![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#28941 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28942 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer dan een halve eeuw geleden ging ik garnaal kroketten eten bij James in Oostende. Dat was wel uitzonderlijk (toen tenminste).
Tegenwoordig hebben de garnalen een reis naar Marrokko om daar gepeld te worden en worden ze gediepvriest en ontdooit in vergelijking met vroeger is dat nu veredelde karton smaak. Nog vroeger als ik klein was kochten mijn ouders aan de vistrap garnalen die dezelfde morgen gevangen waren en gekookt. Ne kilo in gazettenpapier gedraaid en die gingen we pellen en opeten op het terras van den Belgica met een Rodenbach (enfin ik mocht eens een slokje nemen). Die waren nog lekker kraakvers vol met smaak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28943 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil niet lastig doen maar ik lees versgerold maar niet zelfgepeld. Dat zou in België onbetaalbaar worden. Van een kilo ongepelde garnalen hou je 300gr gepelde over. Ruw geschat zit je dan met garnalen die over de 100€ de kilo kosten als men het minimum loon hanteert. Die garnalen worden gekoeld soms gediepvriest en bestrooit met chemische producten om de heen en terugreis naar oa Marroko te doorstaan en niet te beginnen bederven na een paar dagen frigo als ze terug in België zijn .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28944 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeker 6-8 keer per jaar gingen ze daar elke dag eten. Héle verhalen heb ik moeten aanhoren over "den Belgica". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28945 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeker 6-8 keer per jaar gingen ze daar elke dag eten. Héle verhalen heb ik moeten aanhoren over "den Belgica". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28946 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag: straks boterhammen met Leerdammer en ajuinsoep als lunch.
Vanavond: kippenbillen met gebakken patatjes en champignonnetjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28947 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af of de Blokkers daar geen probleem mee hebben, dat de garnalen die zij binnen spelen door de handen van marokanen zijn gegaan. ![]() Trouwens, kijk eens naar het filmpje in de link van madame kroket : 3/4 van haar keukenpersoneel zijn moslima's met hoofddoek. Ook opvallend : op haar webstekje staat dat ze géén gelatine gebruiken, zou dat komen omdat dat een product is (gemaakt van varkens eiwitten) dat die moslima's niet willen/mogen aanraken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28948 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy : 2 februari 2023 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28949 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een tijdje geleden was ik daar aan het werk en ik zag dat ze hun eigen eten bij de buur gingen halen want dat was halal. Het personeel dus.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 2 februari 2023 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28950 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle in België verkochte garnalen worden gepeld in Marokko.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28951 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze middag stokbrood met Chimaykaas, en de rest van de vissoep.
Vanavond polderpatatten met zachtgekookte eieren en botersaus, en fijngesneden ajuin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28952 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28953 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de kust kan je nog ter plaatse handgepelde vinden. Maar ze zijn zeer zeldzaam.
![]() |
#28954 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn in Oostende nog een viertal vissers. Een van de voorwaarden om het label Oostendse garnaalkroket te mogen krijgen is dat de garnalen van de Oostendse vissers afkomstig zijn. Voorlopig stel ik mij de vraag of de moeite wordt gedaan om die garnalen eerst naar Marokko te transporteren om te worden gepeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28955 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gewoonweg zachtgekookte bloempatatten (opgeschud), daar twee of drie zachtgekookte gepelde eieren op, dan de botersaus, dan wat vers gesneden ajuin, en ik doe er nog wat muskaatnoot op. Gewoonweg fantastisch lekker. Ik denk dat recept zeer lokaal is, van moeders kant (Diksmuide). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28956 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je in een restaurant de vraag stelt of het handgepelde garnalen zijn, en men antwoord 'ja' dan is dat overigens technisch gezien geen leugen hee. Het zijn handgepelde garnalen... uit Marokko. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28957 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Culinair gezien is dat natuurlijk een zonde. Economisch gezien begrijpbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28958 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mss heet het ' totjespap' dan? Het recept dat jij beschrijft at mijn broer ook vaak. Hij woonde in Breininge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28959 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen garnaal dus tijdens het eten.
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28960 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is jouw keuze. Zie dit artikel uit 2020, de grootste hollandse garnalenhandelaar heeft een belang genomen in het bedrijf KANT die garnalenpelmachines maken. Die zijn daar al jaren mee bezig, maar halen nog maar 10% van de totale markt. Reden : zelfs machinaal pellen in holland is nog altijd duurder dan de traditionele rit op en af naar Tanger in Marokko en daar manueel pellen. Op termijn gaat het aandeel machinaal wel groeien, maar enkel wanneer dit prijstechnisch concurrentieel is met de manuele route. https://www.gpckant.nl/over-ons/in-de-pers/ Wie wil geloven dat er bij ons of bij de hollanders nog oude vrouwkes zitten manueel kilo's garnalen te pellen voor de horeca die maakt zichzelf iets wijs. Dat zou het product gewoon onbetaalbaar maken voor de restaurants.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 februari 2023 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |