![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4741 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
|
![]() zeg Micele
die Tesla 3 longrange kan nu 600km ipv 500km een paar jaar terug. Maar ik vind zo nergens of dit komt door minder verbruik, een verhoogde efficientie of door meer batterij ? specs on site vermelden dat niet ??? Batterij Long Range Acceleratie 0-100 km/?u in 4,4 sec Bereik (WLTP) 602 km Drive Dual Motor All-Wheel Drive Zitplaatsen 5 volwassenen Wielen 18" of 19" Gewicht 1.830 kg Laadruimte 649 liter Displays Centraal touchscreen van 15” Supercharging, max. / Betalingswijze Max. 250 kW; Pay per use Garantie Basisvoertuig: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is Batterij en aandrijfunit: 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is wat ook speciaal is, dat hun WLTP verbruik lager ligt dan hun gemiddeld verbruik Energieverbruik EVDB Real Range Actieradius * 380 km Verbruik Voertuig * 151 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km WLTP Normering (TEL) Actieradius 495 km Verbruik Normering 144 Wh/km Verbruik Voertuig 116 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km WLTP Normering (TEH) Actieradius 491 km Verbruik Normering Geen Data Verbruik Voertuig 117 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Normering Geen Data Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km Je krijgt dus een auto die zogenaamd WLTP 495km kan en staat hij gemiddeld op 380km ?
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 3 februari 2023 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4742 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
Model 3 heeft een opfrissing gekregen modeljaar 2022 (te bestellen vanaf november 2021), onder andere warmtepomp standaard, batterij-chemie+inhoud en optimalisatie zal ook nog wat beter zijn dan modeljaar 2021. Neem deze bron die cijfers trekken er wat meer op (zie ook legende): Het bruto kWh batterijpack zal boven 80 kWh liggen, ik denk bijna # 82 kWh (voor Europa hé), netto zal in de buurt van # 76,5 kWh zijn, Bjorn Nyland heeft daar precieze metingen van naargelang temperatuur (zomer - winter): Vwala, zomertest: Citaat:
Citaat:
https://ev-database.org/car/1591/Tes...nge-Dual-Motor Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 18:42. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4743 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Tesla corrigeert de prijszetting model Y / model 3 nog eens want blijkbaar lagen die te kort bijeen en naargelang productie(f)vraag willen ze wat meer model 3 verkopen, tenslotte "het oudste model".
De model Y wordt nu 1000$ tot 1500$ duurder, de model 3 tot 500 $ goedkoper. Citaat:
Het model 3 (standaard range, Sedan) begint vanaf € 46k inclusief transportkosten, ff plakken, kan maandag al anders zijn. Model Y is slechts € 2k duurder met €48k. (standard range, SUV), bij de Long Range dual motor AWD versies is dit verschil zelfs maar luttele € 1000 €. Model Y LR € 55k, model 3 LR € 54k. En bij de Performance versie is het verschil € 3k, lol . De model Y wordt wel ook gemaakt/geleverd vanuit Duitsland andere versies weer vanuit China, scheelt 10% EU-taksen en zee-transport. Citaat:
SR: 48 | 46 _ altijd CN | CN LR: 55 | 54 _ D of CN op aanvraag? P: 65 | 61 _ D | CN
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2023 om 17:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4744 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
|
![]() Citaat:
als je 75KWh batterij en je verbruikt 15.5KWh op 100km, rij je dus 480km met een batterij maar doen een WLTP bereking zonder laadverliezen, wat dan betekent dat hij 12.2kWH/100km verbruikt, een verbruik die ik eerlijk nog NOOIT gezien heb tenzij ik 50km/u constante snelheid zou kunnen rijden het is nu wel nog winter, ga er nog eens op letten naar de april/mei maand toe of hij minder verbruikt, bvb want echt veel scheelt dat niet, zo warm staat de verwarming nu niet. en op het verbruikkscherm zie ik zo geen min-km door de airco, pak dat het 3km bvb verbruik wegneemt, zoiets is dat Dus mijn verwondering is nu, dat re daar 600km staat waar mijn vrouws Tesla 500km afficheert, die trouwens al gezakt is na 65000km en 180 laadbeurten naar 470km. En mijn vrouw's auto staat idd ongeveer 500km aan 15kWH of die batterij is niet gestegen in kwh Dus blijkbaar verbruikt niewer model 3 wat minder dan model 3 van 2 jaar terug.. Energieverbruik EVDB Real Range Actieradius 485 km Verbruik Voertuig 155 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km WLTP Normering (TEL) Actieradius 614 km Verbruik Normering 147 Wh/km Verbruik Voertuig 122 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km WLTP Normering (TEH) Actieradius 602 km Verbruik Normering 148 Wh/km Verbruik Voertuig 125 Wh/km CO2 Uitstoot 0 g/km Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen. Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 4 februari 2023 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4745 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paule ik denk dat je alweer verkeerd denkt kan dat zijn? Of Bjorn Nyland liegt, en die heeft dat echt niet nodig. Die kerel rijdt 90 kmu en 120 kmu in zijn filmpjes. En leest het gemiddeld verbruik af: 13,6 kWh/100 km bij echte 90 kmu van de display. ~76,5 kWh/13,6 = 563 km Citaat:
En de Noorse NAF haalt in gestandariseerde zomertesten dikwijls veel meer dan het WLTP-cijfer waarom ggl je dat niet? Het is hier al dikwijls geplaatst. De NAF rijdt wel echt tot de laatste ampere die het management vrijgeeft dus onder 0%. (dat is soms 15 tot 30 km meer dan 0%) Doe uw huiswerk eens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2023 om 22:30. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4746 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
|
![]() Citaat:
Op de snelweg verliest hij minimaal omdat hij quasi nooit moet remmen , op een gewone weg moet je constant vertragen en versnellen en dat is idd kWh verliezen... en veel hoor Op de snelweg heb je gewoon een constante curve, en mooi smooth, het enige dat er gebeurt tijdens bergop verbruikt hij wat meer, en bergaf een pak minder Als je hard acceereert wordt je ook minder efficient, dus beter normaal optrekken, dat verliest minder.. en sluipverbruikers zijn quasi nichil, je kan de verwarmng/airco uitzetten en thats it... volgens mij verbruik thij meer in de zomer zelfs met airco op dan nu bvb 10° vandaag en de airco heb je nauwelijks nodig ik krijg bvb op verbruiksscherm de suggestie dat ik 110 moet rijden op de snelweg.... om mijn verbruik te doen zakken, dat zou dan 10km moeten schelen als ik 15KWh verbruik gemiddeld op gewone wegen aan 70km/u zou ik niet weten hoe ik daar meer dan 500km uit mijn batterij kan persen, temeer je optimaal om de slijtage te minimaliseren zit te tanken tussen 410-100km om de batterij op conditie te houden. Dat betekent dus dat je optimaal ongeveer om de 300km zit te tanken, en dat uw bereik dus 45kWh van de batterij of 300km is, tuurlijk kan ik nog verder rijden, maar dat doe ik dus niet om de batterij niet te stressen, trouwens tesla gaat vanzelf u naar een laadpaal loodsen als je te laag zakt, vanaf 100km bereik begint hij eraan zou ik zeggen
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 5 februari 2023 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4747 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
1. Bij welke buitentemperatuur? Welke omstandigheden? Is dat 120 kmu of 150 kmu op de snelweg? ![]() 2. Welke banden en velgen heb je opliggen? De brede velgen en banden kan tot 39 km minder rijbereik opleveren op de snelweg. Ook bij 80 kmu kan dat al een kleine rol spelen. 3. Welke model 3 LR heb je eigenlijk? modeljaar 2019-2020-2021-2022? Heb je een warmtepomp standaard? Vanaf einde 2021 of modeljaar 2022 heeft die warmtepomp standaard, kan in de winter tot 2 kWh/100 km sparen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4748 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() vervolg... zucht... QED goede omstandigheden zomer, dus batterij min of meer op ideale temperatuur.
• nog eens.... De live-gestopte-video van Bjorn Nyland model 3 in de zomer 2021 met standaard banden en aerovelgen 18" (dus zuinigste versie), die wagen heeft geen warmtepomp. Video in stappen: 1. ~92 kmu = 142 Wh/km lees ik nu af: (gps is dat 89,2 kmu gemiddeld, 1 uur lang rijden en 89,2 - 89,5km afgelegd, kan je alles volgen en aflezen # en Bjorn zegt het ook, luister maar, ook 3,1 bar bandendruk alle 4 banden, rijdt op autopilot, snelheidsregelaar ingesteld enz... , zie display ) Vanaf hier: https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=260 enkele minuten kijken en luisteren. 2. na 2h 02 continu aan 92 kmu rijden vanaf hier: https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=371 183,3 km op 2,0333 uur is exact 90 kmu gemiddeld, btw BN checkt ook de exacte afstand na en corrigeert op de echte kilometers. - nog altijd 142 Wh/km 3. na 3h 06 continu aan 92 kmu rijden vanaf hier: ~280 km https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=388 gemiddeld verbruik daalt naar 139 Wh/km bij 90 kmu 120 kmu gemiddeld zie volgende post...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4749 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Porsche 718 Boxster EV (of zonder boxster
![]() "Prototype" he gecamoufleerd... https://twitter.com/electricfelix/st...arging-2023%2F ouder : https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...xster-gesnapt/ Nog recente geruchten uit Duitsland: Cayman/Boxster wordt puur electrisch Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4750 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
Hij zou beter eens over de prijzen van laden beginnen. Dit heb ik juist gelezen : "Vandaag zoals gewoonlijk gaan laden aan de Laadpaal aan de bibliotheek van Vorselaar zonder te beseffen dat de prijs voor het laden serieus gestegen was voor deze. "Blijkt deze plots 1,16€/kWh te zijn en dit voor een gewone Laadpaal enz....." ->mijn bron "EV Belgium Community". Komt van mensen die zelf een EV hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4751 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Komt van mensen die BEVs jarenlang testen in zomer en winter.
Haalt ook de Belgische plofmedia: bijna 4 jaar geleden met de EVs van toen was het al geen probleem onder de 20 kWh/100 km te geraken op de snelweg. Met video voor de petrolheads in de eeuwige ontkenningsfaze. Citaat:
Lijstje jarenlang getesten door ADAC - genormde ecotest - maar men weet de jaar-weer-omstandigheden niet (dus de waardes lopen uiteen naargelang temperatuur). Dat kan ik wel ~ opzoeken voor elke wagen, want ADAC heeft daar pdfs van met datum, dan weet men al ongeveer de temperatuur. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4752 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Test 28.05.2019 + Video Citaat:
Een vb van evolutie met het strenge EPA-normverbuik in kWh/miles en hun EPA-rijbereik van de Model 3 long range AWD tussen 2019 en 2022: Het verbruik MPGe op de highway cyclus is al redelijk vlot gereden, die cyclus is gedocumenteerd. EPA is altijd laadverliezen inbegrepen. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4753 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
En heb je deze al gezien.https://www.youtube.com/watch?v=dtP4FQckU40 Laatst gewijzigd door chris k : 6 februari 2023 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4754 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
Ik kan ook zo honderden belevenissen plaatsen. Zelfs een ganse draad ervan, die kan je dan proberen te weerleggen of te ridiculiseren. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4755 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
|
![]() Citaat:
snelweg 120kù/u verbruikt 22-25kWh rij je dus eerder 75/25 max 300km banden : standaard niets extra en die lelijke plastieken schijven erop hij is nu 2 jaar ene en beetje , welk modeljaar weet ik niet '20 zou ik denken die warmtepomp is een interessante, uiteraard AC voor verwarming, maar weet ik echt niet, je kunt dat nergens vinden zeker ? ik dacht dat hij toen typsich was voor model Y octovalve, en dat dit nog niet op de " ZAT ALHOEWEL er zit duidelijk een warmtempomp te werken op de batterij als je die wilt superchargen wordt dat voorbereid
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 6 februari 2023 om 15:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4756 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.418
|
![]() Citaat:
In januari 2023 heb ik 980 km gereden en ik heb enkel mijn eigen laadpaal gebruikt. Die registreerde 186.9 kwh. Dat komt dus neer op een verbruik van 19.07 kwh/100 km. op mijn huidig contract heb ik 19 ct per kwh en als ik er dan alle kosten van groene stroom en accijnzen en distributie bijreken kom ik op 30 ct per kwh. Deze maand kost mijn brandstof mij dus 56 euro. Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4757 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
Kun je me één bron/link geven met een neutrale test waar een Tesla model 3 dat haalt? Ik heb er echt geen gevonden. Ik heb een wintertest van Bjorn Nyland die met snelheidsregelaar op 123 kmu rijdt: Citaat:
https://youtu.be/bqyFfLF8NDc?t=220 Bij 93 kmu 14,6 kWh/100 km: https://youtu.be/bqyFfLF8NDc?t=770 pikdonker, lichten aan, ruitenwisser, enz... +2°C Citaat:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ANSVelhx7ec enjoy. Model Y heeft altijd warmtepomp standaard gehad die is altijd van modeljaar 2022 voor Europa.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 18:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4758 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
|
![]() Citaat:
![]() (hopelijk leest broer Paul dit...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4759 |
Partijlid
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 231
|
![]() Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.[/quote]
In januari vrij dikwijls geladen aan Supercharger Ionity in Luik, 27 cent gemiddeld, komt overeen met een 5 tal liter benzine, volledig aftrekbaar. Gemiddeld verbruik was 30.2kwh /100 km. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4760 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
Zijn dan ook mensen die zelf een EV hebben en weten wat ze schrijven.....en daar gaat het over alle merken van EV's . |
|
![]() |
![]() |