![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Rikm
De oorsprong van de taalgrens was een afkeer van de Belgische Franstaligen voor een mogelijk tweetalig België De Belgische taalgrens ontstond vanaf het einde van de 3e eeuw tijdens de ondergang van het West-Romeinse Rijk. Ze was het resultaat van de vlucht van de Latijn sprekende Gallo-Romeinen uit de onveilige Romeinse grensgebieden naar het zuiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee. Ik niet. Wat een lelijk woord.
Pelg. Bah.
![]() |
#345 |
Europees Commissaris
|
![]() Vanaf de Franse tijd pobeerde men ons dat wijs te maken en men is er nu ingeslaagd, alleen wie iets verder kijkt dan zijn geschiedkundige neus lang is weet natuurlijk beter.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Europees Commissaris
|
![]() Vanaf de Franse tijd pobeerde men ons dat wijs te maken en men is er nu ingeslaagd, alleen wie iets verder kijkt dan zijn geschiedkundige neus lang is weet natuurlijk beter.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voel me in ieder geval ook Belg. Maar zeker niet een 'Dietser'. Want dat is complete larie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat ik nu ook geen Frans meer versta behalve in Frankrijk.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar indien de Franstaligen niet tot de Nederlanden willen horen - en daarin hebben ze zich trouwens steeds gedesolidariseerd - dan zou Dietsland de meest rationele optie zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2014 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is jouw goed recht, maar mogen wij ons Vlaming voelen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
PS Ik vind de vertipping bij dat laatste woord zo schoon dat ik ze maar laat staat..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2014 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is ook niet zonder reden en veelzeggend dat "la Communauté française" 27 september als hun regionale feestdag heeft gekozen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De taalkwestie in de XIXe eeuw was een sociale kwestie en had met zogenoemd taalimperialisme niets te maken. Imperialisme is wel een handigheidje om altijd maar opnieuw de francofonen te diaboliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het klopt dat bij de aanvang van de Verenigde Nederlanden in 1815 de positie van het Frans erg sterk was, een erfenis van de twintig jaar Franse bezetting vanaf 1795. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 september 2014 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() aha...dat verklaart teen en tander.
![]() |
#358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En vooral: het protestantisme zocht en vond in de Nederlanden als eerste zijn weg in het toenmalig graafschap Vlaanderen. Het kon slechts met harde hand teruggedrongen worden.
|
![]() |
![]() |