![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
De enige oplossing is het ofwel afstaan ofwel in concessie geven van door de NMBS-afgeschafte en/of afgestoten spoorlijnen die nu nog steeds onder het beheer vallen van Infrabel. Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het gebruiken van de lijn Adinkerke-Duinkerke door De Lijn. Dit zou een heel goede zaak zijn, want in Adinkerke kan er vervolgens aangesloten worden op de kusttram en ook op het NMBS-netwerk (al is die lijn niet onmiddellijk de klantvriendelijkste daar de aansluitingen niet al te goed zijn). |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
In België echter doet de NMBS geen enkele moeite om het spoorboekje te promoten. Als treinreiziger die er wel eentje koopt, weet ik hoe men aan het loket reageert. "Wilt u nu echt een spoorboekje?" "Jamaar, 't is tien euro voor dat spoorboekje, hoor?!" "Het spoorboekje is wel niet zwaar..." Dan moet je meestal nog aandringen, waarna de loketbediende met een lang gezicht het spoorboekje gaat zoeken. Ongetwijfeld ligt het ergens ver weg, in een kluis of zo, want het duur iedere keer een eeuwigheid voor ze met het boekje eraan komen. Vertragingen kunnen moeiteloos aangekondigd worden door LED-panelen of door luidsprekers die in onbemande stopplaatsen worden opgehangen. Nu al heeft de NMBS in dergelijke plaatsen luidsprekers gehangen, alleen... die worden nauwelijks of niet gebruikt. De wil om klantvriendelijk te zijn is er meestal niet. Abonnementen kunnen afgehandeld worden zoals De Lijn doet en die doet dat heel doeltreffend en snel. Nu vind je ook niet op iedere stopplaats een loket met een bediende... |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Natuurlijk mag en moet een vervoersmaatschappij ook streven naar rendabiliteit. Waarom niet trouwens?! 't Belangrijkste is dat overheidsbedrijven een andere mentaliteit moeten krijgen: het door de overheid gegeven geld moet zo doeltreffend worden gebruikt. Welnu, dat gebeurt nog veel te weinig bij de NMBS. Als men ziet - en dat heb ik weer eens uit eerste hand - dat bepaald "rangeerpersoneel" van de NMBS nauwelijks een kwartier van hun dienstuur echt werken, dan kan men echt de vraag stellen waar de doeltreffendheid nu wel is... En als men weet - ook weer informatie uit eerste hand - dat er voor een eenvoudige controle van de seinmasten acht man op de baan worden gestuurd, dan weet men dat er hier een wanverhouding ontstaat die gewild onrendabel is. Een van de oorzaken is de enorme druk van de (vooral Waalse) vakbonden binnen de NMBS. Daarnaast is er ook de enorm logge uitbouw en wildgroei van directeurfuncties. De kop is hier veel te groot in verhouding tot de rest van het lichaam. Enzovoort. De NMBS is in vele bedjes ziek. "Insiders" weten dat maar al te goed, maar men durft er gewoon niet aanraken. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
In vergelijking met de NMBS zijn de Zwitserse spoorwegen echter wel veel stipter, veel netter en bieden een hele reeks diensten aan waar de NMBS een voorbeeld aan kan nemen! |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Indien de NMBS zich verder geroepen voelt om de grote assen te verzorgen, dan ligt hier een gat in de markt voor bijvoorbeeld De Lijn. Die zou dan met licht materieel en door een andere werkwijze de door de NMBS stiefmoederlijk behandelde lijnen kunnen uitbaten. |
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Als zijn verhaal zo hoor, krijg ik toch sterk de indruk dat hij als belangrijkste taak van de spoorwegen ziet het aan het werk houden van zoveel mogelijk personeel, in plaats van het vervoeren van zoveel mogelijk reizigers.
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Citaat:
Het uitvallen van een trein wil in Nederland ook nog wel eens voorkomen... |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
|
Ik geloof dat het inderdaad zo is dat op het gebied van "bennenlands openbaar vervoer"
geen enkel land "buitenlandervriendelijk" is men moet quasi een "ingewijde" zijn om te weten hoe men aan kaartjes komt en waar de tram/bus/metro feitelijk naartoe rijdt. Het is een hobby van me om openbaar vervoer in diverse buitenlanden te gebruiken (Vilnius is een aanrader ..). Maar overal is men in de eerste plaats op de massale binnensteedse bevolking gericht - misschien wil men de taxibedrijven hierdoor een dienst bewijzen ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest |
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Citaat:
Op de lijn Zwolle-Emmen bijvoorbeeld. Dit is een grotendeels enkelsporige lijn, die in de jaren tachtig gerenoveerd is. Toen is de lijn geëlektrificeerd en zijn twee stukken dubbelsporig gemaakt (Zwolle-Dalfsen en Mariënberg-Gramsbergen), om zo een halfuursdienst mogelijk te maken.: een stoptrein per uur en een sneltrein per uur die alleen stopt in Ommen, Hardenberg en Coevorden. Nu is het zo dat Dalfsen een heel druk station is, veel forensen naar Zwolle, wat een halfuursbediening zou rechtvaardigen. Een aantal jaar geleden kwam de NS daarom met het plan om de sneltrein in Dalfsen en Nieuw-Amsterdam te laten stoppen en de aansluitingen in Zwolle te verbeteren. In ruil daarvoor zou station in Dalen echter gesloten moeten worden. De minister stemde hier niet mee in, al was het maar omdat er dan een dure vervangende buslijn zou moeten komen in Dalen, waar nu alleen een belbus rijdt. Alles bleef dus bij het oude. Wat schetst echter ieders verbazing: begin 2005 kondigt de NS aan om Dalfsen en Nieuw-Amsterdam alsnog een halfuursdienst te geven, zònder sluiting van station Dalen! Sinds 11 december jl. is de nieuwe dienstregeling alsnog ingevoerd, tot ieders tevredenheid. Hoe kan dat nu? Wel, de NS hanteerde hele ruime marges voor het geval er vertragingen optreden en weigerde die te veranderen, waardoor de nieuwe dienstregeling volgens de computermodellen 'niet kon' zonder sluiting van een station. Door iets meer creativiteit en een kleine inkrimping van die marges was er geen enkel probleem meer. Een ander voorbeeld zijn het Betuwelijntje (de oorspronkelijke Betuwelijn) Tiel-Arnhem en de lijn Dordrecht-Geldermalsen. Volgens de NS moest de eerste lijn gesloten worden en de tweede ingekort tot Gorinchem, vanwege te weinig reizigers. Nog net op tijd hebben de provincies Gelderland en Zuid-Holland dit weten te voorkomen, door het beheer van de lijn over te nemen. Op Tiel-Arnhem rijdt Syntus voorlopig, dat de dienstregeling alweer verbeterd heeft. De lijn Dordrecht-Geldermalsen wordt dit jaar aanbesteed, in combinatie met het busvervoer in het gebied. In het Programma van Eisen staat dat ook hier de dienstregeling verbeterd moet worden. Dat de NS hier verdwijnt, zal ongetwijfeld een wederzijds genoegen zijn... |
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
|
Ooit een kaartje gezien van de meeste gebruikte en de winstgevende lijnen van de NMBS. Blijkbaar was de lijn naar De Panne daar wel bij.
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
De lijn Aalst-Burst was, integenstelling tot de berekeningen van de NMBS, die inderdaad af wil en wou van haar plattelandslijntjes, ook quasi zelfbedruipend. Omdat men met licht materieel reed (toen de reeks 44/45, nu 41), mijn bron: zie hieronder.
Ik raad je aan, Jaani, om het boekje van Philippe Janssens, Op dood spoor. De NMBS en het reizigersleed te lezen. Het is verschenen bij en onverdachte bron, uitgeverij EPO, weliswaar lichtjes gedateerd, want uit 1995, De NMBS wou af van de achteraflijntjes, omdat ze zogezegd te duur waren. Logisch, ook, als je met aftands materiaal rijdt, dat diesel zuipt, of handenvol geld kost aan onderhoud. En daardoor ook weinig reizigers aantrekt. Het is geen kwestie van meer reizigers op de hoofdlijnen te krijgen, dat is jarenlang de tactiek geweest van de NMBS, en die heeft niet gewerkt. Het is wel mijn bedoeling om voor de vele plattelandslijntjes en -stations een vervoersmodel te creëren, dat meer reizigers uit hun wagen naar de trein lokt, en hoe je het ook draait of keert, daarvoor moet je investeren. Spijtig genoeg wil de overheid niet nog meer geld aan de NMBS geven, als het niet direct een ideetje is van de bevoegde ministers (gratis openbaar vervoer voor ambtenaren, parkeerplaatsen bij grote stations...). Dus zal de NMBS het zelf moeten vinden, en buitenlandse voorbeelden bewijzen dat het kan. Door beter aangepast materieel in te zetten, zuiniger materieel, ook, dat meer reizigers aantrekt, goedkopere exploitatievormen te vinden, waardoor met minder materieel meer mensen op meer plaatsen geholpen zijn. Er is naar mijn aanvoelen geen tegenstelling tussen groen zijn, en niet tegen liberalisering van het OV zijn. Het hoeft voor mij niet, als de NMBS haar verstand begint te gebruiken. Ik vrees echter, dat de hervorming van de NMBS wel eens een werk van (te) lange adem zou kunnen zijn... |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
Ten bewijze dat grote bedrijven zich wel kunnen aanpassen: in Duitsland heeft DB Regio onlangs enkele concessies teruggewonnen van private vervoerders. Door te doen, wat naar eigen zeggen onmogelijk was, enkele jaren geleden.
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
Exactly my point, Dimitri.
Het grootste probleem is, dat openbaar vervoer dat geconfronteerd wordt met een afbraakpolitiek, amper goedkoper is aan de overheid, dan een goed draaiend openbaar vervoer. Zijn trouwens de woorden van oud-voorzitter Steve Stevaert, enkele maanden terug op de ledendag van de BTTB |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Eerlijk gezegd vind ik het openbaar vervoer in Duitsland erg tegenvallen. Ik weet wel dat Duitsland een autoland bij uitstek is, maar dan nog. De dienstregeling van buslijnen is doorgaans dramatisch slecht: buslijnen die één keer per uur rijden zijn echt uitzonderingen. En ook de dienstregeling van de treinen is bescheiden. Als ik even als voorbeeld het spoorwegknooppunt Leer in Oost-Friesland, net over de grens, neem: in noordelijke richting Emden rijden 2 tot 4 treinen per uur (het ene uur 2, het andere uur 4), in zuidelijke richting Rheine en oostelijke richting Oldenburg 1,5 trein per uur (het ene uur 1, het andere uur 2) en in westelijke richting Nieuweschans om het uur een trein. Ook op andere lijnen in Nedersaksen rijdt doorgaans maar één trein per uur. Als je dat vergelijkt met de dienstregeling in het noorden van Nederland, waar bijna overal twee treinen per uur rijden, op Zwolle-Groningen en Groningen-Leeuwarden zelfs drie treinen per uur, is dat toch vrij mager.
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Citaat:
Maar dat zal waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten. In de nieuwe dienstregeling voor 2007, die al twee jaar wordt aangekondigd als de grootste hervorming sinds 1970 (invoering Spoorslag '70), mogelijk gemaakt door ingebruikname van de Betuwelijn en de HSL, zal de stoptrein waarschijnlijk een belangrijkere rol krijgen. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb, is dat het onderscheid tussen sneltrein en intercity verdwijnt en de vertrektijden overal een vast patroon krijgen (bijv. .02 .17 .32 .47). De standaard wordt twee stoptreinen en twee sneltreinen per uur. In de Randstad worden dat vier stoptreinen en vier sneltreinen, in de uithoeken één sneltrein en twee stoptreinen. Dit alles zou de dienstregeling betrouwbaarder en makkelijker te begrijpen en onthouden maken. Bovendien zijn aansluitingen op het stads- en streekvervoer beter te realiseren. Nu is het nog afwachten hoe de precieze uitwerking eruit ziet, die komt traditioneel in februari, maar de basisgedachte klinkt goed. Bovendien wordt er beloofd dat de aansluiting op internationale treinen beter zal worden. Ook dat is winst, want toen ik met de trein uit Antwerpen in Roosendaal aankwam, was mijn trein net vertrokken... Laatst gewijzigd door Dimitri : 15 januari 2006 om 18:14. |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
Citaat:
Feitelijk is er al een soort vrijmaking van de markt. Er is concurrentie tussen De Lijn en de NMBS. En zie waar het toe leidt... Misschien kan je best één Vlaamse vervoersmaatschappij (opgebouwd uit het Vlaamse deel van de NMBS, De Lijn en de MIVB) uitbouwen, maar die serk gedecentraliseerd is in drie takken: 1/spoorverkeer van regionaal belang (IC- en IR-treinen); 2/stedelijk verkeer (trams, bussen en metro's); en 3/ plattelandsverkeer (bussen, L-treinen en in de toekomst light rails). Dat vereist natuurlijk wel een flinke staatshervorming, aangezien in het huidige politieke systeem zowel de Vlaamse als de Brusselse als de federale regering bevoegd zou zijn voor deze maatschappij, wat uiteraard niet werkbaar is. |
|
|
|
|
|
|
#120 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|