Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2010, 21:37   #101
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
In ieder geval geen rapmuziek waarbij de "artiesten" zich verlagen tot apenbewegende gebaren en waarbij de kledij zodanig een ramp is dat zelfs een dakloze zich beter kleedt.
Muziek maken in het Nederlands lijkt inderdaad geen Vlaamse cultuur, daar zijn we het over eens.

Maar wat is die cultuur dan wél?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 21:38   #102
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U geeft met die kaart dus toe dat er slechts een onooglijk stukje van het huidig Belgisch-Limburg deel uitmaakte van het historische Limburg. En dan nog, de grenzen van dat hertogdom hebben in de tijd een nogal sterke wijziging ondergaan.

Dalhem, Lontzen, Clermont... liggen vandaag de dag niet in Belgisch-Limburg, maar in de provincie Luik. Valkenburg ligt in Nederlands-Limburg.

Blijft dus alleen Rekem over dat zich boven Maastricht bevindt. Nogal een onooglijk lapje om de historische verwantschap uit te leggen tussen het hertogdom Limburg van weleer en het huidig Belgisch-Limburg.
Toegeven? Ik heb dat nooit tegengesproken, in tegendeel. Ik heb steeds aangetoond dat het belangrijkste deel van Belgische Limburg (land van Loon) een eeuwenoude band heeft met Luik en niet met Vlaanderen. Dat zijn dus geen Vlamingen. Het mooiste dorp van Vlaanderen Rekem (spreek uit Rèkem, en zeker niet Rékem) is ook geen Vlaams dorp. Rekem was een baronie, en was veel groter dan enkel het huidige dorp Rekem. Uikhoven, Kotem, Boorsem, Opgrimbie enz hoorden ook bij het gebied dat toen Reckheim heette. En het klopt dat er dikwijls andere heersers
waren in deze gebieden. Het hoorde zelfs tot het Rooms Duitse Keizerrijk.
Maar u beweerde dat ik mij geen Limburger mag noemen. Nochtans komen voor zover ik tot heden kan bewijzen �*l mijn voorouders (en de meerderheid van mijn streekgenoten uit de genoemde gebieden. En zoals ik al eerder schreef bezaten mijn naamgenoten grote gebieden in het centrum van het vroegere hertogdom Limburg. Kom mij dus niet vertellen dat ik mij geen Limburger mag noemen zoals U eerder schreef.
En afgaande op de geschiedenis kan je geen enkel Limburgs gebied Vlaams noemen. Het enige dat je kan zeggen is dat inwoners van de gebieden van de huidige provincies Limburg als huurlingenleger er voor gezorgd hebben dat de guldensporenslag gewonnen werd. (zelfs Conscience wist dat).
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 21:43   #103
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Muziek maken in het Nederlands lijkt inderdaad geen Vlaamse cultuur, daar zijn we het over eens.
Rap is geen cultuur maar een teken van achterlijkheid.

Er zijn genoeg Vlaamse artiesten die zich bewezen hebben in muziek in eigen taal.

Citaat:
Maar wat is die cultuur dan wél?
De waarden, gewoontes en verbondenheid van een volk.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 21:48   #104
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat is onze eigen beleving van de West-Europese cultuur.

Als we immers geen eigen cultuur hebben, hoe komt het dan dat we bepaalden hier voortdurend horen zeggen dat er een hemelsbreed verschil is tussen Nederlanders en Vlamingen? En dat wij geen Duitsers en al evenmin Fransen zijn naar cultuur. Dus, blijkbaar hebben wij wel een zekere eigenheid die ons anders doet zijn dan de ons omringende volkeren. Daar wij echter in een continuüm leven van een Europese cultuur, zijn die verschillen natuurlijk niet zo heel opvallend en hemelsbreed.
Noem mij dan eens voorbeelden van kenmerkende cultuurkznmerken waardoor de inwoners van het gewest Vlaanderen zich onderscheiden van de omliggende gebieden.
Oud 22 december 2010, 21:49   #105
pajoske

Standaard

Citaat:

Er zijn genoeg Vlaamse artiesten die zich bewezen hebben in muziek in eigen taal.

De waarden, gewoontes en verbondenheid van een volk.
Eigen taal?
Standaardtaal of moedertaal?
Voor hoeveel Vlamingen is de standaardtaal=moedertaal?
Oud 22 december 2010, 21:49   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toegeven? Ik heb dat nooit tegengesproken, in tegendeel. Ik heb steeds aangetoond dat het belangrijkste deel van Belgische Limburg (land van Loon) een eeuwenoude band heeft met Luik en niet met Vlaanderen. Dat zijn dus geen Vlamingen.
Aha. Dus, volgens u stopt de geschiedenis ergens in de middeleeuwen. En bij de laatste hanteert u trouwens ook een willekeur, want u neemt ergens een bepaald tijdstip dat u goed uitkomt. Dat laatste hebben we gezien wat Rekem betreft. U verwijst naar een bepaalde kaart, maar 'vergeet' er natuurlijk bij te zeggen welke tijd die weergeeft. Het hertogdom Limburg in de 18e eeuw had immers niet dezelfde grenzen als een paar eeuwen ervoor. Enz.

Nu, als we uw logica hanteren, mag het grootste deel van de bevolking van de huidige provincie Belgisch-Limburg zich ook geen Limburger noemen. Historisch klopt dat immers niet. Het gebied wat nu Belgisch-Limburg is, omvatte indertijd, en wisselend naargelang de tijd, Brabantse, Gelderse, Luikse, Loonse... gebieden.

Waar staat u dan met uw zogezegde uitspraak op basis van de geschiedenis "dat zijn geen Vlamingen". Het zijn immers volgens uw eigen logica ook "geen Limburgers".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 21:50   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem mij dan eens voorbeelden van kenmerkende cultuurkznmerken waardoor de inwoners van het gewest Vlaanderen zich onderscheiden van de omliggende gebieden.
Aha. Dus volgens u zijn we naar cultuur niet verschillend van onze Nederlandse buren?
Oud 22 december 2010, 21:53   #108
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
* veldrijden

* bourgondisch eten

* taal

* kledij

* .......
Oud 22 december 2010, 21:54   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u beweerde dat ik mij geen Limburger mag noemen. Nochtans komen voor zover ik tot heden kan bewijzen �*l mijn voorouders (en de meerderheid van mijn streekgenoten uit de genoemde gebieden. En zoals ik al eerder schreef bezaten mijn naamgenoten grote gebieden in het centrum van het vroegere hertogdom Limburg. Kom mij dus niet vertellen dat ik mij geen Limburger mag noemen zoals U eerder schreef.
En afgaande op de geschiedenis kan je geen enkel Limburgs gebied Vlaams noemen. Het enige dat je kan zeggen is dat inwoners van de gebieden van de huidige provincies Limburg als huurlingenleger er voor gezorgd hebben dat de guldensporenslag gewonnen werd. (zelfs Conscience wist dat).
Ik heb niets beweerd over u. Wel over "de" Limburgers. Als u immers de geschiedenis als referentie neemt (die u trouwens nogal willekeurig bepaalt), dan moeten we concluderen dat het allergrootste deel van de huidige inwoners van Belgisch-Limburgs "geen Limburgers" zijn. De vele dorpen en steden van Belgisch-Limburg zijn historisch geen "Limburgse dorpen".

En over het laatste: u etaleert uw onwetendheid wel op een heel burleske wijze. De zogenaamde "Ostheren" zoals ze in de kroniek van Van Velthem worden genoemd, kwamen immers aan nadat de strijd was gestreden. In de kroniek wordt dan ook vermeld dat de Vlamingen hen verweten een dubbel spel te spelen. En terloops: Conscience vermeldt dit niet; hij heeft het immers over "Naamse troepen".
Oud 22 december 2010, 21:54   #110
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eigen taal?
Standaardtaal of moedertaal?
Voor hoeveel Vlamingen is de standaardtaal=moedertaal?
Vlamingen spreken nederlands met Vlaamse inval. Net zoals Hollanders nederlands spreken met een amsterdamse inval. Maar beide zijn nederlands.
Oud 22 december 2010, 21:56   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen spreken nederlands met Vlaamse inval. Net zoals Hollanders nederlands spreken met een amsterdamse inval. Maar beide zijn nederlands.
Niet alle Hollanders spreken Nederlands "met een Amsterdamse tongval", hoor. Verre van! Al ooit Haags gehoord bijvoorbeeld? Of het poldernederlands van de Randstad?
Oud 22 december 2010, 21:57   #112
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet alle Hollanders spreken Nederlands "met een Amsterdamse tongval", hoor. Verre van! Al ooit Haags gehoord bijvoorbeeld? Of het poldernederlands van de Randstad?
Was maar om iets duidelijk te maken. En inderdaad, dat amsterdams moet haags zijn.
Oud 22 december 2010, 21:59   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
* veldrijden

* bourgondisch eten

* taal

* kledij

* .......
"Nietwaar!" zullen Eberhard en Pajoske u weten te vertellen! "Wij verschillen niet van de Nederlanders! De Vlaamse cultuur bestaat niet! Wij zijn gelijk aan de ons omringende buurvolkeren!"

Mij valt altijd die dubbele tong op. Als je het hebt over een mogelijke eenheid met Nederland, halen die mensen voortdurend verschillen aan. "Wij zijn zo, de Nederlanders zus; wij eten zo, de Nederlanders zus; ..."

Komt echter het onderwerp Vlaanderen en een Vlaamse eigenheid ter sprake, dan gaan ze plotseling hard op de rem staan. Dan bestaat er geen Vlaamse eigenheid, is er niets speciaals, eigens, opvallends over ons te vertellen. Dan zijn we plotseling een soort amorfe wezens die schijnbaar in niets verschillen van ons omringende buurvolkeren.
Oud 22 december 2010, 22:01   #114
pajoske

Standaard

Citaat:
Waar staat u dan met uw zogezegde uitspraak op basis van de geschiedenis "dat zijn geen Vlamingen". Het zijn immers volgens uw eigen logica ook "geen Limburgers".
Klopt.
Maar ikzelf en mijn streekgenoten zijn wél historisch gezien Limburgers. Daar ging het over. Je moet mijn woorden niet verdraaien.
Blijft mijn vraag: op welke basis moet/mag ik mij Vlaming noemen?
Oud 22 december 2010, 22:06   #115
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat je vrij om dat te vinden uiteraard.
Rond de 80 % van de muziekproductie in onze mooie taal is tegenwoordig rap.

Daar kunnen jij en ik ook niets aan doen.

Citaat:
De radio & tvmedia in Vlaanderen zenden meer dan 85 % Engels uit.

De meeste witte Vlaamse artiesten maken muziek in Engels of Frans.

De meeste immigranten in Vlaanderen of Nederland bedienen zich dan weer van het Nederlands in hun muziek.

Daar kunnen jij en ik ook niets aan doen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 december 2010 om 22:06.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 22:06   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt.
Maar ikzelf en mijn streekgenoten zijn wél historisch gezien Limburgers. Daar ging het over. Je moet mijn woorden niet verdraaien.
Blijft mijn vraag: op welke basis moet/mag ik mij Vlaming noemen?
Neen, u bent dat ook niet. U bent immers niet in de middeleeuwen geboren. U bent in onze tijd geboren.

Wij zijn ook geen Romeinen bijvoorbeeld, al heeft het Romeinse Rijk zijn grenzen tot bij ons weten uit te strekken. Wij zijn ook geen Franken, alhoewel het Frankische Rijk voor een deel over het huidige Vlaanderen liep. Enz.

Moeten? U moet niets.
Oud 22 december 2010, 22:08   #117
pajoske

Standaard

Citaat:
"Nietwaar!" zullen Eberhard en Pajoske u weten te vertellen! "Wij verschillen niet van de Nederlanders! De Vlaamse cultuur bestaat niet! Wij zijn gelijk aan de ons omringende buurvolkeren!"

Mij valt altijd die dubbele tong op. Als je het hebt over een mogelijke eenheid met Nederland, halen die mensen voortdurend verschillen aan. "Wij zijn zo, de Nederlanders zus; wij eten zo, de Nederlanders zus; ..."

Komt echter het onderwerp Vlaanderen en een Vlaamse eigenheid ter sprake, dan gaan ze plotseling hard op de rem staan. Dan bestaat er geen Vlaamse eigenheid, is er niets speciaals, eigens, opvallends over ons te vertellen. Dan zijn we plotseling een soort amorfe wezens die schijnbaar in niets verschillen van ons omringende buurvolkeren.
Ik zou het fijn vinden als je correct zou weergeven hetgeen ik schrijf.

De Vlaamse cultuur bestaat niet.
De cultuur van mijn regio heeft meer gemeenschappelijk met gebieden buiten ons gewest dan met het grootste deel van regio's binnen Vlaanderen.
In Nederland (en andere landen) is dat vergelijkbaar. Binnen Nederland zijn veel groter cultuurverschillen dan sommige Nederlandse gebieden met aangrenzende buitenlandse gebieden.
Oud 22 december 2010, 22:09   #118
pajoske

Standaard

Citaat:
Neen, u bent dat ook niet. U bent immers niet in de middeleeuwen geboren. U bent in onze tijd geboren.
Toen ik geboren ben bestond het Vlaamse gewest niet.
Oud 22 december 2010, 22:13   #119
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ho ho hooooo.

Ik begrijp je punt, maar daar vlieg je even uit de bocht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 22:13   #120
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ho ho hooooo.

Ik begrijp je punt, maar daar vlieg je even uit de bocht.
Haags of ratterdams, speelt geen rol. Was alleen maar bedoelt om het verschil aan te tonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be