Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2014, 22:00   #961
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Blablablabla.
Het "Spaans" dat een Andalousiër spreekt verschilt wel degelijk van het Castiliaans in Valladolid en Madrid. En daar wordt het "zuiverste' Spaans gesproken. Wie een beetje Spaans kent zal daarom veel minder moeite hebben om iemand uit Valladolid te begrijpen dan een Andalousiër. Logisch als er zowel aan het einde als in het midden van een pak woorden letters worden weggelaten, bepaalde letters worden vervangen door andere, en die woorden met ontbrekende letters aan elkaar worden geregen tot één geheel.
Wel, laten we dat eventjes doortrekken naar het Nederlands. Net als het Spaans verschilt het Nederlands van streek tot streek. Alleen benadrukt u de eenheid als het om het Spaans gaat, terwijl u uitpakt met de verschillen als het om onze taal gaat.

Wat is trouwens "het zuiverste..."? Waar wordt volgens u "het zuiverste Nederlands" gesproken? Of bestaat dat voor onze taal dan weer niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:00   #962
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
AN is dus "bekakt"?
Alles behalve!

Bekakt zijn zij die de eigen Vlaamse dialecten lager klasseren dan het AN.
Er zijn al "Belgen" genoeg die maar al te graag kakken op de taal van de Vlaamse boerkes.
Oud 14 september 2014, 22:01   #963
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel % van de nieuwe "Belgen" zou weten dat het Belgisch "volkslied" de "Brabançonne" heet, laat staan dat ze het kunnen (of willen) zingen?
waarschijnlijk evenveel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:01   #964
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweerde ook niet dat geen enkele Franstalige een Vlaming kan zijn. Ik beweer wél dat je hard zult moeten zoeken om een Franstalige in Vlaanderen te vinden die "Vlaming" wil genoemd worden. Idem met Turken, Marokkanen, Chinezen en de meeste inwijkelingen. Ze mogen nog van de tweede, derde of zelfs vierde generatie zijn. Zelden zullen ze "Vlamingen" genoemd willen worden.
Dat kan best, net alsof echter mijn voorouders van een kant wel Vlaming zijn geworden door de opeenvolging van de generaties. Of behoort mijn voorouder van allochtone oorsprong volgens u dan niet tot "die meeste inwijkelingen"?
Oud 14 september 2014, 22:07   #965
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heb u een wat meer plaatselijke identiteit. Een mens leeft niet in het ijle en is nu eenmaal door opvoeding in een bepaalde cultuur en taal opgegroeid. Dat is helemaal geen illusie, maar concrete werkelijkheid.

Het is natuurlijk in om te zwaaien met dergelijke inhoudsloze uitspraken als "ik ben een aardbewoner", maar niemand kan zijn eigen wortels ontkennen.
Wat is dat eigenlijk: 'een concrete werkelijkheid'? Want als ik in het 'ijle' leef, hoe komt dat ik dat niet merk? Ik zou dat toch moeten merken als het een concrete werkelijkheid is.
En wat is er inhoudsloos aan 'ik ben een aardbewoner?
Is dat geen concrete werkelijkheid?

Ik ben echt verward door uw reactie...
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:12   #966
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Blablablabla.
Het "Spaans" dat een Andalousiër spreekt verschilt wel degelijk van het Castiliaans in Valladolid en Madrid. En daar wordt het "zuiverste' Spaans gesproken. Wie een beetje Spaans kent zal daarom veel minder moeite hebben om iemand uit Valladolid te begrijpen dan een Andalousiër. Logisch als er zowel aan het einde als in het midden van een pak woorden letters worden weggelaten, bepaalde letters worden vervangen door andere, en die woorden met ontbrekende letters aan elkaar worden geregen tot één geheel.

Ik beweerde ook niet dat geen enkele Franstalige een Vlaming kan zijn. Ik beweer wél dat je hard zult moeten zoeken om een Franstalige in Vlaanderen te vinden die "Vlaming" wil genoemd worden. Idem met Turken, Marokkanen, Chinezen en de meeste inwijkelingen. Ze mogen nog van de tweede, derde of zelfs vierde generatie zijn. Zelden zullen ze "Vlamingen" genoemd willen worden.

Dat geldt, zoals ik al eerder schreef, niet alleen voor Franstaligen. Ik ben hier ook nog geen énkele BUBbel tegengekomen die zich "Vlaming" voelt. Wel Brabander, Brusselaar, Belg en Europeaan, maar géén Vlaming. En ik ben er zeker van dat er in het oosten ook nog Nederlandstaligen zitten die vanalles genoemd willen worden behalve Vlamingen.
Dat is raar: ik versta beter Andaloesiërs en Latijns-Amerikanen dan de rest van de Spanjaarden, hoe noordelijker hoe meer moeite ik heb om ze te verstaan.
Ze gaan in het Noorden veel sneller en spreken de "s" uit als "ch".
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:21   #967
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat is dat eigenlijk: 'een concrete werkelijkheid'? Want als ik in het 'ijle' leef, hoe komt dat ik dat niet merk? Ik zou dat toch moeten merken als het een concrete werkelijkheid is.
En wat is er inhoudsloos aan 'ik ben een aardbewoner?
Is dat geen concrete werkelijkheid?

Ik ben echt verward door uw reactie...
En die aardbewoner woont ergens op een welbepaalde plaats, maakt deel uit van een bepaalde cultuur, heeft een bepaalde moedertaal, enzovoort.

Of niet soms?
Oud 14 september 2014, 22:44   #968
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn dialecten talen. Wat anders? Broden? Fietsen? Bloemkolen?
Dialecten. Geen talen. Stop eens met uw dwaze vragen.

Citaat:
De mensen hadden vroeger niets anders dan hun dialect om met elkaar te communiceren. En dat was niet alleen het geval voor de Vlamingen. Je denkt toch niet dat een Spanjaard uit Andaloesië hetzelfde Spaans spreekt als een Spanjaard uit Madrid, Valladolid, of godbetert uit San Sebastian of Catalonië? Noem een Spanjaard uit Vitoria zelfs geen Spanjaard want dan beledig je hem even hard als een Franstalige die je "Vlaming" zou durven noemen omdat hij in Vlaanderen woont.
En toch noemt ge die taal van die Andalusiër Spaans en niet Andalusisch. Dat is ook correct: hij spreekt het Andalusische dialect van de Spaanse taal. Zoals ik het West-Vlaamse dialect van de Nederlandse taal spreek.

Daarnaast betwijfel ik of alle inwoners van Vitoria geen Spanjaard genoemd willen worden. Net zoals ik betwijfel of geen enkele Franstalige inwoner van Vlaanderen een Vlaming genoemd wil worden. U kletst weer uit uw nek.

Citaat:
Dat dialecten geen officieel erkende talen zijn is geen reden voor de Vlamingen om hooghartig op hun eigen dialecten neer te kijken. Laat dat maar over aan de Franstaligen en de Belgische-nationalisten. Hun afkeer geldt trouwens niet alleen voor de Vlaamse dialecten, maar ook voor het AN.
Dus omdat ik de dialecten niet als talen maar als dialecten beschouw kijk ik neer op de Vlaamse dialecten? Logica is zoek.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:45   #969
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, laten we dat eventjes doortrekken naar het Nederlands. Net als het Spaans verschilt het Nederlands van streek tot streek. Alleen benadrukt u de eenheid als het om het Spaans gaat, terwijl u uitpakt met de verschillen als het om onze taal gaat.

Wat is trouwens "het zuiverste..."? Waar wordt volgens u "het zuiverste Nederlands" gesproken? Of bestaat dat voor onze taal dan weer niet?
Het is andersom Jan. IK benadruk helemaal niet de eenheid als het om Spaans gaat, integendeel! Jij beweert wel dat het Nederlands van streek tot streek verschilt. Ik ontken dat niet! Ook het standaard-Nederlands kan enorm verschillen al naargelang wie het spreekt en waar het gesproken wordt. Reden te meer om het AN niet op een hoger voetstuk te plaatsen dan onze bloedeigen Vlaamse dialecten.

Ik spreek AN waar dat verkieslijk is, maar niet overal en ten allen tijde. Ik merk zélf dat ik de dialecten van de streken waar ik woonde te weinig gebruik, en ze langzaam maar zeker vergeet. Jammer want ik vind ze niet minder mooi dan het AN. Gelukkig gaat het een stuk beter met het dialect uit de streek waar ik het grootste deel van mijn leven sleet, en dat meer gelijkenis vertoont met andere Vlaamse dialecten dan het Limburgs van de maaskant.
Wie alleen maar AN spreekt terwijl iedereen zijn dialect gebruikt wordt gemakkelijk als "bekakt" ervaren. Er zal vanalles aan Knuppel mankeren maar bekakt wil ik nérgens overkomen.

Het zuiverste Nederlands bestaat niet. Een Nederlander zal zijn Nederlands het zuiverste vinden, en een omroeper van de BRT het zijne. De Croo senior komt daar in alle geval NIET voor in aanmerking.

Amuseer je nog maar wat met je fan uit het Oosten.
Soort zoekt soort, zoveel is duidelijk.
Oud 14 september 2014, 22:50   #970
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maak jij ervan.
Neen, dat is gewoon de logische consequentie van uw redenering.

Een Vlaming heeft geen dochter die zich bij IS aanbiedt. Ergo, als iemand een dochter heeft die zich bij IS aangeboden heeft, dan is die persoon geen Vlaming.

Als A (persoon is Vlaming), dan B (heeft geen dochter bij IS). Als niet-B (heeft dochter bij IS), dan niet-A (persoon is geen Vlaming).

Geen eigen interpretatie, maar gewoon uw achterlijke redenering.

Citaat:
Je gelooft toch zélf niet dat de IS mensen tolereert van een ander soort dan zijzelf?
Neen. Ik heb over IS dan ook geen enkele uitspraak gedaan. Ik heb enkel uw dwaze redenering toegelicht. Als klassiek-liberaal zijnde, heb ik nu niet meteen een positieve kijk op die totalitaire terroristische bende.

Citaat:
Vrouwen die speciaal naar ginder trekken om zich door de moordenaars van IS te laten vol steken zijn collaborators van vreemde overheersers en verdienen niet beter dan het verlies van hun Vlaamse identiteit.
Idem voor de kerels trouwens die heulen met buitenlandse barbaren.
De Vlaamse nationaliteit bestaat niet op papier, dus ge kunt hen ook geen nationaliteit afnemen. Een identiteit afnemen kan helemaal niet. Verstoten kan natuurlijk wel.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:51   #971
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is andersom Jan. IK benadruk helemaal niet de eenheid als het om Spaans gaat, integendeel!
Jawel, u stelt dat het allemaal Spaans is.
Oud 14 september 2014, 22:51   #972
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Stop eens met uw dwaze vragen.

U kletst weer uit uw nek.
Niemand verplicht jou om aandacht te besteden aan dwaze vragen en mensen die uit hun nek kletsen.

Er zitten hier ook nog grote lichten hoor die w�*t blij zouden zijn met een reactie van jou.
Oud 14 september 2014, 22:53   #973
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij beweert wel dat het Nederlands van streek tot streek verschilt. Ik ontken dat niet! Ook het standaard-Nederlands kan enorm verschillen al naargelang wie het spreekt en waar het gesproken wordt. Reden te meer om het AN niet op een hoger voetstuk te plaatsen dan onze bloedeigen Vlaamse dialecten.
Ons Nederland verschilt van streek tot streek. Dat is geen bewering; dat is nu eenmaal een feit.

Ik plaats AN niet hoger dan het niet dialect, maar ook niet omgekeerd. Al eerder had ik het over complementariteit. Niet over hiërarchie.

Daarnaast is het AN voor mij even "bloedeigen" als het Waregems dat ik van kindsbeen af heb leren spreken.
Oud 14 september 2014, 22:54   #974
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, u stelt dat het allemaal Spaans is.
Neen. Dat doe jij. Ik noemde zelfs een aantal verschillen op.
Oud 14 september 2014, 22:54   #975
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En die aardbewoner woont ergens op een welbepaalde plaats, maakt deel uit van een bepaalde cultuur, heeft een bepaalde moedertaal, enzovoort.

Of niet soms?
Dat klopt, en dat betwist ik niet. Maar u reageert niet op wat ik schrijf.

Het feit dat ik op een welbepaalde plaats woon en geboren ben is toeval. Net als mijn moedertaal. Ik zie de verbondenheid niet met andere mensen die geografisch dicht bij mij geboren zijn. Of die dezelfde taal spreken. Met al die mensen (als ik ze niet persoonlijk ken) voel ik evenveel, of even weinig verbondenheid als met een pinguin op de Zuidpool.

Dat u een verbondenheid voelt met mensen die u niet kent, maar dezelfde taal spreken, dezelfde cultuur hebben (wat al zeer moeilijk is om te bepalen) en geografisch dicht bij u wonen, of geboren zijn, is voor mij irrationeel.

Het doet me denken aan een gesprek dat ik had een zeer religieuze persoon. Ik vertelde hem dat ik niet in opperwezens geloof. En ik kreeg een gelijkaardige reactie als op dit forum. Hij zei me dat ik 'een vis ben die op het droge zwemt'. Voor hem is een opperwezen een concrete werkelijkheid, zonder discussie.
Zijn reactie was ook geïrriteerd, hij kon het niet laten om mij te bespotten. Net als op dit forum.
Want ik heb zeer snel na mijn bijdrage deze 2 reacties gekregen die niet echt van veel respect getuigen:
Zie je wel, zelfs geen inhoudelijk wederwoord.

Dag aardbewoner zonder identiteit.

De gelijkenissen met die religieuze persoon is opvallend.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:55   #976
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek AN waar dat verkieslijk is, maar niet overal en ten allen tijde. Ik merk zélf dat ik de dialecten van de streken waar ik woonde te weinig gebruik, en ze langzaam maar zeker vergeet. Jammer want ik vind ze niet minder mooi dan het AN. Gelukkig gaat het een stuk beter met het dialect uit de streek waar ik het grootste deel van mijn leven sleet, en dat meer gelijkenis vertoont met andere Vlaamse dialecten dan het Limburgs van de maaskant.
Wie alleen maar AN spreekt terwijl iedereen zijn dialect gebruikt wordt gemakkelijk als "bekakt" ervaren. Er zal vanalles aan Knuppel mankeren maar bekakt wil ik nérgens overkomen.
U had het erover dat AN een povere taal is. Wat u hierboven schrijft, heeft daar uiteindelijk heel weinig mee te maken.
Oud 14 september 2014, 22:55   #977
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Dat doe jij. Ik noemde zelfs een aantal verschillen op.
Jawel, hoor. Dat doet u wel. Lees maar eens uw eigen berichten opnieuw.
Oud 14 september 2014, 22:58   #978
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mensen hadden vroeger niets anders dan hun dialect om met elkaar te communiceren. En dat was niet alleen het geval voor de Vlamingen. Je denkt toch niet dat een Spanjaard uit Andaloesië hetzelfde Spaans spreekt als een Spanjaard uit Madrid, Valladolid, of godbetert uit San Sebastian of Catalonië? Noem een Spanjaard uit Vitoria zelfs geen Spanjaard want dan beledig je hem even hard als een Franstalige die je "Vlaming" zou durven noemen omdat hij in Vlaanderen woont.
Ook al is het niet hetzelfde Spaans, het blijft wel Spaans. Anders had u immers geschreven: ".. dat een Spanjaard uit Andaloesië dezelfde taal spreekt als een..."

U gaat uit van de Spaanse taal.
Oud 14 september 2014, 22:59   #979
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zuiverste Nederlands bestaat niet. Een Nederlander zal zijn Nederlands het zuiverste vinden, en een omroeper van de BRT het zijne.
Hoe rijmt u dan dat u enerzijds wel kunt afkomen met die notie als het over Spaans gaat, maar plotseling niet als het het Nederlands betreft?
Oud 14 september 2014, 23:01   #980
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het feit dat ik op een welbepaalde plaats woon en geboren ben is toeval. Net als mijn moedertaal.
En?

Dat "toeval" betekent niet dat u geen culturele en taalkundige verbondenheid hebt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be