![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En als je dan een ouder van een probleemkind zag, dat was dat meestal om belachelijke redenen uit te vinden voor het slecht gedrag of de slechte prestaties van hun kroost. Zo heb ik een blanke vader gehad die mij doodleuk vertelde dat zijn dochter van hem enkel hoefde op te dagen voor een proef als zij voelde dat ze er klaar voor was ! Veel ouders hebben gewoon geen interesse meer voor wat hun kind op school uitspookt. Als ze maar slagen en als er maar geen ambras is. En als er ambras is dan is het voor dat soort ouders altijd de schuld van de school. Hun kinderen kunnen nooit iets verkeerd doen. Ik heb die mentaliteit vooral bij autochtone ouders gezien. Die mensen zijn in de minderheid maar ze zijn talrijk genoeg om ´de sfeer te verpesten. Nu allochtone ouders die zie je idd veel minder. En een paar van de mensen die je wel ziet zijn heel agressief. Maar al bij al komt het op hetzelfde neer : er is bij allochtonnen noch autochtonen veel interesse. De autochtonen doen gewoon meer alsof. In zwarte scholen heb je wel meer problemen, maar het is niet zo dat autochtone ouders altijd komen opdagen op oudercontact. PS Ik baseer mij op mijn ervaring in het Brusselse. Buiten de grote steden zullen de zaken wel anders liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() 't Is de broer van Karim...
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan daar alleen dit aan toevoegen: voor ouders met goed studerende kinderen is het vanzelfsprekend een lieve lust om hun leraars te ontmoeten. Voor ouders die zich moeten laten helpen door hun slecht studerende kinderen om te vertalen wat er gezegd wordt is contact met de leraars eerder een beschamende ervaring.
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Symptomatisch is het volgende cijfer. 1/3 van de beginnende leerkrachten in het secundair haakt af binnen de 5 jaar. Hierbij dan nog een scheeftrekking dat in de steden dat cijfer hoger zal liggen. De overheid reageert met het instellen van "mentoren". Totaal naast de kwestie: een leerkracht moet baas zijn in eigen klas en niet verantwoording afleggen tot in het oneindige , liefst met papier, aan ouders, directie, inspectie en vooral.......aan de leerling. Deeltijds in Antwerpen: "mannen we gaan vandaag leren solderen en dit en dat ......." "hola bazeke , wij hebben vandaag géén goesting, wij gaan eerst wat internetten en dan misschien wat solderen , is da plezant ?, en vanmiddag gaan we naar de cinema en anders slaan wij hier de boel kort en klein..." "mannen , als we nu eens eerst wat gingen internetten......." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() misschien moeten we maar gewoon het onderwijs afschaffen.
probleem opgelost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Lijkt me alleen maar logisch niet. Gelukkig is de Belgische Jeugd nog niet ZO dom en ZO dik.
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de opvoeding van kinderen horen regels waarbinnen zij zich moeten leren bewegen, alsook controle of die regels wel worden nageleefd. Een kind kent nu eenmaal geen regels uit zichzelf. Deze moeten bijgebracht worden. Eens de spelregels begrepen zijn en het nut ervan ingezien wordt kunnen de teugels gevierd worden. Waarmee ik niet wil zeggen dat de regels militaristisch van aard moeten zijn of dat ze niet regelmatig herzien en/of aangepast hoeven te worden. Soepelheid is echter niet hetzelfde als zwakte. Geen betere manier dan een kind via een minimum aan regels en regelmatige controles tot verantwoordelijke jongeren op te voeden. En dat begint niet op school maar thuis.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het resultaat is er dan ook naar.
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Toen ik nog in m'n middelbaar zat (tot zo'n 5 jaar geleden, en niet in België overigens) is een kameraad van me in elkaar geslagen door een paar pseudo-militaire opzichters louter omdat hij niet "met respect" een van hen had aangekeken. Ie had 3 gebroken ribben en een verbrijzelde hand. (Dat laatste is nooit meer helemaal goedgekomen overigens). Daarnaast is ie nog maandelang "getreiterd" door dezelfde opzichters om toch iets opnieuw te provoceren. Nu, zo extreem is wel wat van het goede teveel, maar de Belgische scholen kunnen heus wat leren van Noord-Afrikaanse opleidingsmodellen.
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Kleinere klassen gaan meer doen dan elke leraar toestemming te geven om naar de knuppel te grijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, alleen de goeien mogen naar het secundair.
De anderen, ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Niet dat ik kan goedpraten wat er is gebeurd maar we moeten natuurlijk ook niet dadelijk alle jeugd over dezelfde kam scheren. Er zijn wel nog degelijk scholen te vinden waar alles er nog aan toe gaat zoals pakweg 20 jaar geleden (toen ik er nog mijn broek versleet). Anderzijds staat er op de arrogantie van sommige leerkrachten geen maat zodat zij af en toe eigenlijk wel een pak voor hun broek verdienen.
Het probleem zit hem eigenlijk bij sommige ouders die (bijna) niet omkijken naar hun kinderen of ouders die het principe van mijn kind schoon kind hanteren. Als deze kinderen dan in een school met een lage tuchtdrempel terecht komen is het hek natuurlijk helemaal van de dam. Helaas moet ik sommige vorige schrijvers gelijk geven dat scholen met een laag tuchtgehalte veelal de onderwijsinstellingen met een hoog percentage allochtonen zijn. Of het één iets met het ander te maken heeft laat ik in het midden. Mvg
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en vooral niet zélf nadenken, maar voorgekauwde troep slikken. Laatst gewijzigd door Mitgard : 26 januari 2006 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |