Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Komt er een Arizona-coalitie?
Ja 22 61,11%
Neen 14 38,89%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2024, 19:13   #4801
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Panda, jij woont in Ronse ?
Stéphanie de Lannoy zal waarschijnlijk groothertogin van Luxemburg worden ?
Voor zover ik kon nagaan is het een mooie, zeer slimme meid.
...
Ik behoor niet tot de redactie van Dag Allemaal, zulke trivialiteiten interesseren me niet. Sorry, kan je niet helpen...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 19:16   #4802
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In normale omstandigheden klopt dit.
Maar het water staat momenteel aan de bovenlip,
gelukkig kunnen we ademen via onze neus, anders verzopen we in de schulden, het zijn dus geen normale omstandigheden, tijd dat de sossen beseffen dat de schulden gedelgd moeten worden, schulden waarvoor zij voor een heel groot deel verantwoordelijk zijn.
Ongelooflijk eigenlijk, dat diezelfde 'dooddoener' nog steeds in gebruik is. Vanaf de federalisering van België horen we dat verhaal al.
Oud 27 december 2024, 09:38   #4803
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik behoor niet tot de redactie van Dag Allemaal, zulke trivialiteiten interesseren me niet. Sorry, kan je niet helpen...
Ik behoor ook niet tot Dag allemaal & léés het ook nooit.
Er zijn nog andere media waarin je dat kunt lezen of beluisteren.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 10:40   #4804
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk eigenlijk, dat diezelfde 'dooddoener' nog steeds in gebruik is. Vanaf de federalisering van België horen we dat verhaal al.
Dooddoener? Echt?
Dit is gewoon de realiteit.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 10:46   #4805
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dooddoener? Echt?
Punt is dat die realiteit niet nieuw is. Toch doet men tijdens elke coalitieronde alsof dat wel het geval is.

Als het echt zo urgent is, waarom steekt de formateur dan nog verder energie in de hopeloze zoektocht naar een akkoord met Vooruit erbij en zonder die fameuze vermogenstaks ? Hij wéét dat Vooruit daar niet gaat op toegeven.
Oud 27 december 2024, 10:49   #4806
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Punt is dat die realiteit niet nieuw is. Toch doet men tijdens elke coalitieronde alsof dat wel het geval is.

Als het echt zo urgent is, waarom steekt de formateur dan nog verder energie in de hopeloze zoektocht naar een akkoord met Vooruit erbij en zonder die fameuze vermogenstaks ? Hij wéét dat Vooruit daar niet gaat op toegeven.
Meerderheid in Vlaanderen (voor mij hoeft het op deze manier niet hoor).
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 10:53   #4807
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meerderheid in Vlaanderen (voor mij hoeft het op deze manier niet hoor).
Het lijkt me onafwendbaar dat hij daar toch een keuze in zal moeten maken.
Oud 27 december 2024, 11:02   #4808
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Uwen Bouchez begint anders De Wever zijn voeten uit te hangen.

Maandag zuchtte hij dat hij het niet zag zitten met die vent zijn partij premier te zijn.
In politiek beest was de reactie van Weverke op de overwinning van de MR ook niet mis. Oei, oei nu Bouchez zich de koning van Wallonie waant zal met die man helemaal niet meer te onderhandelen zijn.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 11:24   #4809
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In een land met quasi het hoogste overheidsbeslag en de hoogste overheidsuitgaven is er maar 1 mogelijk pad. Uw persoonlijk probleem met de persoon van GL Bouchez is daarbij compleet irrelevant.
Inderdaad een cut in de pensioenen en de ziektekosten is de enige mogelijkheid om het gat toe te rijden.
Ik zit er warmpjes bij dus mij zal dat niks uitmaken, maar voor het merendeel van de kiezers van Vooruit die het niet breed hebben zou dit een nekslag betekenen.
In deze context begrijp ik dat Rousseau niet al te veel mag toegeven wil hij zijn politieke carrière behouden.
Anderzijds weet Rousseau maar al te goed dat Vooruit onmisbaar is om een regering op poten te zetten dus staat hij in de onderhandelingen even sterk als de andere partijen rond de tafel.
Ik heb geen glazen bol maar ik vermoed wel dat Weverke het niet lang meer zal uithouden als formateur.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 11:39   #4810
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dooddoener? Echt?
Maak u over de schuld geen zorgen, Paul De Grauwe zei dat overheden hun schuld nooit terugbetalen. Ze maken de schuld wat groter en alles is in orde.

En zo gaat dat dan verder tot in de eeuwigheid. Althans, dat schijnt Paul De Grauwe zo te denken.
Oud 27 december 2024, 11:41   #4811
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Inderdaad een cut in de pensioenen en de ziektekosten is de enige mogelijkheid om het gat toe te rijden.
Ik zit er warmpjes bij dus mij zal dat niks uitmaken, maar voor het merendeel van de kiezers van Vooruit die het niet breed hebben zou dit een nekslag betekenen.
In deze context begrijp ik dat Rousseau niet al te veel mag toegeven wil hij zijn politieke carrière behouden.
Anderzijds weet Rousseau maar al te goed dat Vooruit onmisbaar is om een regering op poten te zetten dus staat hij in de onderhandelingen even sterk als de andere partijen rond de tafel.
Ik heb geen glazen bol maar ik vermoed wel dat Weverke het niet lang meer zal uithouden als formateur.
Ik denk niet dat het merendeel van de ambtenaren het Vooruit-kiespubliek is.

Het zijn die hun pensioenen die ze gaan halveren - ruw geschat.
Oud 27 december 2024, 11:50   #4812
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cut in de pensioenen is in werkelijheid een cut in de ambtenarenpensioenen. En (eindelijk...) een afbouw van het perekwatie mechanisme. Verder een (beperkte) bijsturing inzake pensioen voor mensen die geen twintig jaar gewerkt hebben.

Dus eigenlijk twee excessen die men gradueel afbouwt.

Maar zoals je terecht stelt, zal het vooral Vooruit zijn die hiervoor de politieke prijs gaat betalen. Om dat alsnog aan de achterban te kunnen verkocht krijgen, willen zij mordicus een hogere vermogenstaks binnen halen.

Iets totaal anders is de ziektekostenverzekering. Die is totaal aan het ontsporen, en dat kan alleen opgelost worden als men de ziekenhuisfinanciering anders organiseert en in ruil het mechanisme van 'ereloon supplementen' afschaft.

Gaat Vooruit de historische kans missen om FVDB zijn belangrijkste bouwwerf te laten missen ?

Een ander -volgens mij onderbelicht- punt is dat handige Mahdi en slimme Prévot dan wel wat achteruitleunen en CR de volle laag laten incasseren, maar zij zijn OOK pro die fameuze vermogenstaks.

Stel dat Vooruit toch een 'sjot' krijgt van BDW en die laatste O-VLD erbij betrekt : wat gaan Mahdi en Prévot dan doen ?
Oud 27 december 2024, 11:52   #4813
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cut in de pensioenen is in werkelijheid een cut in de ambtenarenpensioenen. ...
Precies! En geloof me nu, die mensen gaan boos zijn en hun stemgedrag veranderen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 december 2024 om 11:52.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 11:54   #4814
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maak u over de schuld geen zorgen, Paul De Grauwe zei dat overheden hun schuld nooit terugbetalen. Ze maken de schuld wat groter en alles is in orde.

En zo gaat dat dan verder tot in de eeuwigheid. Althans, dat schijnt Paul De Grauwe zo te denken.
Overheden herfinancieren hun schulden. Zolang die herfinancierbaar is, blijft het systeem draaien.

Het gevaar van begrotingstekorten die te ver gaan is veel erger. Dit is wat BDW nu (heel terecht) wil aanpakken. Niet de schuld op zich.
Oud 27 december 2024, 11:59   #4815
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies! En geloof me nu, die mensen gaan boos zijn en hun stemgedrag veranderen.
...en net daarom wil Vooruit enkel meestappen in dit verhaal als zij ook een prijsduif krijgen. Ze willen dat kunnen counteren met het verhaal dat zij ervoor hebben kunnen zorgen dat 'de sterkste schouders' een 'eerlijke bijdrage' hebben moeten betalen dankzij hun goede werk.

Ik denk dat BDW heel erg 'out of the box' gaat moeten denken, om Vooruit iets concreet te gunnen om hun akkoord los te krijgen, en tegelijk die vermogenstaks te kunnen begraven omdat hij weet dat Bouchez die niet wil & eigenlijk n-va ook niet.
Oud 27 december 2024, 12:02   #4816
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en net daarom wil Vooruit enkel meestappen in dit verhaal als zij ook een prijsduif krijgen. Ze willen dat kunnen counteren met het verhaal dat zij ervoor hebben kunnen zorgen dat 'de sterkste schouders' een 'eerlijke bijdrage' hebben moeten betalen dankzij hun goede werk.

Ik denk dat BDW heel erg 'out of the box' gaat moeten denken, om Vooruit iets concreet te gunnen om hun akkoord los te krijgen, en tegelijk die vermogenstaks te kunnen begraven omdat hij weet dat Bouchez die niet wil & eigenlijk n-va ook niet.
Ik denk dat als we nog een federale regering krijgen, het een draak zal zijn als nooit tevoren. Die heel drukdoende het omgekeerde zal bereiken van wat ze eigenlijk willen bereiken.
Oud 27 december 2024, 12:05   #4817
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overheden herfinancieren hun schulden. Zolang die herfinancierbaar is, blijft het systeem draaien.

Het gevaar van begrotingstekorten die te ver gaan is veel erger. Dit is wat BDW nu (heel terecht) wil aanpakken. Niet de schuld op zich.
Oh, welke bank was het ook weer een tijdje geleden die "neen" zei tegen de 'herfinanciering' van het Waalse gewest en Brussel?
Oud 27 december 2024, 12:10   #4818
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, welke bank was het ook weer een tijdje geleden die "neen" zei tegen de 'herfinanciering' van het Waalse gewest en Brussel?
I know.
Een waarschuwing vanuit de financiële sector naar de politiek (zeg maar : PS) dat die moeten stoppen met te overdrijven en dat grootschalige samenwerking met de stalinisten van PTB een stap te ver is.
Oud 27 december 2024, 12:18   #4819
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat als we nog een federale regering krijgen, het een draak zal zijn als nooit tevoren. Die heel drukdoende het omgekeerde zal bereiken van wat ze eigenlijk willen bereiken.
Dat is geen 'als' maar wel een zekerheid dat we die krijgen. Er is geen alternatief.

En, zonder enig sarcasme zeg ik : ik hoop dat De Wever erin slaagt om een akkoord te vinden.

Puur vanuit de cijfers van de zetelverdeling kan dat best Arizona worden.
Socio-economisch kan dat beter een formule zonder Vooruit maar met steun van O-VLD worden. Het nadeel van geen zetelmeerderheid aan Vlaamse kant te hebben weegt niet op tegenover het voordeel dat je zo een volledig centrum-rechts beleid zou kunnen voeren. Die gewenste regionale zetelmeerderheid is een ideologisch gekleurde weerstand, geen economisch gemotiveerde.

In Michel I was die er ook niet. Als dat toen geen probleem was, is het er nu ook geen.
Oud 27 december 2024, 12:32   #4820
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In politiek beest was de reactie van Weverke op de overwinning van de MR ook niet mis. Oei, oei nu Bouchez zich de koning van Wallonie waant zal met die man helemaal niet meer te onderhandelen zijn.
En met narcist Rousseau wel?

Citaat:
Vooruit dient 'honderden' amendementen in op hervormingsnota De Wever.
https://www.tijd.be/politiek-economi...source=airship
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be