![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zult u aanvoelen dat we weldegelijk opgroeien en bestaan in een bepaalde culturele omgeving die ook gedragen wordt door een bepaalde taal. Daarin leeft de mens. Of hij dat nu sentimenteel beleeft of niet, is van totaal geen belang. Vandaar dat uw opmerking op dat vlak eigenlijk nergens op slaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#982 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=950 Alvast niet op uw bericht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#983 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zult het de rest van de avond met je fans moeten doen. Ik heb mijn buik vol van nep-shrinks die lullen dat een Vlaams minderwaardigheidscomplex mij volledig heeft ingepalmd.
![]() |
![]() |
#984 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 | |
|
![]() Citaat:
Dan is hij zelfs geen aardbewoner. Hij heeft niets waarmee hij verbonden is. Hij leeft ergens in het totale ijle. Ik ervaar dat als neerbuigend. Jullie zitten over mij te oordelen in de trant van: 'Snapt die dat nu niet?' Net zoals die religieuze persoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#986 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u in uw laatste zin poneert, is eigenlijk vrij belachelijk. Dit gaat dan immers niet over een bepaald dialect tegenover het AN, maar wel over het geheel van de dialecten tegenover het AN. Natuurlijk hebben "de" dialecten meerdere woorden voor iets wat in het AN slechts één woord heeft. Alleen in een bepaald dialect is er meestal ook maar één woord. Kijk, wij spreken hier in Waregem van "nen oak're". We hebben daar geen "tientallen woorden" voor. Slechts één. Net zoals er in het AN ook maar één is, nl. "emmer". Waarom zou het AN nu pover zijn en het Waregems rijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#988 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans u leeft met mensen samen. U praat met mensen. U gaat met mensen om. Dat alles gebeurt binnen een bepaalde culturele context. U neemt eraan deel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#990 | |
|
![]() Citaat:
En wat verwar ik eigenlijk? Feitelijke en sentimentele verbondenheid? U moet nog eens lezen wat ik schrijf. Dat de verbondenheid 'feitelijk' is (wat dat ook moge betekenen) is net wat ik niet geloof. Net zoals dat ik niet in 'feitelijke' opperwezens geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#991 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat ik in het ijle leef (wat niet echt respectvol is om tegen iemand te zeggen), dat is uw oordeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#992 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het wel een feit dat u deel uitmaakt van een bepaalde cultuur. Vertel mij eventjes: hoe groet u de mensen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#993 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#994 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan mij goed inbeelden dat het niet aangenaam is om aangesproken te worden op onfatsoenlijk gedrag. Als u hoffelijkheid onbelangrijk vindt, dan betreur ik dat. Maar aanvaard geen woorden zoals 'jammeren'. Ofwel bent u beleefd tegen mij, ofwel reageert u niet op mijn bijdragen. Afgesproken? Wat betreft de inhoud. Wat is die eigenlijk? Dit? Nochtans u leeft met mensen samen. U praat met mensen. U gaat met mensen om. Dat alles gebeurt binnen een bepaalde culturele context. U neemt eraan deel. Heb ik dat ooit ontkend? Alleen die 'bepaalde culturele context', dat begrijp ik niet. Als ik in China ben, is er dan ook een 'bepaalde culturele context'? En wat heeft dat met verbondenheid te maken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#995 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#996 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent geen Chinees. U maakt geen deel uit van de Chinese cultuur. U bent er dan ook niet mee verbonden. Wel met de West-Europese. Zo geeft u bijvoorbeeld bij ontmoeting of afscheid een hand. In bepaalde Aziatische culturen doet men dat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb een behoorlijke tijd in Maleisië gewerkt, en dus de taal leren gebruiken. Ogenschijnlijk een "primitieve" taal: geen verbuigingen noch vervoegingen, geen lidwoorden, zelfs niet eens het werkwoord "zijn", een woord verdubbelen om het meervoud aan te geven en nog veel meer van dat fraais... Primitief? Vergeet het maar: de taal heeft een dozijn woorden om iemand aan te spreken afhankelijk van de graad van beleefdheid die een persoon toekomt en dat heeft te maken met leeftijd, eventuele familierelatie, rang en stand, beroep, dat soort dingen. Zo gezien zijn wij de primitievelingen. Het was een Aha!-Erlebnis voor me: ineens besefte ik waarom de woordorde in het Italiaans niet zo belangrijk is (het moet mooi klinken vertelde mijn lerares me), of waarom de Fransen de klemtoon dubbel en dik op de uitgang van hun woorden leggen waar wij dat doorgaans doen op de meest betekenisvolle lettergreep. De taal die in een samenleving gesproken wordt is door de eeuwen heen organisch gegroeid uit het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, wat we een gemeenschappelijke kultuur noemen, de kant waar voldoende neuzen naar gericht zijn om die samenleving te kunnen bevestigen in wat we een staat noemen: een organisatievorm die bevoegd is om aan regelgeving te doen en daar suksesvol in is wegens weinig of geen diepgaande tegenstrijdige elementen.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 15 september 2014 om 06:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 | |
|
![]() Citaat:
Deze uitspraak is zeer discutabel. Het hangt helemaal van uw woordenschat af. Veel mensen gebruiken slechts 500 worden ,sommige 5000 en anderen 10.000 Van niemand mag men verwachten dat hij/zij AN woorden uit het woordenboek van 5 meter kent. http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ta...er-wereld.html Laatst gewijzigd door cato : 15 september 2014 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#999 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dialecten of streektalen boven eenheidstalen plaatsen riekt naar regionale arrogantie. Daar doe ik dus niet aan mee.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2014 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 | |
|
![]() Citaat:
Het is nu niet dat ik het oneens ben met sommige zaken. Een taal kan typische uitdrukkingen hebben, of woordenschat, die beter te begrijpen zijn als men ook de cultuur kent. Het meest cliché voorbeeld is het aantal woorden voor wit bij Eskimo's. Alhoewel ik al gelezen heb dat het een fabeltje is. |
|
![]() |
![]() |