![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() @ Ronny
Jouw laatste commentaar illustreert perfect waarom in een gloeiende aversie heb voor alles wat zichzelf "bijbelvast" en "trouw aan de leer" noemt. Het is de hefboom geweest die mij meteen ook de kerk uitgejaagd heeft. Sorry, maar ik heb geen boodschap aan een rondje exegese. Ik zie er de relevantie niet van in voor wat mijn persoonlijke levenshouding betreft. Noem mij dan maar een barbaar of een afvallige (dat laatste bekt nu eenmaal lekkerder), maar er zijn zeer veel niet-praktiserende christenen die in dat schuitje zitten. Van een kerkgemeenschap verwacht je dat die de schrift concreet vertaalt naar de problemen en overpeinzingen waarmee de mensen in hun dagdagelijkse leven te maken krijgen. Ik hoor zeer vaak mensen zich de vraag stellen: "wat moet ik d�*�*r nu weer over denken?" Een vraag naar "goed" of "kwaad" / "juist" of "fout" en géén vraag naar een lel bijbelcitaten en uitgesponnen speculatieve verbanden. Geneuzel is er genoeg, de RKK in dit land is er bijna volledig aan ten onder aan het gaan. Sorry voor deze harde woorden toch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() @ Ronny
Het zal je misschien als een ontnuchtering overkomen, maar ik ben er in het diepst van mezelf van overtuigd dat "dood" gelijk staat met "rust" en "vrede". Zoiets als het zwarte gat waarin je valt wanneer je onder narcose gaat. Als er iets zou liggen voorbij de grenzen van dit leven, dan is dat mooi meegenomen. Maar zoniet is het ook "goed" voor mij. Ik heb een leeftijd bereikt waar ik al menige keer met het sterven van dierbaren ben geconfronteerd geworden. Soms is dat sterven "mooi", soms een "bevrijding", soms een "strijd". Maar telkens eindigend in volstrekte rust, vrede en ontspanning. Meer filosofie hoef ik daar niet bij. Trouwens, mijn religieuze opvattingen waren/zijn ook nooit geïnspireerd geweest door de "dood" en het "hiernamaals". Wel door de verwondering en de esthetiek. Als ik op een donkere winteravond zo'n brilliante cantate van J.S. Bach beluister, dan valt het me zelfs nu (na het doorzwemmen van nogal wat watertjes) nog altijd moeilijk om die onverdunde schoonheid en perfectie toe te schrijven aan mensenhanden.
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Provinciaal Statenlid