Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2006, 13:48   #21
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De Belgische jeugd is een zootje ongeregeld, ongedisciplineerd crapuul. Doet niks anders dan lui & stom wezen, hamburgers eten, dat leert niks, dat doet niks, dat hoort niks, en dat kan niks. Oh wee als er dan een leerkracht is die, na de zoveelste aanmaning, weigert zo ne sukkel door te laten naar het volgende jaar en er volgt een discussie.
jaaaa! prachtig!
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:03   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony46 Bekijk bericht
Lombas durf je het niet bij naam te noemen hé(scholen met een meerderheid aan allochtonen kinderen) Geloof me vrij in andere scholen komen de ouders wel naar ouderavonden
Sorry maar dit is sterk overdreven. Ik ben zelf leraar geweest, in een zwarte school en in een nette, blanke school. In beide gevallen was het zo dat de ouders van probleemgevallen of gewoon zwakke leerlingen heel zelden kwamen opdagen. De ouders die men het meeste zag, dat waren de ouders van probleemloze kinderen.

En als je dan een ouder van een probleemkind zag, dat was dat meestal om belachelijke redenen uit te vinden voor het slecht gedrag of de slechte prestaties van hun kroost. Zo heb ik een blanke vader gehad die mij doodleuk vertelde dat zijn dochter van hem enkel hoefde op te dagen voor een proef als zij voelde dat ze er klaar voor was !

Veel ouders hebben gewoon geen interesse meer voor wat hun kind op school uitspookt. Als ze maar slagen en als er maar geen ambras is. En als er ambras is dan is het voor dat soort ouders altijd de schuld van de school. Hun kinderen kunnen nooit iets verkeerd doen. Ik heb die mentaliteit vooral bij autochtone ouders gezien. Die mensen zijn in de minderheid maar ze zijn talrijk genoeg om ´de sfeer te verpesten.

Nu allochtone ouders die zie je idd veel minder. En een paar van de mensen die je wel ziet zijn heel agressief. Maar al bij al komt het op hetzelfde neer : er is bij allochtonnen noch autochtonen veel interesse. De autochtonen doen gewoon meer alsof.

In zwarte scholen heb je wel meer problemen, maar het is niet zo dat autochtone ouders altijd komen opdagen op oudercontact.

PS
Ik baseer mij op mijn ervaring in het Brusselse. Buiten de grote steden zullen de zaken wel anders liggen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:05   #23
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Adil ? dat zal wel geen Vlaming zijn, God weet wat die allemaal heeft uitgestoken!
't Is de broer van Karim...
Oud 26 januari 2006, 14:11   #24
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
van overmeire?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:12   #25
tony46
Provinciaal Gedeputeerde

tony46's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
Is dat een racitisch mopje of zo? Hmmmmm???,
tony46 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:13   #26
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De Belgische wijze van opvoeding is zo bang van autoriteit, dat ze nu totaal geen autoriteit meer hanteren.

Zelfs een "tik op de vingers" willen de meeste linkse progressievelingen laten criminaliseren.

Resultaat: De Belgische jeugd is een zootje ongeregeld
Je overdijft maar je hebt gelijk. Onze laksheid heeft OOK nefaste gevolgen op de Belgische jeugd al willen veel mensen dat niet zien.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:13   #27
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Waar gaat dat allemaal naartoe ? Een leraar wordt gewoon bewusteloos geslagen door zijn leerlingen!
Hopelijk krijgen we hier nooit Amerikaanse toestanden, waar de leraar en de medeleerlingen gewoon overhoop geschoten worden...
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:22   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Sorry maar dit is sterk overdreven. Ik ben zelf leraar geweest, in een zwarte school en in een nette, blanke school. In beide gevallen was het zo dat de ouders van probleemgevallen of gewoon zwakke leerlingen heel zelden kwamen opdagen. De ouders die men het meeste zag, dat waren de ouders van probleemloze kinderen.

En als je dan een ouder van een probleemkind zag, dat was dat meestal om belachelijke redenen uit te vinden voor het slecht gedrag of de slechte prestaties van hun kroost. Zo heb ik een blanke vader gehad die mij doodleuk vertelde dat zijn dochter van hem enkel hoefde op te dagen voor een proef als zij voelde dat ze er klaar voor was !

Veel ouders hebben gewoon geen interesse meer voor wat hun kind op school uitspookt. Als ze maar slagen en als er maar geen ambras is. En als er ambras is dan is het voor dat soort ouders altijd de schuld van de school. Hun kinderen kunnen nooit iets verkeerd doen. Ik heb die mentaliteit vooral bij autochtone ouders gezien. Die mensen zijn in de minderheid maar ze zijn talrijk genoeg om ´de sfeer te verpesten.

Nu allochtone ouders die zie je idd veel minder. En een paar van de mensen die je wel ziet zijn heel agressief. Maar al bij al komt het op hetzelfde neer : er is bij allochtonnen noch autochtonen veel interesse. De autochtonen doen gewoon meer alsof.

In zwarte scholen heb je wel meer problemen, maar het is niet zo dat autochtone ouders altijd komen opdagen op oudercontact.

PS
Ik baseer mij op mijn ervaring in het Brusselse. Buiten de grote steden zullen de zaken wel anders liggen.
Buiten de grote steden is het grotendeels hetzelfde.

Ik kan daar alleen dit aan toevoegen:

voor ouders met goed studerende kinderen is het vanzelfsprekend een lieve lust om hun leraars te ontmoeten. Voor ouders die zich moeten laten helpen door hun slecht studerende kinderen om te vertalen wat er gezegd wordt is contact met de leraars eerder een beschamende ervaring.
Oud 26 januari 2006, 14:30   #29
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Hopelijk krijgen we hier nooit Amerikaanse toestanden, waar de leraar en de medeleerlingen gewoon overhoop geschoten worden...
Is, zoals ik zegde, al in Nederland gebeurd.
Symptomatisch is het volgende cijfer.
1/3 van de beginnende leerkrachten in het secundair haakt af binnen de 5 jaar. Hierbij dan nog een scheeftrekking dat in de steden dat cijfer hoger zal liggen.
De overheid reageert met het instellen van "mentoren".
Totaal naast de kwestie: een leerkracht moet baas zijn in eigen klas en niet verantwoording afleggen tot in het oneindige , liefst met papier, aan ouders, directie, inspectie en vooral.......aan de leerling.
Deeltijds in Antwerpen:
"mannen we gaan vandaag leren solderen en dit en dat ......."
"hola bazeke , wij hebben vandaag géén goesting, wij gaan eerst wat internetten en dan misschien wat solderen , is da plezant ?, en vanmiddag gaan we naar de cinema en anders slaan wij hier de boel kort en klein..."
"mannen , als we nu eens eerst wat gingen internetten......."
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:33   #30
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

misschien moeten we maar gewoon het onderwijs afschaffen.
probleem opgelost.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 14:33   #31
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Lijkt me alleen maar logisch niet. Gelukkig is de Belgische Jeugd nog niet ZO dom en ZO dik.
Oud 26 januari 2006, 14:34   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je overdijft maar je hebt gelijk. Onze laksheid heeft OOK nefaste gevolgen op de Belgische jeugd al willen veel mensen dat niet zien.
Klopt.
Bij de opvoeding van kinderen horen regels waarbinnen zij zich moeten leren bewegen, alsook controle of die regels wel worden nageleefd. Een kind kent nu eenmaal geen regels uit zichzelf. Deze moeten bijgebracht worden. Eens de spelregels begrepen zijn en het nut ervan ingezien wordt kunnen de teugels gevierd worden.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de regels militaristisch van aard moeten zijn of dat ze niet regelmatig herzien en/of aangepast hoeven te worden. Soepelheid is echter niet hetzelfde als zwakte.
Geen betere manier dan een kind via een minimum aan regels en regelmatige controles tot verantwoordelijke jongeren op te voeden.
En dat begint niet op school maar thuis.
Oud 26 januari 2006, 14:37   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Is, zoals ik zegde, al in Nederland gebeurd.
Symptomatisch is het volgende cijfer.
1/3 van de beginnende leerkrachten in het secundair haakt af binnen de 5 jaar. Hierbij dan nog een scheeftrekking dat in de steden dat cijfer hoger zal liggen.
De overheid reageert met het instellen van "mentoren".
Totaal naast de kwestie: een leerkracht moet baas zijn in eigen klas en niet verantwoording afleggen tot in het oneindige , liefst met papier, aan ouders, directie, inspectie en vooral.......aan de leerling.
Deeltijds in Antwerpen:
"mannen we gaan vandaag leren solderen en dit en dat ......."
"hola bazeke , wij hebben vandaag géén goesting, wij gaan eerst wat internetten en dan misschien wat solderen , is da plezant ?, en vanmiddag gaan we naar de cinema en anders slaan wij hier de boel kort en klein..."
"mannen , als we nu eens eerst wat gingen internetten......."
In Nederland is de jeugd wat �*l te 'mondig'.
En het resultaat is er dan ook naar.
Oud 26 januari 2006, 14:39   #34
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
misschien moeten we maar gewoon het onderwijs afschaffen.
probleem opgelost.
Misschien een meer disciplinair model toepassen.

Toen ik nog in m'n middelbaar zat (tot zo'n 5 jaar geleden, en niet in België overigens) is een kameraad van me in elkaar geslagen door een paar pseudo-militaire opzichters louter omdat hij niet "met respect" een van hen had aangekeken. Ie had 3 gebroken ribben en een verbrijzelde hand. (Dat laatste is nooit meer helemaal goedgekomen overigens). Daarnaast is ie nog maandelang "getreiterd" door dezelfde opzichters om toch iets opnieuw te provoceren.

Nu, zo extreem is wel wat van het goede teveel, maar de Belgische scholen kunnen heus wat leren van Noord-Afrikaanse opleidingsmodellen.
Oud 26 januari 2006, 14:56   #35
Casca
Minister

Standaard

Kleinere klassen gaan meer doen dan elke leraar toestemming te geven om naar de knuppel te grijpen.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 15:17   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, alleen de goeien mogen naar het secundair.

De anderen, , vanaf 12: arbeiten, produzieren und konsumieren

lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 15:29   #37
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Niet dat ik kan goedpraten wat er is gebeurd maar we moeten natuurlijk ook niet dadelijk alle jeugd over dezelfde kam scheren. Er zijn wel nog degelijk scholen te vinden waar alles er nog aan toe gaat zoals pakweg 20 jaar geleden (toen ik er nog mijn broek versleet). Anderzijds staat er op de arrogantie van sommige leerkrachten geen maat zodat zij af en toe eigenlijk wel een pak voor hun broek verdienen.

Het probleem zit hem eigenlijk bij sommige ouders die (bijna) niet omkijken naar hun kinderen of ouders die het principe van mijn kind schoon kind hanteren. Als deze kinderen dan in een school met een lage tuchtdrempel terecht komen is het hek natuurlijk helemaal van de dam. Helaas moet ik sommige vorige schrijvers gelijk geven dat scholen met een laag tuchtgehalte veelal de onderwijsinstellingen met een hoog percentage allochtonen zijn.
Of het één iets met het ander te maken heeft laat ik in het midden.

Mvg
Oud 26 januari 2006, 15:31   #38
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inderdaad, alleen de goeien mogen naar het secundair.

De anderen, , vanaf 12: arbeiten, produzieren und konsumieren

misschien gaan ze dan rebelleren en arrogante ventjes zoals u in mekaar timmeren.
ik ga ze niet tegenhouden hoor.
Oud 26 januari 2006, 15:32   #39
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In Nederland is de jeugd wat �*l te 'mondig'.
En het resultaat is er dan ook naar.
ze moeten stil zitten en zwijgen, niet?

en vooral niet zélf nadenken, maar voorgekauwde troep slikken.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 26 januari 2006 om 15:33.
Oud 26 januari 2006, 15:33   #40
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik dacht dit dit bericht weer tot racisme ging leiden, maar het slachtoffer blijkt hier zelf een vreemdeling te zijn...
de dader daarentegen.. Adil klinkt zeer .. emmm.. Monegaskisch.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be