![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Een bedrijf kan in mijn mening perfect enkel autochtonen bevatten met bloedgroep x, haarkleur y en een onmiskenbare voorliefde voor het eten van pannekoeken om 3 uur namiddag. Zolang de selectie gebeurt op - voor de uit te voeren opdracht- relevante criteria zie ik geen reden waarom dat discriminatie zou zijn. Als je voor een tv-programma een homo-koppel nodig hebt, is het niet meer dan normaal dat de hetero-koppels er niet voor in aanmerking komen. Zo ook als je een project hebt om de diversiteit in de onderneming te bevorderen is het niet zo vreemd dat men allochtonen hiertoe wilt aanspreken. ( daar de man-vrouw verhouding in de vrt reeds snor zit)
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zeg zomaar wat... bv je wilt varkensvlees verkopen en je wilt dat ergens promoten door een reclamestunt dan kan het gegeven moslim een selectiecriterium zijn om een job te weigeren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Vreemdeling
|
![]() Autochtonen kunnen ook bij de VRT solliciteren tussen haakjes.
Voel je niet geremd om sollicitatiebrief te sturen, als je tenminste voor een "extreem-linkse" zender wil werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() Als er meerdere gelijkwaardige kandidaten zijn om één bepaalde vacature te vullen kan men altijd stellen dat diegenen die de job niet krijgen slachtoffer zijn van discriminatie en dat is manifest onwaar, vermits er maar 1 job was. als men dan "positieve discriminatie" toepast doet men gewoon niets anders dan een keuze verfijnen in een of andere richting
(men geeft de voorkeur aan vrouwen, zonen van mijnwerkers, allochtone zonen van chirurgen enz..) dat veranderd gewoon niets aan de arbeidsmarktsituatie, het is maw een tijdelijke "pech" voor diegenen die eerder de "mainstreamkadidaten" waren. Als je in de USA als WASP geboren bent heb je nog altijd meer kansen dan dat je een zwarte homosexule afgestudeerde jurist bent. In een wereld zonder vooroordelen zou "positieve discriminatie" niet nodig zijn. Overigens het toekennen van sociale woningen uitsluitend aan nederlandskundigen is ook een vorm van discriminatie & in het geval dat nederlandstaligen ondervertegenwoordigd zijn in die groep is ook dat een noodzaak.
![]() |
#65 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het volgende punt dat ik wilde maken is dat discriminatie altijd betrekking heeft op een concrete persoon. Ik of jij kunnen gediscrimineerd worden, waarmee ik wil zeggen dat iemand om de een of andere reden onderscheid heeft gemaakt tussen ons en de rest / iemand anders. Een Marokkaan kan gediscrimineerd worden omwille van zijn huidskleur bij het zoeken van een job. Een andere Marokkaan vindt echter wel de job die hij zoekt. De ene Marokkaan is dus gediscrimineerd geweest, de ander niet, maar toch zeggen we veralgemenend dat "Marokkanen gediscrimineerd worden" (alhoewel dus dat helemaal niet wil zeggen dat elk individu afzonderlijk daarom gediscrimineerd werd). Positieve discriminatie is dus ook discriminatie, omdat er "onderscheid wordt gemaakt" en er altijd iemand (een individu dus) van bepaalde kansen wordt weerhouden, zelfs al is het inderdaad zo dat de groep waartoe dat individu behoort in globo betere verwachtingen heeft (en let op: deze groepsafbakening is op zichzelf OOK discriminerend want iedereen behoort tot vele groepen - daarom ook dat voorbeeldje van the coal miner's son). Samenvattend: positieve discriminatie van groepen heeft altijd negatieve discriminatie op individueel vlak tot gevolg. Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Imho is het immers onmogelijk dat de overheid een exhaustieve lijst zou opstellen met alle mogelijke relevante criteria voor alle mogelijke jobs...
![]() |
![]() |
#67 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wat betreft die criteria. Ik heb bij mijn eerste sollicitatie-faling direct contact opgenomen met het bedrijf om te vragen of ik mocht weten waar mijn tekortkomingen lagen, en waarom ik het niet gehaald had. Het bedrijf heeft me dat uitgelegd (wat voor mij een zeer leerrijke ervaring was) Moest een sollicitant na dergelijk gesprek zich nog gedupeerd voelen wegens discriminatie kan hij altijd naar de rechtbank gaan. ( er zijn genoeg experten aan de rechtbank rond deze thema's)
![]() |
![]() |
#68 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Neen, dat mag hij niet. Huidskleur of godsdienst KUNNEN niet relevant zijn voor een jobomschrijving. Indien klanten erdoor "afgeschrikt" worden (hetgeen ik overigens betwijfel) dan is dat omdat dat een gevoel is dat gevoed wordt door de onwetendheid die maatregelen zoals deze van de VRT en Kif Kif proberen te bestrijden, een VOOROORDEEL dus. Een werkgever die een dergelijk criterium hanteert, wakkert dus (bewust of onbewust) die gevoelens mee aan. Het is in geen enkel geval een relatief criterium om iemand een job te weigeren. Uw vergelijking gaat dus eens te meer niet op.
![]() |
![]() |
#69 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat klopt. Maar hier gaat het niet om discriminatie; dat is zo klaar als pompwater.
![]() |
![]() |
#70 |
Staatssecretaris
|
![]() Daar is niets racistisch aan, inderdaad. Maar u weet zo goed als ik wie die buren zijn en vooral ook wie die buren NIET zijn. U mag dat van mij een nobel streven vinden, maar ik volg u daar niet in.
![]() |
#71 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een stage alleen voor allochtonen. Wil dat zeggen dat Hollanders of Fransen ook mogen meedoen? Of zou er eigenlijk moeten staan 'alleen voor moslims'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Staatssecretaris
|
![]() Neen, het houdt in dat de groep voor wie de maatregel bedoeld is in het verleden gediscrimineerd werd en dat die scheefgetrokken situatie terug rechtgezet moet worden. "Positieve discriminatie" kan alleen maar voortvloeien uit "negatieve discriminatie", niet omgekeerd.
Laatst gewijzigd door Manuel* : 13 januari 2006 om 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, heeft de VRT dan in het verleden "negatief" gediscrimineerd opdat ze nu ongestraft "positief" mag discrimineren? Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 januari 2006 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Staatssecretaris
|
![]() Het gaat dan ook niet om discriminatie... 8)
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenon : 13 januari 2006 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() KifKif is niet vies van eigen volk eerst ![]() mooi zo |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Staatssecretaris
|
![]() Nee, dat is het inderdaad niet. Als u zich even de moeite zou getroosten om het topic door te lezen, zou u ook de uitleg daarvoor tegenkomen. Ik ga hem dus niet nòg eens herhalen. Het gaat hier in ieder geval NIET om discriminatie.
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is ook m'n punt niet. Ik bracht de discussie op het algemene terrein: "positieve discriminatie" is discriminatie en is bijgevolg ongepast. Er is immers geen uitzondering voorzien in de wet. Indien men ervan overtuigd is dat het gelijkheidsbeginsel een absoluut principe is, moet men ook aldus handelen. Indien echter positieve discriminatie kan, is het tevens normaal ook andere vormen discriminatie te aanvaarden.
|
![]() |
![]() |