Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan de invoering van verhandelbaar individueel rijkrediet het fileprobleem oplossen ?
Ja, dat zie ik zitten ! 4 36,36%
Nee, Descartes Jongen, zwijg ! 4 36,36%
Ja, maar, ik weet iets beter ! 3 27,27%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2006, 00:02   #21
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Omdat de mensen er zelf voor gaan kiezen, want in de file staan en voor middernacht of 's anderendaags 's morgens niet thuis geraken .... dat doet ge maar één keer.
Dat de mensen daar zelf voor gaan kiezen is moeilijk te geloven. Aangezien er nu al steen en been uit de grond geklaagd wordt over de dure brandstof, kan ik me niet voorstellen dat de mensen vol ongeduld zitten te wachten om daarbovenop nog eens rijkrediet te gaan betalen.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 00:38   #22
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Dat de mensen daar zelf voor gaan kiezen is moeilijk te geloven. Aangezien er nu al steen en been uit de grond geklaagd wordt over de dure brandstof, kan ik me niet voorstellen dat de mensen vol ongeduld zitten te wachten om daarbovenop nog eens rijkrediet te gaan betalen.
Oh jawel, zeer zeker. En de wiskunde daarachter is redelijk eenvoudig, net zoals de persoonlijke ervaring van iedereen die het dagelijkse woon-werkverkeer elke dag/week/maand iets meer in de soep ziet draaien. En telkens mag je weer iets vroeger uit de veren om op tijd op je werk te zijn en telkens ben je weer iets later thuis... Openbaar vervoer biedt geen structureel alternatief en we zijn met z'n allen ondertussen al véél te asociaal geworden om en masse te gaan carpoolen; laat die anderen het eerst maar eens doen, misschien zal ik dan wel volgen, zo denken de meesten.

En dan komt natuurlijk de vraag wie er het meest "recht" heeft om op uitgerekend d�*t moment van die dag ruimte in te nemen op die welbepaalde autostrade / ringweg... Want kunnen die vakantiegangers niet een uurtje later de baan op? Kunnen die studentjes de baan niet vrijhouden voor de werkende mens? Etcetera... Welnu, je kan daarover leuteren tot de hel bevriest maar er is in de praktijk maar één objectieve standaard te bedenken en die is economisch van aard. Persoon A heeft voorrang op het gebruiken van de weg op dat moment van de dag omdat hij/zij economisch een grotere meerwaarde daaruit haalt. En dat kan je dan weer uitdrukken in geld waarna de stap naar het concept van het rekeningrijden heel klein is geworden.

Zo krijg je een soort van "pikorde" in de ochtend- en avondspits op plaatsen waar je zonder voorrangsregeling anders een verkeersinfarct van formaat hebt: het woon-/werkverkeer krijgt voorrang op de toeristen of bezoekers van het autosalon, het dringende vrachtverkeer krijgt voorrang op de lege vrachtwagen die net zo goed een uurtje later richting parking kan tuffen etcetera... De werknemer zal die meerkost uiteindelijk terugbetaald krijgen door z'n werkgever (op termijn draait het daar wel op uit) en de transporteurs zullen de meerkost ook doorrekenen aan de klant (die dan zelfs zal kunnen kiezen uit tarieven afhankelijk van de prioriteit van de zending; vandaag is "alles" prioritair [uiteraard]) en de sociaal zwakkere zal iets vroeger of later de weg op gaan wanneer het tarief zo laag mogelijk is.

Op die manier zorgt rekeningrijden ervoor dat de "slots" zo fair mogelijk verdeeld zijn.

Praktische invoering is ook al geen probleem. Je kan dan denken aan tolpoortjes bij het oprijden van de autostrade vlak voor de "zwarte punten". En daarbij heb je de keuze: ofwel aanschuiven en betalen aan de slagboom, ofwel een electronische kaart met een kredietbedrag vooraf te betalen (evt. op te laden in de geldautomaat). Voor de buitenlandse chauffeurs geldt dan ook hetzelfde.

Uiteraard kan je dan met dit systeem ook de wegenbelasting een stuk naar beneden halen zodat de sociaal zwakkere weggebruikers -indien ze er hun koppeke bijhouden- zelfs stukken beter af kunnen zijn dan nu het geval is.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 00:55   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allemaal al voorbij gestreefd. Er draait ergens al een proef met camera's die meteen ook eens kijken of je verzekering is betaald, je bekeuringen en al de rest dat kan beboet worden.
Niks slagbomen of tolhuisjes.
In de toekomst is vloeken meteen een ticketje dat ergens uitschuift.
Demolitian man, we hebben het al gezien en nu nog in het echt.

Tja men heeft er achter gevraagd en nu komt het.
Dank je ...maar niet echt ...pummels.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 01:14   #24
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
En dan komt natuurlijk de vraag wie er het meest "recht" heeft om op uitgerekend d�*t moment van die dag ruimte in te nemen op die welbepaalde autostrade / ringweg...
Volgens het recht op vrijheid gaat en staat iedereen waar hij wil en wanneer hij wil. En vrijheid is belangrijker dan het "oplossen" van files.

Citaat:
Want kunnen die vakantiegangers niet een uurtje later de baan op? Kunnen die studentjes de baan niet vrijhouden voor de werkende mens? Etcetera... Welnu, je kan daarover leuteren tot de hel bevriest maar er is in de praktijk maar één objectieve standaard te bedenken en die is economisch van aard. Persoon A heeft voorrang op het gebruiken van de weg op dat moment van de dag omdat hij/zij economisch een grotere meerwaarde daaruit haalt. En dat kan je dan weer uitdrukken in geld waarna de stap naar het concept van het rekeningrijden heel klein is geworden.
Bijvoorbeeld mensen die in een restaurant of taverne werken moeten dan een paar uur met hun duimen staan draaien omdat de consument pas na het woon-werkverkeer de baan op kan. Dus wat zegt de "baas" dan: kom maar een paar uur later, er is toch geen kat. Dan kan ik het geld dat ik aan jullie verlies in mijn eigen zak steken! En dan zit het woon-werkverkeer uiteindelijk toch nog tussen het toeristenverkeer anders is er geen economische meerwaarde.

Citaat:
Praktische invoering is ook al geen probleem. Je kan dan denken aan tolpoortjes bij het oprijden van de autostrade vlak voor de "zwarte punten". En daarbij heb je de keuze: ofwel aanschuiven en betalen aan de slagboom, ofwel een electronische kaart met een kredietbedrag vooraf te betalen (evt. op te laden in de geldautomaat). Voor de buitenlandse chauffeurs geldt dan ook hetzelfde.
Dan ontstaan er files aan die poorten, haha.

Citaat:
Uiteraard kan je dan met dit systeem ook de wegenbelasting een stuk naar beneden halen zodat de sociaal zwakkere weggebruikers -indien ze er hun koppeke bijhouden- zelfs stukken beter af kunnen zijn dan nu het geval is.
Indien je met wegenbelasting de drukte van het verkeer bedoeld: Akkoord, maar mensen zijn niet langer vrij om van A naar B te rijden wanneer ze willen.

Indien je met wegenbelasting de jaarlijkse taks bedoeld:
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 01:30   #25
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens het recht op vrijheid gaat en staat iedereen waar hij wil en wanneer hij wil. En vrijheid is belangrijker dan het "oplossen" van files.
Je vrijheid eindigt waar het verkeersinfarct begint... Al veel in de file gestaan, TomT? Enneuh... er zijn ook alternatieven voor de overbezette autowegen. Alleen wil iedereen op hetzelfde moment natuurlijk de autosnelweg op. Google eens naar het "chicken game"; een stukje speltheorie dat je precies zal uitleggen hoe dergelijke impasses tot stand komen. Het oplossen van de files is juist een manier om de vrijheid waar je het over hebt weer mogelijk te maken.

Citaat:
Bijvoorbeeld mensen die in een restaurant of taverne werken moeten dan een paar uur met hun duimen staan draaien omdat de consument pas na het woon-werkverkeer de baan op kan. Dus wat zegt de "baas" dan: kom maar een paar uur later, er is toch geen kat. Dan kan ik het geld dat ik aan jullie verlies in mijn eigen zak steken! En dan zit het woon-werkverkeer uiteindelijk toch nog tussen het toeristenverkeer anders is er geen economische meerwaarde.
Slecht gekozen voorbeeld. Of toch niet helemaal: door de kost van het pendelen iets dichter bij de realiteit te brengen, zullen werkgevers inderdaad eerder geneigd zijn om hun werkuren wat realistischer te bepalen. Bekijk het ook eens op langere termijn: naarmate de problematiek verschuift, kan ook de tarifering "meeschuiven". De werkgevers halen er uiteindelijk geen profijt uit om collectief te "kronkelen". Ik zie alleen maar voordelen.

Citaat:
Dan ontstaan er files aan die poorten, haha.
Om die files te vermijden ga je dan wel het electronische alternatief kiezen: de voorafbetaalde kaart. Haha. Is in Frankrijk al jaren in gebruik.

Citaat:
Indien je met wegenbelasting de drukte van het verkeer bedoeld: Akkoord, maar mensen zijn niet langer vrij om van A naar B te rijden wanneer ze willen.

Indien je met wegenbelasting de jaarlijkse taks bedoeld:
Wegentaks bedoelde ik inderdaad... Ik zie niet in wat jij daar zo grappig aan vindt. Want het is die taks die we betalen om op de weg te mogen komen en is dus direct gerelateerd aan het rekeningrijden. Het één compenseert puur technisch het andere. Nog even over nadenken, zou ik suggereren...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 02:01   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Big Brother is already watching you.

Nu boetes op afstand.
Waarom maken we het niet heel simpel, en geven we de staat een domiciliëring om die boetes dan nog in 1 keer van onze rekening te halen?
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 10:42   #27
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan mij eens iemand uitleggen wat het voordeel van dit systeem is t.o.v. het rekeningrijden? Want mij dunkt dat dit toch heel wat finesse mist. (verschillende tarieven voor verschillende wegen op verschillende momenten)
Volgens mij zit het grote voordeel in de extra motivatie die men geeft aan de mensen die hun wagen aan de kant willen laten staan om toch het openbaar vervoer te gebruiken.

Het is dus een soort rekeningrijden maar wel een waarbij ook een positieve individuele motivatie gegeven wordt.

Noem het dus voro mijn part "Rekeningrijden+"

Groet
DJ
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 10:46   #28
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Nu boetes op afstand.
Waarom maken we het niet heel simpel, en geven we de staat een domiciliëring om die boetes dan nog in 1 keer van onze rekening te halen?
Boetes ? Integendeel ! Zij die veel (moeten) rijden, vergoeden deze die minder (willen/kunnen) rijden.

Het is gewoon een vorm van gecontroleerde consumptie waarbij nu eens een échte motivatie gegeven wordt aan het individu.
Oud 15 januari 2006, 10:57   #29
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Het kan ook anders door heffingen te innen op het gebruik en deze heffingen vervolgens te herverdelen in de vorm van het onvoorwaardelijk basisinkomen. Hier ben ik 300% voorstander van
Als Vivante medemens ga ik hier uiteraard mee akkoord maar ik vrees dat dit cijfermatig slechts haalbaar is in combinatie met een reeks andere maatschappijveranderende maatregels. Als doelstelling op lange termijn : Akkoord.

Het voorgestelde model lijkt mij anderszijds uitvoerbaar op korte termijn.
Oud 15 januari 2006, 11:04   #30
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
In dat artikel staat letterlijk:

In dit geval zijn de personen, die geen wagen bezitten, benadeeld... Zij kunnen immers geen 'geld verdienen door niet te rijden'...
De armen worden dus weeral benadeeld...
Zucht ... hier wordt het FILE-probleem in België aangepakt, niet het probleem van de sociale zekerheid, BHV, de Ijzeren Rijn, de transfers naar Wallonie, het migrantenvraagstuk ...

Of ben je bijna rond met je allesomvattende oplossing ?

Gooi het dan even in de groep !
Oud 15 januari 2006, 11:08   #31
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Je hebt gelijk, iedereen zou een rijkrediet moeten krijgen.
Misschien wel. Dat betekent dan wel dat er gemiddelde per automobilist minder krediet gegeven wordt en dat het dus nòg duurder wordt voor degene die veel moét rijden.

Ik zie de reactie van FEBETRA al komen
Oud 15 januari 2006, 11:10   #32
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Wie geen auto heeft of niet/weinig met de auto rijdt verkoopt zijn overschot aan rijkrediet... De prijs van een eenheid rijkrediet wordt jaarlijks vastgesteld (rekening houdent met de index). Eventueel een goedkoper tarief voor wie met een weinig vervuilende wagen rijdt?

Rijkrediet kopen of verkopen zou kunnen via bankautomaten, selfbankings of telefooncellen met proton (of zelfs gewoon via gsm, zoals je een prepaycard via sms op laadt). De technologie bestaat al, maar moet gewoon wat aangepast worden...
Waar wachten we op ? Doen !
Oud 15 januari 2006, 11:12   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Nu boetes op afstand.
Nee waarom geven we de staat niet integraal toegang tot gans onze rekening? Ze hoeven alleen nog wat drinkgeld aan ons te geven.
Boeven!
Oud 15 januari 2006, 11:50   #34
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Zucht ... hier wordt het FILE-probleem in België aangepakt, niet het probleem van de sociale zekerheid, BHV, de Ijzeren Rijn, de transfers naar Wallonie, het migrantenvraagstuk ...

Of ben je bijna rond met je allesomvattende oplossing ?

Gooi het dan even in de groep !
Ik had de bedoeling bij @lpha de slogan "rijkrediet voor iedereen" uit te lokken (waarin ik geslaagd ben ).

Mbt mijn post zucht U en ... @lpha, die schreef wat ik 'vroeg', geeft U gelijk... [zucht][/zucht]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 12:16   #35
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ik had de bedoeling bij @lpha de slogan "rijkrediet voor iedereen" uit te lokken (waarin ik geslaagd ben ).

Mbt mijn post zucht U en ... @lpha, die schreef wat ik 'vroeg', geeft U gelijk... [zucht][/zucht]
Klopt, sorry. Ik las uw weinig genuanceerde bemerking vòòr de gedocumenteerde repliek van @lpha.
Oud 15 januari 2006, 12:18   #36
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee waarom geven we de staat niet integraal toegang tot gans onze rekening? Ze hoeven alleen nog wat drinkgeld aan ons te geven.
Boeven!
Tja, als zelfs d�*t te moeilijk is om te begrijpen dan houdt elk gesprek op hé !

U bent een geknipte kandidaat voor uw presidentiële functie, kitoko !
Oud 15 januari 2006, 13:09   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, als zelfs d�*t te moeilijk is om te begrijpen dan houdt elk gesprek op hé !

U bent een geknipte kandidaat voor uw presidentiële functie, kitoko !
Het had nooit op tafel mogen liggen, afzetterij van de bovenste plank!
Uiteraard wie tegen is telt niet hé?

Natuurlijk u hebt geen wagenpark te onderhouden en bijgevolg geen last van uw geweten.
Oud 15 januari 2006, 13:14   #38
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het had nooit op tafel mogen liggen, afzetterij van de bovenste plank!
Uiteraard wie tegen is telt niet hé?

Natuurlijk u hebt geen wagenpark te onderhouden en bijgevolg geen last van uw geweten.
Dat zou u verbazen.

Maar uiteraard is zit uw portefeuille dichter bij uw hart dan een leefbare wereld, hé.

Tegensuggestie soms ?
Oud 15 januari 2006, 13:39   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou u verbazen.

Maar uiteraard is zit uw portefeuille dichter bij uw hart dan een leefbare wereld, hé.

Tegensuggestie soms ?
Leefbare wereld? Ge doet er anders alles aan om het onleefbaar te maken!
Eerst is men jaren bezig en nog altijd met het stremmen van het verkeer en alle beschikbare parkeerplaatsen weg te nemen en dan staat men verbaasd te kijken als er file's zijn?
Kom kom...we rijden ook rond hoor.
Oud 15 januari 2006, 13:41   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weet je waar jij zit te azen, op het nieuw deurganckdok dat pakweg 6 miljoen extra containers zal moeten zien te vervoeren. Kassa?
Jawel natuurlijk. Met een rittenkaartje.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be