Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2022, 07:22   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.758
Standaard Duitse koehandel? Kerncentrales blijven open in ruil voor snelheidslimiet.

Voor de Duitse christendemocraten is een snelheidslimiet niet langer taboe.
Hij wil een snelheidslimiet ruilen voor uitstel van de kernuitstap. Die werd in 2011 door toenmalig bondskanselier Angela Merkel besloten, maar die komt nu op een ongelukkig moment.

De Duitsers - die trouwens over één van de vuilste energiemixen beschikken van alle West-Europese landen - vrezen een energiecrisis nu de Russen de gaskraan naar Duitsland (hopelijk tijdelijk) dichtgedraaid hebben. Duitsland heeft daarom de 12 procent van de energievoorziening die de kerncentrales leveren, broodnodig.


Wat vinden jullie van die koehandel?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4cd544a8a8a69e
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2022, 23:09   #2
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor de Duitse christendemocraten is een snelheidslimiet niet langer taboe.
Hij wil een snelheidslimiet ruilen voor uitstel van de kernuitstap. Die werd in 2011 door toenmalig bondskanselier Angela Merkel besloten, maar die komt nu op een ongelukkig moment.

De Duitsers - die trouwens over één van de vuilste energiemixen beschikken van alle West-Europese landen - vrezen een energiecrisis nu de Russen de gaskraan naar Duitsland (hopelijk tijdelijk) dichtgedraaid hebben. Duitsland heeft daarom de 12 procent van de energievoorziening die de kerncentrales leveren, broodnodig.


Wat vinden jullie van die koehandel?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4cd544a8a8a69e
Dat Kernenenergie nu plots weer wel kan, als was het maar ter overbrugging van de energietransitie, snap ik volkomen, zeker van Duitsland (maar ook het Belgische besluit).
Dit inruilen voor een snelheidslimiet, daar krijg je mijn handen niet voor op elkaar. Leek Nederland of België, wat dit betreft maar meer op onze Oosterburen...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 05:41   #3
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor de Duitse christendemocraten is een snelheidslimiet niet langer taboe.
Hij wil een snelheidslimiet ruilen voor uitstel van de kernuitstap. Die werd in 2011 door toenmalig bondskanselier Angela Merkel besloten, maar die komt nu op een ongelukkig moment.

De Duitsers - die trouwens over één van de vuilste energiemixen beschikken van alle West-Europese landen - vrezen een energiecrisis nu de Russen de gaskraan naar Duitsland (hopelijk tijdelijk) dichtgedraaid hebben. Duitsland heeft daarom de 12 procent van de energievoorziening die de kerncentrales leveren, broodnodig.


Wat vinden jullie van die koehandel?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4cd544a8a8a69e
Als het CO2 argument speelt om de kerncentrales open te houden en bvb geen gascentrales te vergunnen....zoals op dit forum heel hard wordt bepleit
Dan is de beperking van de snelheid (tot 90 km per uur) het beste dat een goed beleid kan doen om de CO2 massaal te reduceren.

Dus geen koehandel...maar een consequentie van een anti-CO2 beleid dat verder gaat dan een politiek spelletje van een Vlaams ministerke dat vooral anderen stokken in de wielen wil steken.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 07:39   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Als het CO2 argument speelt om de kerncentrales open te houden en bvb geen gascentrales te vergunnen....zoals op dit forum heel hard wordt bepleit
Dan is de beperking van de snelheid (tot 90 km per uur) het beste dat een goed beleid kan doen om de CO2 massaal te reduceren.

Dus geen koehandel...maar een consequentie van een anti-CO2 beleid dat verder gaat dan een politiek spelletje van een Vlaams ministerke dat vooral anderen stokken in de wielen wil steken.
Ik ga hier niet mee akkoord.
Ik zou dikwijls blij zijn mocht ik op de Belgische autosnelwegen 90 km/u kunnen rijden.
Willen ze echt iets doen aan die uitstoot, dat ze dan ervoor zorgen dat de wagens niet meer stil staan.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 07:51   #5
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ga hier niet mee akkoord.
Ik zou dikwijls blij zijn mocht ik op de Belgische autosnelwegen 90 km/u kunnen rijden.
Willen ze echt iets doen aan die uitstoot, dat ze dan ervoor zorgen dat de wagens niet meer stil staan.
U bedoelt zoiets als Oosterweel goed aanpakken en niet voor enkele maanden stil leggen bvb ?

Wie CO2 als argument echt wil gebruiken moet vooreerst voor het beperken van de maximumsnelheid tot 90 km per uur zijn.
Dit kan voor België alleen al miljoenen tonnen CO2 uitsparen. Laat dus gans Europa meedoen met deze maatregel en we zitten allicht aan een miljard of meer ton.

Ten tweede moet die maatregelen steunen voor het ontraden van het gebruik van de wagen. Alle echte maatregelen die de auto uit de stadskern houden zijn toe te juichen. Niet de onnozele geldklopperijen waar men 350 euro of meer betaald om de vervuiling toe te laten natuurlijk.

En ten derde moet die sympathiseren voor alle maatregelen die alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken.

Want wie CO2 als echt argument wil gebruiken, en niet beperkt blijft tot sympathie voor een rotslecht ministerke dat politieke spelletjes speelt, die heeft zich geïnformeerd en weet dat in de EU het verkeer de grootste CO2 braker is. Ver meer dan energieopwekking en industrie (zelfs tesamen).
bron :
Dus wie CO2 echt ter harte gaat...die gaat beginnen vegen voor eigen deur en zijn bijdrage via verkeer proberen minimaliseren.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 24 juli 2022 om 07:54.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 08:01   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dus wie CO2 echt ter harte gaat...die gaat beginnen vegen voor eigen deur en zijn bijdrage via verkeer proberen minimaliseren.
Zo is het. Maar dat zal moeilijk gaan door snelheidsbeperkingen op de snelweg. Effect is al eens uitgerekend voor Duitsland (3 tot 5%) die wel veel meer marge kunnen afbouwen. De meeste wegen in Vlaanderen hebben reeds de zuinigste algemene Vmax van 70 kmu.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2022 om 08:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 08:03   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor de Duitse christendemocraten is een snelheidslimiet niet langer taboe.
Hij wil een snelheidslimiet ruilen voor uitstel van de kernuitstap. Die werd in 2011 door toenmalig bondskanselier Angela Merkel besloten, maar die komt nu op een ongelukkig moment.

De Duitsers - die trouwens over één van de vuilste energiemixen beschikken van alle West-Europese landen - vrezen een energiecrisis nu de Russen de gaskraan naar Duitsland (hopelijk tijdelijk) dichtgedraaid hebben. Duitsland heeft daarom de 12 procent van de energievoorziening die de kerncentrales leveren, broodnodig.


Wat vinden jullie van die koehandel?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4cd544a8a8a69e
Een positief ultiem einddoel naar mijn opinie is dat we met onze energie voor 100 procent "proper" zouden kunnen werken.
En liefst nogal rap. Maar zonder sociale wantoestanden onderweg.

Elke stap in de goede richting, is er een meegenomen.

Het is sedert de Russische aanval een boeltje geworden. Als er dan alleen via koehandel positieve stappen te zetten zijn, het zij zo.
(en in het licht van mijn redenering is het woord koehandel hier niet op zijn plaats.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 08:21   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
U bedoelt zoiets als Oosterweel goed aanpakken en niet voor enkele maanden stil leggen bvb ?

Wie CO2 als argument echt wil gebruiken moet vooreerst voor het beperken van de maximumsnelheid tot 90 km per uur zijn.
Dit kan voor België alleen al miljoenen tonnen CO2 uitsparen. Laat dus gans Europa meedoen met deze maatregel en we zitten allicht aan een miljard of meer ton.

Ten tweede moet die maatregelen steunen voor het ontraden van het gebruik van de wagen. Alle echte maatregelen die de auto uit de stadskern houden zijn toe te juichen. Niet de onnozele geldklopperijen waar men 350 euro of meer betaald om de vervuiling toe te laten natuurlijk.

En ten derde moet die sympathiseren voor alle maatregelen die alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken.
Je moet naar absolute cijfers kijken, en naar een kosten-baten analyse, maw, je moet die CO2 verminderen, die geen of zo min mogelijk belemmeringen van de normale levenswijze veroorzaken. Want dat zijn allemaal KOSTEN.

https://klimaat.be/in-belgie/klimaat...oot-per-sector

Hoewel de vervoersector belangrijk is, wordt daar het voornaamste gedragen door VRACHTWAGENS.

Citaat:
In diezelfde periode nam het vrachtvervoer (in ton km) toe met 112 % terwijl het personenvervoer slechts met 26 % toenam (2017).
Nee, de oplossing is niet om de mensen hun levensplezier, waarin transport een belangrijk aspect is, nog meer te verknoeien, maar wel over te schakelen op elektrische voertuigen.

Dat is trouwens iets dat ingezet is. Het beperken van de snelheid tot 90 km/u zou voor een piepklein besparinkje in de CO2 zorgen, dat minuskuul is in vergelijking met de CO2 uitstoot die door elektriciteitsproductie wordt veroorzaakt door de kernuitstap.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2022 om 08:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 08:26   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wie CO2 als argument echt wil gebruiken moet vooreerst voor het beperken van de maximumsnelheid tot 90 km per uur zijn.
Natuurlijk niet. Wie CO2 als argument echt wil gebruiken, gaat voor een CO2 vrije elektriciteitsproductie zoals we met kernenergie deftig bezig waren (en alternatief is daar als aanvulling goed welkom bij), en gaat dan zo veel mogelijk op elektriciteit doen (verkeer ook).

Wie CO2 als argument wil gebruiken, gaat nooit een kerncentrale dicht doen om dat door een gascentrale te vervangen. EENS men die laatste politiek heeft ingezet (19 jaar geleden dus), moet men nadien niet meer komen neuzelen over CO2, dat is dan iets dat men aanvaard heeft als zijnde de prijs die betaald moet worden om de kernuitstap-dada te realiseren.

Wie de reddingssloepen overboord gooit, moet nadien niet komen neuten over veiligheid voor opvarenden als het schip zinkt he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2022 om 08:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 06:46   #10
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Wie CO2 als argument echt wil gebruiken, gaat voor een CO2 vrije elektriciteitsproductie zoals we met kernenergie deftig bezig waren (en alternatief is daar als aanvulling goed welkom bij), en gaat dan zo veel mogelijk op elektriciteit doen (verkeer ook).

Wie CO2 als argument wil gebruiken, gaat nooit een kerncentrale dicht doen om dat door een gascentrale te vervangen. EENS men die laatste politiek heeft ingezet (19 jaar geleden dus), moet men nadien niet meer komen neuzelen over CO2, dat is dan iets dat men aanvaard heeft als zijnde de prijs die betaald moet worden om de kernuitstap-dada te realiseren.

Wie de reddingssloepen overboord gooit, moet nadien niet komen neuten over veiligheid voor opvarenden als het schip zinkt he.
Uw analyse faalt, als het al een analyse is.
Wie CO2 als een probleem ziet en dat wil aanpakken, die begint met de component met de grootste bijdrage aan te pakken.
En dat is niet de electriciteitsopwekking.
Dat is het verkeer.
Dus een wetenschappelijke benadering van het probleem met de CO2 emissies begint gewoon bij het verkeer.

Het probleem met de rechtse ideeën hieromtrent is dat de rechtse jongens geen enkele persoonlijke verantwoordelijkheid willen nemen in het CO2 verhaal. Ze willen met hun auto overdreven snelheid blijven plegen....het is de overheid die maar hun CO2 moet zien te minderen.

En daar kan natuurlijk ook wel iets gebeuren...kerncentrales zouden een CO2 arme electriciteitsproductie kunnen vormen, dat staat buiten discussie. Maar gezien het relatieve gewicht van het verkeer in de CO2 emissies, valt daar de grootste winst te maken.

En ja dat zal van het individue enige inspanning vergen...een beetje loos en vals kloppen naar Groen of Groenen zal de eigen CO2 impact niet verminderen.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be