Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 september 2022, 19:25   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch deze bedenking. Volgens beelden van google is het fietspad aan de noordzijde volgens de borden een tweerichtingenfietspad. Er is geen enkel bord dat verbied om aan de Oostzijde de baan over te steken. Op het moment dat daar iemand oversteekt en er komt een wagen ook van uit het oosten lijkt mij dat het de regel voorrang van rechts is die geldt. Er staat voor die fietser geen stopteken, noch een teken dat hij voorrang moet geven.

PS dit heeft met de oorzaak van het ongeval enkel te maken dat het op ongeveer dezelfde plaats is. Het is ook mogelijk dat er op dit moment al andere borden staan.
Er is nergens een bord dat verbiedt te spookrijden op een fietspad, is dat nodig? Ga je die elke zijweg herhalen?

Als ik met de auto continu links ga rijden op een tweerichtingsrijbaan is er ook geen bord die me dat verbiedt.

Als je als fietser ziet dat je haaientanden en een B1-bordje in de verkeerde richting passeert moet je frank wel tenlaatste vallen neem ik aan.

Voorrang van rechts kan niet tellen want fietsoversteekplaats, en moest er geen fietsoversteekplaats zijn ook niet, daar zijn de verkeersregels duidelijk:
Citaat:
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Je hebt al een paar keer zo van die rare stellingen geuit. Zoals een bord dat nodig zou zijn om voorrang te verlenen op een doorlopend fietspad. (art 12.4bis is toch duidelijk)

Ik citeer Artikel 12 volledig :

Citaat:
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.3.2. (Opgeheven)

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.


Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
En art 43.3 nog eens:
Citaat:
Art 43.3 Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2022 om 19:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2022, 20:51   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt al een paar keer zo van die rare stellingen geuit. Zoals een bord dat nodig zou zijn om voorrang te verlenen op een doorlopend fietspad. (art 12.4bis is toch duidelijk)
Sorry @ pajoske dat was @Erw in die andere draad. Naja je doet nu ook al zoiets.
Vergeet ook niet dat verkeersregels gelijktijdig van toepassing kunnen zijn, zoals art 12.4 én art 43.3.

Verkeersregels zijn ook zonder borden of andere verkeerstekens (zoals wegmarkeringen) geldig.

Het spreekt toch voor zichzelf dat een fietser die hier gaat spookrijden - zie richting haaientanden en achterkant B1-bordje - in overtreding is.

Googleview-foto augustus 2021:


Het betreffende artikel 9.1.2.1° uit de wegcode, en de context van spookrijden, heb ik al gepost.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2022 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2022, 11:45   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


De Zuiderring heeft voorrang op de Swinnenwijerweg (B1 voor zijn neus en haaientanden), die daar links wil, 2 keer:




Het verkeer dat naar rechts de Zuiderring oprijdt is geen voorrangs-kp maar een lange invoegstrook. Maar maakt ook deel uit van het "groot kruispunt"


De Swinnenwijerweg heeft op zeker moment 2 *rechterstroken eentje voor 1 rijbaan van de Zuiderring over te steken B1 en dan nog eens B1 om naar links te rijden, en dan eentje rechts voor de Zuiderweg naar rechts te vervolgen.
*

Het doorgaand verkeer op de Zuiderring geniet voorrang door een drietal B15 denk ik, ook diegene die de Zuiderring links willen afdraaien naar de Swinnenwijerweg.
Je kunt toch deze luchtfoto uit de krant zien?
Het één is een kruispunt, maar daar is het ongeval niet gebeurt.
Waar het ongeval gebeurde, is het geen kruispunt in de betekenis van kruispunt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2022, 12:38   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het één is een kruispunt, maar daar is het ongeval niet gebeurt.
De aanrijding is op de op de 1e fietsoverteekplaats van de Zuiderring gebeurt, zie geel sterretje:


De moto en de fietser zijn weggeslingerd, de moto heel ver.

Citaat:
Waar het ongeval gebeurde, is het geen kruispunt in de betekenis van kruispunt.
Amai, wat een onzin. Doe eens gewoon. En uw rare betekenis van een kruispunt is?
Uw draadstarter, en alle andere kranten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220904_95594357

Motard rijdt fietser aan in Genk: twee doden
Genk - Bij een zwaar ongeval op het kruispunt van de Swinnenwijerweg en Zuiderring in Genk vielen zondagnamiddag twee doden.
...
en nog eentje:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het citaat i.v.m. het kruispunt zit hier niet bij.
Niettemin wil ik hier toch op reageren, als je kijkt naar de foto van de weg, dan zie je dat er geen kruispunt is, dat er een invoegstrook is voor de mensen die van de Swinnenweyerstraat komen.


Je weet toch dat fietspaden deel uit maken van openbare wegen? Nee? Dan weet je het nu.

Citaat:
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#pnecicvscj

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2022 om 13:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 10:09   #65
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Eigenlijk moet dat net omgekeerd zijn.

Auto's vervuilen veel meer als ze telkens moeten stoppen en weer vertrekken. => slecht voor het milieu. Bij een fietser komt er enkel wat warmte en een paar pg remblokjesstof vrij.
Sinds wanneer geef jij iets om het milieu ?

En daarbij een fietser die meer moet stoppen en optrekken moet meer energie tot zich nemen, meer eten, en meer eten betekent meer vertering betekent meer scheten betekent meer methaan en methaan is een erger broeikasgas dan CO2.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 12:43   #66
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Sinds wanneer geef jij iets om het milieu ?

En daarbij een fietser die meer moet stoppen en optrekken moet meer energie tot zich nemen, meer eten, en meer eten betekent meer vertering betekent meer scheten betekent meer methaan en methaan is een erger broeikasgas dan CO2.
Je hebt er geen idee van wat ik allemaal al gedaan heb voor het milieu. o.a. al een honderdtal bomen geplant op mijn grond.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 13:45   #67
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je hebt er geen idee van wat ik allemaal al gedaan heb voor het milieu. o.a. al een honderdtal bomen geplant op mijn grond.
dan hebt ge al meer gedaan voor t millieu dan veel groenen met bakfiets en tesla.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 14:17   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
dan hebt ge al meer gedaan voor t millieu dan veel groenen met bakfiets en tesla.
Tesla liet/laat alleen al in Duitsland 520 hectare gemengd bos "aanplanten" om 172 hectare waardeloze dennen te compenseren.

Op de eerste dag alleen werden 30.000 zaailingen geplant op 5 hectare, tegen einde januari moesten er dat ~900.000 geworden zijn op de eerste 150 hectare. Ze rekenen met minder dan 10% verlies.

Citaat:
https://taz.de/Ausgleich-fuer-die-Te...ngen/!5827360/
In Brandenburg entsteht auf 520 Hektar ein neuer Mischwald.
(...)

"Vandaag zijn er berken en eiken", zegt Axel Behmann. De lange man met de leren laarzen brengt een bezoek aan de plantploeg in Grunow in Oost-Brandenburg. "We planten vandaag 30.000 bomen", legt hij uit. Als alles volgens plan verloopt, staan er eind januari 900.000 zaailingen op 150 hectare in het Brandenburgse veld. "Natuurlijke ruimte voor generaties" is de naam van het project dat Behmann leidt. Zijn taak: bos maken ter compensatie van de ontbossing op het terrein van Tesla's gigafabriek.

Om het Teslabos op tijd de grond in te krijgen, liet Behmann de grootste plantmachine van Duitsland bouwen. Het is elf meter breed en het was ook duur: "We hebben 100.000 euro geïnvesteerd", zegt de getrainde boer, die nu in het bos werkt. „Wij zijn hier pioniers.” In het Oder-Spree-district wordt momenteel zelfs het grootste nieuwe bos van Duitsland aangeplant. Tussen Grunow en de districtsstad Beeskow moet 520 hectare worden herbebost, wat overeenkomt met 730 voetbalvelden. Tegen het einde van deze januaridag zou vijf hectare hiervan in Grunow klaar moeten zijn.


Op drie van de vijf plaatsen worden berken en eiken geplant
Dat is alvast ietsje meer dan een honderdtal.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 september 2022 om 14:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2022, 21:09   #69
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Sinds wanneer geef jij iets om het milieu ?

En daarbij een fietser die meer moet stoppen en optrekken moet meer energie tot zich nemen, meer eten, en meer eten betekent meer vertering betekent meer scheten betekent meer methaan en methaan is een erger broeikasgas dan CO2.
Het aantal scheten valt in het niets met het aantal drollen dat als meststof voor een groentetuin kan dienen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be