![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat is die cultuur dan wél? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
waren in deze gebieden. Het hoorde zelfs tot het Rooms Duitse Keizerrijk. Maar u beweerde dat ik mij geen Limburger mag noemen. Nochtans komen voor zover ik tot heden kan bewijzen �*l mijn voorouders (en de meerderheid van mijn streekgenoten uit de genoemde gebieden. En zoals ik al eerder schreef bezaten mijn naamgenoten grote gebieden in het centrum van het vroegere hertogdom Limburg. Kom mij dus niet vertellen dat ik mij geen Limburger mag noemen zoals U eerder schreef. En afgaande op de geschiedenis kan je geen enkel Limburgs gebied Vlaams noemen. Het enige dat je kan zeggen is dat inwoners van de gebieden van de huidige provincies Limburg als huurlingenleger er voor gezorgd hebben dat de guldensporenslag gewonnen werd. (zelfs Conscience wist dat). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg Vlaamse artiesten die zich bewezen hebben in muziek in eigen taal. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
Standaardtaal of moedertaal? Voor hoeveel Vlamingen is de standaardtaal=moedertaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, als we uw logica hanteren, mag het grootste deel van de bevolking van de huidige provincie Belgisch-Limburg zich ook geen Limburger noemen. Historisch klopt dat immers niet. Het gebied wat nu Belgisch-Limburg is, omvatte indertijd, en wisselend naargelang de tijd, Brabantse, Gelderse, Luikse, Loonse... gebieden. Waar staat u dan met uw zogezegde uitspraak op basis van de geschiedenis "dat zijn geen Vlamingen". Het zijn immers volgens uw eigen logica ook "geen Limburgers". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En over het laatste: u etaleert uw onwetendheid wel op een heel burleske wijze. De zogenaamde "Ostheren" zoals ze in de kroniek van Van Velthem worden genoemd, kwamen immers aan nadat de strijd was gestreden. In de kroniek wordt dan ook vermeld dat de Vlamingen hen verweten een dubbel spel te spelen. En terloops: Conscience vermeldt dit niet; hij heeft het immers over "Naamse troepen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alle Hollanders spreken Nederlands "met een Amsterdamse tongval", hoor. Verre van! Al ooit Haags gehoord bijvoorbeeld? Of het poldernederlands van de Randstad?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Europees Commissaris
|
![]() Was maar om iets duidelijk te maken. En inderdaad, dat amsterdams moet haags zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij valt altijd die dubbele tong op. Als je het hebt over een mogelijke eenheid met Nederland, halen die mensen voortdurend verschillen aan. "Wij zijn zo, de Nederlanders zus; wij eten zo, de Nederlanders zus; ..." Komt echter het onderwerp Vlaanderen en een Vlaamse eigenheid ter sprake, dan gaan ze plotseling hard op de rem staan. Dan bestaat er geen Vlaamse eigenheid, is er niets speciaals, eigens, opvallends over ons te vertellen. Dan zijn we plotseling een soort amorfe wezens die schijnbaar in niets verschillen van ons omringende buurvolkeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Maar ikzelf en mijn streekgenoten zijn wél historisch gezien Limburgers. Daar ging het over. Je moet mijn woorden niet verdraaien. Blijft mijn vraag: op welke basis moet/mag ik mij Vlaming noemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rond de 80 % van de muziekproductie in onze mooie taal is tegenwoordig rap. Daar kunnen jij en ik ook niets aan doen. Citaat:
De meeste witte Vlaamse artiesten maken muziek in Engels of Frans. De meeste immigranten in Vlaanderen of Nederland bedienen zich dan weer van het Nederlands in hun muziek. Daar kunnen jij en ik ook niets aan doen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 december 2010 om 22:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij zijn ook geen Romeinen bijvoorbeeld, al heeft het Romeinse Rijk zijn grenzen tot bij ons weten uit te strekken. Wij zijn ook geen Franken, alhoewel het Frankische Rijk voor een deel over het huidige Vlaanderen liep. Enz. Moeten? U moet niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
De Vlaamse cultuur bestaat niet. De cultuur van mijn regio heeft meer gemeenschappelijk met gebieden buiten ons gewest dan met het grootste deel van regio's binnen Vlaanderen. In Nederland (en andere landen) is dat vergelijkbaar. Binnen Nederland zijn veel groter cultuurverschillen dan sommige Nederlandse gebieden met aangrenzende buitenlandse gebieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp je punt, maar daar vlieg je even uit de bocht.
![]() |
![]() |
#120 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |