![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Kan de invoering van verhandelbaar individueel rijkrediet het fileprobleem oplossen ? | |||
Ja, dat zie ik zitten ! |
![]() ![]() ![]() |
4 | 36,36% |
Nee, Descartes Jongen, zwijg ! |
![]() ![]() ![]() |
4 | 36,36% |
Ja, maar, ik weet iets beter ! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 27,27% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Partijlid
|
![]() Dat de mensen daar zelf voor gaan kiezen is moeilijk te geloven. Aangezien er nu al steen en been uit de grond geklaagd wordt over de dure brandstof, kan ik me niet voorstellen dat de mensen vol ongeduld zitten te wachten om daarbovenop nog eens rijkrediet te gaan betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En dan komt natuurlijk de vraag wie er het meest "recht" heeft om op uitgerekend d�*t moment van die dag ruimte in te nemen op die welbepaalde autostrade / ringweg... Want kunnen die vakantiegangers niet een uurtje later de baan op? Kunnen die studentjes de baan niet vrijhouden voor de werkende mens? Etcetera... Welnu, je kan daarover leuteren tot de hel bevriest maar er is in de praktijk maar één objectieve standaard te bedenken en die is economisch van aard. Persoon A heeft voorrang op het gebruiken van de weg op dat moment van de dag omdat hij/zij economisch een grotere meerwaarde daaruit haalt. En dat kan je dan weer uitdrukken in geld waarna de stap naar het concept van het rekeningrijden heel klein is geworden. Zo krijg je een soort van "pikorde" in de ochtend- en avondspits op plaatsen waar je zonder voorrangsregeling anders een verkeersinfarct van formaat hebt: het woon-/werkverkeer krijgt voorrang op de toeristen of bezoekers van het autosalon, het dringende vrachtverkeer krijgt voorrang op de lege vrachtwagen die net zo goed een uurtje later richting parking kan tuffen etcetera... De werknemer zal die meerkost uiteindelijk terugbetaald krijgen door z'n werkgever (op termijn draait het daar wel op uit) en de transporteurs zullen de meerkost ook doorrekenen aan de klant (die dan zelfs zal kunnen kiezen uit tarieven afhankelijk van de prioriteit van de zending; vandaag is "alles" prioritair [uiteraard]) en de sociaal zwakkere zal iets vroeger of later de weg op gaan wanneer het tarief zo laag mogelijk is. Op die manier zorgt rekeningrijden ervoor dat de "slots" zo fair mogelijk verdeeld zijn. Praktische invoering is ook al geen probleem. Je kan dan denken aan tolpoortjes bij het oprijden van de autostrade vlak voor de "zwarte punten". En daarbij heb je de keuze: ofwel aanschuiven en betalen aan de slagboom, ofwel een electronische kaart met een kredietbedrag vooraf te betalen (evt. op te laden in de geldautomaat). Voor de buitenlandse chauffeurs geldt dan ook hetzelfde. Uiteraard kan je dan met dit systeem ook de wegenbelasting een stuk naar beneden halen zodat de sociaal zwakkere weggebruikers -indien ze er hun koppeke bijhouden- zelfs stukken beter af kunnen zijn dan nu het geval is.
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal al voorbij gestreefd. Er draait ergens al een proef met camera's die meteen ook eens kijken of je verzekering is betaald, je bekeuringen en al de rest dat kan beboet worden.
Niks slagbomen of tolhuisjes. In de toekomst is vloeken meteen een ticketje dat ergens uitschuift. Demolitian man, we hebben het al gezien en nu nog in het echt. Tja men heeft er achter gevraagd en nu komt het. Dank je ...maar niet echt ...pummels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Indien je met wegenbelasting de jaarlijkse taks bedoeld: ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om die files te vermijden ga je dan wel het electronische alternatief kiezen: de voorafbetaalde kaart. Haha. Is in Frankrijk al jaren in gebruik. Wegentaks bedoelde ik inderdaad... Ik zie niet in wat jij daar zo grappig aan vindt. Want het is die taks die we betalen om op de weg te mogen komen en is dus direct gerelateerd aan het rekeningrijden. Het één compenseert puur technisch het andere. Nog even over nadenken, zou ik suggereren...
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Big Brother is already watching you.
Nu boetes op afstand. Waarom maken we het niet heel simpel, en geven we de staat een domiciliëring om die boetes dan nog in 1 keer van onze rekening te halen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is dus een soort rekeningrijden maar wel een waarbij ook een positieve individuele motivatie gegeven wordt. Noem het dus voro mijn part "Rekeningrijden+" Groet DJ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is gewoon een vorm van gecontroleerde consumptie waarbij nu eens een échte motivatie gegeven wordt aan het individu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het voorgestelde model lijkt mij anderszijds uitvoerbaar op korte termijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of ben je bijna rond met je allesomvattende oplossing ? Gooi het dan even in de groep ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie de reactie van FEBETRA al komen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boeven!
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Mbt mijn post zucht U en ... @lpha, die schreef wat ik 'vroeg', geeft U gelijk... [zucht] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Klopt, sorry. Ik las uw weinig genuanceerde bemerking vòòr de gedocumenteerde repliek van @lpha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent een geknipte kandidaat voor uw presidentiële functie, kitoko ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard wie tegen is telt niet hé? ![]() Natuurlijk u hebt geen wagenpark te onderhouden en bijgevolg geen last van uw geweten.
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar uiteraard is zit uw portefeuille dichter bij uw hart dan een leefbare wereld, hé. Tegensuggestie soms ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerst is men jaren bezig en nog altijd met het stremmen van het verkeer en alle beschikbare parkeerplaatsen weg te nemen en dan staat men verbaasd te kijken als er file's zijn? Kom kom...we rijden ook rond hoor.
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet je waar jij zit te azen, op het nieuw deurganckdok dat pakweg 6 miljoen extra containers zal moeten zien te vervoeren. Kassa?
Jawel natuurlijk. Met een rittenkaartje. |
![]() |
![]() |