Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Dirk Van Duppen - 11 april t.e.m.17 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Dirk Van Duppen - 11 april t.e.m.17 april Dr. Dirk Van Duppen is arts bij Geneeskunde voor het Volk. In zijn boek "De cholesteroloorlog: waarom geneesmiddelen zo duur zijn" kloeg hij de kosten van de farmaceutische industrie aan en lanceerde hij voorstellen rond de invoering van het kiwi-model. Dat laatste voorstel werd gretig overgenomen door vele politici (als was het hun eigen voorstel) en bezorgde dr Dirk Van Duppen aanwezigheid in vele (televisie)debatten.

Bekijk resultaten enquête: Mogen pandjesmelkers worden gecolloqueerd daar ze een bedreiging zijn voor de armen ?
ja 24 63,16%
nee 14 36,84%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 13 april 2005, 21:17   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand
iedereen kank die gratis dingen doen. Met een toenemende armoede zijt ge juist in uw mogelijkheden meer en meer beperkt, maw meer en meer ketenen.
de superrijken wel maar de werkende mens heeft er de tijd niet voor - hij is niet langer de eigenaar van zijn eigen tijd. Niemand is in wezen verplicht om in loonverband te werken of om overdreven veel bezittingen na te streven. Daar vangen ze de mensen mee in hun kapitalistische mallemolen want om een uur op cafe te zitten in de rook moet je eerst nog eens een uur werken.

Bedankt trouwens nog voor de tips in uw eerste posting hier
ze zijn heel nuttig.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2005 om 21:22.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 13 april 2005, 21:22   #82
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
akkoord behalve over het gas. Het is immers niet goed voor het milieu dat we terug op hout en kolen gaan stoken - hoewel ik het beregezellig vind.
Zie het verband niet tussen GAS & hout en kolen.Misschien kun jij me dat uitleggen???Alvast bedankt...
an1959 is offline  
Oud 13 april 2005, 21:23   #83

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Zie het verband niet tussen GAS & hout en kolen.Misschien kun jij me dat uitleggen???Alvast bedankt...
Als ik je vraag goed begrijp ?
denk ik dat het verband is dat het allemaal brandstoffen zijn en gezien we in een noordelijke streek wonen met een winter is dat een basisbehoefte.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 13 april 2005, 21:33   #84
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
akkoord behalve over het gas. Het is immers niet goed voor het milieu dat we terug op hout en kolen gaan stoken - hoewel ik het beregezellig vind.
Er bestaat ook zoiets als elektriciteit en stookolie.
Gas is ook niet overal beschikbaar.
Akkoord over kolen en hout al durf ik bij uitzondering wel eens hout stoken.
Een avond bij de haard is inderdaad gezellig.
Bobke is offline  
Oud 13 april 2005, 21:39   #85
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand
iedereen kank die gratis dingen doen. Met een toenemende armoede zijt ge juist in uw mogelijkheden meer en meer beperkt, maw meer en meer ketenen.
Dit heeft niets mer armoede te maken.Ook bij de door ons arm-gemaakte mensen,is er véél solidariteit.Ik heb dat zelf ondervonden.Anderen helpen,geeft je een gevoel van eigenwaarde,waardoor moed en zelfvertrouwen
ontstaan,en dit is voor iedere mens zo.Iedereen kan gratis dingen doen,inderdaad,maar NIET IEDEREEN doet dat.Als iedereen iedereen hielp,zou er de wereld niet zo belabberd uitzien,als op heden
an1959 is offline  
Oud 13 april 2005, 21:43   #86
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Als ik je vraag goed begrijp ?
denk ik dat het verband is dat het allemaal brandstoffen zijn en gezien we in een noordelijke streek wonen met een winter is dat een basisbehoefte.
Bedankt.Begrepen.
an1959 is offline  
Oud 13 april 2005, 21:51   #87

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Er bestaat ook zoiets als elektriciteit en stookolie.
Gas is ook niet overal beschikbaar.
Akkoord over kolen en hout al durf ik bij uitzondering wel eens hout stoken.
Een avond bij de haard is inderdaad gezellig.
Weer akkoord behalve met die stookolie tenzij het niet anders kan - want stookolie is nog vervuilender dan hout - en om eerlijk te zijn met hout dat doe ik ook nog weleens - maar da s dan een speciale gelegenheid.
Oud 13 april 2005, 21:52   #88

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets mer armoede te maken.Ook bij de door ons arm-gemaakte mensen,is er véél solidariteit.Ik heb dat zelf ondervonden.Anderen helpen,geeft je een gevoel van eigenwaarde,waardoor moed en zelfvertrouwen
ontstaan,en dit is voor iedere mens zo.Iedereen kan gratis dingen doen,inderdaad,maar NIET IEDEREEN doet dat.Als iedereen iedereen hielp,zou er de wereld niet zo belabberd uitzien,als op heden
Kan er niet aan doen maar volgens mij ben jij een ervaringsdeskundige ? Je hoeft er niet op te antwoorden als je dat niet wil hoor.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2005 om 21:53.
Oud 13 april 2005, 21:55   #89
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Tuurlijk, achteruitgang van sociale omstandigheden veroorzaakt dikwijls ook slodidariteit en klassenbewustzijn... Maar op zich betekent dat geen bevrijding van de ketens, integendeel... Toename van solidariteit onder arbeiders binnen het kapitalisme betekent meestal dat het niet goed gaat.

Solidariteit betekent immers niets anders dan de krachten bundelen van mensen met gelijke belangen om samen de tijd door te komen.

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 13 april 2005 om 21:56.
Jonas Elossov is offline  
Oud 14 april 2005, 07:38   #90
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Kan er niet aan doen maar volgens mij ben jij een ervaringsdeskundige ? Je hoeft er niet op te antwoorden als je dat niet wil hoor.
Wt is een ervaringsdeskundige...Als je 45 jaar actief aan de basis werkt,hebt je zoal wat alles gezin en gehoord,wat er in de GRASSROOTS allemaal scheef loopt,en als je er dan ook actief meehelpt om er IETS AAN TE VERANDEREN,lukt dat aardig,als je in een lange termijndenken,iedere dag iets aan doet.
Rome is toch ook niet op één dag gebouwd!!!!!!!
Als wij gingen spreken,werden we ,ook in de sociale school aangekondigd als"Sociale werkers,zonder specifieke vooropleiding..."
Dit gaat dan van werken MET GAST-arbeiders,in Basisgroepen op lokaal-Nationaal als Europees verband,C.A.W ,Kringloop-centrum etc...
Maar de basis voor dit engagement werd gelegd,en dit gedurende 10jaar in de V.K.A.J in Limburg,waar zien oordelen &HANDELEN een vast gegeven was...Ik ben dus zéér possitief ingesteld,omdat ik zie,dat er vooruitgang is,wat anderen ook mogen beweren.Ik geloof in de kracht van het POSSITIEVE denken.
an1959 is offline  
Oud 14 april 2005, 12:33   #91

Standaard

Citaat:
Wt is een ervaringsdeskundige...Als je 45 jaar actief aan de basis werkt,hebt je zoal wat alles gezin en gehoord,wat er in de GRASSROOTS allemaal scheef loopt,en als je er dan ook actief meehelpt om er IETS AAN TE VERANDEREN,lukt dat aardig,als je in een lange termijndenken,iedere dag iets aan doet.
Rome is toch ook niet op één dag gebouwd!!!!!!!
Als wij gingen spreken,werden we ,ook in de sociale school aangekondigd als"Sociale werkers,zonder specifieke vooropleiding..."
Dit gaat dan van werken MET GAST-arbeiders,in Basisgroepen op lokaal-Nationaal als Europees verband,C.A.W ,Kringloop-centrum etc...
Maar de basis voor dit engagement werd gelegd,en dit gedurende 10jaar in de V.K.A.J in Limburg,waar zien oordelen &HANDELEN een vast gegeven was...Ik ben dus zéér possitief ingesteld,omdat ik zie,dat er vooruitgang is,wat anderen ook mogen beweren.Ik geloof in de kracht van het POSSITIEVE denken.
Je gedachte goed hier op het forum spreekt me sterk aan. En wat zijn ervaringsdeskundigen - dat zijn mensen die met armoede - asociale uitsluiting en of asociale miserie ervaring hebben. De dingen aan den lijve hebben ondervonden. Velen durven daar echter nog niet mee uit de kast komen - een beetje gelijk met de homo s - de armen zullen volgens mij ook moeten leren uit de kast komen. Hun eigen emancipatorische strijd voeren. Wij moeten ons solidarisme zelf maken of beter nog het teloorgegane natuursolidarisme herstellen.
Oud 14 april 2005, 15:18   #92
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je gedachte goed hier op het forum spreekt me sterk aan. En wat zijn ervaringsdeskundigen - dat zijn mensen die met armoede - asociale uitsluiting en of asociale miserie ervaring hebben. De dingen aan den lijve hebben ondervonden. Velen durven daar echter nog niet mee uit de kast komen - een beetje gelijk met de homo s - de armen zullen volgens mij ook moeten leren uit de kast komen. Hun eigen emancipatorische strijd voeren. Wij moeten ons solidarisme zelf maken of beter nog het teloorgegane natuursolidarisme herstellen.

Maar daarvoor heb je nu de Vierde Wereld beweging,door en van armen.
Eigenlijk gaat het hier over materieele armoede.Maar men zou naar mijn zéér bescheiden mening eens over geestelijke en psychologische armen moeten spreken,en dat heeft niets met WEL-VAART maar alles met WEL-ZIJN te maken.En daar vallen niet altijd de materieel armen onder,omdat ze héél dikwijls een szchat aan innerlijke rijkdom en aanvoelen hebben,een rijkdom die velen van de gegoede middenklasse en alle anderen,die ik niet in een appart hokje wil steken,al lang verloren zijn.
En wie is hier dan te benijden...---???
an1959 is offline  
Oud 14 april 2005, 16:49   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor is stilaan weer het gepreek van de idealen van de armoede bovenkomen. Om dit op voorhand al te counteren: ik wil iedereen rijk zien, niet iedereen arm.
Oud 14 april 2005, 17:33   #94

Standaard

Citaat:
Maar daarvoor heb je nu de Vierde Wereld beweging,door en van armen.
Eigenlijk gaat het hier over materieele armoede.Maar men zou naar mijn zéér bescheiden mening eens over geestelijke en psychologische armen moeten spreken,en dat heeft niets met WEL-VAART maar alles met WEL-ZIJN te maken.En daar vallen niet altijd de materieel armen onder,omdat ze héél dikwijls een szchat aan innerlijke rijkdom en aanvoelen hebben,een rijkdom die velen van de gegoede middenklasse en alle anderen,die ik niet in een appart hokje wil steken,al lang verloren zijn.
En wie is hier dan te benijden...---???
Wat u zegt over de rijkdom van de armen is natuurlijk volledig waar - wij hebben idd een spijs te eten dat gij niet kent - dit geld echter niet voor alle armen. Andersgefortuneerd zijn staat gelijk aan een ketter zijn in onze kapitalistische maatschappij ! Armoede is anderzijds geen garantie voor verlichting echter ! Vergeet niet dat hier een authentiek ervaringsdeskundige in asociale uitsluiting tot u spreekt.

Wat de vierde wereld beweging betreft daar raakt u een gevoelige snaar. Als arme merk ik immers weinig of niets van hun verwezenlijkingen. In Vlaanderen bestaat er het zogenaamde vlaams netwerk voor verenigingen waarin de armen het woord nemen - ik noem dat het vlaams netwerk van verenigingen waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd ! Het is een groot door maatschappelijke assistenten en psychologen die daar vet geld mee verdienen georchestreerd circus. De rol van de armen zelf is veel te klein. Het vierde wereld syndicaat eist dat de armen de leiding van het netwerk mogen overnemen. het vierde wereld syndicaat wil de armen aanzetten tot muiterij en hen oproepen om ONS netwerk dat door de overheid voorzien was als inspraakorgaan van de armen zelf in het armoedebeleid over te nemen - te kraken - weg met de mensen die geld en cariere maken in de armoedbusines ! Dat netwerk is van ONS - de armen.

als u hier klikt http://forum.politics.be/showthread.php?t=29544 vind u een toppic hier dat daarover gaat.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2005 om 17:35.
Oud 14 april 2005, 17:38   #95

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik hoor is stilaan weer het gepreek van de idealen van de armoede bovenkomen. Om dit op voorhand al te counteren: ik wil iedereen rijk zien, niet iedereen arm.
Ik ben gelukkig met een lapje grond en vier palen liefst een boomhut eigenlijk en een vijvertje waar ik in kan zwemmen en de zon op mijn bol en de zekerheid dat ze me er niet weg zullen jagen. Mag dat niet ?
en mensen die dat niet zo zien hoeven daarvoor helemall niet arm te worden toch ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2005 om 17:40.
Oud 14 april 2005, 18:01   #96
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil eigelijk iedereen soeverein zien. Dat iedereen in staat is in zijn levensonderhoud te voorzien zonder hierbij afhankelijk te zijn van een kapitalistische broodheer of een staat die de rol van de kapitalist overneemt.
@lpha is offline  
Oud 14 april 2005, 20:55   #97
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Ik wil eigelijk iedereen soeverein zien. Dat iedereen in staat is in zijn levensonderhoud te voorzien zonder hierbij afhankelijk te zijn van een kapitalistische broodheer of een staat die de rol van de kapitalist overneemt.
Er is op wereldschaal rijkdom genoeg om alle aardbewoners een veelvoud van deze minimumeisen (en die van King) te geven, vertellen socialistische economen mij - zelf ben ik geen econoom (al kan ik wel rekenen).
Maar voor het realiseren van zo'n herverdeling is wel een wereldstrategie nodig die door miljarden mensen aanvaard en gesteund wordt. Helaas bestaan er momenteel duizenden tegenstrijdige deelstrategietjes, zodat ik eigenlijk nogal pessimistisch ben over de haalbaarheid van zo'n wereldwijde herverdeling.
malinois is offline  
Oud 14 april 2005, 23:07   #98
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben gelukkig met een lapje grond en vier palen liefst een boomhut eigenlijk en een vijvertje waar ik in kan zwemmen en de zon op mijn bol en de zekerheid dat ze me er niet weg zullen jagen. Mag dat niet ?
en mensen die dat niet zo zien hoeven daarvoor helemall niet arm te worden toch ?
Natuurlijk mag dat maar of het ook uitvoerbaar is.
België is wel iets te dicht bevolkt om ieder zijn lapje grond met vijvertje te geven.
Bovendien kan het in de winter behoorlijk koud worden in een boomhut.
Bobke is offline  
Oud 14 april 2005, 23:16   #99

Standaard

Het probleem dat ik persoonlijk zie in planeconomische modellen is dat het dan ordelijk = gepland moet verlopen - georganiseerd dus. Volgens mij is dat een utopie. We hebben volgens mij een veel te veel omvattend syteem nodig om dat allemaal te organiseren.

Indien iedereen autonoom is dan kan iedereen vrij kiezen om nog altijd aan iets collectiefs of in loonverband of wat dan ook deel te nemen. Het is dan geen verplichting. Voor velen is dat cruciaal - mensen onder dwang presteren niet goed, zijn minder rendabel en rebelleren terecht louter omwille van de dwang.

- Een gezond mens verdraagt zoiets niet. Iemand die de vrijheid nooit gekend heeft wel !

- Om autonomie te garanderen moet men toegang tot de natuurlijke hulpbronnen garanderen.

- tenzij het gaat over mensen die echt niet kunnen voor zichzelf zorgen ondanks die toegang - daarvoor moet er een minimum aan oerdegelijk socialisme blijven bestaan.

of anders in dezelfde volgorde vrijheid - gelijkheid - broederschap

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2005 om 23:38.
Oud 14 april 2005, 23:26   #100
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ja Pelgrim,als jij dat gepreek van de idealen van armoede noemt???
Dat is alleszins niet de bedoeling geweest,sorry.

Verder,WAT IS RIJK ZIJN???
ben met U akkoord,dat je een minimum aan geld moet hebben om menswaardig te leven.Maar TE is nooit goed,behalve TEVREDEN zou mijn moeder gezegd hebben.
an1959 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be