Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2010, 22:27   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het Frans heeft veel prestige in WAL en (helaas voor veel flaminganten) ook BRUX en de rest van de wereld.
Enkel in VL daalt het prestige pijlsnel; terwijl Nederlanders het wel nog leuk vinden wanneer iemand FR kan spreken.
Is "leuk vinden" al de kwalificatie van "prestige"...? Dan gaat het wel heel bergaf met dat prestige waar u het over hebt!

En och, Frans in Wallonië heeft prestige. Jaaa, daar kijken we van op, zeg! En wat spreken ze ook alweer in Wallonië...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 22:28   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
al eens Stromae bekeken?
Zijn de vragen te moeilijk dat u ze uit de weg gaat?
Oud 28 december 2010, 22:32   #483
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is "leuk vinden" al de kwalificatie van "prestige"...? Dan gaat het wel heel bergaf met dat prestige waar u het over hebt!

En och, Frans in Wallonië heeft prestige. Jaaa, daar kijken we van op, zeg! En wat spreken ze ook alweer in Wallonië...
In VL heeft het NL blijkbaar niet zoveel prestige; wanneer er een buitenlander NL wil spreken, zal men vaak toch op EN of FR overschakelen; de eigen taal zal wel te moeilijk zijn voor buitenlanders.
ook aan universiteiten denkt men dat de eigen taal toch maar zus en zo is; misschien toch EN?

In Nederland bewijst iemand die FR spreekt (naast EN natuurlijk) die hij over een zekere cultuur beschikt.
In VL zijn er meer en meer mensen die denken dat je niet goed snik bent wanneer je ook nog goed FR machtig blijkt te zijn en het bijv. in VL ook spreekt met Franstalige vrienden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 22:36   #484
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat omwille van het Frans? Of omwille van Kate Ryan?

Denk maar goed na, want ik heb al een paar tegenvoorbeelden...
Kate Ryan zong na haar eerste successen in het FR vervolgens in het EN (deed dat liever), maar had daar internationaal geen succes mee en dan weer op FR overgeschakeld.

Is ook Jo Lemaire overkomen: zong in het FR (succesvol in Nederland); probeerde ook EN; maar het FR vonden de mensen leuker.
Oud 28 december 2010, 22:38   #485
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=aADlt8jfcow

In het Frans zijn er meer nuances in het woord choqueren (een Frans leenwoord). *trekt Cloaca-smoel*

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 22:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 22:41   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kate Ryan zong na haar eerste successen in het FR vervolgens in het EN (deed dat liever), maar had daar internationaal geen succes mee en dan weer op FR overgeschakeld.

Is ook Jo Lemaire overkomen: zong in het FR (succesvol in Nederland); probeerde ook EN; maar het FR vonden de mensen leuker.
Als Kate Ryan Frans zingt, dan gaat het meestal om gecoverde of bewerkte nummers van Franse origine die al op een vroeger tijdstip een succes waren.
Oud 28 december 2010, 22:42   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In VL zijn er meer en meer mensen die denken dat je niet goed snik bent wanneer je ook nog goed FR machtig blijkt te zijn en het bijv. in VL ook spreekt met Franstalige vrienden.
Dus heeft Frans bij ons geen of minder prestige dan u dus voortdurend stelt.
Oud 28 december 2010, 22:44   #488
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een getuigenis van iemand die het Frans niet perfect beheerst en het feit beklaagt dat het zijn moedertaal niet is; zo iemand maakt uiteraard vlugger mee dat het Frans als taal in zijn bijzijn geminacht wordt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 22:45.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 00:58   #489
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is er dan ook geen minderheidstaal zoals het Fries. Trouwens, iets wat u al dan niet uit slechte wil weer eens niet vermeldt en aldus een heel vertekend beeld weergeeft van de werkelijkheid, is juist dat er aan het Fries een andere, omvangrijkere wettelijke invulling is gegeven dan aan de andere erkende talen. Zo gelden de verschillende bepalingen van deel III uit het Handvest uitsluitend voor het Fries, en zijn de andere erkende idiomen daarvan uitgesloten.

Wees in het vervolg een beetje eerlijker als u meent bepaalde informatie weer te geven.

http://www.languageplanning.eu/home/...lan-Dutch.aspx
Eerlijker?
Ik heb er juist op gewezen dat Fries een omvangrijke wettelijke invulling krijgt, terwijl het Limburgs in Vlaanderen totaal geen erkenning krijgt. Alhoewel Limburgs veel verder van Nederlands afstaat dan het Fries.
De niet-erkenning is een POLITIEKE keuze. En heeft totaal niks met taalkunde te maken.
U verwisselt oorzaak en gevolg.

Maak U maar geen zorgen. Ik ga hier niet verder over dit onderwerp doorbomen. Wie interesse heeft voor mijn standpunt kan in oudere postings mijn argumentatie lezen over dit onderwerp.
Eén zaak is mij hier de de laatste maanden duidelijk geworden. Met de Vlaamse arrogantie, betweterigheid en navelstaarderij is het veel erger gesteld dan ik al vermoedde. Daardoor keer ik me meer en meer af van Vlaanderen en Vlamingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 01:28   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eerlijker?
Ik heb er juist op gewezen dat Fries een omvangrijke wettelijke invulling krijgt, terwijl het Limburgs in Vlaanderen totaal geen erkenning krijgt. Alhoewel Limburgs veel verder van Nederlands afstaat dan het Fries.
Vooreerst is het zo dat uw vergelijking niet klopt. In Nederland is het Fries erkend overeenkomstig deel III van het Handvest, terwijl het Limburgs dat niet is. De Limburgse en Nedersaksische dialecten zijn in Nederland erkend onder deel II van het Handvest. Dit komt neer op een eerder symbolische erkenning die maar weinig concrete gevolgen heeft.

Ten tweede: toen in Nederland de discussie werd gevoerd over de erkenning van het Limburgs, is men in Vlaanderen te rade gegaan bij de Taalunie. Deze heeft zich negatief daarover uitgelaten.

http://taalunieversum.org/taalunie/e..._het_limburgs/

Daarnaast is het ook maar de vraag of de Vlaamse Gemeenschap in deze bevoegd is. De ondertekening van het Handvest is immers een bevoegdheid die niet Vlaanderen exclusief toekomt, maar vooraf moet gaan aan een federale instemming.
Oud 29 december 2010, 01:28   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De niet-erkenning is een POLITIEKE keuze. En heeft totaal niks met taalkunde te maken.
U verwisselt oorzaak en gevolg.
Ik heb het daar helemaal niet over gehad. Eens te meer speelt u weer eens Don Quichote!
Oud 29 december 2010, 02:46   #492
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Onlangs had ik een gesprek met Luikenaars in het Engels.
Zij vertikten het om met mij Nederlands te spreken.
Of ze konden het niet. Schrijnend, vind ik dat.
Ze kunnen het wél. Als ik als Nederlander in Luik kom word ik 9 van de 10 keer in het Nederlands te woord gestaan. Ik heb het vaker gehoord: Tegen Nederlanders wordt Nederlands gesproken, tegen Vlamingen niet. (Die moeten waarschijnlijk maar Frans kunnen, is de idee.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 02:53   #493
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Simpel fascisme, quoi.
Dit is o zo waar. Je ziet het trouwens terug in alle cultuuruitingen, zoals architectuur. Als er érgens pompeuze, fascistoide gebouwen te vinden zijn...

Doordat de aandacht was gefocust op Duitsland wordt nog er nog weleens aan voorbij gekeken hoe imperialistisch en fascistisch Frankrijk zich pakweg de afgelopen drie eeuwen heeft gedragen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 07:27   #494
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Kate Ryan Frans zingt, dan gaat het meestal om gecoverde of bewerkte nummers van Franse origine die al op een vroeger tijdstip een succes waren.
klopt; in het Grieks, nederlands, zweeds; mag je coveren zoveel je wil; weinig kans op succes.
Oud 29 december 2010, 07:30   #495
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus heeft Frans bij ons geen of minder prestige dan u dus voortdurend stelt.
inderdaad, VL is 1 van de weinige regio's in de wereld waar men negatief begint te staan tegenover FR.
In de meeste andere regio's/landen staat men neutraal tegenover het FR of zelfs positief. In de Engelstalige landen is het de taal van de liefde, de mode, de keuken en kan iemand die ook FR spreekt, op waardering rekenen.
Ook in Nederland heeft FR een eerder positieve connotatie aangezien Frankrijk voor veel Nederlanders nog steeds het land is van vakantie, zon, vrijheid, ...
Oud 29 december 2010, 07:33   #496
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ze kunnen het wél. Als ik als Nederlander in Luik kom word ik 9 van de 10 keer in het Nederlands te woord gestaan. Ik heb het vaker gehoord: Tegen Nederlanders wordt Nederlands gesproken, tegen Vlamingen niet. (Die moeten waarschijnlijk maar Frans kunnen, is de idee.)
Ook in VL vinden de VL dat de Franstalige BE NL moeten spreken; maar de Fransen mogen gerust naar VL komen en Nederlandsonkundig zijn.
Heb ik nooit begrepen.
Oud 29 december 2010, 07:47   #497
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inderdaad, VL is 1 van de weinige regio's in de wereld waar men negatief begint te staan tegenover FR.
In de meeste andere regio's/landen staat men neutraal tegenover het FR of zelfs positief. In de Engelstalige landen is het de taal van de liefde, de mode, de keuken en kan iemand die ook FR spreekt, op waardering rekenen.
Ook in Nederland heeft FR een eerder positieve connotatie aangezien Frankrijk voor veel Nederlanders nog steeds het land is van vakantie, zon, vrijheid, ...
In een regio als Baskenland staan ze ook eerder terughoudend tegenover het Spaans, terwijl dat in de meeste landen toch aanzien wordt als de taal van zon, zee, siësta, salsa, vakantieliefdes... Hoe zou dat toch komen, denk je?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 07:59   #498
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In een regio als Baskenland staan ze ook eerder terughoudend tegenover het Spaans, terwijl dat in de meeste landen toch aanzien wordt als de taal van zon, zee, siësta, salsa, vakantieliefdes... Hoe zou dat toch komen, denk je?
bekrompenheid?
Oud 29 december 2010, 08:05   #499
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bekrompenheid?
Je kent het antwoord echt wel hoor, maar je durft het gewoon niet toegeven.
Oud 29 december 2010, 08:08   #500
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Korte en gevatte analyse van waar de belgitude voor staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be