Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2025, 08:00   #661
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Sta jij er ooit bij stil dat er mensen bestaan die actief mee willen werken aan de integratie van anderen?
Die, door hun taal te spreken of te leren, makkelijker contact leggen, hen makkelijker onze taal aanleren en onze gewoontes eigen maken?
Waarom is zo iemand goed gek?
Hij draagt volgens mij meer bij aan een aangename samenleving dan u met uw afstandelijke houding doet.

Elke keer weer laat jij menselijke emotie links liggen.
Alsof dat voor u niet bestaat.

Wat maakt het uit of een Spanjaard in Spanje hetzelfde zou doen of niet?

Als iemand een andere taal wil aanleren en mede daardoor een immigrant kan helpen te integreren, wat is daar dan mis aan?
Waarom moet die immigrant daar volgens u zelf maar voor zorgen?
Wat is uw probleem met mensen die andere mensen willen helpen?

Ik begrijp uw koele afstandelijke houding niet.
Jij begrijpt patrickve inderdaad niet.
Hij zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de nieuwkomers om zelf voor hun integratie te zorgen en de taal te leren, net zoals gij dat ook moet doen als gij emigreert naar bijv Spanje en ook andere landen.
En daar heeft patrickve volkomen gelijk in, de spaanse overheid betaalt voor jou als belg geen taallessen met belastinggeld van de spanjaarden om jou spaans aan te leren, gij moet zelf spaans leren.

patrickve heeft het niet over vrijwilligers of spaanssprekenden die actief meewerken aan de integratie van andere spanjaarden, maar over onze politiekers, onze overheid, die allerlei anderstalige inwijkelingen pamperen door onze taal aan te leren met taallessen, die ze dan ook nog betalen met jouw belastinggeld.

En dat doen de politiekers/overheden van Spanje en andere landen NIET, daar moeten inwijkelingen zelf instaan om de spaanse taal te leren om mee te kunnen in de spaanse maatschappij waar ze vrijwillig komen wonen en zo hoort dat ook!
Het is de verantwoordelijkheid van nieuwkomers om zelf voor hun integratie te zorgen en de taal te leren, dat is niet de taak van de politiekers en al helemaal niet op kosten van de belastingbetalers.

Laatst gewijzigd door Oma : 10 september 2025 om 08:02.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 07:16   #662
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Jij begrijpt patrickve inderdaad niet.
Leg eens uit?

Citaat:
Hij zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de nieuwkomers om zelf voor hun integratie te zorgen en de taal te leren,
Nee, echt?
En dat begrijp ik volgens u niet?
Heb ik ergens beweerd dat een inwijkeling niet onze taal moet leren?

Citaat:
net zoals gij dat ook moet doen als gij emigreert naar bijv Spanje en ook andere landen.
Ja, inderdaad.
Mocht ik naar Spanje emigreren zou ik ook de taal leren.

Citaat:
En daar heeft patrickve volkomen gelijk in, de spaanse overheid betaalt voor jou als belg geen taallessen met belastinggeld van de spanjaarden om jou spaans aan te leren, gij moet zelf spaans leren.
Waarom zit je eigenlijk over Spanje te lullen?
Wij wonen toch niet in Spanje?
Wat hebben wij te maken met wat de Spaanse overheid doet?

Citaat:
patrickve heeft het niet over vrijwilligers of spaanssprekenden die actief meewerken aan de integratie van andere spanjaarden, maar over onze politiekers, onze overheid, die allerlei anderstalige inwijkelingen pamperen door onze taal aan te leren met taallessen, die ze dan ook nog betalen met jouw belastinggeld.
Lees Patricks reactie nog eens.
Die begint met "goed gek".
Gaat dat over de overheid misschien?

Citaat:
En dat doen de politiekers/overheden van Spanje en andere landen NIET, daar moeten inwijkelingen zelf instaan om de spaanse taal te leren om mee te kunnen in de spaanse maatschappij waar ze vrijwillig komen wonen en zo hoort dat ook!
Wat heb jij toch met Spanje dat je er niet over kan zwijgen?
Nogmaals: wonen wij in Spanje? Hebben wij ons te houden aan de Spaanse regels?

Citaat:
Het is de verantwoordelijkheid van nieuwkomers om zelf voor hun integratie te zorgen en de taal te leren, dat is niet de taak van de politiekers en al helemaal niet op kosten van de belastingbetalers.
Prima hoor.
Jij begrijpt gewoon mijn punt niet.

Alles begon met Patricks reactie "goed gek". Ik reageerde daarop door te stellen dat iemand die een taal leert (mede) om een inwijkeling makkelijker te laten immigreren volgens mij helemaal niet 'goed gek' is.
Zo iemand draagt wel degelijk bij aan de maatschappij.

En of die inwijkeling zijn opleiding nu zelf moet betalen staat daar volledig los van. Of de autochtoon zijn opleiding zelf moet betalen of niet staat daar zelfs los van.

Mij gaat het gewoon over het feit dat Patrick iemand die anderen wil helpen per definitie als "goed gek" beschouwt.
En dat vindt ik wel heel kort door de bocht maar we kennen Patrick al wel langer als iemand die zijn reacties van alle menselijkheid stript.

Voor hem tellen mensen niet. Voor hem telt alleen geld.
En daar ga ik niet in mee, zelfs al sleur jij Spanje er nog tien keer bij.
Oud 11 september 2025, 07:29   #663
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles begon met Patricks reactie "goed gek". Ik reageerde daarop door te stellen dat iemand die een taal leert (mede) om een inwijkeling makkelijker te laten immigreren volgens mij helemaal niet 'goed gek' is.
Zo iemand draagt wel degelijk bij aan de maatschappij.
Als de inboorlingen de taal van de nieuwkomers leren, dan heet dat kolonisatie.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 07:34   #664
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Overigens: de Spanje adepten hier zouden zich volgens mij eens wat beter inlichten als ze hier een beetje hoogdravend allerlei dingen over Spanje komen vertellen.

Ik heb ondertussen verschillende aanwijzingen dat een immigrant in Spanje wel degelijk (bijna) gratis Spaanse les kan volgen.

Een stukje vertaling uit deze website:

Citaat:
Er zijn gratis cursussen gericht op immigranten en werklozen die worden gesubsidieerd door de SEPE (Openbare Dienst voor Arbeidsvoorziening van de Staat) of door de ministeries van Onderwijs van elke autonome gemeenschap.
Citaat:
Gelukkig zijn er meerdere manieren om toegang te krijgen tot gratis en goedkope Spaanse lessen, of het nu gaat om openbare programma's, verenigingen, gesubsidieerde academies of digitale platforms.

En het artikel zit achter een betaalmuur maar aan de titel alleen is al veel op te maken.
Was deze VB-bimbo een inspiratie voor de Spanje adepten hier?

Kortom: stop maar met zeveren (want dat is het overduidelijk) over hoe men in Spanje omgaat met taallessen want het is niet meer dan wat flinke duimzuigerij.

Blijkbaar zat ze flink fout.
Oud 11 september 2025, 07:35   #665
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als de inboorlingen de taal van de nieuwkomers leren, dan heet dat kolonisatie.
Ik denk dat er voor kolonisatie nog wel wat meer nodig is dan een inboorling die een nieuwe taal leert hoor...
Oud 11 september 2025, 07:39   #666
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er voor kolonisatie nog wel wat meer nodig is dan een inboorling die een nieuwe taal leert hoor...
Uh ja, een weigering van de nieuwkomers om te assimileren, of de wetten van het land te volgen, zulke zaken.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Oud 11 september 2025, 08:01   #667
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse jongeren stoppen niet vaker vroegtijdig met hun studies, ze studeren vooral langer. Na één jaar extra is het aandeel studenten dat zijn of haar bachelor haalt in Vlaanderen opgelopen tot 54,4 procent. Dat leunt al veel dichter aan bij het OESO-gemiddelde van 59,4 procent. Na drie jaar extra - in de praktijk dus vaak zes jaar studeren - heeft bijna 70 procent het diploma te pakken.
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10623590.html

Het systeem van studenten die blijven plakken om sociale bijdrage te ontwijken met studentenarbeid is niet houdbaar.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 08:21   #668
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Waarom vraagt u dat aan een ander?
Heeft u de cursus zelfredzaamheid gemist, misschien?
Volgens mij mis je een deel van de discussie. Hoe moet ik cijfers vinden over een opleiding als de naam ervan niet wordt gedeeld? Als iemand een opleiding aanhaalt als argument zonder die te benoemen, lijkt het me redelijk dat we daarover gerichte vragen mogen stellen om de discussie inhoudelijk te kunnen voeren.

Citaat:
Heeft u daar concrete cijfers van, of kwam uw linkerduim hier als bron van pas?
Kijk bijvoorbeeld eens bij https://www.vlerick.com/ voor een parttime MBA. Die kost tussen de €30.000 (online) en €60.000 voor anderhalf jaar. Of neem https://www.sans.org/cyber-security-courses, waar je voor een training van zes dagen al snel €7.000 tot €10.000 moet ophoesten, exclusief hotelkosten. Daarom ben ik toch enigszins verbaasd als iemand verontwaardigd reageert op een opleiding die slechts een paar honderd euro duurder is geworden. Zeker als je het vergelijkt tegen wat anderen soms moeten betalen om zich professioneel te blijven ontwikkelen.
Oud 11 september 2025, 08:53   #669
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De Vlaamse jongeren stoppen niet vaker vroegtijdig met hun studies, ze studeren vooral langer. Na één jaar extra is het aandeel studenten dat zijn of haar bachelor haalt in Vlaanderen opgelopen tot 54,4 procent. Dat leunt al veel dichter aan bij het OESO-gemiddelde van 59,4 procent. Na drie jaar extra - in de praktijk dus vaak zes jaar studeren - heeft bijna 70 procent het diploma te pakken.
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10623590.html

Het systeem van studenten die blijven plakken om sociale bijdrage te ontwijken met studentenarbeid is niet houdbaar.
Dat is inderdaad ook iets waar NVA, als ze consequent zijn, iets aan zou moeten veranderen.

Want wij betalen ook allemaal samen mee voor die studies. Als je dan ziet dat zelfs na drie jaar extra (dus zes jaar hogeschool in totaal) nog steeds 30% geen diploma haalt...

En dat gaat dan niet over zieke 55-plussers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nee, dit gaat over mensen waar de economie op zit te wachten. Van gezondheid blakende jonge snaken, vers van de pers. En die er gewoon hun voeten aan vegen om zolang mogelijk bij Hotel Mama willen blijven en (deels) op kosten van de samenleving teren.

Maar dat is normaal. Want dat zijn studenten. Dat die profiteren; daar gaan we niets aan veranderen. Nee, iemand die al jaren maandelijks meerdere sollicitatiebrieven schrijft en door elke werkgever uitgespuwd wordt, die gaan we aanpakken.

Maar Fistonneke, die elk jaar van zijn hogeschool al twee keer heeft gedaan; die moeten we de nodige ondersteuning bieden...

En zo vinden we elke dag wel weer een nieuwe tegenstrijdigheid in het beleid van Onze Grote Leider.
Oud 11 september 2025, 09:06   #670
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad ook iets waar NVA, als ze consequent zijn, iets aan zou moeten veranderen.
Hadden meer mensen op de NVA gestemd in plaats van op de sossen, de NVA was misschien in een betere positie om conservatief te regeren.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 11 september 2025 om 09:06.
Oud 11 september 2025, 09:08   #671
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Daarom ben ik toch enigszins verbaasd als iemand verontwaardigd reageert op een opleiding die slechts een paar honderd euro duurder is geworden. Zeker als je het vergelijkt tegen wat anderen soms moeten betalen om zich professioneel te blijven ontwikkelen.
Het is gelijk de bedelaar die verontwaardigd is dat HIJ moet opdraaien voor de studies van de kinderen van zijn vaste klant hee.

Oud 11 september 2025, 09:38   #672
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht

Kijk bijvoorbeeld eens bij https://www.vlerick.com/ voor een parttime MBA. Die kost tussen de €30.000 (online) en €60.000 voor anderhalf jaar. Of neem https://www.sans.org/cyber-security-courses, waar je voor een training van zes dagen al snel €7.000 tot €10.000 moet ophoesten, exclusief hotelkosten. Daarom ben ik toch enigszins verbaasd als iemand verontwaardigd reageert op een opleiding die slechts een paar honderd euro duurder is geworden. Zeker als je het vergelijkt tegen wat anderen soms moeten betalen om zich professioneel te blijven ontwikkelen.
Jij gaat cursussen die die €10.000 voor een paar dagen kosten vergelijken met een cursus van een paar honderd euro?

Ga jij ook beginnen over de nieuwprijs van een Bentley als iemand oppert dat een driewieler voor de kleine wel heel duur geworden is?

En kunnen we serieus blijven? Die cursussen die jij daar aanhaalt zijn ook wel de uitzonderingen eh? Wie volgt dat en -veel belangrijker- wie betaalt dat uit eigen zak?
Niemand, maar dan ook niemand, is verplicht zo'n cursus te volgens om zich 'professioneel te blijven ontwikkelen'. En als iemand dan toch verplicht is, betaalt de werkgever zoiets.

Deze vergelijking slaat nergens op.
Oud 11 september 2025, 09:38   #673
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is gelijk de bedelaar die verontwaardigd is dat HIJ moet opdraaien voor de studies van de kinderen van zijn vaste klant hee.
Een bedelaar die klanten heeft...

We leren hier elke dag bij.
Oud 11 september 2025, 09:39   #674
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hadden meer mensen op de NVA gestemd in plaats van op de sossen, de NVA was misschien in een betere positie om conservatief te regeren.
Dat had inderdaad een veel betere toekomst geboden.

Wel enkel aan de mensen met geld, maar kom.
Over details gaan we niet vallen eh?
Oud 11 september 2025, 10:13   #675
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij gaat cursussen die die €10.000 voor een paar dagen kosten vergelijken met een cursus van een paar honderd euro?
Het punt is juist dat geen enkele echte professionele cursus van een jaar slechts een paar honderd euro kost. Dat is ver onder de daadwerkelijke marktprijs.

Citaat:
Ga jij ook beginnen over de nieuwprijs van een Bentley als iemand oppert dat een driewieler voor de kleine wel heel duur geworden is?
Die vergelijking gaat niet op. Een Bentley is een luxeproduct en een driewieler is speelgoed, totaal verschillende categorieën. In het volwassenenonderwijs gaat het juist om cursussen die allemaal hetzelfde doel hebben: mensen helpen zich professioneel te ontwikkelen. Natuurlijk zijn er verschillen in inhoud, duur en prijs, maar ze zijn wel degelijk met elkaar te vergelijken als we het hebben over marktprijzen binnen dezelfde context.

Citaat:
En kunnen we serieus blijven? Die cursussen die jij daar aanhaalt zijn ook wel de uitzonderingen eh? Wie volgt dat en -veel belangrijker- wie betaalt dat uit eigen zak?
Dat lijken voor jou misschien uitzonderingen, maar dat komt vooral omdat je gewend bent aan gesubsidieerde opleidingen. Er zijn zeker mensen die zulke bedragen zelf betalen, denk bijvoorbeeld aan zelfstandige consultants die moeten investeren in hun expertise.

Citaat:
Niemand, maar dan ook niemand, is verplicht zo'n cursus te volgens om zich 'professioneel te blijven ontwikkelen'.
Dat is niet correct, maar dat zou men even goed kunnen beweren over veel taalcursussen die wel door ons betaald worden.

Citaat:
En als iemand dan toch verplicht is, betaalt de werkgever zoiets.
Dat klopt niet helemaal, zie bijvoorbeeld mijn voorbeeld van een zelfstandige consultant. En zelfs als een werkgever de kosten op zich neemt, zit daar vaak een terugbetalingsregeling aan vast. Als werknemer ga je dan een schuld aan die jaarlijks maar deels wordt kwijtgescholden. Stap je tussentijds over naar een andere werkgever, dan blijft er meestal nog een fors bedrag openstaan dat je zelf moet terugbetalen.
Oud 11 september 2025, 10:36   #676
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Een bedelaar die klanten heeft...

We leren hier elke dag bij.
?

De klanten betalen de bedelaar om zich beter te voelen.

Oud 11 september 2025, 12:26   #677
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?

De klanten betalen de bedelaar om zich beter te voelen.
Ja, tuurlijk.

't Is maar welke draai je er aan geeft...

Mij niet gelaten.
Zoals gezegd; weer wat bijgeleerd.
Oud 11 september 2025, 15:15   #678
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sta jij er ooit bij stil dat er mensen bestaan die actief mee willen werken aan de integratie van anderen?
Dat is raar volk, nu mogen ze dat als ze daar goesting voor hebben en daar hun HOBBY van maken, maar ik zie daar het openbaar nut niet van in en dus zeker niet waarom de gemeenschap dat zou moeten steunen.

Er is niet de minste reden dat de gemeenschap een halve duit zou moeten uitgeven aan de integratie van anderen. Het is totaal die anderen hun verantwoordelijkheid om zich te integreren. Dat er hier diensten zouden bestaan om hen te helpen OP HUN KOSTEN en met nog wat winst voor ons zou misschien goeie business zijn dat wel.

Maw, dat er hier lessen Nederlands worden georganiseerd op kosten van buitenlanders die Nederlands willen bijschaven (als ze er geen kennen moeten ze zelfs niet afkomen he), is eventueel een business opportunity.

En als er buitenlanders zijn die graag mensen van hier hebben die hen in het Spaans aanspreken en ze betalen hen die lessen Spaans, ma foi, waarom niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2025 om 15:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 15:20   #679
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad.
Mocht ik naar Spanje emigreren zou ik ook de taal leren.
Dat is niet wat jij wil. Jij wil dat de Spaanse belastingsbetaler andere Spanjaarden LESSEN NEDERLANDS betaalt, zodat zij met U in het Nederlands kunnen praten zodat gij het ginder gemakkelijker hebt.

Kan je de verbazing van een Spaanse burger begrijpen als jij zegt dat hij belastingen moet betalen zodat andere Spanjaarden Nederlands kunnen leren opdat gij U daar beter zou kunnen voelen tijdens uw integratie periode ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2025 om 15:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 15:23   #680
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens: de Spanje adepten hier zouden zich volgens mij eens wat beter inlichten als ze hier een beetje hoogdravend allerlei dingen over Spanje komen vertellen.

Ik heb ondertussen verschillende aanwijzingen dat een immigrant in Spanje wel degelijk (bijna) gratis Spaanse les kan volgen.
Daar ging het niet over. Het ging over uw idee om HIER Spaans te leren om het Spaanse immigranten HIER beter thuis doen te voelen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be