Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2025, 08:55   #141
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Ja dat hoge aantal gasten zijn natuurlijk allemaal bots, voor allerlei redenen. Indexing, crawling etc. etc.

Het aantal gebruikers dat ACTIEF is (i.e. iets hebben gepost) is een betere indicator voor “gezondheid” van het forum.

Anyway, je merkt aan allerlei zaken dat er minder activiteit is. Die kleine sample (ongeveer 10%) bevestigt dat gewoon.

Ben nu bezig om te peilen naar “toxiciteit” (don’t worry beheerders, da’s allemaal offline). Da’s wel een werkje. Script dat een paar dagen 24h gaat moeten lopen in de achtergrond. Ben echt benieuwd wat daar gaat uitkomen.

Als iemand verzoekjes heeft voor statistics/analyses, laat maar weten. This is good fun

Laatst gewijzigd door Voltian : 29 november 2025 om 08:55.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 10:31   #142
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Als je dit forum levend(ig) wil houden moet je weer nieuwe leden activeren en een "outlet" maken naar ander platforms. Bv linkjes via twitter.

Wat wél goed is hier is dat de moderatie niet strak is. Moderatie heeft al heel wat fora stukgemaakt.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 10:33   #143
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Jij bent de weg kwijt.
Nee, ik heb hem gevonden en wijs graag anderen de weg.

Gedenk september 1944!
Oud 29 november 2025, 10:38   #144
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je dit forum levend(ig) wil houden moet je weer nieuwe leden activeren en een "outlet" maken naar ander platforms. Bv linkjes via twitter.

Wat wél goed is hier is dat de moderatie niet strak is. Moderatie heeft al heel wat fora stukgemaakt.
Interessant. Mijn analyse is dat de lakse of zelfs compleet afwezige moderatie net een deel van het probleem is.

Het uitblijven van ingrijpen van moderatie op de ontelbare inbreuken op het reglement en basically algemene hoffelijkheid, jaagt net mensen weg, vooral de gematigden.
Oud 29 november 2025, 11:20   #145
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Interessant. Mijn analyse is dat de lakse of zelfs compleet afwezige moderatie net een deel van het probleem is.

Het uitblijven van ingrijpen van moderatie op de ontelbare inbreuken op het reglement en basically algemene hoffelijkheid, jaagt net mensen weg, vooral de gematigden.
Jij zou hier graag een super woke forum van maken, zie ik. Een safe place, als het ware.

Er is echt geen nood aan nog eens een gestroomlijnd forum, wel aan één waar mensen ongehinderd hun mening kwijt kunnen. Als hier nieuwe leden zouden toegelaten worden, zou dit forum springlevend zijn.
Oud 29 november 2025, 11:29   #146
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Jij zou hier graag een super woke forum van maken, zie ik. Een safe place, als het ware.

Nee, gewoon eentje waarbij bedreigingen en racisme niet getolereerd worden.

Is dat nu ook al "woke"?
Oud 29 november 2025, 11:41   #147
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Is dat nu ook al "woke"?
Racisme is al een onbruikbare term. Er zijn geen "rassen" onder de soort "mens".

En bedreigingen. Dan moeten we mensen die bepaalde geloven aanhangen bij voorbaat niet toelaten.
Oud 29 november 2025, 11:46   #148
Knuts
Parlementslid

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een bekend fenomeen: Survival of the pettiest.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 12:01   #149
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Nee, ik heb hem gevonden en wijs graag anderen de weg.
Gedenk september 1944!
Dat is de weg niet wijzen, dat is een poging tot intimidatie.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 29 november 2025 om 12:02.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 12:08   #150
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat hoge aantal gasten zijn natuurlijk allemaal bots, voor allerlei redenen. Indexing, crawling etc. etc.
Het aantal gebruikers dat ACTIEF is (i.e. iets hebben gepost) is een betere indicator voor “gezondheid” van het forum.
Anyway, je merkt aan allerlei zaken dat er minder activiteit is. Die kleine sample (ongeveer 10%) bevestigt dat gewoon.
Ben nu bezig om te peilen naar “toxiciteit” (don’t worry beheerders, da’s allemaal offline). Da’s wel een werkje. Script dat een paar dagen 24h gaat moeten lopen in de achtergrond. Ben echt benieuwd wat daar gaat uitkomen.
Als iemand verzoekjes heeft voor statistics/analyses, laat maar weten. This is good fun
Op dat - coronacrisis - subforum zitten op dit ogenblik rond de 13.000 "lezers" op een totaal van rond de 14.000 "gebruikers". En dat is niet een fenomeen van vandaag alleen.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 29 november 2025 om 12:12.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 12:37   #151
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat en als er een paar jaar geen.leden meer bijkomen wordt dit een reservaat
Bijna niemand zal vandaag denken dat hij op dit forum wil komen. Het verzinkt in onbekendheid. Ik moet me dat vaker voorhouden als ik hier opga in een discussie. Want het zal niet hier zijn dat meningen gevormd worden.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 12:48   #152
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedreigingen zijn er over voor mij.

Voor de rest moeten we accepteren dat er racisten zijn in Vlaanderen.
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat d e wereld plat is.

Beide werken bij mij eerder op lachspieren dan iets anders.

Zeker niet verbieden.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 12:58   #153
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is dat nu ook al "woke"?
Gij beschuldigt inderdaad mensen van racisme als ze de verkeerde (volgens U) woorden gebruiken.
Oud 29 november 2025, 13:43   #154
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Voorspelbare reacties natuurlijk...

Kijk, beste forumgenoten, ik uitte gewoon de mening dat ik vermoed dat het uitblijven van basic moderatie er in grote mate toe bijdraagt dat gematigde personen afhaken. Dan heb ik het over basic stuff, zoals staat in het forumreglement. Even citeren:

"
Wettelijk niet toegelaten zijn:
aanzetten tot geweld, haat of, discriminatie op basis van zogenaamd ras, afkomst, sekse, seksuele voorkeur, etc. (8 bp)

"

That's the basics.

Het forumreglement voorziet verder ook regels mbt hoffelijkheid; nog eens citeren:

"
Te vermijden op vraag van de moderatie:
...
schelden in de loop van een onderwerp gericht aan forumdeelnemer (4 bp)
persoonlijke aanval in de loop van een onderwerp gericht op forumdeelnemers (4 bp)

...
"

Het is voor de eerder nieuwe forummers misschien moeilijk voor te stellen (en dan heb ik het over zij die hebben aangesloten NA 2015), dat moderatie hier vroeger best kort op de bal speelde, als een discussie ontspoorde. Mijn inziens kwamen die interventies de kwaliteit van de discussies ten goede.

Verder, voor de zoveelste keer, zo'n reglement is geen censuur. Het is niet verboden te schelden; de afspraak die de organisatoren van dit forum -in principe- maken is dat je als je hier wilt meedoen, dat je niet gaat schelden. Je komt daavoor niet voor de rechter. Als je het vaak doet, dan mogen organisatoren van dit forum jou de toegang ontzeggen.

Bon, veel maakt het niet uit. Er is nu helemaal geen moderatie meer. Ik denk dat dat eerder een negatief element is dan een positief element. Maar, feel free to disagree.

En, tot slot, de kwalificatie over wat racistisch is, is echt niet zo moeilijk hoor.
Oud 29 november 2025, 13:45   #155
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Bedreigingen zijn er over voor mij.

Voor de rest moeten we accepteren dat er racisten zijn in Vlaanderen.
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat d e wereld plat is.

Beide werken bij mij eerder op lachspieren dan iets anders.

Zeker niet verbieden.

Maar jij bent juist de grootste racist op dit forum! Constant slecht spreken over de autochtone bevolking van dit land, jij bent het die mensen ikn hokjes verdeelt. Het is ook nog eens erg ondankbaar.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 13:49   #156
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben het dikwijls met je eens, maar hier totaal niet.

Ten aanzien van moderatie zal er altijd een ambigue houding zijn, voor de ene is het te streng, voor de andere niet streng genoeg. Waarbij het dan meestal puur draait om het gericht willen canselen van een deelnemer met wie je het fundamenteel oneens bent.

Moderatie hier heeft het grote voordeel dat het zich baseert op een duidelijk en helder reglement. Dat we allen ondertekenden toen we lid werden. Dat laatste vergeet men wel eens... Als je ziet hoe er in angelsaksische fora een draconische moderatie heerst die elke scherpe formulering van een mening quasi onmogelijk maakt, dan vind ik dat een voorbeeld om zeker niet te volgen.

Lul-criteria zoals 'hoffelijkheid' gebruiken bij moderatie is de deur openzetten voor canselcultuur en een flessehals creëren waarbij er op de duur alleen slap gelul overblijft en dan eindig je zoals seniorennet.be

Een ongetwijfeld in den beginne goed bedoelde maatregel (rode driehoek) is één van de drie grote oorzaken dat er door de jaren heen een kaalslag is geweest die heeel veel waardevolle forumdeelnemers de kop heeft gekost. En dat haalt dan het niveau van discussies naar beneden. Vroeger hadden we hier 3 echte VS kenners, daar blijft er nu nog eentje van over (morte-vivante). De andere twee zijn slachtoffer geworden van de RD klikkerij doordat een extreem-rechtse goon een PA rapporteert en het betreffende lid de banhamer op zijn kop krijgt. Toen zij er nog bij waren, hadden we zeer interessante discussies bv over de peilingen in de VS, over het kiessysteem in de VS, over de voordelen-nadelen van dat systeem vs ons eigen kiessysteem en hoe meerderheden ontstaan. Dat is nu quasi stilgevallen. Alles over de VS gaat nu over futiliteiten zoals Maga hun oorlogje tegen woke, de bliksemafleider van de Maga fans die immigratie als belangrijkste mondiale probleem zien en conspiracy gezever over hoe links hun vleesgeworden god Trump probeert te demoniseren...

De tweede reden is dat de discussies jammer genoeg véél te weinig binnen de context blijven. Eender welk binnenlands Topictitel krijgt binnen de kortste keren bezoek van een racist die begint te leuteren over de makak en de bougnoul. Terwijl er daarvoor een specifiek subforum is waar ze naar hartelust hun hobby kunnen beoefenen.

Open een topic over pensioenen, over gezondheidszorg, over fiscaliteit, over vlaamse coalitievorming, over federale coalitievorming, over de EU, enz enz en je krijgt gegarandeerd dezelfde dag nog een Blokfan die begint te kwebbelen over de makak en de islam.

Die gerichte vergiftiging van elke discussie maakt dat waardevolle forumdeelnemers zoals Kojak, Adrian M, Wapper, Vrijzinnige, geertvdb, Wiley E Coyote, Bad Atilla, Pietje enz enz ermee hebben gekapt. Sommigen al jaren geleden, maar de groep is steeds maar kleiner geworden bij gebrek aan toegang voor nieuwe deelnemers.

En de derde reden is uiteraard dat er al vele jaren géén instroom is geweest van nieuwe leden doordat nieuwe kandidaten hun activering van hun account nooit krijgen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 14:51   #157
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik ben het dikwijls met je eens, maar hier totaal niet.

Ten aanzien van moderatie zal er altijd een ambigue houding zijn, voor de ene is het te streng, voor de andere niet streng genoeg. Waarbij het dan meestal puur draait om het gericht willen canselen van een deelnemer met wie je het fundamenteel oneens bent.

Moderatie hier heeft het grote voordeel dat het zich baseert op een duidelijk en helder reglement. Dat we allen ondertekenden toen we lid werden. Dat laatste vergeet men wel eens... Als je ziet hoe er in angelsaksische fora een draconische moderatie heerst die elke scherpe formulering van een mening quasi onmogelijk maakt, dan vind ik dat een voorbeeld om zeker niet te volgen.

Lul-criteria zoals 'hoffelijkheid' gebruiken bij moderatie is de deur openzetten voor canselcultuur en een flessehals creëren waarbij er op de duur alleen slap gelul overblijft en dan eindig je zoals seniorennet.be

Een ongetwijfeld in den beginne goed bedoelde maatregel (rode driehoek) is één van de drie grote oorzaken dat er door de jaren heen een kaalslag is geweest die heeel veel waardevolle forumdeelnemers de kop heeft gekost. En dat haalt dan het niveau van discussies naar beneden. Vroeger hadden we hier 3 echte VS kenners, daar blijft er nu nog eentje van over (morte-vivante). De andere twee zijn slachtoffer geworden van de RD klikkerij doordat een extreem-rechtse goon een PA rapporteert en het betreffende lid de banhamer op zijn kop krijgt. Toen zij er nog bij waren, hadden we zeer interessante discussies bv over de peilingen in de VS, over het kiessysteem in de VS, over de voordelen-nadelen van dat systeem vs ons eigen kiessysteem en hoe meerderheden ontstaan. Dat is nu quasi stilgevallen. Alles over de VS gaat nu over futiliteiten zoals Maga hun oorlogje tegen woke, de bliksemafleider van de Maga fans die immigratie als belangrijkste mondiale probleem zien en conspiracy gezever over hoe links hun vleesgeworden god Trump probeert te demoniseren...

De tweede reden is dat de discussies jammer genoeg véél te weinig binnen de context blijven. Eender welk binnenlands Topictitel krijgt binnen de kortste keren bezoek van een racist die begint te leuteren over de makak en de bougnoul. Terwijl er daarvoor een specifiek subforum is waar ze naar hartelust hun hobby kunnen beoefenen.

Open een topic over pensioenen, over gezondheidszorg, over fiscaliteit, over vlaamse coalitievorming, over federale coalitievorming, over de EU, enz enz en je krijgt gegarandeerd dezelfde dag nog een Blokfan die begint te kwebbelen over de makak en de islam.

Die gerichte vergiftiging van elke discussie maakt dat waardevolle forumdeelnemers zoals Kojak, Adrian M, Wapper, Vrijzinnige, geertvdb, Wiley E Coyote, Bad Atilla, Pietje enz enz ermee hebben gekapt. Sommigen al jaren geleden, maar de groep is steeds maar kleiner geworden bij gebrek aan toegang voor nieuwe deelnemers.

En de derde reden is uiteraard dat er al vele jaren géén instroom is geweest van nieuwe leden doordat nieuwe kandidaten hun activering van hun account nooit krijgen.

Hmmm

Ik vind dat de early days van het forum aantonen dat een goede moderatie mogelijk is, zonder willekeur. Overigens, als in het heb over ingrepen, dan bedoel ik moderatoren die niet per se strafpunten uitdelen, maar in de discussie zelf reageren om bij te sturen, als het off-topic ging of het dreigde een scheldwedstrijd te worden. Je had inhoudelijk zeer scherpe discussies tussen mensen met zeer uiteenlopende meningen, die toch keurig verliepen.

Het kan dus.

Ik denk dat met nieuwe technologie in principe de workload van moderatie deels geautomatiseerd kan worden, door reviews eerst door een bot te laten doen, om dan een menselijke moderator eindoordeel te laten.

Is it perfect? Nee. Ga je verschil hebben tussen moderators? Zeker. Is de enige uitkomst dan een “safe space” voor mensen met de juiste mening? Absoluut niet.

Bon, het is speculeren. Er speelt heel veel natuurlijk. P.be dateert nog van voor de tijd van facebook zelfs (let that sink in…). Er was geen reddit of twitter, of die waren nog niet zo wijdverspreid. Dat p.be überhaupt nog een actief forum is, is eigenlijk best opvallend (daarmee dat die tijdsreeks van posts echt wel interessant is).

Als ik voor mezelf spreek, dan is het echt wel de gort die me wegjaagt en ik vermoed dat ik niet de enige ben voor wie dat de reden is.
Oud 29 november 2025, 14:53   #158
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb toch de indruk dat de andere sociale media aan de basis liggen van het verminderen van de activiteit. Je kan de neergang van het forum naast de opgang van Facebook en Co leggen.

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2025, 14:55   #159
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik heb toch de indruk dat de andere sociale media aan de basis liggen van het verminderen van de activiteit. Je kan de neergang van het forum naast de opgang van Facebook en Co leggen.
Ja, dat zal wel een grotere rol spelen, inderdaad
Oud 29 november 2025, 15:43   #160
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is nu helemaal geen moderatie meer. Ik denk dat dat eerder een negatief element is dan een positief element. Maar, feel free to disagree.
Onvriendelijke zaken zeggen over bepaalde groepen van immigranten is nu eenmaal niet hetzelfde als haat.

Je kan heel gewoon, zonder enige emotie, pleiten voor de verwijdering van alle vreemde elementen die niks bijdragen aan onze maatschappij.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be