Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2025, 12:04   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard Meer EV-eigenaars laden elk jaar slimmer/duurzamer

Het jaarlijks laadonderzoek Nederland toont het aan.
Citaat:
https://www.rvo.nl/nieuws/meer-elekt...ers-laden-slim

Onderzoek: steeds meer elektrische rijders laden slim

1 oktober 2025

Steeds meer elektrische rijders laden hun auto op momenten dat stroom goedkoper of duurzamer is. Het stroomnet raakt zo minder belast en de rijder bespaart geld. Dat en meer blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijder.

Laden als de zon schijnt

EV-rijders (elektrisch voertuig) laden hun auto voor 61% van alle elektrische kilometers thuis. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen. Zij laden vaak op momenten dat de zon schijnt.

Goedkoper en duurzamer

Zo laden steeds meer EV-rijders 'slim'. Bij slim laden past de auto het laden aan op momenten dat stroom goedkoper of duurzamer is. Dit kan bijvoorbeeld automatisch via een app of een slimme laadpaal.

Veel thuisladers hebben dynamisch energiecontract

Steeds meer rijders kiezen daarnaast voor een dynamisch energiecontract. Bij dit type contract wisselt de stroomprijs elk uur. Zo laden zij op momenten waarop de stroomprijs lager is.

Slim laden werkt goed in combinatie met een dynamisch contract. Laden vraagt veel stroom en kan meestal op een flexibel moment. Inmiddels heeft 41% van de thuisladers zo'n dynamisch contract. In alle huishoudens samen is dat maar 6%.

Ook zonder oprit profiteren

Ook rijders zonder eigen oprit vinden oplossingen. Een derde legt een kabel van huis naar de auto. Zo profiteren zij toch van zonne-energie of een dynamisch contract.

Slim laden bij openbare laadpaal

EV-rijders zien ook op straat en op werk kansen om voordelig te laden. Bij openbare laadpalen kan het laadtarief namelijk veranderen, afhankelijk van het tijdstip. In daluren is het tarief laag en in de spits is het hoger. Ook kan de laadsnelheid verschillen. In de spits gaat er minder stroom naar de auto.

Meeste rijders positief over laden op straat

Veel EV-rijders kiezen daarom voor slimme laadtarieven bij openbare laadpalen. Dat is voor hen een belangrijke reden om slim te laden. Op sommige plekken kan dit al. Er wordt gewerkt om dit in heel het land mogelijk te maken.

De meeste EV-rijders zijn positief over slim laden op straat. Zij vinden het vooral belangrijk dat de auto genoeg geladen is voor de volgende rit.

Rijders willen vooraf inzicht

Er is meer inzicht in laadtarieven dan vroeger. Toch weet 28% van de EV-rijders vaak niet wat een paal in de buurt kost. Verder weg van huis is er nog meer onduidelijkheid. Bijna 80% van de EV-rijders wil vooraf weten wat een laadsessie kost. Het merendeel betaalt de kosten zelf.

Het Nationaal Laadonderzoek

Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse enquête onder EV-rijders. Meer dan 4.500 mensen deden mee aan dit onderzoek. RVO, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders zijn de initiatiefnemers. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur werkt mee. De Rijksuniversiteit Groningen controleert het onderzoek.

Lees het volledige onderzoek
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2025, 12:16   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het jaarlijks laadonderzoek Nederland toont het aan.
Hoe zit dat met thuis laden als je een monofasige aansluiting hebt?
Als ik zie hoe lang het duurt bij mijne plug-in hybride ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2025, 14:23   #3
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.944
Standaard

Wagens op benzine dus geen probleem mee. Even een hybride gehad maar is al weer de deur uit gegaan.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 11:07   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.456
Standaard

Is het echt te veel gevraagd om die ellenlange links van u even samen te vatten tot hetgeen wat u wil aantonen?

Dit is toch geen normale vorm van forummen?

"Ik post één nietszeggend zinnetje "Het jaarlijks jaaronderzoek toont het aan." en verder doe ik niet meer dan c/p-en."

Doe nu op zijn minst eens de moeite om in eigen woorden aan te geven wat je wil zeggen.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 november 2025 om 11:08.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 12:50   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wagens op benzine dus geen probleem mee. Even een hybride gehad maar is al weer de deur uit gegaan.
Benzinewagens moeten tanken.
En soms gaat dat niet meer omdat alle tankstations zonder stroom vallen door een storm of whatever.

Gelukkig is er soms nog een slimme electrische wagen in de buurt die voor de stroom kan zorgen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=KpVB7xGefK4

Tesla CyberTruck Powering A Gas Station After Houston Tornado!

https://www.youtube.com/watch?v=b8p9Wn50-2k
En dat gebeurt wel meer:
https://www.autoevolution.com/news/s...do-234140.html

Van slim (ont)laden gesproken.

Shit nu moet ik ff mijn smartphone en laptop opladen, wat een laadstress dat kabeltje inpluggen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2025 om 13:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 13:09   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe zit dat met thuis laden als je een monofasige aansluiting hebt?
Als ik zie hoe lang het duurt bij mijne plug-in hybride ...
Blijf je de hele tijd erbij kijken?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2025, 17:14   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.679
Standaard

Zo ingewikkeld ... gaat ge zeker de hele bevolking met meekrijgen ...
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 12:26   #8
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Benzinewagens moeten tanken.
En soms gaat dat niet meer omdat alle tankstations zonder stroom vallen door een storm of whatever.
En dat "alle tankstations zonder stroom vallen" moet dan een argument voorstellen?
Nog nooit meegemaakt en gij ook niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gelukkig is er soms nog een slimme electrische wagen in de buurt die voor de stroom kan zorgen:
En dat gebeurt wel meer:
https://www.autoevolution.com/news/s...do-234140.html
Van slim (ont)laden gesproken.
En hier werden geen tesla cybertrucks gespot die dan alle tankstations van stroom voorzien zodat benzinewagens kunnen tanken....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Shit nu moet ik ff mijn smartphone en laptop opladen, wat een laadstress dat kabeltje inpluggen.
Nogal wiedes dat gij geen laadstress kunt hebben bij gebrek aan een stekkerautooke want jij rijdt toch nog altijd met plofwagens en die moeten benzine tanken....
Hou nu toch eens op met jezelf belachelijk te maken door reclame te blijven maken voor stekkerautookes die je zelf niet wil.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 13:56   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.456
Standaard

Citaat:
Steeds meer elektrische rijders laden hun auto op momenten dat stroom goedkoper of duurzamer is. Het stroomnet raakt zo minder belast en de rijder bespaart geld. Dat en meer blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijder.
Als ik vanavond mijn EV inplug omdat ik morgen moet gaan werken zit ik niet te wachten op het moment dat mijn lader bepaalt of de stroom goedkoop genoeg is.
Ik wil dat er geladen word en dat mijn wagen morgen opgeladen klaar staat.

Citaat:
Laden als de zon schijnt
EV-rijders (elektrisch voertuig) laden hun auto voor 61% van alle elektrische kilometers thuis. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen. Zij laden vaak op momenten dat de zon schijnt.
Dus je koopt een EV, daarbij moet je dan ook nog eens een laadpaal aanschaffen en daarboven op moeten er ook nog eens zonnepanelen op je dak worden geinstalleerd.
Ik vraag me af wanneer je die investeringen terugverdiend hebt.
En wie dat allemaal kan betalen.

Citaat:
Goedkoper en duurzamer
Zo laden steeds meer EV-rijders 'slim'. Bij slim laden past de auto het laden aan op momenten dat stroom goedkoper of duurzamer is. Dit kan bijvoorbeeld automatisch via een app of een slimme laadpaal.
Het is toch absurd te denken dat mensen gaan wachten op een opgeladen auto tot het moment dat hun slimme laadpaal vindt dat het moment gekomen is?
Iemand steekt zijn auto in de stekker omdat hij hem op wil laden.
Niet omdat hij wil wachten tot zijn laadpaal van mening is dat het ideale moment gekomen is.

Citaat:
Veel thuisladers hebben dynamisch energiecontract
Steeds meer rijders kiezen daarnaast voor een dynamisch energiecontract. Bij dit type contract wisselt de stroomprijs elk uur. Zo laden zij op momenten waarop de stroomprijs lager is.
Mooi in theorie.
Maar hier ga je er wel van uit dat die mensen op de goedkoopste momenten ook daadwerkelijk thuis zijn.
Wederom komt het naar voren: de gebruiker wordt de slaaf van zijn auto. Hij moet wachten tot de zon schijnt, hij moet wachten op goedkope stroom, hij moet wachten op de beslissing van zijn laadpaal...
En als hij dat allemaal wil doen, en dan alleen; ja, dan kan er goedkoop gereden worden.

Maar zo werkt het niet. De mens wil zijn auto opladen als hij dat beslist.

Citaat:
Slim laden werkt goed in combinatie met een dynamisch contract. Laden vraagt veel stroom en kan meestal op een flexibel moment. Inmiddels heeft 41% van de thuisladers zo'n dynamisch contract. In alle huishoudens samen is dat maar 6%.
En wederom ga je er vanuit dat de gebruiker op de goedkope momenten thuis is...
Maw de gebruiker moet zich aanpassen aan de prijs van de stroom.

Citaat:
Ook zonder oprit profiteren
Ook rijders zonder eigen oprit vinden oplossingen. Een derde legt een kabel van huis naar de auto. Zo profiteren zij toch van zonne-energie of een dynamisch contract.
Best mogelijk dat een derde dat doet.
Jammer dat je vergeet te melden hoe ze dat doen.
Wat als je je auto vier huizen verder moet parkeren? Verlengdraad?
Wat als er iemand over uw laaddraad tegen de grond tuimelt? Pech gehad?

Citaat:
Slim laden bij openbare laadpaal
EV-rijders zien ook op straat en op werk kansen om voordelig te laden. Bij openbare laadpalen kan het laadtarief namelijk veranderen, afhankelijk van het tijdstip. In daluren is het tarief laag en in de spits is het hoger. Ook kan de laadsnelheid verschillen. In de spits gaat er minder stroom naar de auto.
En nog maar weer eens: de gebruiker moet zich aanpassen aan daluren en laadtarieven.
In de daluren even lekker in uw zetel gaan zitten?
Vergeet het. De auto dient opgeladen te worden dus hup; naar de laadpaal!! Nu is de stroom goedkoop. Kijk morgen maar naar The Masked Singer!!
Alles in functie van onze wagen!!

Citaat:
Meeste rijders positief over laden op straat
Veel EV-rijders kiezen daarom voor slimme laadtarieven bij openbare laadpalen. Dat is voor hen een belangrijke reden om slim te laden. Op sommige plekken kan dit al. Er wordt gewerkt om dit in heel het land mogelijk te maken.
Je zal je wagen maar aan zo'n paal hangen als de stroom peperduur is en de paal beslist om je geen stroom te geven wegens te duur...
Leuk als je een paar uur later terug bij die paal staat bij een lege auto. Of een gruwelijk hoge rekening...

Citaat:
De meeste EV-rijders zijn positief over slim laden op straat. Zij vinden het vooral belangrijk dat de auto genoeg geladen is voor de volgende rit.
Als ze dat belangrijk vinden: dan maakt het toch niet uit hoeveel de stroom kost?
Want ook als de stroom duur is vinden ze het belangrijk dat de wagen opgeladen wordt.

Citaat:
Rijders willen vooraf inzicht
Er is meer inzicht in laadtarieven dan vroeger. Toch weet 28% van de EV-rijders vaak niet wat een paal in de buurt kost. Verder weg van huis is er nog meer onduidelijkheid. Bijna 80% van de EV-rijders wil vooraf weten wat een laadsessie kost. Het merendeel betaalt de kosten zelf.
En dit na heel uw bovenstaande verhaal over hoe goedkoop te laden.
Ongeveer 1/3 gebruikers weet vooraf niet wat ze gaan betalen.
En toch laten ze het laden over aan de 'slimme' paal...
Dat is economisch gezien een schitterende zet.
Of toch van de uitbaters van die palen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 14:34   #10
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijf je de hele tijd erbij kijken?
Wat een idioot, stupid antwoord op #2

Totaal naast de kwestie,
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 15:59   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En dat "alle tankstations zonder stroom vallen" moet dan een argument voorstellen?
Natuurlijk is dat een dik argument als een EV er al moet voor zorgen dat plofautootjes nog verder kunnen.

Ik had ook kunnen schrijven dat de tankhouders niet bevoorraad werden door stakingen (Frankrijk, UK : https://www.nt.nl/wegvervoer/2021/09...den/?gdpr=deny)

Citaat:
Nog nooit meegemaakt en gij ook niet.
Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Google maar eens.

Of nog erger, water in de tank enz... je kunt wel eens pech hebben met dat goedje. Nee ik heb het niet meegemaakt maar deze pechvogels hieronder wel:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11...urosuper-tank/

Minstens tien bestuurders hebben panne na tankbeurt bij Gabriëls in Gistel

In Gistel kregen minstens tien wagens autopech nadat ze benzine Super 95 waren gaan tanken bij Gabriëls langs de Torhoutsebaan. Tankstationbeheerder Gabriëls is op de hoogte van de problemen en heeft de pomp gesloten. Gabriëls vermoedt dat er water in de brandstof is gekomen. Ze onderzoeken nog hoe dat is kunnen gebeuren.
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/regio/west.../54300938.html

Verschillende auto’s kapot nadat ze benzine Super 98 tanken bij tankstation: “Ik raad klanten al jaren aan om daar niet te gaan”

Harelbeke/Desselgem/Wielsbeke

Vrijdagnamiddag- en avond zijn verschillende wagens getakeld, nadat ze Super 98 tankten bij tankstation Gabriëls in de Gentsesteenweg in Harelbeke. De kosten lopen hoog op. Volgens het tankstation zou er geen probleem zijn. “We hebben geen fouten gedetecteerd, maar wel stalen genomen om zeker te zijn”, laat het bedrijf weten.

16 april 2023 om 17:44

“Niet tanken bij tankstation tegenover de Albert Heijn in Harelbeke!! Water in tankstation!!!! Meerdere auto’s in panne”, postte Elias Lareu vrijdagavond om 20.33 uur op Facebook. Meteen kreeg hij reacties van enkele lotgenoten.

Ook Zion Descheemaecker (21) uit Desselgem ging vrijdagavond tanken bij het tankstation van Gabriëls in de Gentsesteenweg in Harelbeke. Een wekelijkse gewoonte. “Deze keer stond ik aan pomp nummer 5 met mijn Audi RS3 – een recente wagen uit 2018 – waar ik Super 98 tankte. Toen ik wegreed, merkte ik niks op”, vertelt hij.

Trillen en sputteren

Tot het nog geen twee kilometer verderop fout begon te gaan. “De auto begon ongewoon te trillen en te sputteren tot de motor uiteindelijk stilviel. Starten lukte niet meer en enkele lampjes begonnen te branden op mijn dashboard. Ik wist niet wat ik moest doen, zoiets had ik nooit meegemaakt.”
Ik tank in de regel bij Gabriëls op mijn vaste route.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 16:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 16:29   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Is het echt te veel gevraagd om die ellenlange links van u even samen te vatten tot hetgeen wat u wil aantonen?

Dit is toch geen normale vorm van forummen?

"Ik post één nietszeggend zinnetje "Het jaarlijks jaaronderzoek toont het aan." en verder doe ik niet meer dan c/p-en."

Doe nu op zijn minst eens de moeite om in eigen woorden aan te geven wat je wil zeggen.
Ik moet toch geen evolutie aantonen van jaarlijkse laadonderzoeken, de samenvattende cijfers staan er toch?

De titel van de draad wordt aangetoond door die cijfers.

Ik ga volledig akkoord met wat ik plakte, het laadonderzoek heb ik gelezen, en ik begrijp die korte zinnen ook. Tevreden?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 16:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 23:13   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als ik vanavond mijn EV inplug omdat ik morgen moet gaan werken zit ik niet te wachten op het moment dat mijn lader bepaalt of de stroom goedkoop genoeg is.
Jij kent uw daluren niet?
Citaat:
De daluren in België variëren afhankelijk van de locatie en netbeheerder, maar liggen over het algemeen tussen 21u en 6u of 22u en 7u 's avonds/nachts. Deze uren zijn ook geldig in het weekend en tijdens feestdagen. De exacte uren verschillen per gemeente, dus de specifieke tijden van de distributienetbeheerder zijn het meest nauwkeurig.
Daarvoor heb je geen stekkerwagen nodig. En sinds het capaciteitstarief een deel van de netkosten bepaalt is men nog meer bewust daarvan. Een dynamisch tarief heb ik overigens ook zonder stekkerwagen genomen.

Uw lader-omvormer bepaalt dat dus niet (die geeft enkel een bepaald max vermogen verder aan de batterij), jij kunt de start en stop van een laadsessie zelf instellen (smartphone app of direct via de wagen), en iedereen weet dat alle nachtelijke uren daluren zijn, of zeker welke de piekuren zijn. Zo kan men extra geld sparen. Uiteraard hoeft men dat maar meestal eenmaal in te stellen als je normale vaste werkuren hebt. Volgens laadonderzoek 78% van de thuisladers.

Thuiskomen en inpluggen is dan genoeg, of later inpluggen speelt geen rol de software regelt start en stop van de laadsessie. Het is een beetje zoals de thermostaat van de verwarming instellen. En dat doet men maar eenmaal.

Blijkbaar heb je het laadonderzoek helemaal niet gelezen, op blz 28 vindt je de laadsessies:
Citaat:
Laadsessies spreiden zich meer uit over de dag, de spits wordt gemeden [N=1.497]

78% van de EV-rijders geeft aan een vast moment te hebben waarop gestart wordt met laden, en 77% geeft aan dat er op vaste tijden wordt gestopt met laden. Bij thuisladers zien we een verschuiving in de starttijden ten opzichte van vorige jaren. Er starten relatief meer sessies overdag (tussen 9:00 13:00u) en minder ’s avonds (tussen 17:00-23:00u) daarnaast zien we ook meer sessies eindigen tussen 16:00-17:00u in vergelijking met vorig jaar.

41% van de thuisladers geeft aan te laden met dynamische stroomtarieven, dit heeft invloed op het laadpatroon. 29% van de thuisladers met dynamische stroomtarieven geeft aan geen vast startmoment te hebben, tegenover 17% van de groep zonder dynamisch energiecontract. Voor de niet thuislader is er dit jaar meer spreiding in zowel het starten als het stoppen. Er starten minder sessies tussen 17:00-19:00u. In plaats daarvan starten steeds meer sessies in de ochtend en begin van de middag (7:00-13:00u). Het lijkt erop dat zowel de thuislader als de niet thuislader de spits op het elektriciteitsnet (16:00-21:00u) mijdt.

Thuislader starten met laden [N=1.103]
(Starten met laden 2025 Starten met laden 2024)
Thuislader stoppen met laden [N=1.103]
(Stoppen met laden 2025 Stoppen met laden 2024)
(Niet-Thuislader idem, 2 grafieken
(grafieken per halfuur met verschuiving 2025 tov 2024)
Citaat:
Ik wil dat er geladen word en dat mijn wagen morgen opgeladen klaar staat.
Dat stel je dus in. En het vermogen van je laadpunt ken je, en een beetje hoofdrekenen kan iedereen. Als je maar een eenvoudig laadpunt hebt van 3,7 kW duurt het zowat 10 uur voor je er 36 kWh bijgeladen hebt. Heb je een laadpunt van 7,4 kW is het 5 uur voor 36 kWh erbij. Je kunt natuurlijk ook een limiet aangeven bvb tot 80% of tot 90% bijladen.

Citaat:
Dus je koopt een EV, daarbij moet je dan ook nog eens een laadpaal aanschaffen
Moet niet, maar dan laadt je maar aan 2,3 kW bij.

Citaat:
en daarboven op moeten er ook nog eens zonnepanelen op je dak worden geinstalleerd.
Moet ook niet, maar als je er hebt is het dik meegenomen. Zoals het laadonderzoek aantoont. Ik ga die 71 bladzijden niet plakken. best zelf eens lezen.
Citaat:
Ik vraag me af wanneer je die investeringen terugverdiend hebt.
En wie dat allemaal kan betalen.
Die investering van een laadpunt thuis is meegerekend in de TCO van een electrische wagen, hier de Vlaamse tool: https://mow.vlaanderen.be/tco/ of de werkgever verrekent die.

Maar het is niet zelden dat die in de prijs zit als je een nieuwe EV koopt (als particulier)

Citaat:
Het is toch absurd te denken dat mensen gaan wachten op een opgeladen auto tot het moment dat hun slimme laadpaal vindt dat het moment gekomen is?
Heel rare interpretatie van een eenvoudige laadsessie die miljoen mensen eenmalig instellen. En slimme laadpalen (als men er een nodig heeft) sparen voor menige mensen nog meer moeite en geld. Onderaan plak ik het AI antwoord wat een slimme laadpaal kan.

En nu ga ik maar stoppen want anders heeft een discussie geen zin.

Of wacht ik ga even met enkele klikken de laadsessie van mijn laptop instellen dat die maar tot 80% mag laden als die aan de stekker hangt.
... al gedaan. Dat was moeilijk.


Wat doen slimme laadpalen?
Citaat:
AI-overzicht

Slimme laadpalen kunnen lokaal verbonden met het elektriciteitsnet en het internet, en optimaliseren het laadproces door rekening te houden met factoren zoals het stroomverbruik in huis, de beschikbaarheid van zonne-energie en de actuele tarieven. Ze maken het mogelijk om laden uit te stellen tot de daluren (wanneer stroom goedkoper is) of de opgewekte zonne-energie te benutten, en bieden vaak de mogelijkheid om laadsessies op afstand te beheren via een app.

Belangrijkste functies:

Optimalisatie van laadkosten: Ze laden de auto automatisch op wanneer de stroom het goedkoopst is, bijvoorbeeld tijdens de nachtelijke daluren.

Gebruik van zonne-energie: Slimme laadpalen kunnen worden gekoppeld aan uw zonnepanelen en laden de auto automatisch met de zelf opgewekte stroom, wat helpt om zo veel mogelijk eigen energie te gebruiken.

Energiemanagement (load balancing): Ze voorkomen overbelasting van het lokale elektriciteitsnet. Door het stroomverbruik van andere apparaten in huis te meten, past de laadpaal de laadsnelheid automatisch aan om het netwerk niet te zwaar te belasten.

Afstandsbediening en monitoring: U kunt via een app het laadproces op afstand bekijken, sturen en beheren.

Automatische updates: De software van de laadpaal kan op afstand worden bijgewerkt, waardoor nieuwe functies worden toegevoegd en de beveiliging wordt verbeterd.

Abonnement- en gebruiksbeheer: Sommige slimme laadpalen bieden functies voor het bijhouden van verbruik per gebruiker, het verrekenen van kosten voor gedeelde palen of het beheer via een laadpas of app.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be