Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2006, 13:59   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
@Lombas
Het komt mij dus hoedanook goed uit.
Ja, best wel ja. Anarcho-kapitalisme is natuurlijk pas echt grappig

Da's wat anders dan die syndicalistische anarchisten, de mietjes, die tegen Franco gingen vechten
Oud 25 januari 2006, 14:00   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Geef nu toe: welke zichzelf respecterende anarchist richt er een VAKBOND op, mijn god?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 14:02   #23
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet kapitalistisch. Kapitalisme heeft te maken met monopolies ETC. Ik niet. Ik ben gewoon opportunistisch en durf tegenstrijdige meningen te hebben... die zijn echter minder tegenstrijdig als ik stoned ben (maar ook niet TE) en als het donker is. Want als het donker is, dan heb ik duistere krachten die de goegemeente de kloten van het lijf gaat sjotten. Net zoals mijn dokter Martins die ik overweeg te kopen. Misschien ook niet.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 14:02   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Geef nu toe: welke zichzelf respecterende anarchist richt er een VAKBOND op, mijn god?
Ik niet.
Ik profiteer er wel van natuurlijk...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 14:20   #25
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Het is toch raar dat de loonkosten die onze bedrijven moeten dragen, niettegenstaande ze lastenverlaging na lastenverlaging krijgen, nog steeds 40% hoger liggen dan het gemiddelde van de EU (zonder de laatste nieuwkomers mee te rekenen) en circa 15% hoger dan onze buurlanden (= onze voornaamste concurrenten)...

Tja, sommigen stellen zich nooit de vraag hoe het komt dat onze loonkosten zo hoog liggen... Mss heeft de kwaliteit van onze pampermaatschappij daar iets mee te maken en natuurlijk onze progressieve vakbonden...
Weet u, dat soort uitspraken wordt te vaak gedaan. Hier roepen ze sinds een paar jaar ook continue dat de loonkosten in NL de hoogste van de regio zijn en dat we onzelf wegconcurreren.
Oud 25 januari 2006, 14:31   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch raar dat de loonkosten die onze bedrijven moeten dragen, niettegenstaande ze lastenverlaging na lastenverlaging krijgen, nog steeds 40% hoger liggen dan het gemiddelde van de EU (zonder de laatste nieuwkomers mee te rekenen) en circa 15% hoger dan onze buurlanden (= onze voornaamste concurrenten)...

Tja, sommigen stellen zich nooit de vraag hoe het komt dat onze loonkosten zo hoog liggen... Mss heeft de kwaliteit van onze pampermaatschappij daar iets mee te maken en natuurlijk onze progressieve vakbonden...
Nochtans, heb ik onlangs op de televisie niet gehoord dat het land (in Europa) met de hoogste sociale uitgaven Frankrijk is?
En hoe zou het met China eigenlijk zitten indien de waarde van hun munt gelijk zou staan aan die van ons? Er leven daar veel meer mensen dan hier hoor en het heet nog altijd communistisch te zijn, dus een enorme kost om iedereen daar eten en woonst te geven veronderstel ik.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 15:45   #27
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Nochtans, heb ik onlangs op de televisie niet gehoord dat het land (in Europa) met de hoogste sociale uitgaven Frankrijk is?
En hoe zou het met China eigenlijk zitten indien de waarde van hun munt gelijk zou staan aan die van ons? Er leven daar veel meer mensen dan hier hoor en het heet nog altijd communistisch te zijn, dus een enorme kost om iedereen daar eten en woonst te geven veronderstel ik.
Die Franse sociale uitgaven worden mss niet allemaal via de lonen gefinancieerd...

Wat ik ook gehoord heb dat is dat een Franse winstgever veel meer netto overhoudt dan een Belgische (bij dezelfde brutokost)...

Laatst gewijzigd door Chipie : 25 januari 2006 om 15:46.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 18:24   #28
Chipie
Banneling

Standaard

Het is niet omdat een simpele spitsmuis zegt dat de loonkosten in ons landje, niettegenstaande de volgens sommige ongelooflijke loonkostenverlagingen, nog veel te duur zijn, dat U dat moet geloven... Natuurlijk niet..

[SIZE=7]M[/SIZE]aar wat lees ik hieronder[SIZE=7]?
[/SIZE]
Citaat:
[SIZE=5]Belasting op arbeid in België te hoog[/SIZE]

De Europese Commissie vindt de belasting op arbeid in België nog veel te hoog. Die lasten moeten volgens de Commissie verder dalen om zo tegen 2010 tot het gemiddelde van de buurlanden te komen.

Europa wil tegen 2010 de meest competitieve economie ter wereld worden. Dat is vijf jaar geleden afgesproken in Lissabon.

Daarom moeten de lidstaten een aantal voorwaarden vervullen: meer geld voor informatisering en onderzoek, flexibeler werkomstandigheden, strikte begrotingscontrole, en loonmatiging.

Vandaag bracht de Commissie verslag uit over de stand van zaken in het zogenoemde Lissabonproces.

De loonvorming in België, met de automatische indexering en de lage tewerkstellingsgraad van ouderen, scoren slecht bij de Commissie. Het Generatiepact is dan weer een stap in de goede richting.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...id/index.shtml
Tja, de geloofwaardigheid van de spitsmuis is er enkel op vooruitgegaan...
Oud 25 januari 2006, 18:45   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

2010 zal wat te vroeg zijn vrees ik. 2100 lijkt me eerder haalbaar, tegen die tijd zijn we al de pijp uit!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 18:59   #30
guerin
Minister

Standaard

Werklozen zijn in wezen hun dagtaak afgenomen geweest door een kapitalistische struktuur,die zelfde struktuur die zich alles toegeeigend heeft.

Wat de anarcho-syndicalisten betreft:wel,hitler stuurde het condor legion,mussolini 30 bomen werpers en dit om een boeren syndicaat te verslaan en om de jeanette franco uit zijn benarde positie te bevrijden!

NO PASARAN

Laatst gewijzigd door guerin : 25 januari 2006 om 19:03.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:01   #31
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
2010 zal wat te vroeg zijn vrees ik. 2100 lijkt me eerder haalbaar, tegen die tijd zijn we al de pijp uit!
Dat geloof ik ook eerder...

Waar is uw avatar nu weer? Toch niet buitengesmeten bij het VWS omdat U een te grote winstnemer bent?

Laatst gewijzigd door Chipie : 25 januari 2006 om 19:01.
Oud 25 januari 2006, 19:41   #32

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
tenzij je karma goed zit natuurlijk
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:53   #33
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

zijn die 30 miljoen slaven ook werklozen of mensen met werkzekerheid ???
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:58   #34
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
zijn die 30 miljoen slaven ook werklozen of mensen met werkzekerheid ???
De drie miljard slaven zijn mensen met iet of wat werkzekerheid, werkloos zijn ze niet.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:59   #35
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als er een hoge werkloosheid is, daalt de koopkracht; en dat vinden kapitalisten helemaal niet leuk.
Klopt niet; kapitalisme heeft nood aan een arbeidsreserve omdat anders de kapitalistische wet van vraag en aanbod de lonen uit de pan zou laten swingen.
Bovendien betekent een werklozenleger geen lagere koopkracht. De koopkracht wordt enkel verlaagd door de vergroting van de meerwaardeaccumulatie. De maatschappelijke koopkracht, want daar draait het immers om als het om koopkracht gaat als economisch gegeven, wordt bepaald door de totale productie min de totale meerwaarde die de patroons geaccumuleerd hebben.
En aangezien er helemaal geen tekort is aan productiecapaciteit, anders zou er geen overproductiecrisis zijn en geen mega-werklozenleger, wordt de afname van de koopkracht in realitieve én nu ook in absolute cijfers bepaald door de kapitaals-accumulatie.

Of hoe Marx zijn analyse van het kapitalisme toch accuraat blijft...
Oud 25 januari 2006, 20:01   #36
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

dus werkzekerheid maakt niet vrij maar slaaf...
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 20:03   #37
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
[SIZE=7][/SIZE]
Tja, de geloofwaardigheid van de spitsmuis is er enkel op vooruitgegaan...
Als we jou geloofwaardigheid mogen vergelijken met de geloofwaardigheid van jouw bron... De Europese Commissie kan wel tellen als leugenachtig kapitalistisch propaganda-orgaan.

De Europese Commissie is een instrument van het Europees grootkapitaal, dus is het niet moeilijk dat zij er alles aan zullen doen om elke vorm van SZ te breken.

Enfin; het blijft een feit dat de belastingsdruk in de "voorbeeldlanden" van de unie, het is te zeggen de scandinavische, nog een stuk hoger ligt.
Oud 25 januari 2006, 21:00   #38
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Als we jou geloofwaardigheid mogen vergelijken met de geloofwaardigheid van jouw bron... De Europese Commissie kan wel tellen als leugenachtig kapitalistisch propaganda-orgaan.

De Europese Commissie is een instrument van het Europees grootkapitaal, dus is het niet moeilijk dat zij er alles aan zullen doen om elke vorm van SZ te breken.

Enfin; het blijft een feit dat de belastingsdruk in de "voorbeeldlanden" van de unie, het is te zeggen de scandinavische, nog een stuk hoger ligt.
E3n van wie of wat zou Elossov, de sovjetter, een instrument zijn?
Toch niet van Pol Pot, mag ik hopen...
Oud 25 januari 2006, 21:27   #39
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toch niet van Pol Pot, mag ik hopen...
Ja natuurlijk; die zendt mij 's nachts mijn richtlijnen vanuit de revolutionaire hemel van de grote hemelgegane leider, broeder van de vader der russen...
Oud 25 januari 2006, 21:58   #40
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Zodra de staat meer dan 50% van uw zuurverdiende centjes inpikt, is de slavendrijver niet de werkgever, maar de staat.

Zou het niet veel interessanter zijn om in de SZ een kat een kat te noemen? Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van herverdelen; de meer begoeden die de minder begoeden bijspringen in een aantal noodsituaties waarvan we in het algemeen aannemen dat ze via het systeem moeten opgevangen worden. In de eerste plaats zou je dan het onderscheid tussen werkloosheidsuitkeringen en leefloon al kunnen wegwerken. Vervang dat door één uitkering aan mensen die het echt nodig hebben; gekoppeld aan de vermogenstoestand. Tussenkomst in de gezondheidszorg: het model van de maximumfactuur gekoppeld aan het inkomen en beperkt tot een aantal noodzakelijke medische ingrepen (lees: geen "luxe-geneeskunde"). Etcetera... Het zou ervoor kunnen zorgen dat we de lasten op arbeid zeer scherp naar beneden kunnen halen zodat mensen zelf hun centen beter kunnen beheren. Iemand die plots werkloos wordt zou dan beter die periode van tijdelijke werkloosheid kunnen overbruggen omdat hij zelf geld opzij kan zetten "voor het geval dat..." en de notaris zou dan niet meer die 70 €/maand op zijn hypertensiemedicatie terugtrekken [een bedrag dat voor hem -relatief gezien- toch maar peanuts is]. Gewoon één enkel systeem dat zuiver op herverdeling is gericht en meteen ook de nodige transparantie biedt in plaats van de rattennest waarmee we vandaag moeten werken.

't Is maar een ideetje...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be