Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2014, 23:39   #821
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Iedereen die zich Vlaming voelt, ongeacht kleurtje of religie, is voor mij een Vlaming en mag zich dus Vlaming noemen.

Ik voel mij Vlaming dus ik ben een Vlaming.

Laatst gewijzigd door Drukazz : 7 september 2014 om 23:39.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 15:15   #822
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen zijn officieel de inwoners van het Vlaams gewest in België. dat is mijn opinie. Daar horen dus de Antwerpenaren bij, de West-Limburgers, de inwoners uit de beide Vlaanderens en die uit Vlaams-Brabant. Brusselaars zijn geen Vlamingen, maar ook geen Walen. Ze hebben een apart statuut gekregen van jullie democratisch verkozen regeringen en parlementen. Dat ze dit zo hebben bedacht is echter te zot voor woorden. Waarom Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg opeens opgescheept zitten met de naam van een ander deel van het land is net zo belachelijk als dat veel buitenlanders Brabant als HOLLAND aanduiden.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 15:24   #823
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Vlamingen zijn officieel de inwoners van het Vlaams gewest in België. dat is mijn opinie. Daar horen dus de Antwerpenaren bij, de West-Limburgers, de inwoners uit de beide Vlaanderens en die uit Vlaams-Brabant. Brusselaars zijn geen Vlamingen, maar ook geen Walen.
Hoezo? Net zoals iemand in Antwerpen een Vlaming kan zijn, geldt dat ook voor een Brusselaar.

Is iedereen die in Vlaanderen woont een Vlaming? Dat getuigt dan wel van een groot gebrek aan werkelijkheidsvermogen. Een pas ingeweken Amerikaan zal zich heus niet als Vlaming beschouwen, net zoals veel migranten nog altijd zweren bij de identiteit van hun voorouders.

Volgens uw redenering is iedereen in Slovakije een Slovaak, waarbij u natuurlijk de werkelijkheid ontkent. Er woont immers een bijzonder omvangrijke Hongaarse minderheid, naast grote aantallen zigeuners en wat plukken Polen, Oekraïners en Tsjechen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 15:25   #824
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg opeens opgescheept zitten met de naam van een ander deel van het land is net zo belachelijk als dat veel buitenlanders Brabant als HOLLAND aanduiden.
Waarom? Dit is gewoon organisch en historisch gegroeid. Net zoals we ook betekenisverschuivingen hebben bij benamingen van andere landen, streken en volkeren.
Oud 8 september 2014, 17:20   #825
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Net zoals iemand in Antwerpen een Vlaming kan zijn, geldt dat ook voor een Brusselaar.

Is iedereen die in Vlaanderen woont een Vlaming? Dat getuigt dan wel van een groot gebrek aan werkelijkheidsvermogen. Een pas ingeweken Amerikaan zal zich heus niet als Vlaming beschouwen, net zoals veel migranten nog altijd zweren bij de identiteit van hun voorouders.

Volgens uw redenering is iedereen in Slovakije een Slovaak, waarbij u natuurlijk de werkelijkheid ontkent. Er woont immers een bijzonder omvangrijke Hongaarse minderheid, naast grote aantallen zigeuners en wat plukken Polen, Oekraïners en Tsjechen.
Nou een Brusselaar zou ik zeker geen Vlaming noemen, want Brussel is geen Vlaanderen en nooit geweest. Niet behoord tot het Graafschap Vlaanderen en het heeft volgens mij ook nooit tot de Deelstaat Vlaanderen behoord. En je kunt natuurlijk mutsen over alles, maar we hebben het hier niet over Amerikanen die in Gent wonen en niet over Slovaken. De vraagstelling doelt duidelijk inwoners van België.
Oud 8 september 2014, 17:43   #826
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Gevoelsmatig lijkt het mij ook dat iedere Hollandse Nederlander met Vlaamse voorouders zich ook Vlaming mogen noemen.
Oud 8 september 2014, 17:53   #827
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Gevoelsmatig lijkt het mij ook dat iedere Hollandse Nederlander met Vlaamse voorouders zich ook Vlaming mogen noemen.
Als iemand dat leuk vindt moet hij of zij dat eigenlijk zelf weten, maar raar is het wel. Ik heb voorouders uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, Schotland en Vlaanderen, maar ik vind mezelf echt geen Fransoos, Duitser, Zwitser, Schot of Vlaming.
Oud 8 september 2014, 18:10   #828
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat zegt jouw gevoel over de kinderen van Bart De Wever ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 21:11   #829
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat zegt jouw gevoel over de kinderen van Bart De Wever ?
Gevoelsmatig niet veel, maar zij lijken mij ondubbelzinnig rechtstreekse kinderen van Vlaanderen én Nederland.
Oud 8 september 2014, 21:39   #830
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou een Brusselaar zou ik zeker geen Vlaming noemen, want Brussel is geen Vlaanderen en nooit geweest. Niet behoord tot het Graafschap Vlaanderen en het heeft volgens mij ook nooit tot de Deelstaat Vlaanderen behoord. En je kunt natuurlijk mutsen over alles, maar we hebben het hier niet over Amerikanen die in Gent wonen en niet over Slovaken. De vraagstelling doelt duidelijk inwoners van België.
Jongen, de middeleeuwen zijn al een tijdje voorbij. Of Brussel nu al dan niet behoorde tot het oude graafschap Vlaanderen speelt geen enkele rol voor de huidige Vlaamse identiteit.

Of gaat u nu beweren dat de huidige inwoners van Nice geen Fransen zijn?

En nog dit: een Amerikaan die in Gent woont, is een inwoner van België.
Oud 8 september 2014, 22:53   #831
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als iemand dat leuk vindt moet hij of zij dat eigenlijk zelf weten, maar raar is het wel. Ik heb voorouders uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, Schotland en Vlaanderen, maar ik vind mezelf echt geen Fransoos, Duitser, Zwitser, Schot of Vlaming.
Ik vind dat wel leuk, dat klopt.
Wanneer men Vlamingen of Duitsers beledigt geeft dit mij een rotgevoel.
Oud 9 september 2014, 05:19   #832
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Iedereen mag zich Vlaming noemen nadat hij driemaal stoemp met sosissen gegeten heeft.
Oud 9 september 2014, 07:52   #833
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Iedereen mag zich Vlaming noemen nadat hij driemaal stoemp met sosissen gegeten heeft.
en daarna gemoedelijk de eed gezworen heeft "als een ollander u niet bedrogen heeft is hij het vergeten"
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 09:00   #834
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Sorry hoor, maar een zwarte van de zoveelste generatie inwijkelingen die na 3 jaar wonen in België nog steeds de basis van het Nederlands niet machtig is, zo iemand kan ik moeilijk een Belg noemen...
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 10:11   #835
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Sorry hoor, maar een zwarte van de zoveelste generatie inwijkelingen die na 3 jaar wonen in België nog steeds de basis van het Nederlands niet machtig is, zo iemand kan ik moeilijk een Belg noemen...

uhmm... als de zoveelste generatie inwijkelingen drie jaar in België wonen zijn dat kinderen van 3 jaar oud toch?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 10:54   #836
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zijn officieel de inwoners van het Vlaams gewest in België. dat is mijn opinie. Daar horen dus de Antwerpenaren bij, de West-Limburgers, de inwoners uit de beide Vlaanderens en die uit Vlaams-Brabant. Brusselaars zijn geen Vlamingen, maar ook geen Walen. Ze hebben een apart statuut gekregen van jullie democratisch verkozen regeringen en parlementen. Dat ze dit zo hebben bedacht is echter te zot voor woorden. Waarom Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg opeens opgescheept zitten met de naam van een ander deel van het land is net zo belachelijk als dat veel buitenlanders Brabant als HOLLAND aanduiden.
De overkoepelende naam voor de Vlaams sprekende Belgische provincies is inderdaad misschien wat slecht gekozen, aangezien de naam (en enkele de naam) verwijst naar slechts twee provincies. Maar men kan niet ontkennen dat de provincies die nu Vlaanderen genoemd worden wel degelijk één volk zijn geworden. Men wijst dan af en toe op zogezegde "grote verschillen" tussen Brabant, (West- en Oost-)Vlaanderen, Limburg... maar die zijn vandaag de dag echt miniem. De betekenis van Vlaanderen is dus gewoon veranderd en ruimer geworden.

Tegenstanders van een onafhankelijk Vlaanderen verwijzen dikwijls naar de middeleeuwse indeling om te ontkennen dat men van een groot (de 5 provincies in plaats van het oude Graafschap Vlaanderen) Vlaanderen kan spreken. Dat argument is echter compleet belachelijk.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 12 september 2014 om 10:55.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 11:17   #837
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De overkoepelende naam voor de Vlaams sprekende Belgische provincies is inderdaad misschien wat slecht gekozen, aangezien de naam (en enkele de naam) verwijst naar slechts twee provincies. Maar men kan niet ontkennen dat de provincies die nu Vlaanderen genoemd worden wel degelijk één volk zijn geworden. Men wijst dan af en toe op zogezegde "grote verschillen" tussen Brabant, (West- en Oost-)Vlaanderen, Limburg... maar die zijn vandaag de dag echt miniem. De betekenis van Vlaanderen is dus gewoon veranderd en ruimer geworden.

Tegenstanders van een onafhankelijk Vlaanderen verwijzen dikwijls naar de middeleeuwse indeling om te ontkennen dat men van een groot (de 5 provincies in plaats van het oude Graafschap Vlaanderen) Vlaanderen kan spreken. Dat argument is echter compleet belachelijk.
Akkoord, maar het zijn wel de Nederlandssprekende provincies, niet de Vlaamssprekende.
Oud 12 september 2014, 11:36   #838
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Wat een nutteloos tijdverlies zeg, dat gezever over wie Vlaming is en Wie niet.

'Vlaming' is een kunstmatige titel die geen biologische grondslag heeft. Een begrip gebaseerd op denkbeeldige lijnen getrokken op de kaart van Europa.
Je hebt mensen van Europese afkomst, en die wonen over heel de wereld. In Europa, in de VS, in Australië, in Zuid-Afrika etc.
Mensen van Europese afkomst zijn duidelijk herkenbaar aan hun uiterlijk, daar is geen vodje papier met een nationaliteit op voor nodig.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 12 september 2014 om 11:39.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 11:40   #839
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jongen, de middeleeuwen zijn al een tijdje voorbij. Of Brussel nu al dan niet behoorde tot het oude graafschap Vlaanderen speelt geen enkele rol voor de huidige Vlaamse identiteit.

Of gaat u nu beweren dat de huidige inwoners van Nice geen Fransen zijn?

En nog dit: een Amerikaan die in Gent woont, is een inwoner van België.
Brussel heeft nooit tot het graafschap Vlaanderen behoord. Behalve voor een zeer korte periode toen de Graaf van Vlaanderen brutaal Brabant binnenviel en het met geweld bezette. Maar deze bezetting heeft slechts een korte periode geduurd want de hertog van Brabant heeft hem in de kortste keren terug over de kling gejaagd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 11:46   #840
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Wat een nutteloos tijdverlies zeg, dat gezever over wie Vlaming is en Wie niet.

'Vlaming' is een kunstmatige titel die geen biologische grondslag heeft. Een begrip gebaseerd op denkbeeldige lijnen getrokken op de kaart van Europa.
Je hebt mensen van Europese afkomst, en die wonen over heel de wereld. In Europa, in de VS, in Australië, in Zuid-Afrika etc.
Mensen van Europese afkomst zijn duidelijk herkenbaar aan hun uiterlijk, daar is geen vodje papier met een nationaliteit op voor nodig.

De West-Vlaming heeft anders even vaak zwart of donkerbruin of bruin haar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 september 2014 om 11:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be