![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En och, Frans in Wallonië heeft prestige. Jaaa, daar kijken we van op, zeg! En wat spreken ze ook alweer in Wallonië... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ook aan universiteiten denkt men dat de eigen taal toch maar zus en zo is; misschien toch EN? In Nederland bewijst iemand die FR spreekt (naast EN natuurlijk) die hij over een zekere cultuur beschikt. In VL zijn er meer en meer mensen die denken dat je niet goed snik bent wanneer je ook nog goed FR machtig blijkt te zijn en het bijv. in VL ook spreekt met Franstalige vrienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
|
![]() Citaat:
Is ook Jo Lemaire overkomen: zong in het FR (succesvol in Nederland); probeerde ook EN; maar het FR vonden de mensen leuker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Europees Commissaris
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=aADlt8jfcow
In het Frans zijn er meer nuances in het woord choqueren (een Frans leenwoord). *trekt Cloaca-smoel*
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Europees Commissaris
|
![]() Een getuigenis van iemand die het Frans niet perfect beheerst en het feit beklaagt dat het zijn moedertaal niet is; zo iemand maakt uiteraard vlugger mee dat het Frans als taal in zijn bijzijn geminacht wordt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb er juist op gewezen dat Fries een omvangrijke wettelijke invulling krijgt, terwijl het Limburgs in Vlaanderen totaal geen erkenning krijgt. Alhoewel Limburgs veel verder van Nederlands afstaat dan het Fries. De niet-erkenning is een POLITIEKE keuze. En heeft totaal niks met taalkunde te maken. U verwisselt oorzaak en gevolg. Maak U maar geen zorgen. Ik ga hier niet verder over dit onderwerp doorbomen. Wie interesse heeft voor mijn standpunt kan in oudere postings mijn argumentatie lezen over dit onderwerp. Eén zaak is mij hier de de laatste maanden duidelijk geworden. Met de Vlaamse arrogantie, betweterigheid en navelstaarderij is het veel erger gesteld dan ik al vermoedde. Daardoor keer ik me meer en meer af van Vlaanderen en Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede: toen in Nederland de discussie werd gevoerd over de erkenning van het Limburgs, is men in Vlaanderen te rade gegaan bij de Taalunie. Deze heeft zich negatief daarover uitgelaten. http://taalunieversum.org/taalunie/e..._het_limburgs/ Daarnaast is het ook maar de vraag of de Vlaamse Gemeenschap in deze bevoegd is. De ondertekening van het Handvest is immers een bevoegdheid die niet Vlaanderen exclusief toekomt, maar vooraf moet gaan aan een federale instemming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
|
![]() Ze kunnen het wél. Als ik als Nederlander in Luik kom word ik 9 van de 10 keer in het Nederlands te woord gestaan. Ik heb het vaker gehoord: Tegen Nederlanders wordt Nederlands gesproken, tegen Vlamingen niet. (Die moeten waarschijnlijk maar Frans kunnen, is de idee.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
|
![]() Dit is o zo waar. Je ziet het trouwens terug in alle cultuuruitingen, zoals architectuur. Als er érgens pompeuze, fascistoide gebouwen te vinden zijn...
Doordat de aandacht was gefocust op Duitsland wordt nog er nog weleens aan voorbij gekeken hoe imperialistisch en fascistisch Frankrijk zich pakweg de afgelopen drie eeuwen heeft gedragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
|
![]() klopt; in het Grieks, nederlands, zweeds; mag je coveren zoveel je wil; weinig kans op succes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
|
![]() Citaat:
In de meeste andere regio's/landen staat men neutraal tegenover het FR of zelfs positief. In de Engelstalige landen is het de taal van de liefde, de mode, de keuken en kan iemand die ook FR spreekt, op waardering rekenen. Ook in Nederland heeft FR een eerder positieve connotatie aangezien Frankrijk voor veel Nederlanders nog steeds het land is van vakantie, zon, vrijheid, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
|
![]() Citaat:
Heb ik nooit begrepen. |
|
![]() |
![]() |