Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2024, 14:44   #341
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Laffe politici.

Binnenlandse zakken en justitie hadden van in het begin moeten zeggen of ze het mochten, of dat ze het niet mochten.

Nu is het voor de rechtbank voldoende dat ze één agent vinden die zegt dat hij ze in die richting toeliet (vb. omdat hij dacht dat het mocht van hogerhand).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 15:38   #342
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ik weet op wie de boeren die pestboetes krijgen gaan stemmen in juni.
Oud 10 februari 2024, 16:40   #343
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik weet op wie de boeren die pestboetes krijgen gaan stemmen in juni.
Ik zou dat wel eens willen weten,dan stem ik daar zeker NIEt op...

Ik ben een werkmens,en ik WIL niet gekloot worden.Niet door ambtenaren,ook niet door boeren....Zodra het pesten begint eindigt voor mij de argumentatie.....I don't care anymore,go f*ck Yourself....

Dit is overigens de teneur die ik ontvang op straat,werkmensen die echt doodmoe zijn van al die ,blijkbaar werkelozen,die tijd en moeite doen om ons te komen pesten wegens grieven......

Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2024 om 16:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 16:51   #344
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Laffe politici.

Binnenlandse zakken en justitie hadden van in het begin moeten zeggen of ze het mochten, of dat ze het niet mochten.

Nu is het voor de rechtbank voldoende dat ze één agent vinden die zegt dat hij ze in die richting toeliet (vb. omdat hij dacht dat het mocht van hogerhand).
Politie-combi's tegen de traktoren: dat zou nogal een spektakel zijn !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 16:53   #345
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist.

Dit is administratieve pesterij. En nog wat olie op het vuur gooien...
2 !
Oud 10 februari 2024, 19:25   #346
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Politie-combi's tegen de traktoren: dat zou nogal een spektakel zijn !
Als men beslist dat het niet mag, dan volstaat het om aan te kondigen dat men een nummerplaatje te noteren om dan 's avonds, of 's anderendaags, of in het weekend erop, bij een bezoekje aan de boerderij, het rijbewijs te gaan afpakken.

Ik heb lang geleden nog het verhaal gehoord dat de toenmalige rijkswacht oude tankvoertuigen had. Ze verwittigden driemaal de boer op zijn traktor, en als hij dan niet opzij ging, dan beukte men even tegen een voorwiel van die traktor, en alle lol was eraf.
Dat kan nu niet meer. Maar uiteindelijk: leven we nog in een rechtsstaat of niet.

Mogen de bedienden van pakweg de voedingssector of mogen de verpleegsters ook autostrades afsluiten, met alle gevaar voor ongevallen enz. enz. ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 februari 2024, 19:43   #347
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
...Ik trek het niet in het belachelijke. Wil jij zeggen dat niemand in Frankrijk, Belgie, Nederland...., kortom, OVERAL waar die boeren hetzelfde beweren, de kennis en de guts heeft om een handel op te zetten, ondanks al die gediplomeerden van handelsscholen en zo ? Dat er geen kat ergens in een domein probeert van een markt te openen ?...
Zo zie je maar dat ik weer gelijk had.
Al die theorieën over hoe de marges veel te klein waren om de boeren meer te geven.
De concurrentie was zogezegd moordend, en niemand maakte winst op kap van de boeren.
En kijk eens aan, dan komt er plots toch een akkoord uit de bus waarbij de grote warenhuisspelers Colruyt, Delhaize en Lidl wél meer kunnen betalen aan de boeren, en dat zonder aan de consument meer aan te rekenen.

Dat zal dan van die onbestaande marges komen...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240209_96314759
Oud 10 februari 2024, 19:49   #348
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Al die theorieën over hoe de marges veel te klein waren om de boeren meer te geven.
De concurrentie was zogezegd moordend, en niemand maakte winst op kap van de boeren.
En kijk eens aan, dan komt er plots toch een akkoord uit de bus waarbij de grote warenhuisspelers Colruyt, Delhaize en Lidl wél meer kunnen betalen aan de boeren, en dat zonder aan de consument meer aan te rekenen.

Dat moet dan zowat de twintigste keer zijn in twintig jaar dat ik zoiets verneem.....
Oud 10 februari 2024, 19:49   #349
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mmm. "zonder aan de consument aan te rekenen" dat is alles behalve duidelijk he. Misschien gaan ze wat met verlies verkopen onder druk in het begin, en dan nadien aanpassen. De marges van grootwarenhuizen zijn flinterdun op zulke dingen.

Citaat:
Het gaat om de aankoopprijs die wordt opgetrokken, dat is de prijs die Colruyt betaalt aan de veehouders. Wat dat betekent voor de prijzen in de winkel, preciseert Colruyt niet.

Citaat:
Ook Lidl verhoogt de aankoopprijs, bevestigt het bedrijf. Welke gevolgen dat zal hebben voor de prijzen in de winkelrekken, “moeten we nog bekijken”, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 februari 2024 om 19:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 20:25   #350
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men beslist dat het niet mag, dan volstaat het om aan te kondigen dat men een nummerplaatje te noteren om dan 's avonds, of 's anderendaags, of in het weekend erop, bij een bezoekje aan de boerderij, het rijbewijs te gaan afpakken.

Ik heb lang geleden nog het verhaal gehoord dat de toenmalige rijkswacht oude tankvoertuigen had. Ze verwittigden driemaal de boer op zijn traktor, en als hij dan niet opzij ging, dan beukte men even tegen een voorwiel van die traktor, en alle lol was eraf.
Dat kan nu niet meer. Maar uiteindelijk: leven we nog in een rechtsstaat of niet.

Mogen de bedienden van pakweg de voedingssector of mogen de verpleegsters ook autostrades afsluiten, met alle gevaar voor ongevallen enz. enz. ?
Mag een regering boeren discrimineren t.o.v. een fabriek ?
Oud 10 februari 2024, 20:28   #351
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Theorie met valse cijfers:

De boeren verkopen 1 selder aan 0,3 euro, de winkel verkoopt het aan 1,3 euro.
Stel de boer heeft zijn eigen supermarkt waar hij de selder aan 0,8 euro kan verkopen.

Dan is dat toch een win win?
Oud 12 februari 2024, 17:43   #352
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Mag een regering boeren discrimineren t.o.v. een fabriek ?
Fabrieken en boerderijen zijn bedrijven. Dat gij dat niet wist zeg ...

Oud 12 februari 2024, 18:09   #353
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat ze morgen voldoende beer meenemen voor het schoon verdiep daar.

Mijn fototoestel is opgeladen
Oud 13 februari 2024, 00:45   #354
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fabrieken en boerderijen zijn bedrijven. Dat gij dat niet wist zeg ...
En toch zijn boerderijen zoals de boeren terecht opmerken aan strengere regels gebonden dan fabrieken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 01:09   #355
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mmm. "zonder aan de consument aan te rekenen" dat is alles behalve duidelijk he. Misschien gaan ze wat met verlies verkopen onder druk in het begin, en dan nadien aanpassen. De marges van grootwarenhuizen zijn flinterdun op zulke dingen.
Daar geloof ik niet veel van.
Ik las ergens dat ze dan geen "2+2 gratis acties" meer gaan doen op van die producten.
Ik als consument vraag niet dergelijke acties op kap van de boeren, want dat is wat er dan gebeurt.
Om te concurreren met andere supermarkten gaat men een bepaald product met verlies verkopen (bijv. vlees, maar het kan even goed waspoeder zijn of koffiepads), in de hoop dat je dan in die supermarkt al uw aankopen gaat doen.
En om dat verlies te compenseren, gaan ze dan weer minder geven aan andere boeren voor hun producten "want er is geen geld".
En een ander zal dan berekenen dat de marges flinterdun zijn.
Ja, natuurlijk, als je dergelijke acties organiseert.
Maar op andere momenten betaal je dan wel dubbel en dik voor die producten, en krijgt de boer tegelijk nauwelijks iets ervoor.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 13 februari 2024 om 01:11.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 05:10   #356
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las ergens dat ze dan geen "2+2 gratis acties" meer gaan doen op van die producten.
Ik als consument vraag niet dergelijke acties op kap van de boeren, want dat is wat er dan gebeurt.
Die acties zijn deel van de prijszetting he. Dat maakt deel uit van de concurrentiele gevechten op de vrije markt. Anders zouden ze dat niet doen. Het feit dat ze die acties MOETEN doen om in de markt hun marktaandeel te houden of er bij te winnen is juist deel van de marktmechanismen van prijszetting.

Citaat:
Om te concurreren met andere supermarkten gaat men een bepaald product met verlies verkopen (bijv. vlees, maar het kan even goed waspoeder zijn of koffiepads), in de hoop dat je dan in die supermarkt al uw aankopen gaat doen.
En om dat verlies te compenseren, gaan ze dan weer minder geven aan andere boeren voor hun producten "want er is geen geld".
Het zijn juist voornamelijk boerenproducten die nu al bijna met verlies verkocht worden, want mensen moeten eten, dus komen ze voor die dingen naar uw winkel. En dan kopen ze dure andere spullen.

Zoals ik al zegde, de marges op al die boerenbrol zijn flinterdun. Het is niet daarop dat winkels hun inkomen halen he. Je merkt dat aan "alternatieve" verdeel pogingen die ook niet onder de marktprijs kunnen. DAT was de essentie van mijn argument: als die marges zo enorm zijn, is de opportuniteit om U rijk mee te maken door gans de markt binnen te doen met redelijker marges zodanig groot dat het waanzinnig is dat zoiets niet gebeurt.

Maar nu is er ook een "sympathie gevecht" door die supermarkten he. Zij willen nu waarschijnlijk zelfs wat verlies maken op boerenbrol om sympathiek over te komen en meer klanten te lokken voor andere rommel.

Kortom, het tijdelijk een beetje verlies doen op boerenrommel is eigenlijk een gigantische promotiestunt. Maar dat verandert niks aan de werkelijkheid, en je zal zien dat na een tijdje die prijzen omhoog gaan om niet constant met verlies blijven te draaien.

Citaat:
Maar op andere momenten betaal je dan wel dubbel en dik voor die producten, en krijgt de boer tegelijk nauwelijks iets ervoor.
Nee, het "in de rekken hebben" van al die producten is gewoon duurder dan je denkt, en de boer draagt maar een klein deeltje bij aan het "in de rekken leggen" van die dingen, namelijk de productie.

Klein boerkes zijn bovendien inefficiente bedrijfjes waar er teveel van zijn.

Wil je die mensen een hogere prijs geven, dan gaat het ferm omhoog moeten gaan in de winkelrekken, meer is daar niet aan.

Om de reden die ik al 20 keer gegeven heb: mocht het echt zo gigantisch lucratief zijn, is er geen reden dat er niemand daar met "redelijker marges" gewoon gans de markt binnendoet en stinkend rijk van wordt. Het feit zelf dat zoiets niet gebeurt, en dat zelfs zij die dat soms beweren:
1) niet van de grond komen
2) niet goeiekoper zijn
wil zeggen dat die monstermarges niet bestaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 februari 2024 om 05:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 07:57   #357
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik hoop dat ze morgen voldoende beer meenemen voor het schoon verdiep daar.

Mijn fototoestel is opgeladen
zorg maar dat uw lens wat proper blijft
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 09:29   #358
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als de consument iedere week 1 kilo kip koopt aan 10 euro en als er 1 keer per 4 weken een korting is van 20%, dan betaalt de consument 38 euro per maand voor zijn kip. Als de acties wegvallen dan betaalt hij 40 euro. Hoe kan je dan gaan beweren dat de prijs niet doorgerekend wordt aan de consument. Natuurlijk wordt die doorgerekend. De marges zijn immers flinterdun.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 13 februari 2024 om 09:31.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 09:32   #359
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En toch zijn boerderijen zoals de boeren terecht opmerken aan strengere regels gebonden dan fabrieken.
Juist !
Discriminatie²

Oud 13 februari 2024, 09:36   #360
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die acties zijn deel van de prijszetting he. Dat maakt deel uit van de concurrentiele gevechten op de vrije markt. Anders zouden ze dat niet doen. Het feit dat ze die acties MOETEN doen om in de markt hun marktaandeel te houden of er bij te winnen is juist deel van de marktmechanismen van prijszetting.

Het zijn juist voornamelijk boerenproducten die nu al bijna met verlies verkocht worden, want mensen moeten eten, dus komen ze voor die dingen naar uw winkel. En dan kopen ze dure andere spullen.

Zoals ik al zegde, de marges op al die boerenbrol zijn flinterdun. Het is niet daarop dat winkels hun inkomen halen he. Je merkt dat aan "alternatieve" verdeel pogingen die ook niet onder de marktprijs kunnen. DAT was de essentie van mijn argument: als die marges zo enorm zijn, is de opportuniteit om U rijk mee te maken door gans de markt binnen te doen met redelijker marges zodanig groot dat het waanzinnig is dat zoiets niet gebeurt.

Maar nu is er ook een "sympathie gevecht" door die supermarkten he. Zij willen nu waarschijnlijk zelfs wat verlies maken op boerenbrol om sympathiek over te komen en meer klanten te lokken voor andere rommel.

Kortom, het tijdelijk een beetje verlies doen op boerenrommel is eigenlijk een gigantische promotiestunt. Maar dat verandert niks aan de werkelijkheid, en je zal zien dat na een tijdje die prijzen omhoog gaan om niet constant met verlies blijven te draaien.

Nee, het "in de rekken hebben" van al die producten is gewoon duurder dan je denkt, en de boer draagt maar een klein deeltje bij aan het "in de rekken leggen" van die dingen, namelijk de productie.

Klein boerkes zijn bovendien inefficiente bedrijfjes waar er teveel van zijn.

Wil je die mensen een hogere prijs geven, dan gaat het ferm omhoog moeten gaan in de winkelrekken, meer is daar niet aan.

Om de reden die ik al 20 keer gegeven heb: mocht het echt zo gigantisch lucratief zijn, is er geen reden dat er niemand daar met "redelijker marges" gewoon gans de markt binnendoet en stinkend rijk van wordt. Het feit zelf dat zoiets niet gebeurt, en dat zelfs zij die dat soms beweren:
1) niet van de grond komen
2) niet goeiekoper zijn
wil zeggen dat die monstermarges niet bestaan.
Wil zeggen dat dit slimme jezuïetenpraat is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be