Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2023, 14:05   #28941
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Dat moet wel goed zijn aan Madam Kroket haar prijzen te zien.
Ik betaal toch graag ietske meer voor artisanaal bereide produkten.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 18:59   #28942
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Meer dan een halve eeuw geleden ging ik garnaal kroketten eten bij James in Oostende. Dat was wel uitzonderlijk (toen tenminste).

Tegenwoordig hebben de garnalen een reis naar Marrokko om daar gepeld te worden en worden ze gediepvriest en ontdooit in vergelijking met vroeger is dat nu veredelde karton smaak. Nog vroeger als ik klein was kochten mijn ouders aan de vistrap garnalen die dezelfde morgen gevangen waren en gekookt. Ne kilo in gazettenpapier gedraaid en die gingen we pellen en opeten op het terras van den Belgica met een Rodenbach (enfin ik mocht eens een slokje nemen). Die waren nog lekker kraakvers vol met smaak.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 20:31   #28943
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist, ze is niet bepaald goeiekoop. Alles wat ze verkoopt is wel artisanaal, gegarandeerd. Haar Ostendse garnaalkroketten zijn ook superlekker.
Ik wil niet lastig doen maar ik lees versgerold maar niet zelfgepeld. Dat zou in België onbetaalbaar worden. Van een kilo ongepelde garnalen hou je 300gr gepelde over. Ruw geschat zit je dan met garnalen die over de 100€ de kilo kosten als men het minimum loon hanteert. Die garnalen worden gekoeld soms gediepvriest en bestrooit met chemische producten om de heen en terugreis naar oa Marroko te doorstaan en niet te beginnen bederven na een paar dagen frigo als ze terug in België zijn .
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 12:01   #28944
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Meer dan een halve eeuw geleden ging ik garnaal kroketten eten bij James in Oostende. Dat was wel uitzonderlijk (toen tenminste).

Tegenwoordig hebben de garnalen een reis naar Marrokko om daar gepeld te worden en worden ze gediepvriest en ontdooit in vergelijking met vroeger is dat nu veredelde karton smaak. Nog vroeger als ik klein was kochten mijn ouders aan de vistrap garnalen die dezelfde morgen gevangen waren en gekookt. Ne kilo in gazettenpapier gedraaid en die gingen we pellen en opeten op het terras van den Belgica met een Rodenbach (enfin ik mocht eens een slokje nemen). Die waren nog lekker kraakvers vol met smaak.
Mijn grootouders gingen altijd naar den Belgica, tot zo'n 25-30j geleden.
Zeker 6-8 keer per jaar gingen ze daar elke dag eten.
Héle verhalen heb ik moeten aanhoren over "den Belgica".
Oud 2 februari 2023, 12:01   #28945
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn grootouders gingen altijd naar den Belgica, tot zo'n 25-30j geleden.
Zeker 6-8 keer per jaar gingen ze daar elke dag eten.
Héle verhalen heb ik moeten aanhoren over "den Belgica".
Oud 2 februari 2023, 12:03   #28946
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag: straks boterhammen met Leerdammer en ajuinsoep als lunch.
Vanavond: kippenbillen met gebakken patatjes en champignonnetjes.
Oud 2 februari 2023, 12:25   #28947
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vraag me af of de Blokkers daar geen probleem mee hebben, dat de garnalen die zij binnen spelen door de handen van marokanen zijn gegaan.

Trouwens, kijk eens naar het filmpje in de link van madame kroket : 3/4 van haar keukenpersoneel zijn moslima's met hoofddoek.

Ook opvallend : op haar webstekje staat dat ze géén gelatine gebruiken, zou dat komen omdat dat een product is (gemaakt van varkens eiwitten) dat die moslima's niet willen/mogen aanraken ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 12:55   #28948
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niet lastig doen maar ik lees versgerold maar niet zelfgepeld. Dat zou in België onbetaalbaar worden. Van een kilo ongepelde garnalen hou je 300gr gepelde over. Ruw geschat zit je dan met garnalen die over de 100€ de kilo kosten als men het minimum loon hanteert. Die garnalen worden gekoeld soms gediepvriest en bestrooit met chemische producten om de heen en terugreis naar oa Marroko te doorstaan en niet te beginnen bederven na een paar dagen frigo als ze terug in België zijn .
Ik zal mij eens informeren. In het bijzonder waar die Oostendse garnalen worden gepeld.

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 februari 2023 om 12:56.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 13:07   #28949
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik vraag me af of de Blokkers daar geen probleem mee hebben, dat de garnalen die zij binnen spelen door de handen van marokanen zijn gegaan.

Trouwens, kijk eens naar het filmpje in de link van madame kroket : 3/4 van haar keukenpersoneel zijn moslima's met hoofddoek.

Ook opvallend : op haar webstekje staat dat ze géén gelatine gebruiken, zou dat komen omdat dat een product is (gemaakt van varkens eiwitten) dat die moslima's niet willen/mogen aanraken ?
In de mc donalds al niet beter.

Een tijdje geleden was ik daar aan het werk en ik zag dat ze hun eigen eten bij de buur gingen halen want dat was halal.

Het personeel dus.

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 februari 2023 om 13:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 13:12   #28950
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal mij eens informeren. In het bijzonder waar die Oostendse garnalen worden gepeld.
Alle in België verkochte garnalen worden gepeld in Marokko.
Oud 2 februari 2023, 13:15   #28951
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Deze middag stokbrood met Chimaykaas, en de rest van de vissoep.
Vanavond polderpatatten met zachtgekookte eieren en botersaus, en fijngesneden ajuin.
Oud 2 februari 2023, 13:39   #28952
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze middag stokbrood met Chimaykaas, en de rest van de vissoep.
Vanavond polderpatatten met zachtgekookte eieren en botersaus, en fijngesneden ajuin.
Toetjespap! (veronderstel ik)
Sorry if I'm wrong hoor.
Oud 2 februari 2023, 13:53   #28953
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan de kust kan je nog ter plaatse handgepelde vinden. Maar ze zijn zeer zeldzaam.
Oud 2 februari 2023, 14:25   #28954
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Aan de kust kan je nog ter plaatse handgepelde vinden. Maar ze zijn zeer zeldzaam.
Skob, ik ga mij informeren waar de garnalen van de vistrap worden gepeld.
Er zijn in Oostende nog een viertal vissers. Een van de voorwaarden om het label Oostendse garnaalkroket te mogen krijgen is dat de garnalen van de Oostendse vissers afkomstig zijn. Voorlopig stel ik mij de vraag of de moeite wordt gedaan om die garnalen eerst naar Marokko te transporteren om te worden gepeld.
Oud 2 februari 2023, 14:37   #28955
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Toetjespap! (veronderstel ik)
Sorry if I'm wrong hoor.
Wel, die benaming heb ik nog gehoord maar zo te zien na wat opzoeken is het niet helemaal hetzelfde. Het trekt er een beetje op.
Gewoonweg zachtgekookte bloempatatten (opgeschud), daar twee of drie zachtgekookte gepelde eieren op, dan de botersaus, dan wat vers gesneden ajuin, en ik doe er nog wat muskaatnoot op. Gewoonweg fantastisch lekker. Ik denk dat recept zeer lokaal is, van moeders kant (Diksmuide).
Oud 2 februari 2023, 15:13   #28956
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Skob, ik ga mij informeren waar de garnalen van de vistrap worden gepeld.
Er zijn in Oostende nog een viertal vissers. Een van de voorwaarden om het label Oostendse garnaalkroket te mogen krijgen is dat de garnalen van de Oostendse vissers afkomstig zijn. Voorlopig stel ik mij de vraag of de moeite wordt gedaan om die garnalen eerst naar Marokko te transporteren om te worden gepeld.
De pers heeft dat vorig jaar nog beschreven :

Citaat:
Hoe komt het dat 90 procent van onze eigen noordzeegarnalen toch in Marokko gepeld wordt? En hoe vers zijn ze dan nog?
Oostende-Tanger-Oostende: die absurde retourreis, zo’n 4.600 km in vogelvlucht, maken ongepelde noordzeegarnalen voor ze gepeld in de tomaat-garnaal op jouw bord terechtkomen. Waarom sturen we onze eigen verse garnalen eerst richting Marokko? Hoe blijft dat rendabel? En vooral: blijven de garnalen dan nog even lekker?
Onze journalist zocht het uit.

Stefan Vanderstraeten 12-08-22,

Hoe Zeeuws de Zeeuwse mosselen zijn, vertelden we al enkele weken geleden. Maar heb je jezelf ook al eens afgevraagd of die noordzeegarnalen ook écht van hier zijn of niet? Tijdens de coronacrisis dreigde er een schaarste aan ongepelde garnalen én garnaalkroketten in de Belgische supermarkten. Wat al langer een publiek geheim was, werd toen nog wat publieker. Door de strenge coronamaatregelen moesten ook in Marokko uiteraard alle bedrijven in lockdown gaan. Inclusief de ‘pelstations' die er normaal voor zorgen dat de garnalen gepeld en al in onze tomaat-garnaalgerechten belanden. De Belgische warenhuizen moesten twee jaar geleden dus toegeven dat die lege koelvakken niet aan onze garnaalvissers te wijten waren, wel aan de Marokkaanse omstandigheden. Opvallend nieuws voor wie dat toen gemist heeft: 90 procent van alle noordzeegarnalen wordt doodleuk in Marokko gepeld, vlakbij de Atlantische Oceaan.
Nochtans wordt de ‘Crangon crangon’, zoals de kleine lekkernij officieel heet, daarentegen wél in onze eigen Noordzee opgevist. Vanuit Oostende, Zeebrugge en Nieuwpoort trekken garnalenkotters er haast dagelijks op uit om met hun sleepnetten garnalen uit de noordzeebodem te pulken, aan boord in zeewater te koken én vervolgens te koelen. Maar zodra ze aan wal belanden, maken onze noordzeegarnalen al jaren een serieus ‘ommetje’.

Lagere loonkosten
Tot eind jaren 80 werden de garnalen traditioneel gepeld door oude vissersvrouwen, die zo een centje extra verdienden. Nadat enkele Nederlandse bejaarden het leven lieten door een bedorven garnalencocktail, verbood de Nederlandse overheid het thuis pellen definitief in 1989. Zo moesten grote spelers zoals Klaas Puul en Heiploeg — die ook in de Belgische vismijnen 85 procent van alle garnalen opkopen én aan de meeste Belgische warenhuisketens leveren — plots iets anders bedenken. Na wat proefdraaien in Oost-Europa zonder resultaat, bleek uiteindelijk Marokko hét beloofde pelland, met de Noord-Marokkaanse havenstad Tanger als ideale locatie.

“Vandaag is Tanger uitgegroeid tot het zenuwcentrum van de garnalenverwerking”, schreef Jan Bart Van In van West-Vlaanderen Werkt eerder al in onderzoek neer. “Zeven bedrijven stellen er meer dan 4.000 vrouwelijke pellers tewerk. De garnalentrafiek gebeurt met vrachtwagens die vanuit Nederland naar Spanje rijden. Van daar brengt de veerboot ze naar Tanger. De garnalen reizen vijf tot zes dagen lang heen en weer tussen Nederland en Marokko. Het natuurproduct is dus zeker tien dagen onderweg van de zee naar het bord van de consument.”
Met 3.200 werkneemsters is Klaas Puul zelfs de grootste werkgever van heel Tanger. Foto’s tonen hoe in enorme fabriekshallen vele honderden Marokkaanse vrouwen zij aan zij garnalen zitten te pellen. “Elke vrouw kan gemiddeld 1 tot 1,5 kilogram garnalen per uur pellen”, klinkt het bij EOS Tracé. “Per dag is dat 9 tot 11 kilogram: of een kleine 9.000 stuks.” Hoe meer ze pellen, hoe meer ze verdienen, want elke vrouw wordt in de Marokkaanse pelstations per kilo betaald. Hoewel de betrokken bedrijven soms tot op het belachelijke af beweren in Marokko te zitten omdat de vrouwen er handiger zijn of fijnere vingers hebben, draait alles uiteraard om de vele lagere loonkosten. Hoeveel een Marokkaanse garnalenpelster uiteindelijk verdient, blijft een goed bewaard geheim, al klinkt het bij sommige bronnen dat de prijzen variëren van 150 tot hooguit 170 euro per maand.

Bewaarmiddelen
Blijft de vraag over hoe een zeer delicaat en bederfelijk product zoals de noordzeegarnaal uiteindelijk zo’n lange retourreis kan overleven én nog probleemloos door de consument verorberd kan worden? Door een lange lijst aan bewaarmiddelen, zo blijkt. “Om het bacteriële bederfproces tegen te gaan, worden naast benzoëzuur (E210) ook sorbinezuur (E200) en zouten kaliumsorbaat (E201), natriumbenzoaat (E211) en natriummetabisulfiet (E22B) gebruikt”, laat onderzoekster Geertrui Vlaemynck van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) optekenen.

“En omdat bepaalde bewaarmiddelen effectiever werken in een zuur milieu, voegt men vaak ook citroenzuur toe aan de gepelde garnalen. Het gebruik hiervan laat toe de garnalen tot 20 (!) dagen of langer te bewaren, wat nodig is voor het verre transport naar de pellerijen in Marokko en terug. Benzoëzuur komt in de garnaal tot 0,6% voor en wordt soms in verband gebracht met het mogelijk uitlokken van ADHD en allergische reacties bij kinderen. Momenteel loopt een onderzoek om dit te bevestigen en worden studies naar alternatieve bewaarmiddelen ondernomen.”
Net zoals ook steeds meer volautomatische pelmachines worden ontwikkeld. Maar tot op vandaag vallen die nog altijd duurder en kwaliteitsarmer uit dan de Marokkaanse handenarbeid. En dan nog dit: omdat van een gepelde garnaal uiteindelijk slechts 1/3de van het oorspronkelijke volume overblijft, hoeft er voor elke drie vrachtwagens die de heenreis naar Marokko maken, uiteindelijk maar één terug te komen. Zo vaart het milieu er toch nog een klein beetje bij.
https://www.hln.be/eten/hoe-komt-het...-nog~af644fb2/

Als je in een restaurant de vraag stelt of het handgepelde garnalen zijn, en men antwoord 'ja' dan is dat overigens technisch gezien geen leugen hee. Het zijn handgepelde garnalen... uit Marokko.
Oud 2 februari 2023, 15:18   #28957
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Culinair gezien is dat natuurlijk een zonde. Economisch gezien begrijpbaar.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 15:51   #28958
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, die benaming heb ik nog gehoord maar zo te zien na wat opzoeken is het niet helemaal hetzelfde. Het trekt er een beetje op.
Gewoonweg zachtgekookte bloempatatten (opgeschud), daar twee of drie zachtgekookte gepelde eieren op, dan de botersaus, dan wat vers gesneden ajuin, en ik doe er nog wat muskaatnoot op. Gewoonweg fantastisch lekker. Ik denk dat recept zeer lokaal is, van moeders kant (Diksmuide).
Mss dat ik het verkeerd geschreven heb, die 'toetjespap'.
Mss heet het ' totjespap' dan?
Het recept dat jij beschrijft at mijn broer ook vaak. Hij woonde in Breininge.
Oud 2 februari 2023, 16:06   #28959
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las dat eens op een doosje garnaal in een winkel.

Geen garnaal dus tijdens het eten.
Oud 2 februari 2023, 17:52   #28960
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik las dat eens op een doosje garnaal in een winkel.

Geen garnaal dus tijdens het eten.

Dat is jouw keuze.

Zie dit artikel uit 2020, de grootste hollandse garnalenhandelaar heeft een belang genomen in het bedrijf KANT die garnalenpelmachines maken. Die zijn daar al jaren mee bezig, maar halen nog maar 10% van de totale markt. Reden : zelfs machinaal pellen in holland is nog altijd duurder dan de traditionele rit op en af naar Tanger in Marokko en daar manueel pellen.

Op termijn gaat het aandeel machinaal wel groeien, maar enkel wanneer dit prijstechnisch concurrentieel is met de manuele route.

https://www.gpckant.nl/over-ons/in-de-pers/

Wie wil geloven dat er bij ons of bij de hollanders nog oude vrouwkes zitten manueel kilo's garnalen te pellen voor de horeca die maakt zichzelf iets wijs. Dat zou het product gewoon onbetaalbaar maken voor de restaurants.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 februari 2023 om 17:54.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be