Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2023, 15:40   #81
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat zijn zo van die uitzonderlijke verhalen die maar al te graag de pers halen eh?

Heb onlangs de achtergrond van dat verhaal ook gelezen.
Mevrouw zou een digitale meter krijgen. Die begint terug van 0 te tellen.
Dat was zo ook doorgegeven aan de leverancier.
Maar de plaatsing van de digitale meter ging om één of andere reden niet door dus volgens de leverancier had mevrouw massa's stroom verbruikt. Ze gingen er immers van uit dat de stand op de analoge meter die van de digitale was en aangezien die pas vanaf 0 was beginnen tellen had mevrouw op korte tijd massa's stroom verbruikt.

Kortom: leuk voor de gazetten maar weinig relevant. Al had de leverancier hier natuurlijk wel eerder in moeten grijpen en niet zo maar blindelings het voorschot verhogen.
Irrelevant ? Die vrouw probeerde maanden lang zonder resultaat de fout te laten corrigeren. Het komt in de gazet en boem. Even later "vindt" Luminus de fout.
Oud 9 januari 2023, 12:24   #82
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Irrelevant ? Die vrouw probeerde maanden lang zonder resultaat de fout te laten corrigeren. Het komt in de gazet en boem. Even later "vindt" Luminus de fout.
Ja, irrelevant.

Want het voorval heeft niks met het capaciteitstarief te maken.

En;

Met enkele miljoenen energieklanten zal het altijd links of rechts wel eens fout lopen.

En "fout lopen" is in deze dan nog vrij veel gezegd. Mevrouw kreeg een "voorstel". Geen factuur eh?
Sommige mensen zijn misschien wat sneller over hun toeren dan anderen maar als ik lees dat dat "psychisch op mevrouw heeft gewogen" frons ik toch even mijn wenkbrauwen.
Oud 9 januari 2023, 12:26   #83
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zodra het mogelijk wordt voor mij, zal ik elke maand het juiste bedrag voor het verbruikte gas en elektriciteit betalen.

Ik betaal immers ook geen maandelijks geschat bedrag voor mijn vakanties in het buitenland.

Als je erover nadenkt: de overheid verplicht ons eigenlijk tot het aanleggen van een spaarpotje in de zomer, zodat we in de winter niet moeten bleiten van de rekening. Hoe communistisch is da?
Hoezo doet de overheid dat?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 17:13   #84
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, irrelevant.

En;

Met enkele miljoenen energieklanten zal het altijd links of rechts wel eens fout lopen.

En "fout lopen" is in deze dan nog vrij veel gezegd. Mevrouw kreeg een "voorstel". Geen factuur eh?
Sommige mensen zijn misschien wat sneller over hun toeren dan anderen maar als ik lees dat dat "psychisch op mevrouw heeft gewogen" frons ik toch even mijn wenkbrauwen.
Sommige fouten zijn zo flagrant zichtbaar dat het niet meer links of rechts mag kunnen gebeuren.

Dit geval is als een auto die uit de fabriek komt zonder wielen. Stuur maar naar de klant. Hallo klant, hier is uw auto. Maar... hij heeft geen wielen. Dat klopt klant, maar... hier is uw auto. En dat zo een paar maanden lang.

Laatst gewijzigd door Zucht : 9 januari 2023 om 17:13.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 10:58   #85
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Sommige fouten zijn zo flagrant zichtbaar dat het niet meer links of rechts mag kunnen gebeuren.
Flagrant? Een energieleverancier stuurt een verkeerd voorstel...
Is dat flagrant?
Dat is een fout ja. Maar laat ons eerlijk zijn: het was een voorstel. Gewoon te negeren. Alsof je het nooit hebt aangekregen.
Stel dat het een factuur was geweest. Met nalatigheidsintresten en deurwaarders over de vloer. Ja, dan zou ik te overhalen zijn geweest om dit flagrant te noemen.
Maar hier?
Naah...

Citaat:
Dit geval is als een auto die uit de fabriek komt zonder wielen. Stuur maar naar de klant. Hallo klant, hier is uw auto. Maar... hij heeft geen wielen. Dat klopt klant, maar... hier is uw auto. En dat zo een paar maanden lang.
Dat is nog geen klein beetje een verkeerde vergelijking.

Mevrouw kreeg haar nieuwe auto uit de fabriek MET wielen. (ze kreeg immers elektriciteit geleverd).
En ze kreeg na levering van die auto een VOORSTEL om de wielen van haar auto te laten vervangen door veel duurdere wielen.
Een paar maanden lang: elke dag reclame voor duurdere wielen in haar mailbox. En op 'uitschrijven' klikken helpt niet. Heel vervelend ja. Maar ook niet meer dan dat.

Dát is een juiste vergelijking.
Ken jij veel mensen die psychisch op instorten staan omdat ze reclame voor nieuwe velgen aankrijgen?

Pas op: ik verdedig de energieleverancier niet eh? Die maakte wel degelijk een fout door de vergissing niet sneller recht te zetten en pas met een oplossing te komen nadat het probleem in de kranten uitgesmeerd werd. Dat was fout.

Maar het 'slachtoffer' overdrijft volgens mij nog geen klein beetje. Psychisch lijden omdat je een verkeerd voorstel in de bus krijgt? Omdat je niet onmiddellijk gehoor krijgt bij je leverancier? Komaan eh?
Fifteen minutes of fame ja.
Oud 10 januari 2023, 11:42   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoezo doet de overheid dat?
Heb jij ogen om te kijken?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 11:45   #87
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij ogen om te kijken?
De tijd die je hebt verspild aan dit non-antwoord had je evengoed kunnen spenderen aan het toelichten van je vorige post.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 19:31   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De tijd die je hebt verspild aan dit non-antwoord had je evengoed kunnen spenderen aan het toelichten van je vorige post.
't Is veel te plezant.
Ik zal je een tip geven.

Gedurende de zomermaanden betaal je veel meer voor je energie, via de maandelijkse voorschotten, dan dat je gebruikt hebt.
Dat teveel, kan je dan aanwenden in de winter.

Hoe heet zoiets.

En wie verplicht zowel de energieleveranciers als ons om dit systeem te aanvaarden? (behoudens de recent gemaakte opening)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 21:38   #89
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Basispiek is 2.5KW
"Basispiek", te interpreteren als een minimumprijs? Een "forfait"?
Alles eronder = geen lagere prijs meer.
Anders verwoord: ze reserveren zich winst, totaal los van klant.

Ook, een onnozel kwartier als selectie resolutie, dat is een hetzelfde, alsof een edelmetaalhandelaar de hoogste edelmetaalkoers, al bleef die maar een kwartier, van de maand kiest en die de hele maand zijn klanten aanrekent
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 10 januari 2023 om 21:44.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 22:00   #90
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, irrelevant.

En;

Heb je die gang van zaken wel gelezen?
- De distributienetbeheerder geeft Luminus door dat ze een spionagemeter hebben geinstalleerd.
- Luminus registreert op dat moment dan tellerstand 0
- De distributienetbeheerder geeft Luminus door dat ze GEEN spionagemeter hebben geinstalleerd.
- Luminus corrigeert de registratie tellerstand naar origineel NIET, waarom NIET, weten ze naar eigen zeggen zelf NIET.
- Madam klaagt veel hogere tarief maandenlang bij Luminis aan en geeft ook de verklaring.
- Luminus geeft geen krimp.
- Het komt in de gazet.
- Luminus onderzoekt de zaak en vindt de verklaring.
Dat is een even zotte gang van zaken als he Jefke uw broek staat open, Jefke reageert niet. Tot ie ermee in de gazet staat. Dan bestelt ie een onderzoek dat uitwijst dat zijn broek openstaat. En vala, Jefke trekt zijn rits toe.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 10 januari 2023 om 22:00.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 22:43   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Capaciteitstarief

Ik kreeg zojuist mijn maandelijkse nieuwsbrief van mijnenergie binnen. Het handelt over capaciteitstarief. Blijkbaar let je goed op welke toestellen je gelijktijdig gebruikt. Het gaat over pieken in het verbruik.
Waar is dat goed voor ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 10 januari 2023 om 23:02.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 22:54   #92
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik kreeg zojuist mijn maandelijkse nieuwsbrief van mijnenergie binnen. Het handelt over capaciteitstarief. Blijkbaar let je goed op welke toestellen je gelijktijdig gebruikt. Het gaat over pieken in het verbruik.
Waar is dat goed voor ?
Zoveel mogelijk poen uit uw zakken halen met een uitleg die verantwoord klinkt.
Een café zou bijvoorbeeld zijn prijzen kunnen verhogen naarmate er meer klanten zijn, want dan moeten de barmannen en kelners harder werken. Zoiets dus.

Laatst gewijzigd door Zucht : 10 januari 2023 om 22:56.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 23:18   #93
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waar is dat goed voor ?
Tenzij je een elektrische auto hebt of je huis elektrisch verwarmt is er niks om je zorgen over te maken.
Als je 40-80€ per jaar wil besparen kan je altijd opletten om tijdens de was niet te zitten koken. Dat is het zowat.
Oud 10 januari 2023, 23:52   #94
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Minder betalen?
Te veel boekskes van de Gebroeders Grimm gelezen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is mogelijk, maar praktisch moeilijk haalbaar. Met 5 kW piek zit je ongeveer op break even.
Je kan een simulatie doen op:
https://www.mijnenergie.be/capacitei...SAAEgK3ZPD_BwE
Ik kom uit op € 75.00 besparing per jaar wanneer ik mijn pieken onder controle houd ...

Vorige maand was de piek zonder meerkosten 1.85 kWh en had ik de hoogste piek 1.42 kWh

Deze maand is piek zonder meerkosten 1.85 kWh en heb ik (voorlopig) de hoogste piek 1.06 kWh

Laatst gewijzigd door Gun : 10 januari 2023 om 23:54.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2023, 23:56   #95
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Ter info: In Wallonië is de Waalse energieregulator CWaPE verantwoordelijk voor de hervorming van de nettarieven. Er zijn nog geen concrete maatregelen genomen.
Oud 11 januari 2023, 00:23   #96
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik kom uit op € 75.00 besparing per jaar wanneer ik mijn pieken onder controle houd ...

Vorige maand was de piek zonder meerkosten 1.85 kWh en had ik de hoogste piek 1.42 kWh

Deze maand is piek zonder meerkosten 1.85 kWh en heb ik (voorlopig) de hoogste piek 1.06 kWh
Hoe doe je dat zo'n lage pieken?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2023, 05:10   #97
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Hoe doe je dat zo'n lage pieken?
Da's niet moeilijk hoor. Ge zet gewoon geen 2 grote verbruikers tegelijk aan voor langer dan 14 minuten.
Oud 11 januari 2023, 05:50   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tenzij je een elektrische auto hebt of je huis elektrisch verwarmt is er niks om je zorgen over te maken.
Als je 40-80€ per jaar wil besparen kan je altijd opletten om tijdens de was niet te zitten koken. Dat is het zowat.
Op gas koken natuurlijk. En op steenkool verwarmen. Maximaal fossiel gaan, zo min mogelijk stroom gebruiken

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 januari 2023 om 05:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2023, 05:53   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ter info: In Wallonië is de Waalse energieregulator CWaPE verantwoordelijk voor de hervorming van de nettarieven. Er zijn nog geen concrete maatregelen genomen.
Ze moeten zich daar een kriek lachen denk ik
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2023, 06:05   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op gas koken natuurlijk. En op steenkool verwarmen. Maximaal fossiel gaan, zo min mogelijk stroom gebruiken
Of op hout uit eigen bos. Maar dan wel met een primitieve kachel. Dan ontzeg je de (r)Overheid nog de belastingen en taxen op fossiele brandstoffen. (eigen steenkoolmijntje is ook mogelijk, werken met ruwe aardolie is moeilijker)

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be