![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Gewestelijk, zoals nu. - Nationaal, met twee staatssecretarissen of kabinetcheffen. Voor onderwijs stelt zich alleen het probleem van het taalonderricht, maar onderwijs is meer dan dat. Pedagogie is pedagogie en wiskunde is wiskunde. Lonen zijn lonen en opdrachten zijn opdrachten. Gebouwen zijn gebouwen en materiaal materiaal. Alles beter dan de huidige plannen waarbij men de directeurs minister van onderwijs wil maken. Frank Vanden Broucke maakt er een zootje van. ("wat we zelf doen, doen we beter": vergeet het maar)
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Wat zijt ge nu aan het zeveren? "Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap"
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 6 juni 2006 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat mij betreft mag de Vlaamse overheid zeker nog aan cultuurbeleid doen. Aleen vind ik dat ook de Federale overheid dit moet kunnen (beheren van musea, inrichten van festivals, spektakels, steunen van dans, muziek, beeldende kunsten ....) Idem dito voor sport. (zie uitleg in een vorige post) Wat onderwijs betreft vind ik dat de Federale overheid de minimumregels moet vastleggen om de kwaliteit van het onderwijs te meten en op te volgen. De inrichtende macht kan dan weer georganiseerd worden door verschillende groepen waaronder de Vlaamse Gemeenschap, De Guimardstraat, maar ook bv de Federale overheid (denk maar aan tweetalig onderwijs). De minimale regels dienen om toch een zekere uniformiteit te behouden, maar voor de rest staat het de onderwijsnetten vrij om hun levensbeschouwelijk project in te vullen zoals ze zelf willen, wat de ideologische keuzevrijheid moet garanderen. Wil je je kind naar een - Vlaamsgezinde of - Belgische school of - katholieke school of - joodse school of .... sturen, dan kan dat perfect. Alle scholen die aan de minimale criteria voldoen komen in aanmerking voor dezelfde subsidieregeling. Het spreekt vanzelf dat de lat voor de minimale criteria zeer hoog kan liggen, zolang deze criteria maar niet ideologisch gekleurd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat het onderwerp is "Hoe organiseer je het"
Cultuur en sport bij de Gewesten (Gemeenschappen) kan voor mij niet, ik zie niet in wat daar "Vlaams" aan is, bovendien werkt het versnipperend. Federaal/Nationaal met vertegenwoordigers van de cutuurgemeenschappen lijkt me best om de voordelen van een eengemaakt ministerie te combineren met de specifieke eisen van de taalgebonden onderwerpen ook voor onderwijs. Anderzijds kan de opvolging weer een gewestelijke aanpak vereisen. Voor onderwijs kan dus voor mij beide, niet voor cultuur.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 6 juni 2006 om 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer er in een bepaald dorp geen school, wie moet die dan inrichten? De Vlaamse Gemeenschap of de Federale Overheid?
En waarom moet het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap voldoen aan federale voorschriften, en het onderwijs van de Federale Overheid niet aan Vlaamse eisen? Dit is discriminatie van het Vlaams onderwijs. De Federale Overheid kan die minimumregels zodanig uitwerken, dat zij het Vlaams onderwijs benadeelt. Als die minimumregels er al zouden moeten zijn, dan zou dat er moeten komen dmv een overeenkomst tussen de ministeries van onderwijs van de drie gemeenschappen. Daar hebben we geen federale stiefmoeder voor nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag was vooral aan Hans1 gesteld. In het BUB-programma staat dat ze voorstander zijn van de afschaffing van de gewesten, maar het behoud van de gemeenschappen.
Nu beweert hij ineens dat cultuur (een bevoegdheid van de gemeenschappen) provinciaal zou moeten georganiseerd worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom moet de Federale Overheid zich moeien in het Vlaams onderwijs, als ze ook hun eigen Belgisch onderwijs hebben?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die van het officiele net zouden in mijn voorstel wel de kans krijgen om zich aan te sluiten bij de inrichtende macht die overeenkomst met hun taalkeuze (Vlaams of tweetalig). Beide netten kunnen achteraf autonoom beslissen of ze scholen bij oprichten of scholen sluiten (zolang ze maar aan de miimumnormen voldoen, in dit geval minimum aantal leerlingen halen) De minimumregels worden op het Federale niveau beslist omdat zij gelden voor heel Belgie. Wat vind je trouwens over mijn voorstellen over cultuur & sport |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ter verduidelijking ik vertolk hier niet het standpunt van de BUB, een partij waar ik niets mee te maken heb Al zijn er hier en daar natuurlijk soms raakpunten daar ik ook een voorstander ben van een eengemaakt Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar als er dan toch cultuur of sport op overkoepelend niveau zou moeten georganiseerd worden (bv voor een Europees Kampioenschap), dan zou dat eenvoudig kunnen opgelost worden door een orgaan op te richten waar vertegenwoordigers van de drie gemeebschappen in zitten. Dat orgaan staat dan volledig los van de Federale Overheid. In Brussel is er zoiets als "de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie". Daar komt de Vlaamse Gemeenschapscommissie samen met de CoCoF om gemeenschappelijke Brusselse problemen te bespreken die tot de bevoegdheid van de gemeenschappen behoren. In praktijk functioneert die GGC welliswaar niet zoals het hoort, maar mogelijk kan dat in aangepaste versie wel werken op Belgisch niveau. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 6 juni 2006 om 21:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() VRT blijft VRT tot de zon ontploft!
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Liever alles nationaal/federaal in bijzondere diensten voor specifieke gemeenschapsbehoeften. BV: Vlaamse volksdansen en vendelzwaaien in Vlaanderen. De carnaval van Binche in Wallonië (erkend werelderfgoed)
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 6 juni 2006 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Ach neen: Vlaanderen Barst Voor België Barst.
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Neen niet splitsen, alleen specifieke verantwoordelijken voor specifieke aspecten, binnen een federaal beleid. Unitair betekent niet noodzakelijk uni-form.
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |