Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2005, 23:48   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard De euro en de NATIONALE IDENTITEIT

[font=&quot]Onze nationale identiteit en de Euro[/font][font=&quot][/font]

Prinses Rosalie de Merode, hoofdartikel, tijdschrift 3/2001

Zoals iedereen weet, is het in goede banen leiden van het voorzitterschap van Europa de grootste bekommernis van onze overheid.

In een systeem waar ieder land het voorzitterschap moet verzekeren van zo een omvangrijke organisatie, zal ieder land geneigd zijn zijn afdruk na te laten of door een grote stap voorwaarts, of door een historisch daad die sporen moeten nalaten in de Europese constructie.

Onze Eerste Minister heeft ons de laatste tijd zijn gedachten geuit over de bindingen die er zouden moeten zijn tussen de moraal en de politiek in Europa, een continent dat dezelfde waarden en instellingen deelt.

Misschien is dat zijn mening niet, maar men moet niet vergeten dat Europa een belangrijk cultureel en christelijk verleden deelt, dat haar leidende karakter heeft gevormd ondanks al de oorlogen en menselijke catastrofen dat zij heeft moeten ondergaan. Het galoppeerde en technologische tijdperk waar wij ons in bevinden is een nieuwe uitdaging en wij moeten alles ondernemen om te beletten dat materialisme ons zou meeslepen in een dolle koers naar nieuwe dreigingen voor de mensheid. Iedere technologische vooruitgang is een deugd als deze het algemene belang dient, wat haar enige doel en eindpunt zou moeten zijn.

Wij zijn ook aan de vooravond van een nieuwe fase in de Europese constructie welke zeer concreet zal zijn. Het betreft de Euro waarvan wij de briefjes en de muntstukken weldra in onze brieventassen zullen hebben. De Euro is in feite bedoeld om de Europese economie te stabiliseren en de onafhankelijkheid te vrijwaren jegens de dollar en de energetische factuur van de petroleumproducerende landen. Dit is de positieve kant en de doel van een eengemaakte Europese munt. De andere kant van de medaille is dat de beperkingen en de verplichtingen van de landen onder mekaar hun onafhankelijkheid zal beperken en dat economische vergissingen van de ene -wat altijd mogelijk is- invloed zal hebben op de andere. Als men er niet op let, zal de eengemaakte munt Europa doen lijken op een grote onverdeeldheid : een onverdeeldheid kan een goede oplossing zijn gedurende een beginperiode omdat zij tijd wint om een zware erfenis te aanvaarden maar meestal verlegd zij de moeilijkheden naar latere generaties ; en hoe een patrimonium behouden indien de verantwoordelijkheid over dit behoud zo verdeeld is dat iedereen op de andere zou berusten om hem staande te houden? De eengemaakte munt zou ook een gevaar kunnen worden voor onze nationale identiteit want al de landen die ze zullen gebruiken ,zullen een uitgestrekt grondgebied vormen met dezelfde beperkingen en producten.

In zijn toespraak van 21 juli, sprak Koning Albert II over de noodzakelijkheid om onze nationale identiteit te bewaren in de schoot van de Europese Unie. Dit is zeer belangrijk en wij moeten ons bij aansluiten door het behoud en de bevordering van onze nationale eigenheden.

Ieder land heeft zijn goede en slechte punten maar België mag wel bestempeld worden als een "goed land". Het Belgische volk is vredelievend en zoekt niet naar problemen, het leven is er gemakkelijker dan elders. Diegenen die hier komen hebben de indruk van een luilekkerland binnen te treden. Ten alle tijde zijn buitenlanders bij ons gebleven en zelfs nu hebben wij gepensioneerde Nederlanders en Fransen die zich bij ons installeren omdat de fiscaliteit voor hen gunstiger is en de geneeskunde van beter kwaliteit.

Ik ben Belg, België is mijn land omdat ik er geboren ben, ik ben er grootgebracht en dank zij haar heb ik een vaderland, een thuis die ook die van mijn ouders was. Daarom ook wil ik mijn nationale identiteit niet verliezen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 00:11   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Dat is mooi voor de persoon in kwestie, maar wat heeft dit met politiek te maken en welke discussie wil je hier mee opgang brengen?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 06:45   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
[font=&quot]Onze nationale identiteit en de Euro[/font][font=&quot][/font]

Prinses Rosalie de Merode, hoofdartikel, tijdschrift 3/2001

Zoals iedereen weet, is het in goede banen leiden van het voorzitterschap van Europa de grootste bekommernis van onze overheid.

Ik ben Belg, België is mijn land omdat ik er geboren ben, ik ben er grootgebracht en dank zij haar heb ik een vaderland, een thuis die ook die van mijn ouders was. Daarom ook wil ik mijn nationale identiteit niet verliezen.
Een beetje oude koeien uit de gracht halen...

Was vermoedelijk van vóór 11 september...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 10:59   #4
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Wat een leuke copy/paste alweer.

Overigens zie ik niet in hoe een munteenheid zou kunnen bijdragen tot de nationale identiteit. We hadden al jaren een muntunie met Luxemburg.

Eén van de nadelen van de euro is wel dat nu de mogelijkheid ontbreekt om op monetaire weg de nationale economie te besturen.
Oud 29 juli 2005, 11:02   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion

Overigens zie ik niet in hoe een munteenheid zou kunnen bijdragen tot de nationale identiteit. We hadden al jaren een muntunie met Luxemburg.

Eén van de nadelen van de euro is wel dat nu de mogelijkheid ontbreekt om op monetaire weg de nationale economie te besturen.
Da's niks. Yann stuurt die in den Delhaize.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 17:24   #6
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Luxemburg is Belgisch grondgebied, enfin, Sudetenbelgië, waar we onvervreemdbare rechten op hebben, dixit Patriot!.

En nu verder on-topic

2. Moeten we uit deze tekst opmaken dat de Belgische beweging (BB) Eurofoob is of moet zijn?

3. Het doet Pro Belgica geen goed dat de meeste van haar teksten (cf. ook die over Leopold III elders op dit forum) in een soort vertaald Frans geschreven zijn? Loopt daar nergens een native speaker rond die er eens overheen kan gaan?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 17:44   #7
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Prinses Rosalie de Merode
Juist ja, dezelfde Prinses Rosalie de Merode die voorkomt in het anti-semitisch rapport omwille van haar betrokkenheden met FNB e.d ?
Als je je baseert op zo'n racist, fascist, anti-semiet, ... Ik weet dus in welke hoek ik de BUB moet zoeken.
Bedankt voor het duidelijk maken.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 18:05   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan.
Een 'goeie' nationalist....
Oud 30 juli 2005, 17:15   #9
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Kijk eens aan.
Een 'goeie' nationalist....
8) Inderdaad! En dan nog één van het jacobijnse soort! En dan zitten ze het nationalisme te veroordelen... Die BUBbels weten blijkbaar echt niet wat ze uitkramen, ze rijden zich voortdurend vast in tegenstellingen. Afijn, ze doen maar, het is steeds lachen geblazen als ze iets zeggen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2005, 17:33   #10
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Juist ja, dezelfde Prinses Rosalie de Merode die voorkomt in het anti-semitisch rapport omwille van haar betrokkenheden met FNB e.d ?
Als je je baseert op zo'n racist, fascist, anti-semiet, ... Ik weet dus in welke hoek ik de BUB moet zoeken.
Bedankt voor het duidelijk maken.
Met alle respect maar ik kan met enige zekerheid zeggen dat Prinses Rosalie de Merode geen anti-semiet is. Hebt u misschien ergens een kopietje van dat anti-semitisch rapport?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2005, 17:46   #11
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Met alle respect maar ik kan met enige zekerheid zeggen dat Prinses Rosalie de Merode geen anti-semiet is. Hebt u misschien ergens een kopietje van dat anti-semitisch rapport?
http://www.axt.org.uk/

Doorklikken naar "countries", dan "archive", dan "Belgium oct '98".
Daar staat uw prinsesje vermeld. Echt iets om trots op te zijn he, zeker in jullie positie met Vlaams-nationalisme altijd te linken met fascisme, racisme, ...

Je krijgt de boemerang recht in je gezicht terug.
Oud 30 juli 2005, 18:40   #12
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.axt.org.uk/

Doorklikken naar "countries", dan "archive", dan "Belgium oct '98".
Daar staat uw prinsesje vermeld. Echt iets om trots op te zijn he, zeker in jullie positie met Vlaams-nationalisme altijd te linken met fascisme, racisme, ...

Je krijgt de boemerang recht in je gezicht terug.
MIJN prinsesje? Rosalie de Merode is geen persoonlijke kennis van mij, maar ik heb haar nog nooit anti-semitische uitspraken horen doen. Maar ik ga het dossier alleszins eens nalezen.
Oud 30 juli 2005, 18:45   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het even snel doorgelezen maar ik zie de naam nergens vermeld, kan u misschien even zeggen onder welke noemer de naam zou staan? Ik veronderstel onder "French speaking far right" maar ik vind het niet onmiddelijk terug...
Oud 30 juli 2005, 19:14   #14
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik heb het even snel doorgelezen maar ik zie de naam nergens vermeld, kan u misschien even zeggen onder welke noemer de naam zou staan? Ik veronderstel onder "French speaking far right" maar ik vind het niet onmiddelijk terug...
Het staat bij "Religious antisemitism" in de vierde paragraaf.
Als je het toch nog niet vindt: 'Cntrl + F' en dan 'Rosalie' ofzo...
Oud 30 juli 2005, 19:19   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat bij "Religious antisemitism" in de vierde paragraaf.
Als je het toch nog niet vindt: 'Cntrl + F' en dan 'Rosalie' ofzo...
Ok, ik heb het gevonden...

Het verwonderd me enigszins wel van prinses Rosalie de Mérode, ik heb haar nog nooit één anti-semitische uitspraak horen doen, integendeel!
Oud 30 juli 2005, 21:47   #16
Percalion

Standaard

Geld is een betaalmiddel, godbetert. Waarom doet iedereen zo hysterisch over een methode om de ruilhandel te vereenvoudigen?
Oud 30 juli 2005, 23:58   #17
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ken de Prinses ook niet heel goed (ik heb er wel een paar keer mee gesproken, maar niet genoeg haar bijvoorbeeld tot mijn vriendenkring te rekenen...) maar dat uitgerekend zij anti-semiet zou zijn, is onmogelijk te geloven.
Zo was ik aanwezig op de herdenking van 173 jaar Belgische onafhankelijkheid, in september 2003, waar zelfs Belgische Patriotten, die Jood waren, met kampmutsje nog op, die de holocaust hadden meegemaakt, aanwezig waren. Dat deze mensen zich in het bijzijn van een anti-semiet zouden willen vertonen, sterker nog: lid zijn van een beweging waar zij voorzitster van is, is onmogelijk. Mensen die dat beweren zijn of dom, of van slechte wil.
Oud 31 juli 2005, 00:11   #18
Percalion

Standaard

Citaat:
Ik ken de Prinses ook niet heel goed (ik heb er wel een paar keer mee gesproken, maar niet genoeg haar bijvoorbeeld tot mijn vriendenkring te rekenen...) maar dat uitgerekend zij anti-semiet zou zijn, is onmogelijk te geloven.
Zo was ik aanwezig op de herdenking van 173 jaar Belgische onafhankelijkheid, in september 2003, waar zelfs Belgische Patriotten, die Jood waren, met kampmutsje nog op, die de holocaust hadden meegemaakt, aanwezig waren. Dat deze mensen zich in het bijzijn van een anti-semiet zouden willen vertonen, sterker nog: lid zijn van een beweging waar zij voorzitster van is, is onmogelijk. Mensen die dat beweren zijn of dom, of van slechte wil.
En waarom in godsnaam schrijven Jullie altijd Hoofdletters aan Alles?
Oud 31 juli 2005, 00:23   #19
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom in godsnaam schrijven Jullie altijd Hoofdletters aan Alles?
Opdat U zou begrijpen dat men respect moet hebben voor België.
Oud 31 juli 2005, 13:36   #20
Percalion

Standaard

Citaat:
Opdat U zou begrijpen dat men respect moet hebben voor België.
Make me.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be