Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 9 februari 2006, 15:18   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Heb ik dat ooit ontkent??
Mijn punt is dat u zo graag het christendom verheerlijkt en de islam vervloekt, terwijl beide religies door de euwen heen "bloed aan hun handen hebben".
Uw enige verdediging towards het christendom bestaan erin te claimen dat het bij hen al een tijdje geleden is.
En dat hebben we dan nog te danken aan de rebellen (ketters) van destijds.
Mocht het aan de kerkelijke leiders zélf hebben gelegen, zaten we hier ook nog steeds in de middeleeuwen, net als de islam.
Nergens zeg ik dat de christelijke geschiedenis er een is van absolute heerlijkheid. Het grote verschil is echter dat de islam principieel gewelddadig is: Mohammed, de stichter van de islam, was reeds van het begin een gewelddadig man: hij moordde erop los, hij liet in opdracht moorden, hij liet verkrachten, hij terroriseerde en liet terroriseren, hij liet zijn tegenstanders uit de weg ruimen... Kijk dan naar Jezus en men krijgt een totaal ander beeld.

Daar zit trouwens het belangrijkste punt; niet wat u meent te kunnen onderscheiden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 februari 2006, 15:27   #82
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nergens zeg ik dat de christelijke geschiedenis er een is van absolute heerlijkheid. Het grote verschil is echter dat de islam principieel gewelddadig is: Mohammed, de stichter van de islam, was reeds van het begin een gewelddadig man: hij moordde erop los, hij liet in opdracht moorden, hij liet verkrachten, hij terroriseerde en liet terroriseren, hij liet zijn tegenstanders uit de weg ruimen... Kijk dan naar Jezus en men krijgt een totaal ander beeld.

Daar zit trouwens het belangrijkste punt; niet wat u meent te kunnen onderscheiden.
Tja, u zegt, "Kijk dan naar Jezus".
Ik zeg, "Kijk dan naar de pausen".
Laat Jezus hier maar weg, want het gedrag van de Kerk staat al eeuwenlang haaks op de ideologie van Jezus.
Net zoals ik op 2 andere draden al stelde, en waar u handig als u bent, NIET op antwoordt.
Of denk jij echt dat Jezus, als hij vandaag naar de rijkdommen en macht van het Vaticaan kijkt, hij daarmee akkoord zou zijn?
Of met de Kruistochten, de Inquisitie, of de verbranding, uitstoting, ex-communicatie, etc. van homo's, lesbiënes, prostituees, etc...?
Oud 9 februari 2006, 15:29   #83
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft men in de jaren vijftig ook nooit dergelijke oproepen tot geweld of doodslag gehoord zoals die nu uit de mond van de moslims komen.
De moslims die in België wonen (want daar ging het toch over) hebben bij mijn weten ook niet direct tot geweld of doodslag opgeroepen, maar soit. Ik had het eerder over taalachterstand, sociale achterstand, economische achterstand, en een besef van cultuur/geschiedenis die geheel anders is dan de onze.
Oud 9 februari 2006, 15:33   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, u zegt, "Kijk dan naar Jezus".
Ik zeg, "Kijk dan naar de pausen".
Laat Jezus hier maar weg, want het gedrag van de Kerk staat al eeuwenlang haaks op de ideologie van Jezus.
Net zoals ik op 2 andere draden al stelde, en waar u handig als u bent, NIET op antwoordt.
Of denk jij echt dat Jezus, als hij vandaag naar de rijkdommen en macht van het Vaticaan kijkt, hij daarmee akkoord zou zijn?
Of met de Kruistochten, de Inquisitie, of de verbranding, uitstoting, ex-communicatie, etc. van homo's, lesbiënes, prostituees, etc...?
Natuurlijk laten we Jezus niet weg, net zoals we ook Mohammed niet weglaten. Daar draait het allemaal rond, nl. de principiële grond die bestaat om tot geweld over te gaan.

Die is er in het christendom NIET.

Die is er in de islam WEL.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 februari 2006, 15:56   #85
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk laten we Jezus niet weg, net zoals we ook Mohammed niet weglaten. Daar draait het allemaal rond, nl. de principiële grond die bestaat om tot geweld over te gaan.

Die is er in het christendom NIET.

Die is er in de islam WEL.
Wel, dan moet je consequent zijn he.
De moslims volgen dan tenminste hun profeet.
De christenen verloochenen hem, want ondanks het afzweren van geweld van Jezus, hebben ze door de eeuwen heen niet anders gedaan dan geweld gepredikt én gebruikt tegen andersdenkenden.
Oud 9 februari 2006, 16:28   #86
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Salmon L.A.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle Bekijk bericht
Ah, er zijn dus toch nog mensen die denken zoals ik.

En trouwens nog iets, al die mensen hier proberen de Islam te verdedigen door voorbeelden aan te halen over het christendom.

Do I give a fuck ? Is alles nu ok omdat vroeger christenen zich misdragen hebben ?
Persoonlijk wens ik de islam absoluut niet als godsdienst te verdedigen. Ik verdedig geen enkele godsdienst. Ik zeg alleen dat de christelijke godsdienst nu misschien wat beschaafder is, maar zich langer misdragen heeft dan dat de islam zelfs maar bestaat. Dus hoop ik dat de islam ook ooit wat beschaafder beleefd zal worden. En nog liever zou ik willen dat alle godsdiensten hun aanhang verliezen (al weet ik dat dit momenteel een onrealistische utopie is).
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 16:39   #87
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus zit ge rond pot te draaien.
Het gaat niet om wat hun volgelingen doen maar om wat ze zelf deden.
Welk voorbeeld de profeten zelf gaven.
Dat is niet erg relevant.
Het bewijst alleen dat de literaire figuur Jezus Christus in een lieflijker verhaal naar de mensen is gebracht dan de historische figuur Mohammed. Dat pr-voordeel is misschien wel een verdienste, maar het praat die godsdienst niet goed, integendeel, het maakt zijn wreedaardige volgelingen, die dus regelrecht tegen de evangelische boodschap in hun religieuze en wereldlijke macht hebben afgedwongen, extra schuldig.
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 9 februari 2006 om 16:40.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 16:46   #88
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik ben het totaal oneens met wat je daar zegt. Het was een wilde, dreigende, illegale processie die met veel moiete kon worden overtuigd om toch maar achter die politiewagen te stappen die er overhaast op af werd gestuurd.

Waardig? Heb je niet gemerkt dat de straten in klaarlichte dag totaal leeg waren? De mensen zijn hoogstwaarschijnlijk weggevlucht van zodra ze die "waardige" betoging hebben zien afkomen.

Er was geen geweld. Er was ook veel woede. En er werd geen aanvraag ingediend. En de politie heeft niets durven doen. Die betoging was voor veel blanke Brusselaars allesbehalve een geruststelling geloof mij vrij.
Toch ben ik blij dat het gebleven is bij stoom afblazen en dat er geen geweld uit voortkwam. Dat uitblijven van geweld moet trouwens een grote ontgoocheling geweest zijn voor de Vlaamse islamofobe partij.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 16:58   #89
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
De hoogste Iraanse geestelijke, ayatollah Ali Khamenei, noemde de publicatie van de tekeningen ,,een Israëlisch complot, ingegeven door woede over de overwinning van de Hamas bij de Palestijnse parlementsverkiezingen."

Die ayatollah is duidelijk een dwaas van de gevaarlijkste soort. De AEL probeert de herrie ook te misbruiken door als reactie een antijoodse cartoon te verspreiden.
Let wel, ik vind ook dat Israel een extreem-rechtse dictatuur is, maar met de Mohammedcartoons hebben de zionisten nu eens niks te maken.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:00   #90
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, dan moet je consequent zijn he.
De moslims volgen dan tenminste hun profeet.
De christenen verloochenen hem, want ondanks het afzweren van geweld van Jezus, hebben ze door de eeuwen heen niet anders gedaan dan geweld gepredikt én gebruikt tegen andersdenkenden.
Christenen die geweld preken leggen de leer van Christus naast zich neer, dat is zo.
Kaal is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:01   #91
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft men in de jaren vijftig ook nooit dergelijke oproepen tot geweld of doodslag gehoord zoals die nu uit de mond van de moslims komen.
Toen werden toch ook de soldaten die tegen de Koreaanse communisten ten oorlog trokken gezegend met een welgemeend christelijk "God bless you".
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:10   #92
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is dan uw punt? Of bevestigt u nu gewoon dat de islam eigenlijk nog een middeleeuwse religie is die ver achterligt op onze moderniteit en onze waarden en normen?
De islam, die 14 eeuwen bestaat, is nog niet verder geraakt dan het 19de eeuwse christendom (dat nog ver in de 20ste eeuw zo achterlijk bleef). De islam heeft dus nog meer dan 5 eeuwen de tijd om te bewijzen dat ze een betere godsdienst zijn. Het christendom is tegenwoordig trouwens geen goed godsdienst, maar het heeft het verstand gehad, althans in onze gelaïciseerde streken, om zich minder dominant op te stellen. Hopelijk komt er geen ommekeer van die evolutie naar ootmoedige bescheidenheid die tot een begin van menselijke ontvoogding heeft geleid in het stuk van de wereld dat vroeger onder het christelijk juk leefde.

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 9 februari 2006 om 17:11.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:13   #93
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat u zo graag het christendom verheerlijkt en de islam vervloekt, terwijl beide religies door de euwen heen "bloed aan hun handen hebben".
Uw enige verdediging towards het christendom bestaan erin te claimen dat het bij hen al een tijdje geleden is.
Mocht het aan de kerkelijke leiders zélf hebben gelegen, zaten we hier ook nog steeds in de middeleeuwen, net als de islam.
Grotendeels met je eens.
Kijkt naar Pius IX (Pio None) de chou-chou van Johannes Paulus II die tot de laatste snik de obscuritantie van de middeleeuwen heeft verdedigd.

Laatst gewijzigd door puud : 9 februari 2006 om 17:14.
puud is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:13   #94
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U hebt nogmaals mijn volledige instemming.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:13   #95
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Toen werden toch ook de soldaten die tegen de Koreaanse communisten ten oorlog trokken gezegend met een welgemeend christelijk "God bless you".
Sorry maar hier is een beetje intellectuele eerlijkheid op zijn plaats. De dominee die de soldaten in Korea zegent probeert die oorlog niet goed te praten. Hij zegt niet dat God die oorlog gebiedt. Hij geeft de soldaten troost, als mensen, meer niet. De dominee volgt het leger overal waar het gaat en hij zou er ook zijn zelfs indien hij de oorlog in kwestie in geweten zou afkeuren.

De preek van paus Benedictus die de eerste kruistocht op gang brengt met de kreet "Dieu le veult" is van een heel andere orde. Daar heb je iemand die beweert dat God de christenen gebiedt om in oorlog te gaan tegen andere mensen. De kruistochten werden duidelijk in de naam van Christus gevoerd. De oorlog in Korea duidelijk niet.
Kaal is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:15   #96
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet "zendt" u dus.
Bobke is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:18   #97
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Sorry maar hier is een beetje intellectuele eerlijkheid op zijn plaats. De dominee die de soldaten in Korea zegent probeert die oorlog niet goed te praten. Hij zegt niet dat God die oorlog gebiedt. Hij geeft de soldaten troost, als mensen, meer niet. De dominee volgt het leger overal waar het gaat en hij zou er ook zijn zelfs indien hij de oorlog in kwestie in geweten zou afkeuren.

De preek van paus Benedictus die de eerste kruistocht op gang brengt met de kreet "Dieu le veult" is van een heel andere orde. Daar heb je iemand die beweert dat God de christenen gebiedt om in oorlog te gaan tegen andere mensen. De kruistochten werden duidelijk in de naam van Christus gevoerd. De oorlog in Korea duidelijk niet.
De Vlaamse katholiek priester Cyriel Verschaeve heeft in het begin van de jaren veertig ook veel landgenoten naar het oostfront doen vertrekken om in naam van hun geloof het communisme te gaan bestrijden.

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 9 februari 2006 om 17:19.
Salmon L.A. is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:28   #98
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse katholiek priester Cyriel Verschaeve heeft in het begin van de jaren veertig ook veel landgenoten naar het oostfront doen vertrekken om in naam van hun geloof het communisme te gaan bestrijden.
Idd, goed wetende dat er maar weinig zouden terugkeren
Pietje is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:29   #99
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Vlaamse katholiek priester Cyriel Verschaeve heeft in het begin van de jaten veertig ook veel landgenoten naar het oostfront doen vertrekken om in naam van hun geloof het communisme te gaan bestrijden.
Dat is dan dezelfde demarche van de paus van de eerste kruistocht en als christen zeg ik dat dat regelrecht tegen de leer van Christus ingaat, maar dat heeft niets te maken met wat de militaire kappelanen deden in het Amerikaans leger (of het Belgisch leger!) in Korea. Dat is toch hetzelfde als de priester die gevangenissen bezoekt? Die mensen zijn er opdat de soldaten beroep op hen zouden kunnen doen, meer niet.

Edit : het verschil zit in de woorden "in de naam". De aanwezigheid van een geestelijke in een leger betekent lang niet dat dat leger "in naam van een geloof handelt"´net zoals de aanwezigheid van priesters in onze gevangenissen niet betekent dat die gevangenissen "katholiek" zijn.

De oorlog van Korea werd niet in de naam van Christus gevoerd. Andere oorlogen wel natuurlijk, voorbeelden genoeg. Maar we moeten correct blijven

Laatst gewijzigd door Kaal : 9 februari 2006 om 17:33.
Kaal is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:39   #100
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is dan dezelfde demarche van de paus van de eerste kruistocht en als christen zeg ik dat dat regelrecht tegen de leer van Christus ingaat, maar dat heeft niets te maken met wat de militaire kappelanen deden in het Amerikaans leger (of het Belgisch leger!) in Korea. Dat is toch hetzelfde als de priester die gevangenissen bezoekt? Die mensen zijn er opdat de soldaten beroep op hen zouden kunnen doen, meer niet.

Edit : het verschil zit in de woorden "in de naam". De aanwezigheid van een geestelijke in een leger betekent lang niet dat dat leger "in naam van een geloof handelt"´net zoals de aanwezigheid van priesters in onze gevangenissen niet betekent dat die gevangenissen "katholiek" zijn.

De oorlog van Korea werd niet in de naam van Christus gevoerd. Andere oorlogen wel natuurlijk, voorbeelden genoeg. Maar we moeten correct blijven
Ik insisteer niet.
Ik begon over de Koreaanse oorlog omdat dat toevallig de enige oorlog uit de jaren vijftig was waar ik meteen op kwam. Waarschijnlijk was dat geen goed voorbeeld.
Salmon L.A. is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be