Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2013, 14:22   #701
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Met die vraag haalt ge u alleen maar onnodig de grootste diskussies op de hand die bovendien volslagen steriel zijn en uiterst onproduktief.

We zouden beter doen van ons wat meer te spiegelen aan onze kulturele opponent. Vraagt men zich bij het FDF ook af wie zich Waal of Brusselaar mag noemen?

De kultuurclash in België en die kulmineert in Brussel is er één tussen Nederlandstaligen en Franstaligen.
(Ik heb het daarbij dan uiteraard over de gemeenschappen die wettelijk zijn vastgelegd met politieke bevoegdheden en tot wie vreemdelingen in Brussel de facto gedwongen worden zich te bekennen.)
Waarom zouden wij ons iets moeten aantrekken wat onze buren doen of denken?

Mij gaat het over inclusief of exlusief nationalisme, 2 jaar geleden blijkbaar.

In eerste instantie identifieer ik me als Nederlandstalige, laat dat duidelijk zijn. Maar je kan niet de realitei negeren en Vlaanderen compleet negeren.
Oud 25 augustus 2013, 14:25   #702
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Off topic.

Er zijn ook mensen die de vraag zouden stellen: "wie wil zich eigenlijk Vlaming noemen??" Niet dat ik daartoe behoor, maar ik kan me perfect indenken dat heel wat Limburgers niet zoveel van doen hebben met het woord of de term 'Vlaming'. Dit terzijde.
Er zijn nochtans weinig Limburgers die niet stemmen op een partij die geen "V" in de naam heeft. Bij mijn weten staat die bij elke partij voor Vlaanderen.
Oud 25 augustus 2013, 14:27   #703
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Je bent Vlaming als je hier geboren bent .
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 16:05   #704
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je bent Vlaming als je hier geboren bent .
Dus als een Canadese bevalt terwijl ze in Vlaanderen op reis is, is dat kind Vlaming? Ook al spreekt het geen woord Nederlands, heeft het een andere cultuur en heeft het na de eerste weken misschien wel geen voet meer op Vlaams grondgebied gezet?

Absurd.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 21:49   #705
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wat is jullie mening?
Inwoners van Nord-Pas-de-Calais, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Brabant, Antwerpen en Zeeuws-Vlaanderen mogen zich wat mij betreft Vlaming noemen. Dit geldt wat mij betreft ook voor vreemdelingen die langdurig in deze gebieden verblijven met uitzondering van Limburgers.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 26 juni 2014 om 21:51.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 21:54   #706
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Inwoners van Nord-Pas-de-Calais, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Brabant, Antwerpen en Zeeuws-Vlaanderen mogen zich wat mij betreft Vlaming noemen. Dit geldt wat mij betreft ook voor vreemdelingen die langdurig in deze gebieden verblijven met uitzondering van Limburgers.
Leg even uit: waarom die "wat mij betreft"? Waarop is die mening van u dan wel gebaseerd? Waarom alle inwoners van twee Franse departementen? Waarom Limburg niet? Waarom dan ook niet de inwoners van de Waalse gemeenten die ooit deel uitmaakten van een Vlaamse provincie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 21:59   #707
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leg even uit: waarom die "wat mij betreft"? Waarop is die mening van u dan wel gebaseerd? Waarom alle inwoners van twee Franse departementen? Waarom Limburg niet? Waarom dan ook niet de inwoners van de Waalse gemeenten die ooit deel uitmaakten van een Vlaamse provincie?
Ex-inwoners van betrokken gebieden mogen zich wat mij betreft ook Vlaming noemen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 22:01   #708
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest EN IN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft.
Stel je eens voor dat een Vlaams gezin met twee heel jonge kinderen naar de VS emigreert. Na vijftien jaar komen ze terug, want vader werd door de Amerikaanse firma waarvoor hij werkt een topfunctie aangeboden in België. Ondertussen hebben alle leden van het gezin de Amerikaanse nationaliteit aangenomen. Zijn ze dan volgens u plotseling geen etnische Vlamingen meer?

Als een Kongolees door de snel-Belgwet de Belgische nationaliteit heeft verkregen en na enkele jaren in Luik te hebben gewoond naar Hasselt verhuist, wordt die man dan plotseling door zijn verhuis een Vlaming?
Oud 26 juni 2014, 22:02   #709
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ex-inwoners van betrokken gebieden mogen zich wat mij betreft ook Vlaming noemen.
Waarom eigenlijk?
Oud 26 juni 2014, 22:04   #710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en waarom mogen die zich niet zo noemen?

wat heeft het verleden met het nu te maken?
Heel eenvoudig volgens system uit het oosten: de geschiedenis is gestopt aan de vooravond van de Franse inval in de Oostenrijkse Nederlanden. Sedertdien is alles gefossiliseerd.
Oud 26 juni 2014, 22:07   #711
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Omdat de term 'Vlaming' een 'pars pro toto' is.
De geschiedenis staat niet stil, waardoor ook termen een andere of veranderende inhoud kunnen krijgen.
Oud 26 juni 2014, 22:09   #712
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar goed, als u bedoelt, wie mag zich in de huidige politieke context 'Vlaming' -of Nederbelg- noemen, dan herhaal ik dus: hij die onze taal spreekt, onze gewoonten en gebruiken kent en respecteert en die al een geruime tijd hier woont. Het begrip 'geruime tijd' kan door wet worden vastgelegd.
Kan het begrip "onze gewoonten en gebruiken" ook door de wet worden vastgelegd?
Oud 26 juni 2014, 22:13   #713
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ze noemen zich 'franse vlamingen' maar de neuzen zijn gericht op parijs ipv vlaanderen.
is voor mij geen rede om hen vlamingen te noemen.
Neen, hoor, de meesten noemen zich "des nordistes". Slechts een heel kleine groep beschouwt zich nog als Vlaming.
Oud 26 juni 2014, 22:16   #714
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB is daar groot geworden wegens de vreemdelingenproblematiek, niet omwille van vlaams-nationalisme.
N-VA is groot omdat ze niet plooien voor de Franstalige partijen en een efficiënt werkend België wilt, niet echt omwille vlaams-nationalisme.
Volgens uw redenering zouden Vlaams Belang als N-VA dus flink wat stemmen kunnen halen in Wallonië...

Misschien ziet u nu in dat uw redenering dus niet klopt.
Oud 26 juni 2014, 22:22   #715
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie het verleden negeert, hypothekeert zijn eigen toekomst.
dus behoud regionale identiteit (meer macht naar de regio's), afschaffen eenheidsworst, ...
Regionale identiteiten? Al ooit eens West-Vlamingen sociologisch bekeken? Dan zult u zien dat West-Vlaanderen in een aantal gebieden uit elkaar valt, waarbij er dan nog een stuk eerder verbonden is met de as Gent-Oudenaarde eerder dan met Brugge-Kortrijk.
Oud 27 juni 2014, 08:16   #716
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je eens voor dat een Vlaams gezin met twee heel jonge kinderen naar de VS emigreert. Na vijftien jaar komen ze terug, want vader werd door de Amerikaanse firma waarvoor hij werkt een topfunctie aangeboden in België. Ondertussen hebben alle leden van het gezin de Amerikaanse nationaliteit aangenomen. Zijn ze dan volgens u plotseling geen etnische Vlamingen meer?
Etniciteit speelt voor mij geen rol.
Iemand met een Belgische nationaliteit die in VL of BSL woont zou van mij sowieso bij een spitsing van België zijn Belgische identiteitskaart kunnen inruilen voor een Vlaamse identiteitskaart.

Citaat:
Als een Kongolees door de snel-Belgwet de Belgische nationaliteit heeft verkregen en na enkele jaren in Luik te hebben gewoond naar Hasselt verhuist, wordt die man dan plotseling door zijn verhuis een Vlaming?
Ja. Bij een splitsing van het land kan hij wat mij betreft de Vlaamse nationaliteit krijgen.
Oud 28 juni 2014, 12:16   #717
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Etniciteit speelt voor mij geen rol.
Iemand met een Belgische nationaliteit die in VL of BSL woont zou van mij sowieso bij een spitsing van België zijn Belgische identiteitskaart kunnen inruilen voor een Vlaamse identiteitskaart.
U verwart dus overduidelijk identiteit met nationaliteit. Of denkt u dat een recent genaturaliseerde Kosovaar zich identitair plotseling als Belg of Vlaming ziet? Wat doet u dan met Turken die bijvoorbeeld de dubbele nationaliteit bezitten?

Ik hoop dat u inziet dat er tussen die twee zaken een groot verschil kan zijn.
Oud 28 juni 2014, 12:17   #718
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Bij een splitsing van het land kan hij wat mij betreft de Vlaamse nationaliteit krijgen.
Neen, dus. U spreekt immers over nationaliteit. Niet over identiteit.
Oud 28 juni 2014, 12:35   #719
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een Afrikaanse voetbalspeler conform het reglement na een paar jaar bij RSC Anderlecht transfer doet naar Standard en daarna bij AA GEnt belandt, is hij dan Buffalo of niet?
Oud 28 juni 2014, 12:44   #720
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als een Afrikaanse voetbalspeler conform het reglement na een paar jaar bij RSC Anderlecht transfer doet naar Standard en daarna bij AA GEnt belandt, is hij dan Buffalo of niet?
Door de transfer, neen, natuurlijk niet. Wel als hij toont dat hij een Buffalo wil zijn, zich wil inzetten voor de club, zich vereenzelvigt met de club. Dan wordt hij een Buffalo.

Net zo gaat het ook met identiteit. Het is een proces dat niet uit zichzelf gaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be