Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2024, 16:49   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik verheug me al op de reacties als de eerste wagens met "sturen via draad" eraan komen, ja zoals in de grote passagiersvliegtuigen, ook bij gehandicaptenvoertuigen. (steer-by-wire)

Reeds vertaalde link: https://www-thedrive-com.translate.g...eering%20wheel.
of https://www.tesla.com/ownersmanual/c...eering%20racks.

Oei oei en het eerste serieus ongeval, allemaal de schuld van de niet-mechanische techniek.

Waar zijn de pre-internet-tijden aan de toog gebleven waar de ABS in de moderne auto niet deugde.
drive by wire is antiek he, Saab heeft in de jaren 90 al met zijn jet fighter auto aangetoond dat de meeste mensen gewoon een stuur willen. (hoe dat stuur overgebracht wordt zal voor de meeste worst wezen overigens. )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2024, 17:06   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
drive by wire is antiek he, Saab heeft in de jaren 90 al met zijn jet fighter auto aangetoond dat de meeste mensen gewoon een stuur willen. (hoe dat stuur overgebracht wordt zal voor de meeste worst wezen overigens. )
Het principe is inderdaad antiek.

Maar Tesla is wel de eerste die het echt gaat toepassen in "autos", daarvoor moet wel het complete boordnet naar 48 volt (ook voor voldoende vermogen om vier wielen te sturen, en andere dingen** Mid-voltage electrical system).

Tesla heeft andere constructeurs ertoe aangezet dat ook te doen, ze mogen Tesla c/pasten. 12 volt zit langzaam op zijn tandvlees als er nog meer snufjes komen, zie amperagegrafiek in bijlage.
Een 48 V Li-ion batterij helpt dan...

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...e-fabrikanten/
Tesla deelt 48V-boordnet met andere fabrikanten

Eén van de vele bijzonderheden aan de nieuwe Tesla Cybertruck is zijn 48-volt boordnet. Tesla houdt die innovatie niet voor zichzelf, maar deelt die met andere fabrikanten. Dat gebeurt gewoon in het openbaar, op X.

‘You’re welcome’, zegt Elon Musk op X droogjes tegen Ford-CEO Jim Farley. Het is een reactie op een bedankje van Farley, die van Musk een document heeft ontvangen waarin het 48-volt boordnet van de Tesla Cybertruck uit de doeken wordt gedaan. “Bedankt Elon Musk, geweldig voor de auto-industrie”, zegt Farley daarover.

Tesla’s bedoeling is dat de rest van de auto-industrie op weg wordt geholpen om eveneens aan de slag te gaan met 48-volt systemen. Dat is uiteindelijk nodig omdat de 12 volt-boordspanning die nu gebruikelijk is voor secundaire functies, door toename van elektronica aan boord aan de grenzen van zijn kunnen zit. De overstap is lastig, omdat er nog geen onderdelen zijn, de hele auto er geschikt voor moet worden gemaakt en het in de beginfase domweg veel geld kost. Door zelf de eerste stapt te zetten en de ervaringen op papier naar andere automerken te sturen, hoopt Tesla kennelijk een revolutie op dit gebied te ontketenen.

“Geweldig om het document te lezen en met te realiseren dat ons team op een vergelijkbare weg zit”, zegt Farley in een volgende reactie. “Laten we samenwerken om toeleveranciersketen in dezelfde richting te bewegen”. Het 48V-boordnet heeft als voordeel dat er dunnere bedrading kan worden gebruikt en er hogere vermogens beschikbaar zijn bij een gelijkblijvende hoeveelheid stroom. Lees: het boordnet kan meer elektronica aan.
Het 48 volt-systeem van de Cybertruck moet je niet verwarren met de 48v-systemen die we al enige tijd kennen in (mild-)hybrides. Die hebben betrekking op de aandrijflijn, waarbij een omvormer ervoor zorgt dat niet daaraan gelinkte functies alsnog ‘gewoon’ op 12 volt werken. Bij de Cybertruck is die stap er niet meer en werkt alles op 48 volt, behalve de 800V-aandrijflijn.
https://insideevs.com/news/656775/te...oltage-system/
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tesla-investor-day-48v-system.jpg‎ (202,0 KB, 45x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 augustus 2024 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2024, 17:23   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.467
Standaard

Het "48V boordnet " werd al begin deze eeuw grotendeels uitgetekend als de weg vooruit voor de auto-industrie,exact om de redenen die aangegeven werden,ja,zelfs bij voertuigen met ICE aandrijving....

Het begrip "micro-hybride",geplakt op de huidige generatie van start-stop-remenergie-terugwinner autos zou daarmee een VEEL realistischer invulling gekregen hebben....

Maar helaas...

twee decennia lang zat de auto-industrie naar mekaar te kijken en de fabrikanten van auto-accus,(jwel,de lood-zuur startaccusector,nog steeds een waarlijk kolossale economische sector) wist ook niet wanneer ze konden beginnen met het omtoolen van hun fabrieken....Ook de grote toeleveranciers van de industrie (de Bosch-en zeg maar) waren waarschijnlijk grotendeels wel klaar met plannen,studie en zelfs prototypes maar.....niemand bewoog....

En zo kocht kelt in 2018 nog steeds een ICE-tje met dat amechtig (maar wel heel erg dapper) 12 Volt EFB-tje er in.......dat,laat ons wel wezen,eigenlijk geen echte fundamentele verbeteriung is tov de SMF batterijtjes van de non-start-stop auto's van het jaar ervoor.....dat was generisch geknutsel in de marge ..(in de typische Vlaamse verkeerschaos met iedere 5 voeten een stop biedt dat Start/Stop gedoe toch al geen voordelen,integendeel vrees ik...ik leg het AF)


Het is ongelofelijk eigenlijk dat een lithium-auto-boer nu even wat stampen moet uitdelen richting een 48V net,wat WEL zou kunnen leiden,ironisch genoeg,tot ECHTE micro-hybrides,maar op lood-zuur batterijbasis....

nu ff wachten op de Chinezen.....of op een ICE-tesla?

bwoaff...en misschien ook wel met een automaat dan van den eerste keer.niet helaal "one pedal drive" maar we naderen....

Laatst gewijzigd door kelt : 15 augustus 2024 om 17:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2024, 17:32   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
nu ff wachten op de Chinezen.....of op een ICE-tesla?
Het zou kunnen dat de Chinezen -het echte 48V boordnet- als tweede overnemen in echte massaproductie.

Uiteraard moeten alle componenten ook op 48 Volt werken, of werk voor de leveranciers. Tesla maakt blijkbaar alles in eigen regie. Want de Cybertruck zal relatief snel naar 100k/jaar gaan (de droge 4680 batterij is daar de flessehals, maar niet meer lang, hulp van Korea: LGES en Samsung)

Zoals je ziet heeft Wiki een artikel erover:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/48-volt_electrical_system

A European automotive trade association, CLEPA, estimated in 2018 that as many as 1 of every 10 new vehicles in 2025 would use at least one 48 volt device in the vehicle, covering 15 million vehicles per year.[7]

In March 2023, Tesla Inc. revealed that the Tesla Cybertruck and next-generation vehicle would utilize a 48-volt mid-voltage subsystem as a replacement of 12V system, migrating the low-voltage components with highest power demand to 48V.[8][better source needed]

In December 2023, in order to accelerate the adoption by other automakers of 48 V system voltage for automotive components, Tesla offered a "48-volt electrical system whitepaper" to all industry leaders. CEO Jim Farley confirmed that Ford had received a copy and agreed to 'help the supply base move into the 48-volt future".[9] Tesla also adopted 48 volts for its Optimus robot.[9]

Benefits

- A 48V system can provide more power, improve energy recuperation,[7] and allow up to an 85% decrease in cable mass.[10]

- 12-volt systems can provide only 3.5 kilowatts, while a 48 V power could achieve 15 to 20 kW or even 50 kW. 48 volts is below the level that is considered safe without special protective measures.[11]

- One example of where these benefits can be used is in the Gordan Murray Automotive T.50, where it uses an Integrated Starter Generator to generate power for a 48V AC compressor, without the need for a belt. This allows the engine to rev more freely and give the vehicle good AC, no matter the RPM.[12]

- Another example is with the use of electric turbochargers, active suspension, and rear wheel steering systems that require a lot of power to run, and might be more responsive and capable with a 48 V system.[13]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 augustus 2024 om 17:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2024, 18:43   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het "48V boordnet " werd al begin deze eeuw grotendeels uitgetekend als de weg vooruit voor de auto-industrie,exact om de redenen die aangegeven werden,ja,zelfs bij voertuigen met ICE aandrijving....

Het begrip "micro-hybride",geplakt op de huidige generatie van start-stop-remenergie-terugwinner autos zou daarmee een VEEL realistischer invulling gekregen hebben....

Maar helaas...

twee decennia lang zat de auto-industrie naar mekaar te kijken en de fabrikanten van auto-accus,(jwel,de lood-zuur startaccusector,nog steeds een waarlijk kolossale economische sector) wist ook niet wanneer ze konden beginnen met het omtoolen van hun fabrieken....Ook de grote toeleveranciers van de industrie (de Bosch-en zeg maar) waren waarschijnlijk grotendeels wel klaar met plannen,studie en zelfs prototypes maar.....niemand bewoog....

En zo kocht kelt in 2018 nog steeds een ICE-tje met dat amechtig (maar wel heel erg dapper) 12 Volt EFB-tje er in.......dat,laat ons wel wezen,eigenlijk geen echte fundamentele verbeteriung is tov de SMF batterijtjes van de non-start-stop auto's van het jaar ervoor.....dat was generisch geknutsel in de marge ..(in de typische Vlaamse verkeerschaos met iedere 5 voeten een stop biedt dat Start/Stop gedoe toch al geen voordelen,integendeel vrees ik...ik leg het AF)


Het is ongelofelijk eigenlijk dat een lithium-auto-boer nu even wat stampen moet uitdelen richting een 48V net,wat WEL zou kunnen leiden,ironisch genoeg,tot ECHTE micro-hybrides,maar op lood-zuur batterijbasis....

nu ff wachten op de Chinezen.....of op een ICE-tesla?

bwoaff...en misschien ook wel met een automaat dan van den eerste keer.niet helaal "one pedal drive" maar we naderen....
dat is het eerste wat ik induw na de startknop , de startstop disabler dat heeft mij al een batterij gekost die cirque , ze lappen mij dat geen twee keer.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2024, 18:48   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
dat is het eerste wat ik induw na de startknop , de startstop disabler dat heeft mij al een batterij gekost die cirque , ze lappen mij dat geen twee keer.
Op een gewone auto? Dat is dan toch omdat ze er een te zwakke batterij instoppen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 11:42   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor mensen die het gewend zijn overal vooruitziend uit te bollen is one pedal driving niet efficiënt.

Bepaalde merken schakelen het zelfs gans uit.

uitleg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...s-inefficient/
Je moet met elke auto rijden zoals dat hoort voor dat type auto.
Een kleine benzinewagen, een grote diesel ... een automaat, ...

Als je max energie wilt recupereren, dan ga je anticipatief het "gas"pedaal van je bev langzaam lossen.
Maar afleren van een noodstop of bijna-noodstop te maken: daar moet je een klungel voor zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 12:04   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Op een gewone auto? Dat is dan toch omdat ze er een te zwakke batterij instoppen.
Is er inbouwplaats voor een mogelijk grotere/bredere batterij?
Vaak zitten loodaccu's in een bak of zijn vastgezet met beugels. Je moet dan de accu vervangen voor een accu met dezelfde afmetingen...

Zie pannenstatistiek ADAC bij ICE-pannes.
De 12 V-loodbatterij (ook om te starten) wordt eigenlijk een slijtageonderdeel, of gaat veel minder lang mee. Soms maar 4 jaar..

Bovendien is de 48 Volt Li-ion batterij kleiner en 87% lichter, ook al de kabels zijn navenant dunner en lichter. Enig nadeel : duurder, want nog geen echte massaproductie van 48 Volt verbruikers.
De 48 Volt Li ion batterij an sich is wel algemeen op de markt (prijzen navenant Ah)

Met de groeten van Tesla, figuur: 12 V lood versus 48 Volt Li ion die zolang meegaat als de wagen:


https://insideevs.com/news/656775/te...oltage-system/
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tesla-investor-day-lithium-ion-12v-auxiliary-battery.jpg‎ (23,4 KB, 36x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2024 om 12:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 13:49   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is er inbouwplaats voor een mogelijk grotere/bredere batterij?
Vaak zitten loodaccu's in een bak of zijn vastgezet met beugels. Je moet dan de accu vervangen voor een accu met dezelfde afmetingen...

Zie pannenstatistiek ADAC bij ICE-pannes.
De 12 V-loodbatterij (ook om te starten) wordt eigenlijk een slijtageonderdeel, of gaat veel minder lang mee. Soms maar 4 jaar..

Bovendien is de 48 Volt Li-ion batterij kleiner en 87% lichter, ook al de kabels zijn navenant dunner en lichter. Enig nadeel : duurder, want nog geen echte massaproductie van 48 Volt verbruikers.
De 48 Volt Li ion batterij an sich is wel algemeen op de markt (prijzen navenant Ah)

Met de groeten van Tesla, figuur: 12 V lood versus 48 Volt Li ion die zolang meegaat als de wagen:


https://insideevs.com/news/656775/te...oltage-system/
De hoeveelheid aktief materiaal in een lood-zuuraccu bepaalt ,zoals bij elk soort accu,het aantal Ampere -uren......(de Faraday constante van 26,8Ah/mol geldt voor de ganse chemie).Om aan uw gewenste Wh te komen (een technisch bruikbaarder parameter) kan een accu die een hogere spanning levert (die de electronen met een hoger energieniveau doorheen een extern circuit kan jagen) toch in hanteerbare afmetingen blijven (de kwestie van gewenst specifiek vermogen en specifieke energie is al lang geleden doordacht)....Er is bovendien misschien,eindelijk,de gelegenheid om de "bipolaire lood-zuur accu" eens in echte massa produktie te brengen..... weeral wat compactering....

ergo....de lood-zuuraccu is technisch nog steeds niet dood .Niet in Lithium-EV's en zeer zeker niet in "micro-hybrides".....

Maar inderdaad,voor PSOC toepassingen komt ook in micro-hybride ICE wagens een Lithiumgebaseerde oplossing in beeld.....of misschien een kleine lood-zuur startaccuutje en de rest Lithium- of NiMH gebaseerd.(een installatie net iets minder electrisch dan een Yaris zeg maar)

en,belangrijk,bij een ECHTE micro-hybride,(die dus eigenlijk nog niet bestaat) gaat de versnellingsbak en een deel van de bedieningsorganen van de auto er sowiezo uit....DAF deed dat vroeger met een rubber riem,tegenwoordig kan dat al wat beter...;

Maar even bela,grijk is dat DE POLITIEK eens STOPT met auto's te ontwerpen zodat we een diverse aandrijvingen autopark hebben waar elke technologie op zijn eigen merites groeit.......Investeerders gaan inderdada niet veel doen met technologien,zelfs als ze bruikbaar en nuttig zijn,die wettelijk AFGESCHAFT worden....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 augustus 2024 om 13:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 17:36   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is er inbouwplaats voor een mogelijk grotere/bredere batterij?
Vaak zitten loodaccu's in een bak of zijn vastgezet met beugels. Je moet dan de accu vervangen voor een accu met dezelfde afmetingen...

Zie pannenstatistiek ADAC bij ICE-pannes.
De 12 V-loodbatterij (ook om te starten) wordt eigenlijk een slijtageonderdeel, of gaat veel minder lang mee. Soms maar 4 jaar..

Bovendien is de 48 Volt Li-ion batterij kleiner en 87% lichter, ook al de kabels zijn navenant dunner en lichter. Enig nadeel : duurder, want nog geen echte massaproductie van 48 Volt verbruikers.
De 48 Volt Li ion batterij an sich is wel algemeen op de markt (prijzen navenant Ah)

Een loodaccu heeft gewoonweg een beperkte levensduur. Een zestal jaar of 50000km.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 18:04   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Op mijn iX1 kan ik voor one-pedal kiezen, of voor adaptieve regeneratie, of voor vaste regeneratie in 3 mogelijke standen.

Ik heb alles uitgeprobeerd.

Het minst aangenaam is de adaptieve regeneratie. Dan remt ie meer of minder af bij het lossen van het gaspedaal afhankelijk van wat er zich voor jou bevindt. Bijvoorbeeld: je nadert een kruispunt, of er rijdt vertragend verkeer voor je of je gaat van een 90-zone naar een 70, en dergelijke.
Klinkt interessant maar dat is het in de praktijk helemaal niet.
De auto doet geen twee keer hetzelfde. Met andere woorden: de auto wordt volledig onvoorspelbaar qua gedrag. En dat is wel het laatste wat ik wil.
Daar heb ik een dag mee rondgereden en toen besloten deze instelling nooit meer te gebruiken.

Dan vaste regeneratie:
Er zijn 3 standen mogelijk, maar de minst krachtige is veruit de aangenaamste. Die geeft het meest natuurlijke vertragingseffect, en de wagen reageert perfect voorspelbaar.

Dan one-pedal (de B-stand):
Er is zeker wat voor te zeggen. Reactie van de wagen is voorspelbaar. Naargelang je meer of minder het gas lost remt ie meer of minder af en hij komt mooi tot stilstand.
Maar het is niet mijn ding.

Dus rij ik nu gewoon in D en met vaste regeneratie op de laagste stand. Dan rijdt de wagen zoals ik het gewend ben. Heb ik meer vertraging nodig dan de vaste regeneratie, dan gebruik ik het rempedaal. Wat in de praktijk betekent dat je meer gaat regenereren. De echte remmen worden nauwelijks gebruikt.

Mijn zoon aan de andere kant zweert bij de one-pedal.

Het zal wel iets met gewoonte te maken hebben. Ik rij al 45 jaar met de auto en ik zoek dat gekende gedrag op.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 18:57   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een loodaccu heeft gewoonweg een beperkte levensduur. Een zestal jaar of 50000km.
En aangezien het electrisch verbruik blijft toenemen, zal het er niet beter op worden...
In 1960 was er nog 6 Volt...
Kan men nog altijd kopen voor oldtimers:
https://www.accuserviceholland.nl/au...o-accu-6-volt/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2024 om 18:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 19:06   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Op mijn iX1 kan ik voor one-pedal kiezen, of voor adaptieve regeneratie, of voor vaste regeneratie in 3 mogelijke standen.

Ik heb alles uitgeprobeerd.

Het minst aangenaam is de adaptieve regeneratie. Dan remt ie meer of minder af bij het lossen van het gaspedaal afhankelijk van wat er zich voor jou bevindt. Bijvoorbeeld: je nadert een kruispunt, of er rijdt vertragend verkeer voor je of je gaat van een 90-zone naar een 70, en dergelijke.
Klinkt interessant maar dat is het in de praktijk helemaal niet.
De auto doet geen twee keer hetzelfde. Met andere woorden: de auto wordt volledig onvoorspelbaar qua gedrag. En dat is wel het laatste wat ik wil.
Daar heb ik een dag mee rondgereden en toen besloten deze instelling nooit meer te gebruiken.

Dan vaste regeneratie:
Er zijn 3 standen mogelijk, maar de minst krachtige is veruit de aangenaamste. Die geeft het meest natuurlijke vertragingseffect, en de wagen reageert perfect voorspelbaar.

Dan one-pedal (de B-stand):
Er is zeker wat voor te zeggen. Reactie van de wagen is voorspelbaar. Naargelang je meer of minder het gas lost remt ie meer of minder af en hij komt mooi tot stilstand.
Maar het is niet mijn ding.

Dus rij ik nu gewoon in D en met vaste regeneratie op de laagste stand. Dan rijdt de wagen zoals ik het gewend ben. Heb ik meer vertraging nodig dan de vaste regeneratie, dan gebruik ik het rempedaal. Wat in de praktijk betekent dat je meer gaat regenereren. De echte remmen worden nauwelijks gebruikt.

Mijn zoon aan de andere kant zweert bij de one-pedal.

Het zal wel iets met gewoonte te maken hebben. Ik rij al 45 jaar met de auto en ik zoek dat gekende gedrag op.
Dat men diverse standen manueel instellen kan, heeft ook een logische reden die ook met het wegverloop en -reliëf te maken heeft. Stel je woont in zeer bergachtig gebied waar je ook veel bergaf moet rijden met +10% afdalingen (gewone wegen).

En dan komt er nog soms nog extra gewicht bij als je nog een aanhanger of zware sleep meeneemt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2024 om 19:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2024, 22:04   #34
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat men diverse standen manueel instellen kan, heeft ook een logische reden die ook met het wegverloop en -reliëf te maken heeft. Stel je woont in zeer bergachtig gebied waar je ook veel bergaf moet rijden met +10% afdalingen (gewone wegen).

En dan komt er nog soms nog extra gewicht bij als je nog een aanhanger of zware sleep meeneemt.
Kan onder die omstandigheden wellicht zinvol zijn, zeker als je met een sleep rijdt in bergachtig gebied.

Maar aan de andere kant maakt dat in de praktijk niet veel verschil.

Op de linkerschaal van het dashbord wordt het vermogenverbruik van de wagen getoond. Boven 0 levert de motor vermogen en verbruik je energie, maar er zit ook een flinke zone onder 0, en dat is de regeneratie.

Die 3 vast instelbare niveaus van regeneratie worden gemarkeerd op de schaal. Als ik gas los gaat de naald netjes naar het ingestelde regeneratieniveau. Duw ik dan op de rem dan gaat de naald lager, dus naar meer regeneratie, maar het is pas als de naald helemaal beneden op de schaal komt dat de echte remmen worden bediend.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be