Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 februari 2023, 17:19   #4741
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

zeg Micele

die Tesla 3 longrange kan nu 600km ipv 500km een paar jaar terug.
Maar ik vind zo nergens of dit komt door minder verbruik, een verhoogde efficientie of door meer batterij ?


specs on site vermelden dat niet ???

Batterij
Long Range
Acceleratie
0-100 km/?u in 4,4 sec
Bereik (WLTP)
602 km
Drive
Dual Motor All-Wheel Drive
Zitplaatsen
5 volwassenen
Wielen
18" of 19"
Gewicht
1.830 kg
Laadruimte
649 liter
Displays
Centraal touchscreen van 15”
Supercharging, max. / Betalingswijze
Max. 250 kW; Pay per use
Garantie
Basisvoertuig: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is
Batterij en aandrijfunit: 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is


wat ook speciaal is, dat hun WLTP verbruik lager ligt dan hun gemiddeld verbruik

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 151 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 495 km
Verbruik Normering 144 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
WLTP Normering (TEH)
Actieradius 491 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 117 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km


Je krijgt dus een auto die zogenaamd WLTP 495km kan en staat hij gemiddeld op 380km ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 februari 2023 om 17:23.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2023, 18:19   #4742
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zeg Micele

die Tesla 3 longrange kan nu 600km ipv 500km een paar jaar terug.
Maar ik vind zo nergens of dit komt door minder verbruik, een verhoogde efficientie of door meer batterij ?

specs on site vermelden dat niet ???

(....)

Je krijgt dus een auto die zogenaamd WLTP 495km kan en staat hij gemiddeld op 380km ?
En welke bron is dat? Ergens klopt het gewicht ook niet. Dat kan modeljaar 2022 niet zijn. En al zeker niet de long range.

Model 3 heeft een opfrissing gekregen modeljaar 2022 (te bestellen vanaf november 2021), onder andere warmtepomp standaard, batterij-chemie+inhoud en optimalisatie zal ook nog wat beter zijn dan modeljaar 2021.

Neem deze bron die cijfers trekken er wat meer op (zie ook legende):
Het bruto kWh batterijpack zal boven 80 kWh liggen, ik denk bijna # 82 kWh (voor Europa hé), netto zal in de buurt van # 76,5 kWh zijn, Bjorn Nyland heeft daar precieze metingen van naargelang temperatuur (zomer - winter):
Vwala, zomertest:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=xb7oyOiB4P0
Tesla Model 3 Long Range 82 kWh range test (ook gewichtsmeting)
Amerikaanse versies hebben afwijkende batterij-inhoud in de buurt van 79-80 kWh bruto. Kan je alles googlen.

Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/1591...nge-Dual-Motor

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor / Te bestellen sinds november 2021

Accu / Tractiebatterij
# Capaciteit 78.1 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 4416
Architectuur 400 V
# Capaciteit Bruikbaar* 75.0 kWh

Kathodemateriaal NCM
Pack Samenstelling 96s46p
Nominaal Voltage 357 V

Energieverbruik

EVDB Real Range
Actieradius 485 km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEL)
Actieradius 614 km
Verbruik Normering 147 Wh/km
Verbruik Voertuig 122 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

WLTP Normering (TEH)
Actieradius 602 km
Verbruik Normering 148 Wh/km
Verbruik Voertuig 125 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
De Engelse link zal idem zijn:
https://ev-database.org/car/1591/Tes...nge-Dual-Motor


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wat ook speciaal is, dat hun WLTP verbruik lager ligt dan hun gemiddeld verbruik

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 151 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 495 km
Verbruik Normering 144 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
WLTP Normering (TEH)
Actieradius 491 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 117 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Zeg Paule dat zijn de cijfers van het basismodel of standard range met 57,5 kWh bruikbaar:

Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/1555/Tesla-Model-3

Tesla Model 3 / Te bestellen sinds december 2021

Accu / Tractiebatterij
Capaciteit * 60.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 106
Architectuur 400 V
Capaciteit Bruikbaar* 57.5 kWh

Kathodemateriaal LFP
Pack Samenstelling 106s1p
Nominaal Voltage 340 V

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 151 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 495 km
Verbruik Normering 144 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
WLTP Normering (TEH)
Actieradius 491 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 117 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km

TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 18:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2023, 17:16   #4743
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Tesla corrigeert de prijszetting model Y / model 3 nog eens want blijkbaar lagen die te kort bijeen en naargelang productie(f)vraag willen ze wat meer model 3 verkopen, tenslotte "het oudste model".

De model Y wordt nu 1000$ tot 1500$ duurder, de model 3 tot 500 $ goedkoper.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...uary-2023-u-s/

Tesla increases Model Y, cuts Model 3 prices in the U.S.

February 4, 2023

Tesla has increased prices on its Model Y all-electric crossover and cut prices on the Model 3 sedan.

Tesla’s Model Y Long Range increased $1,500 from $53,490 to $54,990 last night, while Model Y Performance trims went up $1,000 from $56,990 to $57,990.

Model 3 Rear-Wheel-Drive vehicles also felt a slight cut by just $500, going from $43,990 to $43,490.

For the Model Y, it is the third price change the vehicle has had in the past month. After Tesla cut prices across its lineup in early January, with the most substantial $13,000 drops being applied to Model Y trim levels, the company added $500 to the price tag a few weeks later.
In Europa zal het ook zo gebeuren neem ik aan, ik ga er eens op letten.

Het model 3 (standaard range, Sedan) begint vanaf € 46k inclusief transportkosten, ff plakken, kan maandag al anders zijn.
Model Y is slechts € 2k duurder met €48k. (standard range, SUV), bij de Long Range dual motor AWD versies is dit verschil zelfs maar luttele € 1000 €. Model Y LR € 55k, model 3 LR € 54k. En bij de Performance versie is het verschil € 3k, lol . De model Y wordt wel ook gemaakt/geleverd vanuit Duitsland andere versies weer vanuit China, scheelt 10% EU-taksen en zee-transport.

Citaat:
Model 3 || Verwachte levering: februari - maart 2023
491 km : Bereik (WLTP)
225 km/u : Topsnelheid
6,1 s : 0 tot 100 km/u
Achterwielaandrijving

Prijs bij contante betaling € 45.970
Inclusief btw van ca. € 7.978
Inclusief bestemmings- en documentatiekosten ad € 980

Model Y || Verwachte levering: februari - maart 2023
455 km Bereik (WLTP)
217 km/u Topsnelheid
6,9 s 0 tot 100 km/u
Achterwielaandrijving

Prijs bij contante betaling € 47.970
Inclusief btw van ca. € 8.325
Inclusief bestemmings- en documentatiekosten ad € 980
https://www.tesla.com/nl_be/modely/design#overview
https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview
model Y | 3 (€ k) _ made in resp.
SR: 48 | 46 _ altijd CN | CN
LR: 55 | 54 _ D of CN op aanvraag?
P: 65 | 61 _ D | CN
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2023 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2023, 21:54   #4744
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla corrigeert de prijszetting model Y / model 3 nog eens want blijkbaar lagen die te kort bijeen en naargelang productie(f)vraag willen ze wat meer model 3 verkopen, tenslotte "het oudste model".

De model Y wordt nu 1000$ tot 1500$ duurder, de model 3 tot 500 $ goedkoper.



In Europa zal het ook zo gebeuren neem ik aan, ik ga er eens op letten.

Het model 3 (standaard range, Sedan) begint vanaf € 46k inclusief transportkosten, ff plakken, kan maandag al anders zijn.
Model Y is slechts € 2k duurder met €48k. (standard range, SUV), bij de Long Range dual motor AWD versies is dit verschil zelfs maar luttele € 1000 €. Model Y LR € 55k, model 3 LR € 54k. En bij de Performance versie is het verschil € 3k, lol . De model Y wordt wel ook gemaakt/geleverd vanuit Duitsland andere versies weer vanuit China, scheelt 10% EU-taksen en zee-transport.


model Y | 3 (€ k) _ made in resp.
SR: 48 | 46 _ altijd CN | CN
LR: 55 | 54 _ D of CN op aanvraag?
P: 65 | 61 _ D | CN
kijk eens letterlijk op EV database ONDERAAN en doe daar nu gewoon wiskunde mee

als je 75KWh batterij en je verbruikt 15.5KWh op 100km, rij je dus 480km met een batterij

maar doen een WLTP bereking zonder laadverliezen, wat dan betekent dat hij 12.2kWH/100km verbruikt, een verbruik die ik eerlijk nog NOOIT gezien heb tenzij ik 50km/u constante snelheid zou kunnen rijden

het is nu wel nog winter, ga er nog eens op letten naar de april/mei maand toe of hij minder verbruikt, bvb want echt veel scheelt dat niet, zo warm staat de verwarming nu niet. en op het verbruikkscherm zie ik zo geen min-km door de airco, pak dat het 3km bvb verbruik wegneemt, zoiets is dat

Dus mijn verwondering is nu, dat re daar 600km staat waar mijn vrouws Tesla 500km afficheert, die trouwens al gezakt is na 65000km en 180 laadbeurten naar 470km. En mijn vrouw's auto staat idd ongeveer 500km aan 15kWH of die batterij is niet gestegen in kwh

Dus blijkbaar verbruikt niewer model 3 wat minder dan model 3 van 2 jaar terug..

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius 485 km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 614 km
Verbruik Normering 147 Wh/km
Verbruik Voertuig 122 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
WLTP Normering (TEH)
Actieradius 602 km
Verbruik Normering 148 Wh/km
Verbruik Voertuig 125 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 februari 2023 om 22:00.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2023, 22:00   #4745
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk eens letterlijk op EV database ONDERAAN en doe daar nu gewoon wiskunde mee
EV database zijn eerder schattingen geen metingen. WLTP is laborollen genormde rijcyclus, eerder onbeduidend en niet zo juist als EPA. Voor de zomer is WLTP er dichtbij.

Citaat:
als je 75KWh batterij en je verbruikt 15.5KWh op 100km, rij je dus 480km met een batterij
Hoe lees je dat af? Dat is dus altijd met recuperarief bijladen.

Citaat:
maar doen een WLTP bereking zonder laadverliezen, wat dan betekent dat hij 12.2kWH/100km verbruikt, een verbruik die ik eerlijk nog NOOIT gezien heb tenzij ik 50km/u constante snelheid zou kunnen rijden
Dat is mét laadverliezen, ook EPA (USA) en ADAC ecotest zijn met laadverliezen, bovendien is dat maar ~10%.

Paule ik denk dat je alweer verkeerd denkt kan dat zijn? Of Bjorn Nyland liegt, en die heeft dat echt niet nodig. Die kerel rijdt 90 kmu en 120 kmu in zijn filmpjes. En leest het gemiddeld verbruik af: 13,6 kWh/100 km bij echte 90 kmu van de display.
~76,5 kWh/13,6 = 563 km

Citaat:
https://insideevs.com/news/519345/bj...del3-lr-range/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=xb7oyOiB4P0

2021 Tesla Model 3 Long Range AWD (82 kWh)

Results at 90 km/h (56 mph)

range of 563 km (350 miles)
energy consumption of 136 Wh/km (219 Wh/mile)
used battery capacity: 76.5 kWh (estimated)

temperature of 27°C
18" Michelin PS4

Results at 120 km/h (75 mph); up 33% compared to 90 km/h:

range of 422 km (262 miles); down 25%
energy consumption of 180 Wh/km (290 Wh/mile); up 32%
used battery capacity: 76 kWh (estimated)
temperature of 25°C
18" Michelin PS4

En de Noorse NAF haalt in gestandariseerde zomertesten dikwijls veel meer dan het WLTP-cijfer waarom ggl je dat niet? Het is hier al dikwijls geplaatst.
De NAF rijdt wel echt tot de laatste ampere die het management vrijgeeft dus onder 0%. (dat is soms 15 tot 30 km meer dan 0%)

Doe uw huiswerk eens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2023 om 22:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2023, 01:07   #4746
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
EV database zijn eerder schattingen geen metingen. WLTP is laborollen genormde rijcyclus, eerder onbeduidend en niet zo juist als EPA. Voor de zomer is WLTP er dichtbij.

Hoe lees je dat af? Dat is dus altijd met recuperarief bijladen.

Dat is mét laadverliezen, ook EPA (USA) en ADAC ecotest zijn met laadverliezen, bovendien is dat maar ~10%.

Paule ik denk dat je alweer verkeerd denkt kan dat zijn? Of Bjorn Nyland liegt, en die heeft dat echt niet nodig. Die kerel rijdt 90 kmu en 120 kmu in zijn filmpjes. En leest het gemiddeld verbruik af: 13,6 kWh/100 km bij echte 90 kmu van de display.
~76,5 kWh/13,6 = 563 km




En de Noorse NAF haalt in gestandariseerde zomertesten dikwijls veel meer dan het WLTP-cijfer waarom ggl je dat niet? Het is hier al dikwijls geplaatst.
De NAF rijdt wel echt tot de laatste ampere die het management vrijgeeft dus onder 0%. (dat is soms 15 tot 30 km meer dan 0%)

Doe uw huiswerk eens.
nee gij model 3 verbruikt gewoon 15-17kWh aan 70-80km/u en 22-25kwh op snelweg heb dat al genoeg zitten bekijken, ik krijg dat echt niet lager
Op de snelweg verliest hij minimaal omdat hij quasi nooit moet remmen , op een gewone weg moet je constant vertragen en versnellen en dat is idd kWh verliezen... en veel hoor
Op de snelweg heb je gewoon een constante curve, en mooi smooth, het enige dat er gebeurt tijdens bergop verbruikt hij wat meer, en bergaf een pak minder

Als je hard acceereert wordt je ook minder efficient, dus beter normaal optrekken, dat verliest minder..


en sluipverbruikers zijn quasi nichil, je kan de verwarmng/airco uitzetten en thats it... volgens mij verbruik thij meer in de zomer zelfs met airco op dan nu bvb 10° vandaag en de airco heb je nauwelijks nodig

ik krijg bvb op verbruiksscherm de suggestie dat ik 110 moet rijden op de snelweg.... om mijn verbruik te doen zakken, dat zou dan 10km moeten schelen

als ik 15KWh verbruik gemiddeld op gewone wegen aan 70km/u zou ik niet weten hoe ik daar meer dan 500km uit mijn batterij kan persen, temeer je optimaal om de slijtage te minimaliseren zit te tanken tussen 410-100km om de batterij op conditie te houden. Dat betekent dus dat je optimaal ongeveer om de 300km zit te tanken, en dat uw bereik dus 45kWh van de batterij of 300km is, tuurlijk kan ik nog verder rijden, maar dat doe ik dus niet om de batterij niet te stressen, trouwens tesla gaat vanzelf u naar een laadpaal loodsen als je te laag zakt, vanaf 100km bereik begint hij eraan zou ik zeggen

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 februari 2023 om 01:16.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2023, 11:05   #4747
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nee gij model 3 verbruikt gewoon 15-17kWh aan 70-80km/u en 22-25kwh op snelweg heb dat al genoeg zitten bekijken, ik krijg dat echt niet lager
wat is het nu? 15 kWh/100 km bij 80 km/u lijkt me toch redelijk goed.

1. Bij welke buitentemperatuur? Welke omstandigheden?

Is dat 120 kmu of 150 kmu op de snelweg?

2. Welke banden en velgen heb je opliggen?

De brede velgen en banden kan tot 39 km minder rijbereik opleveren op de snelweg. Ook bij 80 kmu kan dat al een kleine rol spelen.

3. Welke model 3 LR heb je eigenlijk? modeljaar 2019-2020-2021-2022?

Heb je een warmtepomp standaard?
Vanaf einde 2021 of modeljaar 2022 heeft die warmtepomp standaard, kan in de winter tot 2 kWh/100 km sparen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2023, 11:55   #4748
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

vervolg... zucht... QED goede omstandigheden zomer, dus batterij min of meer op ideale temperatuur.

• nog eens.... De live-gestopte-video van Bjorn Nyland model 3 in de zomer 2021 met standaard banden en aerovelgen 18" (dus zuinigste versie), die wagen heeft geen warmtepomp. Video in stappen:

1. ~92 kmu = 142 Wh/km lees ik nu af: (gps is dat 89,2 kmu gemiddeld, 1 uur lang rijden en 89,2 - 89,5km afgelegd, kan je alles volgen en aflezen # en Bjorn zegt het ook, luister maar, ook 3,1 bar bandendruk alle 4 banden, rijdt op autopilot, snelheidsregelaar ingesteld enz... , zie display )

Vanaf hier: https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=260 enkele minuten kijken en luisteren.

2. na 2h 02 continu aan 92 kmu rijden vanaf hier:
https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=371
183,3 km op 2,0333 uur is exact 90 kmu gemiddeld, btw BN checkt ook de exacte afstand na en corrigeert op de echte kilometers.
- nog altijd 142 Wh/km

3. na 3h 06 continu aan 92 kmu rijden vanaf hier: ~280 km
https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=388
gemiddeld verbruik daalt naar 139 Wh/km bij 90 kmu

120 kmu gemiddeld zie volgende post...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 11:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2023, 15:04   #4749
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Porsche 718 Boxster EV (of zonder boxster ), gefilmd bij het snelladen

"Prototype" he gecamoufleerd...

https://twitter.com/electricfelix/st...arging-2023%2F

ouder :
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...xster-gesnapt/

Nog recente geruchten uit Duitsland: Cayman/Boxster wordt puur electrisch
Citaat:
https://www.motorsport-total.com/aut...issen-23011502
15.01.2023

(Motorsport-Total.com/Motor1) - Der kompakteste Sportwagen von Porsche, der 718 ist als offener Boxster und als geschlossener Cayman erhältlich. Und die Baureihe wird weiterleben. Wenn auch erst ab 2023 oder 2024. Und dann auch nur noch mit emissionsfreiem Elektroantrieb.

Ein oder zwei Motoren

Was die Mechanik angeht, sind die Informationen noch spärlich, aber jüngsten Gerüchten zufolge soll es einen Boxster EV mit zwei Elektromotoren und Allradantrieb (der erste für das Modell) geben. Dazu gesellt sich ein traditioneller Hinterradantrieb mit einem einzelnen Elektromotor.

Die maximale Leistung ist ebenfalls ein Geheimnis, aber verschiedene Gerüchte deuten auf eine durchschnittliche Leistung von etwa 400 PS hin, die je nach Version und Anzahl der Motoren bis zu 646 PS, dem angegebenen Höchstwert für die Porsche-Plattform, variieren kann. Die modulare Architektur "Premium Platform Electric" (PPE) des Volkswagen-Konzerns scheint in der Tat am besten geeignet, um auf den elektrischen 718 Boxster angewendet zu werden.

Batterie hinter den Sitzen

Die Batterie des ersten elektrischen Boxster soll hinter den Sitzen und vor der Hinterachse untergebracht werden, in einer Konfiguration, die bereits beim Mission R unter dem Namen e-core zum Einsatz kam. Durch diese Lösung wird die Position des Fahrersitzes niedrig gehalten und das Gewicht optimal verteilt.

Das bordeigene System wird mit 800 oder 900 Volt arbeiten, um ein ultraschnelles Aufladen zu ermöglichen, während die Batteriekapazität eine ausreichende Reichweite für einen solchen Hochleistungssportwagen gewährleisten dürfte. Das Gewicht der Batterie wird ein weiteres entscheidendes Element sein, um die Masse zwischen 1.350 und 1.450 kg zu halten. Wie beim aktuellen 718 Boxster.
Dus als ik niets gemist heb zal dat wslk de eerste BEV-roadster worden of "pure 2 zit-cabrio". De lente/zomer komt eraan!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2023 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 10:43   #4750
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nee gij model 3 verbruikt gewoon 15-17kWh aan 70-80km/u en 22-25kwh op snelweg heb dat al genoeg zitten bekijken, ik krijg dat echt niet lager
Op de snelweg verliest hij minimaal omdat hij quasi nooit moet remmen , op een gewone weg moet je constant vertragen en versnellen en dat is idd kWh verliezen... en veel hoor
Op de snelweg heb je gewoon een constante curve, en mooi smooth, het enige dat er gebeurt tijdens bergop verbruikt hij wat meer, en bergaf een pak minder

Als je hard acceereert wordt je ook minder efficient, dus beter normaal optrekken, dat verliest minder..


en sluipverbruikers zijn quasi nichil, je kan de verwarmng/airco uitzetten en thats it... volgens mij verbruik thij meer in de zomer zelfs met airco op dan nu bvb 10° vandaag en de airco heb je nauwelijks nodig

ik krijg bvb op verbruiksscherm de suggestie dat ik 110 moet rijden op de snelweg.... om mijn verbruik te doen zakken, dat zou dan 10km moeten schelen

als ik 15KWh verbruik gemiddeld op gewone wegen aan 70km/u zou ik niet weten hoe ik daar meer dan 500km uit mijn batterij kan persen, temeer je optimaal om de slijtage te minimaliseren zit te tanken tussen 410-100km om de batterij op conditie te houden. Dat betekent dus dat je optimaal ongeveer om de 300km zit te tanken, en dat uw bereik dus 45kWh van de batterij of 300km is, tuurlijk kan ik nog verder rijden, maar dat doe ik dus niet om de batterij niet te stressen, trouwens tesla gaat vanzelf u naar een laadpaal loodsen als je te laag zakt, vanaf 100km bereik begint hij eraan zou ik zeggen
En als je dan tussen de regels leest geeft onze specialist EV (die er zelf geen heeft !) het kan weeral niet .

Hij zou beter eens over de prijzen van laden beginnen.

Dit heb ik juist gelezen :

"Vandaag zoals gewoonlijk gaan laden aan de Laadpaal aan de bibliotheek van Vorselaar zonder te beseffen dat de prijs voor het laden serieus gestegen was voor deze.

"Blijkt deze plots 1,16€/kWh te zijn en dit voor een gewone Laadpaal enz....."

->mijn bron "EV Belgium Community".

Komt van mensen die zelf een EV hebben.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 10:50   #4751
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Komt van mensen die zelf een EV hebben.
Komt van mensen die BEVs jarenlang testen in zomer en winter.

Haalt ook de Belgische plofmedia: bijna 4 jaar geleden met de EVs van toen was het al geen probleem onder de 20 kWh/100 km te geraken op de snelweg.

Met video voor de petrolheads in de eeuwige ontkenningsfaze.

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/video/ev-range.html

Video / Het bereik van elektrische wagens getest

GESCHREVEN DOOR OLIVIER DUQUESNE OP 04-06-2019

De resultaten

De uiteindelijke winnaar was de Tesla Model 3, met een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100 km bij 130 km/u (gemiddeld 115 km/u) en 20,9 kWh/100 km bij 150 km/u (gemiddeld 130 km/u). De tweede plaats gaat naar de Hyundai Kona EV met 19,1 kWh/100 km bij 130 km/u. Wanneer er winterbanden op de Hyundai werden gemonteerd, verbruikte hij 20,7 kWh/100 km. Dat is eigenlijk nog steeds goed voor een vierde plaats in het algemene klassement.

De Tesla Model S komt op de derde plaats, ook met winterbanden, met een verbruik van 20,4 kWh/100 km. Dan volgen de elektrische SUV’s. De Tesla Model X verbruikt 23,8 kWh/100 km met zomerbanden en 24,1 kWh met winterbanden. De Audi E-Tron sluit de rangen met 27,5 kWh/100 km (met achteruitrijcamera’s) en 28,4 kWh/100 km (met conventionele spiegels). Bij 150 km/u (wat dus 130 km/u gemiddeld was) verbruikt de Audi 30,3 kWh/100 km.
Met figuur voor eventuele mensen die niet goed kunnen lezen:

Lijstje jarenlang getesten door ADAC - genormde ecotest - maar men weet de jaar-weer-omstandigheden niet (dus de waardes lopen uiteen naargelang temperatuur). Dat kan ik wel ~ opzoeken voor elke wagen, want ADAC heeft daar pdfs van met datum, dan weet men al ongeveer de temperatuur.

Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...tos-adac-test/

Modell Verbrauch im ADAC Ecotest in kWh/100 km Verbrauch Herstellerangabe WLTP in kWh/100 km

Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (Modell nach Facelift) 16,7 14,7
Tesla Model 3 16,8 14,4
Fiat 500e Cabrio Icon 17,4 14,7
Mini Cooper SE 17,6 14,8 – 16,8
Renault Twingo Electric Intens 17,6 16,0
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration 17,9 16,2
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD 17,9 13,9
Kia EV6 (58 kWh) 18,2 16,6
Polestar 2 Long Range Single Motor 18,5 17,1
Kia EV6 (77,4 kWh) 18,6 16,5
Peugeot e-208 GT 18,7 17,6
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 18,8 15,7
Opel Corsa-e Elegance 18,8 15,6
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) 19,0 17,7
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp 19,2 16,1
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim. 19,2 18,7
Citroen e-C4 Shine 19,3 15,3
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 19,3 16,1
Tesla Model 3 Standard Range Plus 19,5 14,3
BMW i4 eDrive40 19,5 16,1
Skoda Enyaq Coupé RS iV 19,5 17,2
MG5 Electric Maximum Range Luxury 19,7 17,9
Mercedes-Benz EQE 350+ 20,0 16,5
Peugeot e-2008 GT 20,2 17,8
Opel Mokka-e Ultimate 20,3 17,4
Renault Zoe Intens (41 kWh) 20,3 17,2
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line 20,4 17,5
BMW iX xDrive 50 20,4 20,0
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 20,5 17,6
Honda e Advance 20,5 17,8
VW ID.5 Pro Performance 20,7 16,3
MG ZS EV Luxury 20,7 18,6
Hyundai Ioniq 5 (72,6 kWh) Techniq-Paket 2WD 20,9 16,8
Tesla Model 3 Long Range AWD 20,9 16,0
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto 21,0 17,9
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic 21,1 18,2
BMW iX3 Impressive 21,2 18,9
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art 21,5 16,8
Mercedes EQA 250 Electric Art 21,6 17,9
Ford Mustang Mach-E Extended Range 21,7 16,5
Skoda Enyaq iV 80 21,9 16,7
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 22,1 20,6
Polestar 2 Long Range Dual Motor 22,3 19,3
Tesla Model Y Maximum Range AWD 22,6 16,9
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max 22,8 17,7
Porsche Taycan Sport Turismo GTS 23,2 20,9
Porsche Taycan 4S Performance Plus 23,6 26,2
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD 23,6 18,7
Opel Combo-e Life Ultimate 23,7 19,3
Genesis GV60 Sport Plus AWD 23,9 19,1
Tesla Model X 100D 24,0 20,8 (NEFZ)
Audi e-tron Sportback 55 quattro 24,4 23,7
Aiways U5 Premium 24,7 17,0
Audi e-tron 55 quattro 25,8 23,0
Audi e-tron GT quattro 26,3 20,5
VW ID.4 GTX 4Motion 26,9 18,3
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 27,6 22,0
Mercedes EQC 400 AMG Line 27,6 22,6
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD 28,8 23,8
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine 29,7 26,6
Mercedes EQV 300 lang 30,9 28,1

Quelle: ADAC e.V.
Autobild testte wslk in eerder matige tot slechte omstandigheden (+2,5 graden) nog 42 BEV bij 130 kmu, veel leesplezier:
Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/e-au...-20977681.html

E-Auto: Autobahn, Reichweite, Test, Tempo 130 km/h

So weit reichen die Akkus dieser 42 E-Autos auf der Autobahn
Dat is wat andere toebak als die zuipschuiten van ICEs.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 11:22   #4752
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met figuur voor eventuele mensen die niet goed kunnen lezen:
Moest de vorige figuur niet zichtbaar genoeg zijn: (130 kmu mag wel niet in België)





Test 28.05.2019 + Video
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=GFRxfKY9u30

28.05.2019

Die Elektroauto-Vermietung nextmove hat bei einem Autobahntest die Effizienz und die Reichweite des Audi e-tron im Vergleich zu den Elektroautos Model X, Model S und Model 3 von Tesla sowie dem Hyundai Kona untersucht. Im Mittelpunkt stand dabei das Duell von Audi e-tron mit dem Tesla Model X. Ein früherer Test von nextmove hatte ergeben, dass der Audi e-tron dem Tesla Model X in Sachen Effizienz deutlich (23 Prozent mehr Verbrauch) unterlegen ist. Bei einem Test der auto motor und sport hingegen lag der Unterschied auf der Autobahn bei lediglich sechs Prozent.

Eine Detailanalyse mit weiteren Informationen findet sich auf unserer Webseite zum nachlesen. Darüber hinaus gibt es alle Abbildungen und Fotos vom Testtag zum Download: https://nextmove.de/autobahn-test-au...ktroauto-welt/
Het spreekt voor zichzelf dat deze modellen +3,5 jaar later wat verder geraken door optimalisaties. De BEV techniek evolueerde de laatste jaren relatief snel. Het Tesla model 3 verscheen voor het eerste pas februari 2019 op de Europese markt.
Een vb van evolutie met het strenge EPA-normverbuik in kWh/miles en hun EPA-rijbereik van de Model 3 long range AWD tussen 2019 en 2022:
Het verbruik MPGe op de highway cyclus is al redelijk vlot gereden, die cyclus is gedocumenteerd. EPA is altijd laadverliezen inbegrepen.

Citaat:


https://insideevs.com/news/556299/20...el3-epa-range/

EV Comparison Side-by-Side by InsideEVs
Model 2022 Tesla Model 3 Long Range AWD 18" [A] Difference [A] / (B) [2021 Tesla Model 3 Long Range AWD (B)

Drive AWD AWD

Battery 80 kWh* 0% 80 kWh*
EPA Range Combined 358 mi (576 km) 1.4% 353 mi (568 km)
City 367.5 mi (591 km) -0.5% 369.5 mi (595 km)
Highway 345.4 mi (556 km) 3.5% 333.8 mi (537 km)
Specs 0-60 mph 4.2 s 0% 4.2 s Top speed 145 mph (233 km/h) 0% 145 mph (233 km/h)

EPA Energy Consumption (including charging losses)

Combined 131 MPGe: 257 Wh/mi (160 Wh/km) -2.2% 134 MPGe: 251 Wh/mi (156 Wh/km)
City 134 MPGe: 251 Wh/mi (156 Wh/km) -5% 141 MPGe: 239 Wh/mi (149 Wh/km)
Highway 126 MPGe: 267 Wh/mi (166 Wh/km) -0.8% 127 MPGe: 265 Wh/mi (165 Wh/km)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 11:48   #4753
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Komt van mensen die BEVs jarenlang testen in zomer en winter.

Haalt ook de Belgische plofmedia: bijna 4 jaar geleden met de EVs van toen was het al geen probleem onder de 20 kWh/100 km te geraken op de snelweg.

Met video voor de petrolheads in de eeuwige ontkenningsfaze.



Met figuur voor eventuele mensen die niet goed kunnen lezen:



Lijstje jarenlang getesten door ADAC - genormde ecotest - maar men weet de jaar-weer-omstandigheden niet (dus de waardes lopen uiteen naargelang temperatuur). Dat kan ik wel ~ opzoeken voor elke wagen, want ADAC heeft daar pdfs van met datum, dan weet men al ongeveer de temperatuur.



Autobild testte wslk in eerder matige tot slechte omstandigheden (+2,5 graden) nog 42 BEV bij 130 kmu, veel leesplezier:


Dat is wat andere toebak als die zuipschuiten van ICEs.
Het adres dat ik plaatste is alleen EV rijders hun belevenissen en niet van grafieken .

En heb je deze al gezien.https://www.youtube.com/watch?v=dtP4FQckU40

Laatst gewijzigd door chris k : 6 februari 2023 om 11:50.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 11:50   #4754
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Het adres dat ik plaatste is alleen EV rijders hun belevenissen en niet van grafieken .
Dus niet echt relevant als het om verbruik bij legale snelwegsnelheden gaat.

Ik kan ook zo honderden belevenissen plaatsen.
Zelfs een ganse draad ervan, die kan je dan proberen te weerleggen of te ridiculiseren.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220725_96720734

Van Heppen naar Spanje met elektrische auto: “8.000 km en geen seconde stress”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 11:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 15:12   #4755
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
wat is het nu? 15 kWh/100 km bij 80 km/u lijkt me toch redelijk goed.

1. Bij welke buitentemperatuur? Welke omstandigheden?

Is dat 120 kmu of 150 kmu op de snelweg?

2. Welke banden en velgen heb je opliggen?

De brede velgen en banden kan tot 39 km minder rijbereik opleveren op de snelweg. Ook bij 80 kmu kan dat al een kleine rol spelen.

3. Welke model 3 LR heb je eigenlijk? modeljaar 2019-2020-2021-2022?

Heb je een warmtepomp standaard?
Vanaf einde 2021 of modeljaar 2022 heeft die warmtepomp standaard, kan in de winter tot 2 kWh/100 km sparen.
15KWh is geen 12kWh ? dus je rijdt 500km maar geen 600km WLTP...
snelweg 120kù/u verbruikt 22-25kWh rij je dus eerder 75/25 max 300km

banden : standaard niets extra en die lelijke plastieken schijven erop
hij is nu 2 jaar ene en beetje , welk modeljaar weet ik niet '20 zou ik denken

die warmtepomp is een interessante, uiteraard AC voor verwarming, maar weet ik echt niet, je kunt dat nergens vinden zeker ? ik dacht dat hij toen typsich was voor model Y octovalve, en dat dit nog niet op de " ZAT ALHOEWEL er zit duidelijk een warmtempomp te werken op de batterij als je die wilt superchargen wordt dat voorbereid

Laatst gewijzigd door brother paul : 6 februari 2023 om 15:15.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 16:30   #4756
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En als je dan tussen de regels leest geeft onze specialist EV (die er zelf geen heeft !) het kan weeral niet .

Hij zou beter eens over de prijzen van laden beginnen.

Dit heb ik juist gelezen :

"Vandaag zoals gewoonlijk gaan laden aan de Laadpaal aan de bibliotheek van Vorselaar zonder te beseffen dat de prijs voor het laden serieus gestegen was voor deze.

"Blijkt deze plots 1,16€/kWh te zijn en dit voor een gewone Laadpaal enz....."

->mijn bron "EV Belgium Community".

Komt van mensen die zelf een EV hebben.
Domheid van een gebruiker als argument gebruiken is niet meteen overtuigend moet ik zeggen.

In januari 2023 heb ik 980 km gereden en ik heb enkel mijn eigen laadpaal gebruikt. Die registreerde 186.9 kwh. Dat komt dus neer op een verbruik van 19.07 kwh/100 km. op mijn huidig contract heb ik 19 ct per kwh en als ik er dan alle kosten van groene stroom en accijnzen en distributie bijreken kom ik op 30 ct per kwh. Deze maand kost mijn brandstof mij dus 56 euro.

Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 17:51   #4757
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
15KWh is geen 12kWh ? dus je rijdt 500km maar geen 600km WLTP...
snelweg 120kù/u verbruikt 22-25kWh rij je dus eerder 75/25 max 300km
Uw bijzondere Tesla verbruikt echt 22-25 kWh snelweg 120 kmu afgelezen op uw display - gemiddeld - over een lange afstand hé? Scheelt er iets aan jouw rijstijl of aan de auto?

Kun je me één bron/link geven met een neutrale test waar een Tesla model 3 dat haalt? Ik heb er echt geen gevonden.

Ik heb een wintertest van Bjorn Nyland die met snelheidsregelaar op 123 kmu rijdt:
Citaat:
https://youtu.be/bqyFfLF8NDc?t=200

2021 Tesla Model 3 winter range test
en 20,4 kWh display verbruikt in eerder zeer slechte omstandigheden... +2°C natte baan, ruitewissers, winterbanden enz... gecorrigeerd naar 20,8 kWh/100 km. (display: 62,4 km in 33 minuten afgelegd, +2°C buitentemperatuur)
https://youtu.be/bqyFfLF8NDc?t=220

Bij 93 kmu 14,6 kWh/100 km: https://youtu.be/bqyFfLF8NDc?t=770 pikdonker, lichten aan, ruitenwisser, enz... +2°C

Citaat:
banden : standaard niets extra en die lelijke plastieken schijven erop
hij is nu 2 jaar ene en beetje , welk modeljaar weet ik niet '20 zou ik denken
Dus standaard 18" aerovelgen, de zuinigste combinatie, geen warmtepomp, dus klassieke verwarming en airco (wel efficiënte octovalve dat hebben ze allemaal)

Citaat:
die warmtepomp is een interessante, uiteraard AC voor verwarming, maar weet ik echt niet, je kunt dat nergens vinden zeker ? ik dacht dat hij toen typsich was voor model Y octovalve, en dat dit nog niet op de " ZAT ALHOEWEL er zit duidelijk een warmtempomp te werken op de batterij als je die wilt superchargen wordt dat voorbereid
Het is altijd octovalve én warmtepomp vanaf 2022 voor het model 3: (klassieke AC zit er niet meer in)

https://www.youtube.com/watch?v=ANSVelhx7ec enjoy.

Model Y heeft altijd warmtepomp standaard gehad die is altijd van modeljaar 2022 voor Europa.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 18:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 18:21   #4758
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Domheid van een gebruiker als argument gebruiken is niet meteen overtuigend moet ik zeggen.

In januari 2023 heb ik 980 km gereden en ik heb enkel mijn eigen laadpaal gebruikt. Die registreerde 186.9 kwh. Dat komt dus neer op een verbruik van 19.07 kwh/100 km. op mijn huidig contract heb ik 19 ct per kwh en als ik er dan alle kosten van groene stroom en accijnzen en distributie bijreken kom ik op 30 ct per kwh. Deze maand kost mijn brandstof mij dus 56 euro.

Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.


(hopelijk leest broer Paul dit...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2023 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 19:23   #4759
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 231
Standaard

Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.[/quote]

In januari vrij dikwijls geladen aan Supercharger Ionity in Luik, 27 cent gemiddeld, komt overeen met een 5 tal liter benzine, volledig aftrekbaar. Gemiddeld verbruik was 30.2kwh /100 km.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2023, 20:15   #4760
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus niet echt relevant als het om verbruik bij legale snelwegsnelheden gaat.

Ik kan ook zo honderden belevenissen plaatsen.
Zelfs een ganse draad ervan, die kan je dan proberen te weerleggen of te ridiculiseren.
Zijn in die groep nochtans heel hevige EV bestuurders ......ze zouden met heel andere cijfers u volledig de grond gaan inboren .

Zijn dan ook mensen die zelf een EV hebben en weten wat ze schrijven.....en daar gaat het over alle merken van EV's .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be