeert. Engels is een van de meest aangeleerde vreemde talen. Dat is alles. Of dat men nu als een "vooruitgang" moet bestempelen, is mij een raadsel.

Ik zie trouwens niet in waarom u de waarde van een taal afmeet aan het aantal sprekers. Bij mijn weten is iedere taal waardevol, ongeacht haar numerieke sterkte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:10   #426
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ter aanvulling: indien er iemand was geweest die NL kende; dan zouden ze het nog niet geweten hebben want niemand die wist wat voor een taal NL was.
Bij Français, ging er wel een belletje rinkelen.
Als Nederlandstalige kun je het je moeilijk voorstellen wat het is om ergens te komen dat men op zijn minst weet dat zijn taal bestaat.
Toch wel. In Indonesië. Voor mij als Nederlandstalige gaan er deuren open.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:14   #427
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Noodzaak ?
Neen.

Evenveel noodzaak als het FR in de rest van de wereld.

Alleen is de mentaliteit van de NL'taligen, zowel in NL als in VL, van dien aard dat zij buiten de NL'talige wereld beseffen dat zij een wereldtaal i.c. het Engels nodig hebben.

Voor de franstaligen is dit NET HETZELFDE.
Met één groot verschil. Zij beseffen het (nog) niet.
Wanneer NL-taligen even niet remmen, zitten ze in een ander taalgebied.
Franstaligen heel hun leven in Frankrijk blijven als ze op reis gaan en dan hebben ze nog niet alles gezien en vaak hebben ze mooi weer.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:16   #428
Shadowke

Standaard

Citaat:
Franstaligen heel hun leven in Frankrijk blijven als ze op reis gaan en dan hebben ze nog niet alles gezien en vaak hebben ze mooi weer.
verhuis dan naar Frankrijk beste azert.
als het daar toch beter is dan in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 december 2010 om 20:16.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:16   #429
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met Frans kun je in Europa tegenwoordig nauwelijks terecht. Frankrijk, België, Luxemburg, met wat geluk ook in Italië en Roemenië. Vroeger had men in Griekenland ook een tamelijk goede kennis van de Franse taal, maar Frans als tweede taal is al lange tijd van het schoolprogramma afgevoerd. Dat is nu het Engels geworden, een taal waar je wel een veel breder en groter publiek mee bereikt in Europa dan met het Frans.

Alleen zie ik niet waar u de "vooruitgang" situeert. Engels is een van de meest aangeleerde vreemde talen. Dat is alles. Of dat men nu als een "vooruitgang" moet bestempelen, is mij een raadsel.

Ik zie trouwens niet in waarom u de waarde van een taal afmeet aan het aantal sprekers. Bij mijn weten is iedere taal waardevol, ongeacht haar numerieke sterkte.
met vooruitgang, bedoel ik dat je in het buitenland meer kans hebt om de geleerde taal te gebruiken.
Wanneer je NL of Fries leert, dan heeft dat weinig zin voor in het buitenland. Af en toe in Namibië of Indonesië.
Oud 28 december 2010, 20:18   #430
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
verhuis dan naar Frankrijk beste azert.
als het daar toch beter is dan in Vlaanderen.
waarom?
Oud 28 december 2010, 20:18   #431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je hebt gelijk. De Nederlandse overheid kijken niet zo minachtend neer ten opzichte van minderheidstalen. Alhoewel Fries niet zo ver van de Nederlandse taal afstaat is ze toch officieel erkend als minderheidstaal (Europese minderheidstalen) vandaar dat de overheid de bijhorende verplichtingen moet nakomen (subsidie, plaatsnamen in de minderheidstaal, subsidie voor onderwijs en behoud van de taal, officieel gebruik van die taal in contact met de overheid.
In Vlaanderen daarentegen kijkt men wel met minachting naar minderheidstalen die veel verder van het Nederlands afstaan en veel onder zijn dan de Nederlandse standaardtaal.
In Vlaanderen is er dan ook geen minderheidstaal zoals het Fries. Trouwens, iets wat u al dan niet uit slechte wil weer eens niet vermeldt en aldus een heel vertekend beeld weergeeft van de werkelijkheid, is juist dat er aan het Fries een andere, omvangrijkere wettelijke invulling is gegeven dan aan de andere erkende talen. Zo gelden de verschillende bepalingen van deel III uit het Handvest uitsluitend voor het Fries, en zijn de andere erkende idiomen daarvan uitgesloten.

Wees in het vervolg een beetje eerlijker als u meent bepaalde informatie weer te geven.

Citaat:
Fries is de enige taal die door de Nederlandse Regering is erkend in deel III en waarvoor 48 bepalingen in deel III zijn ondertekend. (Onderwijs: 9; Juridische autoriteiten: 6; Openbaar bestuur: 12; Media: 5; Culturele activiteiten: 9; Economisch en sociaal leven: 5; Grensoverschrijdende uitwisselingen: 2).
http://www.languageplanning.eu/home/...lan-Dutch.aspx
Oud 28 december 2010, 20:19   #432
Shadowke

Standaard

Citaat:
waarom?
lees je vorige posts is.
Oud 28 december 2010, 20:20   #433
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
met vooruitgang, bedoel ik dat je in het buitenland meer kans hebt om de geleerde taal te gebruiken.
Wanneer je NL of Fries leert, dan heeft dat weinig zin voor in het buitenland. Af en toe in Namibië of Indonesië.
Uw postings worden met het uur ranziger en absurder wat inhoud betreft. Zo vraag ik mij nu het volgende af. Wat is anno 2010 (bijna 2011) een geleerde taal?
Oud 28 december 2010, 20:21   #434
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet dan dringend uw woordenschat bijwerken. "Vooruitgang" heeft niets te maken met de mate van verspreiding als tussentaal.

Er zijn trouwens velerlei redenen om een taal te leren. En het Nederlands heeft natuurlijk wel zin als je bijvoorbeeld in Nederland of Vlaanderen wil studeren, er gaat wonen, enz. Net zo kan het interessant zijn Deens te leren, of Spaans, Pools, enz.
Oud 28 december 2010, 20:23   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hetgeen azert wilde bewijzen is hiermee bewezen. De minachting van de Franstaligen voor niet-Franstaligen=Nederlandstaligen (Vlamingen) voor niet -Nederlandstaligen. Azert heeft enkel de fout gemaakt Fries als voorbeeld te nemen i.p.v. Limburgs.

Ps binnen het Fries is er ook veel verschil van streek tot streek
En? Er bestaat inderdaad Friese dialecten, net zoals er Nederlandse dialecten bestaan.

Waarom men trouwens minachting tonen voor een regionale variant van een taal als ook voorstander is van het aanleren en gebruiken van de cultuurvariant van diezelfde taal?

Friestaligen leren ook hun cultuurvariant, ook al spreken ze als omgangstaal een Fries dialect.

Waar zit dan het probleem eigenlijk?
Oud 28 december 2010, 20:24   #436
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
... Trouwens, iets wat u al dan niet uit slechte wil weer eens niet vermeldt en aldus een heel vertekend beeld weergeeft van de werkelijkheid, is juist dat er aan het Fries een andere, omvangrijkere wettelijke invulling is gegeven dan aan de andere erkende talen. Zo gelden de verschillende bepalingen van deel III uit het Handvest uitsluitend voor het Fries, en zijn de andere erkende idiomen daarvan uitgesloten ...
Precies, Jan.

Ik stelde het al eerder:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Friestaligen zouden het mensen als Azert zelfs kwalijk nemen als hun taal- en cultuurrechten waarvan zij in Nederland volop genieten, zo bezoedeld en voor obscene, politieke propaganda worden misbruikt door mensen met taalminderwaardigheidscomplexen.
Oud 28 december 2010, 20:25   #437
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet dan dringend uw woordenschat bijwerken. "Vooruitgang" heeft niets te maken met de mate van verspreiding als tussentaal.

Er zijn trouwens velerlei redenen om een taal te leren. En het Nederlands heeft natuurlijk wel zin als je bijvoorbeeld in Nederland of Vlaanderen wil studeren, er gaat wonen, enz. Net zo kan het interessant zijn Deens te leren, of Spaans, Pools, enz.
een Deen die Duits leert, gaat vooruit want hij kan die taal hier en daar wel gebruiken; al was het maar om een handleiding te begrijpen.
Leert hij Lets, dan zal hij daar weinig mee kunnen doen, behalve als hij toevallig Letse familie of zo zou hebben.
Oud 28 december 2010, 20:26   #438
Shadowke

Standaard

Citaat:
een Deen die Duits leert, gaat vooruit want hij kan die taal hier en daar wel gebruiken; al was het maar om een handleiding te begrijpen.
Leert hij Lets, dan zal hij daar weinig mee kunnen doen, behalve als hij toevallig Letse familie of zo zou hebben.
irrelevante post!
nog is proberen.
Oud 28 december 2010, 20:26   #439
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
irrelevante post!
nog is proberen.
schoolmeester nummer 2
Oud 28 december 2010, 20:30   #440
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de snelheid die vandaag zo mondiaal is, globaal is, maakt die remafstand echt niks uit.
Je bent zoooo in een ander taalgebied.
NL'taligen beseffen dat. En handelen er naar. Vele NL'taligen zijn dan ook polyglot en hongerig naar het mondiale.

Je hebt gelijk als je zegt dat (de meeste) Franstaligen niet buiten hun 'heimat' gaan.
Zij zijn dan ook niet 'mondiaal', niet 'globaal' georienteerd.
Zij kennen slechts het 'Franco'-georienteerd zijn.
Zij kennen louter die kerktorenmentaliteit.
Buiten hun franco-wereldje kennen ze niks.

Zij hebben een enge visie. Een kleingeestige visie.
Je zou er bijna medelijden mee hebben...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be