![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#961 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is trouwens "het zuiverste..."? Waar wordt volgens u "het zuiverste Nederlands" gesproken? Of bestaat dat voor onze taal dan weer niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#962 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles behalve!
Bekakt zijn zij die de eigen Vlaamse dialecten lager klasseren dan het AN. Er zijn al "Belgen" genoeg die maar al te graag kakken op de taal van de Vlaamse boerkes.
![]() |
#963 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarschijnlijk evenveel.
![]() |
#964 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#965 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En wat is er inhoudsloos aan 'ik ben een aardbewoner? ![]() Is dat geen concrete werkelijkheid? Ik ben echt verward door uw reactie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#966 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze gaan in het Noorden veel sneller en spreken de "s" uit als "ch". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#967 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of niet soms? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#968 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarnaast betwijfel ik of alle inwoners van Vitoria geen Spanjaard genoemd willen worden. Net zoals ik betwijfel of geen enkele Franstalige inwoner van Vlaanderen een Vlaming genoemd wil worden. U kletst weer uit uw nek. Citaat:
![]() |
![]() |
#969 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik spreek AN waar dat verkieslijk is, maar niet overal en ten allen tijde. Ik merk zélf dat ik de dialecten van de streken waar ik woonde te weinig gebruik, en ze langzaam maar zeker vergeet. Jammer want ik vind ze niet minder mooi dan het AN. Gelukkig gaat het een stuk beter met het dialect uit de streek waar ik het grootste deel van mijn leven sleet, en dat meer gelijkenis vertoont met andere Vlaamse dialecten dan het Limburgs van de maaskant. Wie alleen maar AN spreekt terwijl iedereen zijn dialect gebruikt wordt gemakkelijk als "bekakt" ervaren. Er zal vanalles aan Knuppel mankeren maar bekakt wil ik nérgens overkomen. Het zuiverste Nederlands bestaat niet. Een Nederlander zal zijn Nederlands het zuiverste vinden, en een omroeper van de BRT het zijne. De Croo senior komt daar in alle geval NIET voor in aanmerking. Amuseer je nog maar wat met je fan uit het Oosten. Soort zoekt soort, zoveel is duidelijk.
![]() |
![]() |
#970 | ||
Minister-President
|
![]() Neen, dat is gewoon de logische consequentie van uw redenering.
Een Vlaming heeft geen dochter die zich bij IS aanbiedt. Ergo, als iemand een dochter heeft die zich bij IS aangeboden heeft, dan is die persoon geen Vlaming. Als A (persoon is Vlaming), dan B (heeft geen dochter bij IS). Als niet-B (heeft dochter bij IS), dan niet-A (persoon is geen Vlaming). Geen eigen interpretatie, maar gewoon uw achterlijke redenering. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#971 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#972 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zitten hier ook nog grote lichten hoor die w�*t blij zouden zijn met een reactie van jou.
![]() |
![]() |
#973 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik plaats AN niet hoger dan het niet dialect, maar ook niet omgekeerd. Al eerder had ik het over complementariteit. Niet over hiërarchie. Daarnaast is het AN voor mij even "bloedeigen" als het Waregems dat ik van kindsbeen af heb leren spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#974 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen. Dat doe jij. Ik noemde zelfs een aantal verschillen op.
![]() |
#975 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat ik op een welbepaalde plaats woon en geboren ben is toeval. Net als mijn moedertaal. Ik zie de verbondenheid niet met andere mensen die geografisch dicht bij mij geboren zijn. Of die dezelfde taal spreken. Met al die mensen (als ik ze niet persoonlijk ken) voel ik evenveel, of even weinig verbondenheid als met een pinguin op de Zuidpool. Dat u een verbondenheid voelt met mensen die u niet kent, maar dezelfde taal spreken, dezelfde cultuur hebben (wat al zeer moeilijk is om te bepalen) en geografisch dicht bij u wonen, of geboren zijn, is voor mij irrationeel. Het doet me denken aan een gesprek dat ik had een zeer religieuze persoon. Ik vertelde hem dat ik niet in opperwezens geloof. En ik kreeg een gelijkaardige reactie als op dit forum. Hij zei me dat ik 'een vis ben die op het droge zwemt'. Voor hem is een opperwezen een concrete werkelijkheid, zonder discussie. Zijn reactie was ook geïrriteerd, hij kon het niet laten om mij te bespotten. Net als op dit forum. Want ik heb zeer snel na mijn bijdrage deze 2 reacties gekregen die niet echt van veel respect getuigen: Zie je wel, zelfs geen inhoudelijk wederwoord. Dag aardbewoner zonder identiteit. De gelijkenissen met die religieuze persoon is opvallend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#976 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#977 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#978 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gaat uit van de Spaanse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#979 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe rijmt u dan dat u enerzijds wel kunt afkomen met die notie als het over Spaans gaat, maar plotseling niet als het het Nederlands betreft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#980 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |